BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 kwietnia 2024, 02:19

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 25 kwietnia 2013, 07:36 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47N
Witam, szukam blokady koła zamachowego przy mojej beemce.
Czytałem na forum odnośnie silnika M47, że "na dole silnika po lewej stronie jest specjalny otwór do blokowania koła
jest na nim zaślepka którą trzeba zdjąć i włożyć trzpień który zablokuje koło
używa się tego przy ustawianiu rozrządu". U mnie takiej zaślepki/ takiego otworu nie ma:/
Proszę o pomoc.
Może ktoś ma jakiś schemat albo zdjęcie?:)
Z góry dziękuję za odpowiedź.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 25 kwietnia 2013, 07:51 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1864
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Garaż: E39 523iT, E46 318i, E36 328iA Individual, E61 530xD
tutaj cos jest tyle ze to do M47.

"
Nalezy zablokowac wal korbowy silnika, a zeby to zrobic trzeba zdjac kolektor dolotowy - miejsce blokowania walu jest w M47 "od gory", tuz przy rozruszniku.

Metoda z 5.biegiem i hamulcem noznym/recznym u mnie sie nie sprawdzila - nim nastapil wyrazny opor trzeba bylo wykonac w pol obrotu kluczem, bo szlo jakby "przez gume". Wg mnie mozna ja sobie odrazu darowac."

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... 5#p1106725

_________________
E39 523i Touring M52TUB25, E46 318i M43TUB19, E36 328iA Touring Individual M52B28


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 25 kwietnia 2013, 08:39 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47N
ja mam BMW 150 KM, myślisz, że ta opcja blokady koła sie sprawdzi ?:)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 25 kwietnia 2013, 09:33 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Miejsce blokady koła jest nad rozrusznikiem, pod plastikową zaślepką , jest to dość schowane i przysłonięte od góry odlewem bloku.

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 25 kwietnia 2013, 11:01 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 47
Posty: 383
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: E46 TOURING 2.0D
ja u siebie wymieniałem wczoraj koło pasowe,co prawda w x3 i tam jest troszkę wyżej i inne podejście,ale metoda z biegami i hamowaniem skończyła się na obróceniu silnika na sprzęgle a śruba i tak nie puściła,nawet metoda na rozrusznik nie podołała.Skończyło się rozebraniem caluśkiego przodu i kluczem pneumatycznym.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 12 maja 2013, 13:05 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: 320d e46
Kod silnika: M47N
Witam,

Jestem właśnie po wymianie koła pasowego w moim BMW 320d z silnikiem M47N. Zdecydowałem się na Corteco z wiadomych względów. Tak jak i wszyscy, którzy mają zamiar się do tego zabrać od razu poinformuję aby darować sobie metody internetowe typu PIĄTY BIEG I HAMULEC. Oczywiście wypróbowałem ją ze szwagrem ale ona po prostu nie działa - całość napina się jakby przez gumę i nic. Z obawy aby czegoś nie uszkodzić zdecydowaliśmy się na zablokowanie koła zamachowego np. porządnym wkrętakiem. W tym celu należy odkręcić osłony od spodu oraz tą, w której są otwory i przez które można nasadką odkręcić śruby. Jak już odkręcimy te osłony szukamy w obudowie skrzyni wycięcia/otworu i przez, który widać ząbki koła zamachowego. Ja w to wycięcie włożyłem spory wkrętak, a szwagier próbował odkręcić śrubę mocowania koła pasowego. Pierwsza nasadka została ukręcona ale chyba nie doceniliśmy momentu dokręcenia tej śruby więc użyliśmy drugiej już większej/bardziej masywnej. Pierwsze podejście i śruba puściła. :super: Po odkręceniu koła oczywiście oczom ukazał się widok naderwanej gumy wewnątrz koła, przez co spadał mi pasek klimy. Niestety w moim silniku z jakiegoś dziwnego względu nie ma napinacza paska klimy i dlatego większość czasu zajęło nam jego założenie. :wsciekly: Po jakichś 30 minutach walki wreszcie udało się jakoś ten pasek założyć pchając samochód to raz do przodu to raz do tyłu. Może ktoś zna jakiś prosty patent na zakładanie paska klimy w silniku M47N bez napinacza bo w pojedynkę chyba jest to po prostu nie możliwe. Mam nadzieję, że moja mini instrukcja pomogła przynajmniej w zablokowaniu wału bo to chyba jest najgorsze w początkowej fazie prac. ;) Pozdrawiam i życzę miłej pracy wszystkim , którzy mają zamiar wymienić zużyte koło pasowe.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 12 maja 2013, 21:32 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Ja odkręcałem koło na 5 biegu i się da, koła zamachowego nie blokuję się na ząbkach tylko jest do tego odpowiednia dziura w która wchodzi trzpień. Otwór jest zasłonięty plastikowym korkiem który trzeba wyciągnąć.

Jeśli chodzi o napinacz klimy to nie spotkałem się z jego brakiem a wiele już widziałem, być może twój jest zablokowany .

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 12 maja 2013, 22:28 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 3282
Moje BMW: e46 330Ci turbo
Kod silnika: m54b30t
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112765&start=80
Jak to czytam to mi ręce opadają, powinni wam wszystkim ręce poucinać za takie manewry....

Koło pasowe odkręca się zakładając specjalny przyrząd na ząbki samego koła a nie za żaden wał, koło dwumasowe czy jakiś 5 bieg. Panowie przecież to koło jest dokręcane z momentem z tego co pamiętam 440Nm i ukręcić wał przy takim czymś to żaden problem..... Normalnie ręce opadają jak się takie coś czyta..... :wstyd: :wstyd: :wstyd: :wstyd:

[cenzura].a nie wierzę że pisza to osoby które wykazują się jakimś pojęciem w innych tematach :mur:

_________________
e46 330CI+2JZ+DCT+wściekły królik

Polub nas na FB BMWexpert Motorsport

Odbudowa silników KLIK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 00:13 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 42
Posty: 1433
Lokalizacja: Krakow, UK
Moje BMW: G30 520d M-pakiet
Kod silnika: B47
Leo napisał(a):
Jak to czytam to mi ręce opadają, powinni wam wszystkim ręce poucinać za takie manewry....

Koło pasowe odkręca się zakładając specjalny przyrząd na ząbki samego koła a nie za żaden wał, koło dwumasowe czy jakiś 5 bieg. Panowie przecież to koło jest dokręcane z momentem z tego co pamiętam 440Nm i ukręcić wał przy takim czymś to żaden problem..... Normalnie ręce opadają jak się takie coś czyta..... :wstyd: :wstyd: :wstyd: :wstyd:

[cenzura].a nie wierzę że pisza to osoby które wykazują się jakimś pojęciem w innych tematach :mur:


A kolega patrzył kiedyś do instrukcji w TIS ? Tam wyraźnie podają że wał blokuje się poprzez wsadzenie trzpienia w specjalny otwór w obudowie skrzyni biegów.

Obrazek

Dla ciekawostki podam że mechanik u którego byłem miał specjalny przyrząd który zakłada się na zęby w kole pasowym i nie dał rady odkręcić ponieważ ząbki koła nie wytrzymały i się wytarły od strony gdzie działała siła, pojechałem do innego mechanika który zespawał trzpień na wzór tego z TIS-a i dopiero po zablokowaniu koła dwumasowego można było odkręcić koło pasowe.


piotrek200411 napisał(a):
Jeśli chodzi o napinacz klimy to nie spotkałem się z jego brakiem a wiele już widziałem, być może twój jest zablokowany .


W silnikach M47N2 również nie ma napinacza od krótkiego paska klimy tak że kolega wyżej ma rację.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 00:39 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Leo napisał(a):
Panowie przecież to koło jest dokręcane z momentem z tego co pamiętam 440Nm

Nie wiem skąd masz ta informację, wał wytrzyma więcej niż 440Nm a dokręcanie koła to 300Nm
Leo napisał(a):
Koło pasowe odkręca się zakładając specjalny przyrząd na ząbki samego koła

Ten przyrząd kosztuje około 200zł, tańszego nie miałem w rękach. Blokada na dwumasie lepiej się sprawdza.

Pierwszy raz jak wymieniałem koło robiłem to na 5 biegu według porad z forum, kolejne wymiany zawsze przy blokowaniu dwumasy. Nigdy nic się nie stało, kilkanaście kół wymienione.

Tak samo ludzie piszą że sprzęgło SAC to skomplikowana technologia i potrzeba specjalny przyrząd za 2 tys zł co jest nieprawdą.

guzior napisał(a):
W silnikach M47N2 również nie ma napinacza od krótkiego paska klimy tak że kolega wyżej ma rację.

W ostatnim czasie sporo grzebie przy M47N i nie spotkałem się z brakiem napinacza. :]

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 00:54 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 42
Posty: 1433
Lokalizacja: Krakow, UK
Moje BMW: G30 520d M-pakiet
Kod silnika: B47
piotrek200411 napisał(a):
W ostatnim czasie sporo grzebie przy M47N i nie spotkałem się z brakiem napinacza. :]


Bo napinacza nie ma w modelach po wrześniu 2004 r. i pewnie kolega wyżej właśnie taki model posiada. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=18


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 07:42 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 3282
Moje BMW: e46 330Ci turbo
Kod silnika: m54b30t
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112765&start=80
Nie nie spotkałem się z takim przyrządem, na codzień takiego używam i zakłada się go od czoła koła pasowego. M47 i M47n ma ten sam przyrząd tyle że ten drugi ma dokładkę w postaci pierścienia.

Ostatnio mieliśmy e90 163km z ukręconym wałem po wymianie tego koła bo blokowali przez koło zamachowe właśnie tak jak wyżej.

Mamy special toolsy (całą tablicę z BMW) i przyrząd do odkręcania kól wygląda inaczej. Może kiedys taki był ale że się to wsyztsko ukręcało zrobili inny a tamten wycofali nie wiem w każdym razie nie spotkałem się z tym.

Tak wał wytrzymuje dużo.... do czasu.... 136km jakoś słabawe te wały ma i pękają jak skorupki... na penwo to wada, na pewno nieudolni mechanicy się do tego nie przyczyniają...

_________________
e46 330CI+2JZ+DCT+wściekły królik

Polub nas na FB BMWexpert Motorsport

Odbudowa silników KLIK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 08:39 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 42
Posty: 1433
Lokalizacja: Krakow, UK
Moje BMW: G30 520d M-pakiet
Kod silnika: B47
Wszystko fajnie pod warunkiem że śruba nie trzyma tak mocno jak u mnie, przyrząd był z hartownej ciemnej stali tak że on spokojnie wytrzymał natomiast tak jak już pisałem na zębach koła pasowego od strony gdzie działała siła zrobiły się skosy i można było zapomnieć o zablokowaniu wału od tej strony.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 17:53 
Offline
Forumowicz

Posty: 128
Lokalizacja: Chorzów
Moje BMW: E46 320D
Kod silnika: M47N
Blokowanie wału od strony koła pasowego brzmi rozsądnie. Mnie blokowali na wieńcu .Widziałem to - odkręcenie wymagało ogromnej siły - klucz pneumatyczny nie działał, zadziałała dopiero rura 1,5m. Niby wszystko OK, ale parę miesięcy później wymieniałem poduszki pod silnikiem i prawa (patrząc od przodu), czyli ta od kierowcy była całkowicie urwana. Przypuszczam, że puściła właśnie podczas wymiany koła pasowego.
Przy blokowaniu od frontu tego problemu nie ma.

edit: albo jest.... Zależy, czy ten przyrząd ma wajchę do kręcenia w prawo.... :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 20:40 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 3282
Moje BMW: e46 330Ci turbo
Kod silnika: m54b30t
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112765&start=80
Panowie rozjaśnię wam to bo widzę że słabo kminicie:

koło pasowe blokuje się z przodu!!! To że komuś się tam ząbki obrobiły to tylko wina mechanika bo nie docisnał przyrządu do koła, u nas w BMW robimy to w 3-4 osoby i raz na 100 zabki się obrobią ale to tylko przez nieostrożność osoby która dociska przyrząd do koła. Druga sprawa jest taka że waly pękają z wielką łatwością od takiego łapania za wieniec z tyłu, i nikt mi tu nie będzie głupot pisał że tak nie jest, swoje widziałem....

Kolejna sprawa któa wymaga wyjaśnienia to przyrzad który się zakłada na wieniec, macie racje jest taki special tool oem BMW ALE on występuje tylko w komplecie z przyrzadem na przód i zalbo się zakłada oba albo tylko przedni, nie inaczej. My nie uzywamy tego tylnego chociaż go mamy bo jest zbyt duże ryzyko żeby nie ukręcić wału....

jak nie zapomnę zrobię wam zdjęcie na jutro jak wygląda oryginalny przyrząd BMW do blokowania koła pasowego z przodu bo w necie naawte zdjęcia nie ma... A nie chce mi się w TISie szukać....

_________________
e46 330CI+2JZ+DCT+wściekły królik

Polub nas na FB BMWexpert Motorsport

Odbudowa silników KLIK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 21:30 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 156
Lokalizacja: Wrocław / Zielona Góra
Moje BMW: E46 320d
Leo pracujesz w ASO BMW?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 21:33 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
No dobrze, zakładamy ze koło jest przykręcone mocniej niż 300Nm, dajmy na to 400Nm.
Jest dużo M47N które po chipie mają 400 i więcej Nm , są osoby które często strzelają ze sprzęgła, palą tym gumę i jakoś wały nie pękają.
W modelach 318D oraz 320D 136km wał był słabszy i tam bym nie zaryzykował blokadą na zamachu.

Druga sprawa to to że warsztatów które posiadają ten przyrząd jest niewiele i cenią się za wymianę tego koła.


Wydaje mi się że Leo pracuje w Stando. :P

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Ostatnio edytowano 13 maja 2013, 22:54 przez piotrek200411, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 21:46 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 3282
Moje BMW: e46 330Ci turbo
Kod silnika: m54b30t
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112765&start=80
Tak pracuję w BMW Stando we Wrocku już niedługo ASO ;) (tak btw)

Piotrek to teraz spójrz o czym pisze autor w 1 poście ;) O jakim silniku :hyhy:

co do samego koła to dokręca się różnie zwykle 100nm i 150 stopnii, a odkręca hmmm myślę że nie żadko śruba się tak zapierdzieli że 600nm to mało więc?

Wg mnie siły działające na wał który się kręci i jest dośc bezwładny (masa tłoków a po drugiej masa przeciwwag) nie jest tak narażony na przeniesienie 400Nm jak zablokowany wał na końcu w jednym miejscu zauważ też że 400Nm nie generuje jeden tłok tylko 4 i to w różnym momencie ;)

Co do kosztowności odkręcenia koła, to wolał bym zapłacić 100zł więcej czy nawet 150 i mieć pewność że wszystko jest cacy niż tułać się za chwilę z pękniętym wałem ;)

_________________
e46 330CI+2JZ+DCT+wściekły królik

Polub nas na FB BMWexpert Motorsport

Odbudowa silników KLIK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 22:11 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 47
Posty: 383
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: E46 TOURING 2.0D
Od przodu najlepiej odkręcić koło trzymając je specjalnym kluczem to nie podlega dyskusji.Mi ta sztuka się niestety nie udała ale to właśnie dla tego że zabrałem się sam za wymianę.Mi też niestety klucz pościnał wypustki na kole pasowym i nie było już możliwości dobrego dociśnięcia.Pewnie gdyby od początku był dobrze zaklinowany i dociskany od spodu przez drugą osobę to może by i się odkręciło.Potem próbowano mi odkręcać na 5 tym biegu i heblach ale jak dla mnie to niszczenie sprzęgła i elementów napędu.Metoda rozrusznikowa też w moim przypadku nie poskutkowała.Podobnie jak ktoś pisał podczas tych prób wydaje mi się,że zostały uszkodzone poduszki pod silnikiem lub coś ze sprzęgłem.Wcześniej nic nie pukało i silnik fajniej pracował na poduszkach(może nie zwracałem wcześniej aż tak uwagi). Generalnie najlepszym rozwiązaniem jest użycie specjalnego klucza od czoła oczywiście nie samemu,pozwala to wyeliminowanie szkód powstałych w wyniku prób odkręcania innymi metodami.U mnie sprawdził się pneumat,też polecam tą metodę , niestety wymaga zdemontowania chłodnic aby podejść.Nie polecam osobiście metody z biegami i blokowaniem wału od tyłu gdyż można na prawdę coś uszkodzić zwłaszcza w aucie gdzie koło jest od nowości i jest na prawdę przykręcone fest.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Blokada koła zamachowego przy silniku o kodzie M47N
PostNapisane: 13 maja 2013, 22:53 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Leo, Kupię przyrząd i zobaczę jak się na tym pracuje. Mimo wszystko blokada na dwumasie zdaje egzamin.

Czytałem 1 post i mowa jest o M47N 150KM

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 128 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL