BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 20 kwietnia 2024, 02:05

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 09:17 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
Witam panowie mam pytanie odnośnie temperaturki. Mam silnik M43 (plastikowy kolektor) w specyfikacji auta termostat otwiera się przy temp. 105 stopni. Jaka temp. powinna być w teście nr 7 na głowicy? U mnie trzyma tak 105-108 stopni. Jak jest u was? Pytam ponieważ kolega ma takie samo autko i silnik i u niego jest 90-92 stopnie. No i ma miękkie węże a u mnie po nagrzaniu węże robią się dużo twardsze (da się ich ugiąć troszkę) ale jednak są twarde. Niby tak powinno być ale już nie wiem do końca jeżdżę już tak długi czas jest niby ok ale... Już myślałem nad wymianą termostatu (tzn dobrać taki z temp. otwarcia 88 lub 95 stopni) ale ciężka sprawa.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 09:50 
Offline
Forumowicz

Posty: 159
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B30
Zacznijmy od tego że termostaty w e46 są sterowane elektronicznie. To znaczy że DME sprawdza jakie są warunki pracy silnika i tak dobiera otwarcie i zamknięcie termostatu aby temperatura silnika była optymalna. Na autostradzie inaczej będzie pracował w mieście inaczej. U mnie (co prawda w M54 ale zasada działania jest podobna) na autostradzie temp waha się od 85 do 95 stopni. W mieście mam około 93 stopni stałe. Na początek sprawdź czy nie masz zapowietrzonego układu, później polecam kompa i sprawdzenie czy aby wszystko ze sterowaniem termostatu jest OK. Później ewentualnie myślałbym o wymianie jego. Sama temperatura otwarcia termicznego ustawiona jest na 105 stopni ze względów bezpieczeństwa dlatego przy tej temperaturze otwiera Ci się termostat. Aha i test 7 wskazuje temperaturę na silniku U Ciebie pomiędzy 2 i 3 cylindrem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 11:02 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
No więc tak, układ na pewno odpowietrzony prawidłowo. Po podłączeniu kompa INPA pokazuje dwa błędy i owszem jeden dotyczy chłodzenia a dokładnie:
115 control grid-controlled cooling - to jeden błąd a drugi:
171 Pruefung Kraftstoff-Versorgungssystem
Ten pierwszy dotyczy chłodzenia silnika. Ale co on oznacza to nikt nie wie. Kiedyś podłączyłem pod KTS-650 u kolegi i po polsku oznaczało "Czujnik temp. za chłodnicą" wymieniłem czujnik i nadal to samo więc może to ten czujnik w kolanku termostatu?
Co znaczy że sterowany jest elektronicznie? Czy to znaczy że komputer otwiera go i zamyka? Tylko w jaki sposób? Możliwe że u mnie otwiera się tylko termicznie a nie jak powinien elektronicznie? Co radzicie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 11:34 
Offline
Forumowicz

Posty: 159
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B30
sleschgsm napisał(a):
Co znaczy że sterowany jest elektronicznie? Czy to znaczy że komputer otwiera go i zamyka? Tylko w jaki sposób? Możliwe że u mnie otwiera się tylko termicznie a nie jak powinien elektronicznie? Co radzicie?

To znaczy że to komputer decyduje kiedy termostat będzie otwarty a kiedy nie. Oczywiście po osiągnięciu temperatury 105 stopni termostat otworzy się sam bo temp go do tego "zmusi". W jaki sposób? Nie zagłębałem się w to i nie rozbierałem termostatu, ale w jaki sposób fizycznie steruje nie jest istaotne. Liczy się fakt że tak się dzieje.

Co do błędu 115 którego teoretycznie nikt nie wie jak rozwiązać... sprawa jest dość prosta i spotykana. W 95% wypadków wymagana jest wymiana termostatu. Raz czy dwa się spotkałem że trzeba było wyczyścić styki na termostacie i wszystko wracało do normy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 11:38 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 842
Lokalizacja: WLKP
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52TU
sleschgsm napisał(a):
U mnie trzyma tak 105-108 stopni. Jak jest u was?
Z tego co pamiętam u mnie utrzymywała się podobna temperatura, w upalne dni nawet dochodziło do 110 stopni. Także wiesz, jestem skłonny stwierdzić że ten typ tak ma.
Generalnie wydaje się wysoka temperatura, ale u mnie nic się z tym nic nie działo.
sleschgsm napisał(a):
Co znaczy że sterowany jest elektronicznie? Czy to znaczy że komputer otwiera go i zamyka? Tylko w jaki sposób?
Dokładnie tak, zapewne się znajduje tam jakiś siłownik elektryczny, który jest za to odpowiedzialny.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 13:54 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
Pozwolę sobie trochę rozwinąć temat ...

Jest tak jak jeden kolega wspomniał termostat jest kontrolowany przez ECU.
Sam termostat jest klasyczny czyli otwiera się i zamyka na zasadzie bimetalu (w zależności od tego jaka temperatura cieczy na niego działa)
Więc jak komp może wpływać na jego otwieranie ?
W obudowie termostatu jest grzałka (taki mały czajniczek elektryczny zintegrowany z obudową) komp na podstawie informacji z czujników silnika i innych danych:
Obciążenie silnika
Prędkość obrotowa silnika
Prędkość pojazdu
Temperatura wlotu powietrza
Temperatura płynu chłodzącego

Podaje zasilanie na grzałkę ta punktowo podgrzewa termostat a ten się otwiera .

Wskaźnik na zegarach jest tak zrobiony że od 75st do 113st ma pion. Więc nie widać wahnięć temperatury cieczy.

Samo rozwiązanie jest dość ciekawe bo sam termostat bez ingerencji grzałki otwiera się przy temp. 103st a czujnik elektroniczny w tym czasie mierzy 110st . Bo w różnych miejscach silnika ciecz ma rożną temperaturę . ;) Gdy termostat (bimetalicznie) nie działa zbyt dobrze i gdy temperatura zmierzona przekroczy 113st . Komp podaje zasilanie na grzałkę aby jeszcze bardzie j podgrzać termostat i wymusić jego otwarcie. Pamiętać trzeba że nie jest to główny cel tego rozwiązania !!!
Jeśli termostat otwiera się domyślnie przy 103 st. a komp chce otworzyć go znacznie wcześniej np przy 75st to sobie go podgrzewa i termostat się otwiera. W ten sposób komp dopasowuje temperaturę cieczy do warunków jazdy ,obciążenia silnika , i innych . Ma to wpływ na normę emisji spalin jak również na zużycie paliwa.
Więc w zależności od okoliczności :super: temperatura wskazywana w testach na zegarach będzie różna i może się zmieniać w przedziale od 75 do 113 i więcej stopni.

Czujnik temperatury na wylocie czyli ten na pompie wody jest podwójny z jednego z nich kopm bierze informacje do podejmowania decyzji kiedy podgrzać termostat. Jeśli ten czujnik akurat padnie , to komp nie wie jaka jest temperatura cieczy na wylocie z pompy wody i nie wie kiedy załączać podgrzewanie. Termostat będzie sobie pracował dalej mechanicznie ale silnik nie będzie idealnie zgrany z całością. TO WIĄŻE SIĘ Z MNIEJSZĄ DYNAMIKA WIĘKSZYM SPALANIEM I NIE CIEKAWĄ NORMA EMISJI SPALIN.
Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 16:05 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 38
Posty: 1003
Lokalizacja: Tychy
Moje BMW: E39 525d Touring
Kod silnika: M57D25
Czy ta zasada działania tyczy się tylko silników benzynowych czy także w dieslach jest to w ten sposób rozwiązane?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 17:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
Gdzie ten czujnik się znajduje na wylocie pompy? Co radzicie wymiana termostatu? Czy można sprawdzić w jakiś sposób czy ECU steruje tym termostatem i czy jest sprawny?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 3 lipca 2012, 20:32 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1377
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
Problem w tym że borygo wrze przy 106C więc jeśli u ciebie jest 113 (to wszystko tam sie gotuje) prestone wrze przy 136 więc było by ok. Ale pewnie wystarczy wymienić termostat są one dosyć felerne w tych autach (zwłaszcza ich plastikowe obudowy).

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 4 lipca 2012, 06:26 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Roger-Nysa napisał(a):
Witam
Pozwolę sobie trochę rozwinąć temat ...

To jak jesteś w temacie, może wiesz, co oznacza błąd "Activation proportional cooling"? Symptomów brak.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 4 lipca 2012, 06:57 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81, w ogóle nie jestem w temacie ,ja nie trawię zapachu benzyny ;)

W swojej wypowiedzi chciałem tylko wspomnieć w jaki sposób komp steruje tym termostatem....
I tak zamieszałem.............. bo piszą w temacie różni ludzie z różnymi silnikami ,u jednych jest podwójny czujnik w pompie wody, u innych dwa pojedyncze w głowicy i przy chłodnicy.
Nie ma to jak prosty diesel ;)

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 5 lipca 2012, 18:58 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
Witam, dzisiaj wymieniłem termostat na nowy BEHR i efekt jest taki (jak na razie najdłuższa trasa to 30km) w taką temp. jak dzisiaj na zewnątrz ok 35 stopni na wolnych obrotach temp. ok 103 stopni w czasie jazdy różnie 105-106max a czasem spada do 97-98 stopni. Węże nieco mniej napięte, no i błąd: 115 control grid-controlled cooling jak na razie się nie pojawia. Gdzie wcześniej był od razu po nagrzaniu się silnika. Jakiś efekt jest dam znać co jeszcze może jeszcze dobrze nie odpowietrzony bo pewnie rano płynu trochę ubędzie jak ostygnie.
Moja prośba piszcie jaką temp macie u siebie w czasie dłuższej trasy i na wolnych obrotach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 5 lipca 2012, 20:34 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Roger-Nysa,
A może byś miał jakąś hipoteze?

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 6 lipca 2012, 07:53 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81, Jeśli masz termostat z grzałka w obudowie to coś musi podawać do niej zasilanie .
I to coś ,musi być kontrolowane przez ECU.
Jeśli jest błąd , (który tak naprawdę nie wiemy czego dotyczy) to warto sprawdzić .

1-rezystancję grzałki w termostacie (czy nie jest spalona)
2- jeśli napięcie na nią jest podawane przez przekaźnik (takie rozwiązanie) to sprawdzić czy przekaźnik dostaje impuls z ecu i czy na zaciskach zamykających obwód jest 12v.
Jeśli układ jest sterowany elektronicznie postępowanie analogiczne.
W wds znajdziesz schemat.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 6 lipca 2012, 11:18 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
Dzisiaj przejechałem ok. 100km na podglądzie temp. i jest tak jak jadę tak w miarę normalnie 90km/h temperatura waha się w granicach 102-105 stopni. (test nr 7) na postoju - na wolnych obrotach chwilę jest ok 103-104 stopnie później spada nawet do 87 stopni po ruszeniu jadę 3min i rośnie znowu do 102-105 stopni. Przed wymianą stała 106 stopni a kiedy było na zewnątrz bardzo gorąco dochodziła do 110 stopni. Węże były twarde, teraz jest poprawa temp. max 105 stopni na wolnych nawet 87 stopni, węże w miarę ok nie są takie twarde. I dlatego chciałem porównać jak jest u innych ale niestety nikt na razie nie napisał jak jest u niego.
Przypominam silnik M43TU e46 99r 318i.
Za odpowiedzi będę wdzięczny.
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 7 lipca 2012, 16:35 
Offline
Forumowicz

Posty: 165
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: F01
Garaż: mój szrocik :)

było
e39 sedan m52b25, 1996r,
e39 touring m52tub25, 1998r,
e39 m62tub44, Manual :) 2002r
e38 m62tub35, 2000r,
volvo xc90 T5 2005r
audi S8 2000/02r
BMW F10 520d
jest

BMW F01 730d LCI ;)
no to ja Ci odpisze ;)

w kazdym bimerze ktorego sciagalem z niemiec zmienialem termostat i visko, visko zawsze nie dmuchalo jak trzeba a termostat dla swietego spokoju :) objaw ten sam co u Ciebie twarde weze. o ile wymiana termostatu w m52 nie bolala bo to tylko 30zl , w m52tu juz 150 zl, a w m62 juz 300zl za spokoj zabolalo... po wymianie termostatu weze da sie zcisnac temperatura nie skacze plyn sie nie gotuje ;)

pozdro


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 7 lipca 2012, 17:18 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
U mnie jest niby wszystko ok. Wymieniłem termostat i na teście 7 mam kilka stopni mniej niż na starym, dodatkowo błędu nie ma, wskazówka stoi w pionie żadnych odchyłek. Chciałem porównać tylko temperaturę użytkowników tych modeli. Węże też można ugiąć tak z 2cm.Więc myślę że jest ok. Ale dla pewności pytam...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 8 lipca 2012, 14:25 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 687
Lokalizacja: Chorzów
Moje BMW: E38+E34
mistrzu88 napisał(a):
o ile wymiana termostatu w m52 nie bolala bo to tylko 30zl
Sądząc po cenie termostat w m52 nie posiada żadnej grzałki w obudowie, tak?
mistrzu88 napisał(a):
po wymianie termostatu weze da sie zcisnac temperatura nie skacze plyn sie nie gotuje

U mnie temp. pomiędzy 89 a 95 do 100 stopni w upał ale węże są dosyć twarde

_________________
Obrazek
Marek!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 8 lipca 2012, 19:37 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 25
Moje BMW: E46 - 318i
Kod silnika: M43
Moje przemyślenia odnośnie temperatury w tym aucie, przypominam silnik M43TU są takie: temperatura robocza silnika przy normalnej jeździe wynosi 102-105 stopni. Termostat sterowany elektronicznie załącza grzałkę w termostacie i otwiera wcześniej wtedy kiedy:
-silnik pracuje dłużej na wolnych obrotach (np. korek) wtedy otwiera się wcześniej i temp. spada do 86-88 stopni.
-jedziemy powoli nie przekraczając ok 2000obr/min wtedy też przez kilka minut utrzymuje temperaturę ok 86-88 stopni.
-oraz kiedy jedziemy ostro przekraczając ok 4000obr/min wtedy również wcześniej otwiera i utrzymuje temp. ok 86-88 stopni.
Przynajmniej ja tak zauważyłem. Przy normalnej jeździe w upalne dni temp trzyma około 103-105 stopni, wieczorne jazdy temp. 102-103 stopnie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] test nr 7 prawidłowa temperatura.
PostNapisane: 18 lutego 2013, 23:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 16
Moje BMW: BMW E46
Kod silnika: M43B16
Witam.
Podepnę się ze swoim problemem pod ten temat. Posiadam BMW E46 318i 118KM. Od jakiegoś czasu samochód się nie dogrzewa. Temperatura w teście nr 7 oscyluje w granicach 65 stopni. Termostat sam w sobie jest sprawny, bo otwiera się w temperaturze +/- 105 stopni. Z którego czujnika w takim razie komputer bierze informację o czasie, w którym powinien zostać otwarty termostat? Czy jest to ten czujnik temperatury wody/oleju umiejscowiony w bloku silnika? Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź ponieważ jestem w trakcie wymiany uszczelki pod głowicą przez co mam dobry dostęp do w/w czujnika jeżeli to on byłby winowajcą. Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 135 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL