BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 kwietnia 2024, 07:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 28 maja 2013, 21:12 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Witam,

Po wnikliwej lekturze wielu tematów dotyczących problemów z silnikami m47n postanowiłem opisać swoje przygody i poprosić Was o pomoc.

A więc od początku... Auto to Compact 320td, czyli pod maską siedzi m47n. W silniku wgrany został przez poprzedniego właściciela soft, auto jeździło bardzo fajnie. Jednak po jakimś czasie mocy było za mało i poczyniłem pierwszy krok - wymieniłem turbosprężarkę na GTB1752V. Sprawa prosta do ogarnięcia. Soft pozostał stary. Auto śmigało aż miło, turbo budziło się do życia bardzo szybko.
Jednak po około 2 miesiącach z autem zaczęły się problemy. W dolnych partiach obrotów (do około 1800 obr.\min.) auto zaczęło łapać muła, dosłownie się dusiło. Rozpędzało się ociężale kopcąc przy tym, a gdy przekraczało 1800-1900 obr.\min. dostawało nagłego kopa i ciągnęło do końca. Najbardziej wyczuwalne było to na 1,2 i trochę 3 biegu. Na 4 i 5 przełożeniu nie było już tego czuć. Przy okazji przy tym samym trybie jazy zauważyłem, że auto trochę więcej pali. Gdy auto ma muła w INPIE widzę, że nie ma wystarczającego doładowania, przepływomierz mierzy adekwatnie do ciśnienia, ekonomizer leniwie pokazuje coraz większe wartości. Gdy jest wspomniany strzał ciśnienie nagle wzrasta, przepływ powietrza również, ekonomizer leci do samego końca.

To co udało mi się ustalić i sprawdzić to: przepływomierz daje właściwy pomiar w wyższych partiach obrotów i na wyższych biegach przy niższych obrotach, cewka steruje ciśnieniem na szynie CR właściwie, EGR jest odłączony i zaślepiony, korekcje na wtryskiwaczach max. +\- 0,4 , test przelewowy dla wszystkich 4 wtryskiwaczy dał wynik ok 48ml w ciągu 4 minut pracy na jałowych obrotach, zmienna geometria w turbinie działa bez zacięć, gruszka oraz przewody podciśnienia zostały sprawdzone, dolot nie ma nieszczelności, odłączony został przewód odma-dolot, elektrozawory od sterowania geometrią zostały wyczyszczone i zamienione miejscami, czujnik ciśnienia doładowania wyczyściłem, stan turbosprężarki jeśli chodzi o luz osiowy i poprzeczny jest identyczny jak wcześniej, obraca się lekko, strona zimna nie nosi oznak uszkodzenia wirnika, klapki zawirowań zostały usunięte już dawno, silnik nie konsumuje oleju w nadmiernych ilościach, ma 260 tys przelotu, odpala bardzo dobrze w każdych warunkach.

Regulowałem długością sztangi w turbosprężarce i efekt jest zaskakujący. Im bardziej skrócę sztangę, czyli im większe ciśnienie zostanie ustawione, tym większy jest lag w dolnej partii obrotów. W chwili obecnej sztanga jest mocno skrócona i auto wpada w swego rodzaju tryb awaryjny, ponieważ nie osiąga obrotów większych niż ok 3 tys. Obcinane jest wtedy chyba paliwo, bo ciśnienie na szynie się waha, gdy pracuje na tej odcince kopcie bardzo mocno mimo iż turbina ładuje dużo więcej niż żąda komputer silnika.

Dziś zrobiłem test i odłączałem wszystkie czujniki, efekty też są zaskakujące - odłączenie przepływomierza nie daje efektu w dolnych obrotach, jest tylko więcej dymu. Auto nie osiąga pełnych obrotów. Odłączyłem następnie pozostałe czujniki, tzn temperatury powietrza za turbosprężarką i czujnika doładowania oraz podłączyłem na krótko podciśnienie od turbo (zaworek też odłączony). Nadal efekt taki sam - auto nie osiąga wyższych obrotów. Za to kiedy odłączę podciśnienie od turbo i sprężarka nie ładuje, to silnik bez kopcenia rozkręca się do max obrotów. Oczywiście podczas jazdy nie ma siły.
I tu wiele pytań się nasuwa: co przeoczyłem, jaka może być przyczyna tych niedomagań na niskich obrotach, jakim cudem silnik obcina paliwo skoro nie ma informacji z przepływomierza i czujnika ciśnienia doładowania?

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.


Pozdrawiam
Dawid


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 08:27 
Offline
Specjalista

Posty: 2693
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
Turbo sterowane podciśnieniowo czy elektronicznie?

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 16:10 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Kolego, opisując problem napisałem na temat sprawdzonych przewodów podciśnienia oraz gruszki od zmiennej geomterii. Tak więc sterowanie pozostało oryginalne, podciśnieniowe. Oryginalnie turbosprężarka była sterowana serwem.

Do rzeczy już zrobionych dodam jeszcze sprawdzenie drożności wydechu - katalizatorów brak, więc tu również problem nie leży.

Pozdrawiam
Dawid


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 17:28 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2777
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 535d++
Kod silnika: N57S
Cytuj:
Regulowałem długością sztangi w turbosprężarce i efekt jest zaskakujący. Im bardziej skrócę sztangę, czyli im większe ciśnienie zostanie ustawione, tym większy jest lag w dolnej partii obrotów. W chwili obecnej sztanga jest mocno skrócona i auto wpada w swego rodzaju tryb awaryjny, ponieważ nie osiąga obrotów większych niż ok 3 tys.


Czegoś tu nie rozumiem.. po co to zrobiłeś? Spróbuj ustawić sztangę, tak by w okolicach 0.6b (podłącz vacuometr) zaworek ją domykał do końca. Lub zrób to na aucie używając podciśnienia z wężyka. Nie ma sensu bawić się gruszką jeśli na wyższych biegach efekty jej pracy są dobre a co więcej na danym ustawieniu chodziło wszystko dobrze...


Wydaje mi się że jednak problem leży gdzieś indziej.. Ja bym jednak podmienił zaworek z innego auta lub na chwilę podpiął nowy. Ewidentnie wskazuje coś na objaw niskiego czasu reakcji w systemie sterowania gruszką.. Stan filterka przy zaworku to nie jedyna rzecz jaka ma wpływ na jego pracę.. chodzi przede wszystkim o membrane która opasa tłoczek w środku tego zaworka. Sprawdź zbiornik podciśnienia może jest tam nieszczelność jakaś ?

_________________
BMW F10 535D @ 450KM chip by Tc-Performance.eu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 17:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
Gadałem kiedyś z typem, właśnie na temat "samodzielnego" ustawiania sztangi. Przy złym ustawieniu sztangi w ciągu 2 miesięcy może wypalić/zniszczyć łopatki strony gorącej (podobno mieli takie przypadki po "domorosłych" mechanikach). Gościu raczej jakieś tam pojęcie ma, firma ma ten punkt ładnych pare lat...


Skracając sztangę jeszcze bardziej chyba wpędzasz turbinę w overbost, i zaworek nie jest w stanie tego zbić.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 18:06 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Regulowałem długość sztangi i robiłem wiele innych rzeczy mających na celu sprawdzenie podzespołów osprzętu silnika, ponieważ auto jeździło dobrze i pewnego dnia przestało. Tzn pojawiły się opisane objawy - muł w dolnych partiach obrotów, kopcenie, trochę większe zużycie paliwa.
Faktycznie - objawy są takie jakby czas reakcji zaworka był za długi. Z drugiej strony miałem do dyspozycji dwa teoretycznie sprawne zaworki po kompleksowym czyszczeniu (wyczyszczone filterki, sprawdzony stan membrany, tłoczek i wewnętrzna gładź w zaworku i idealnym stanie) - nie było zmian w pracy silnika, nadal muł na dole i raptowny strzał. Nie miałem jeszcze okazji podmienić na fabrycznie nowy.
Zbiornik podciśnienia jest szczelny ale dla pewności ominąłem go w układzie - zero różnicy.
Czytałem też post Rogera z Nysy, że miał problem po zmianie turbosprężarki i wymianie filtra powietrza. Zrobił chyba korektę programu i wszystko wróciło do normy. Brałbym to bardziej pod uwagę, ale opisywane objawy nie pojawiły się od początku tylko po jakimś czasie.
Przeładowanie teraz oczywiście jest, a muł jak był tak został i do tego kopcenie. Jedno z drugim się trochę kłóci - overboost i kopcenie.
Nadal szukam rozwiązania problemu i wnikliwie czytam Wasze rady.
Dzięki i pozdrawiam
Dawid


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 18:24 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2777
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 535d++
Kod silnika: N57S
Sprawdź w trybie dynamicznym jak się zachowuje podciśnienie idące do gruszki. Zrób trójnik podłącz wskaźnik doładowania który ma ujemną skale, lub vacoumetr i sprawdź parametry podczas jazdy, zarówno na niskich biegach jak i na wysokich. Jeśli wcześniej było dobrze z softem a teraz nie to nie powinna być wina softu. limitery same się nie zmieniają.. Jeśli układ podciśnienia okaże się zdrowy, spojrzałbym na układ paliwowy. Wróć do seryjnego softu to na początek.. Aha sprawdź ramię gruszki czy siedzi sztywno ;)

_________________
BMW F10 535D @ 450KM chip by Tc-Performance.eu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 22:07 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Tym tropem właśnie pójdę, sprawdzę podciśnienie w trakcie jazdy. Pozwoli to na dokładniejsze zdiagnozowanie całego układu sterowania zmienną geometrią turbosprężarki.
Ramię gruszki jest sztywne, tak samo jak mocowanie, ramię nie wadzi o nic, nie blokuje się, ruch dźwigni jest swobodny w pełnym zakresie.
Układ paliwowy częściowo był diagnozowany, tzn. korekcje ok, test przelewowy też raczej ok, ciśnienie na szynie CR rzeczywiste zawsze zgodne z oczekiwanym, filtr paliwa nowy, układ nie zapowietrza się, silnik odpala w każdych warunkach. Chyba zostało jedynie diagnozować wtryski na stole.

Jako drugi wątek podkreślę jeszcze raz dziwne zachowanie silnika, którego nie rozumiem. W trakcie prób diagnozowania przyczyny problemów doszedłem do takiego stanu: skrócona sztanga turbiny, odłączony elektrozawór i turbina podpięta na krótko do podciśnienia, odpięty przepływomierz, odpięty czujnik ciśnienia w kolektorze, odłączony czujnik temperatury powietrza doładowującego. W takiej sytuacji silnik na postoju po naciśnięciu gazu "mułowato" nabiera obrotów, osiąga ok. 2800 obr/min, kopci przy tym niesamowicie i działa tak jakby na odcięciu falując obrotami o około 200 obr/min w górę i w dół. Po odłączeniu podciśnienia z turbosprężarki a tym samym sprawiając, że powietrza trafia mniej do kolektora silnik rozkręca się do pełnych obrotów i nie kopci. Skąd ta redukcja obrotów i kopcenie, skoro powietrza w kolektorze jest dużo, a silnik nie wie ile jest powietrza, jakie jest ciśnienie...?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 22:15 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
Kurde ktoś mi kiedyś na PW pisał podobne objawy, przejrzałem ale ja to czesto kasuję bo dużo PW dostaję :/ Też auto z dnia na dzień jak by straciło z 30km nagle głównie odczuwalne w dolnym zakresie obrotów do 2500rpm. Podobny problem.


Co może się "zepsuć" z dnia na dzień? Mapsensor? Jakiś czujnik? Czujnik na szynie CR ? pompa vacuum raczej nie?


A może Ci się EGR zrąbał? I nie zamyka go od razu tak jak powinno ? i dopiero po chwili? Zaślep go na chwilę i sprawdź..

Edit : przecież napisałeś w pierwszym poście, że EGR wyłączony..

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 29 maja 2013, 22:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2777
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 535d++
Kod silnika: N57S
Sprawdź ten układ podciśnienia, nastepnie wgraj serię. Następnie podmień przepływkę na inną, może ona tez wariować i dawać złe odczyty w pewnych momentach..

edit : dziwi mnie tylko to że na wyższych biegach auto jedzie jak należy co wykluczałoby jakoby przepływomierz bo można powiedziec że gdy masz niskie obroty i duży bieg to przepływka przechodzi przez całą swoją linearyzację nie powodując żadnych błędów.. Tak więc w sumie przepływomierz można byłoby wykluczyć.. To samo ciśnienie doładowania, narasta dla całego swojego spektrum w wolnym tempie. Rzecz się dzieje gdy chcesz uzyskać szybko duże ciśnienie.. na pewno nie masz żadnych błędów na kompie? Np regulator szyny CR..


No nic sprawdź co się dzieje z tym podciśnieniem na niskich i wysokich biegach.

_________________
BMW F10 535D @ 450KM chip by Tc-Performance.eu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 30 maja 2013, 09:26 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Mapsensor był czyszczony ale nie podmieniałem go na nowy, błędu dotyczącego całkowitego uszkodzenia nie ma. Istnieje prawdopodobieństwo, że może źle mierzyć w dolnych partiach obrotów a w wyższych pokazywać już dobrze ciśnienie? Obserwując dane live data z INPY raczej nie widać problemu z czujnikiem ciśnienia CR ani z regulatorem. Ciśnienie jest cały czas zgodne z wymaganym przez ECU. Z drugiej strony obserwacja informacji danych z INPY może być myląca, bo raz, że mogę wszystkiego nie zobaczyć a dwa - nie wiem jakie jest próbkowanie danych i jakie ich odświeżanie na ekranie.

Błędy jakie pojawiają się w ECU nie są związane z problemem: jest błąd odłączonego EGR'u, błąd "buxom flap" po wyrzuceniu klapek zawirowań i błąd sterownika świec żarowych. W przepływomierzu zrobiłem słynną dziurkę, żeby trochę zawyżyć jego wskazania i praktycznie cały czas mierzy więcej niż wymaga komp.

Obserwując działanie ekonomizera podczas tej zmuły widać, że osiąga on np na 2 biegu 20l, a gdy zmuła się skończy wychodzi delikatnie poza skalę.

Przypomniała mi się pewna sytuacja. Pierwszym objawem jaki zauważyłem, który ma prawdopodobnie związek z problemem było dziwne zachowanie podczas jazdy na tempomacie. Jadąc pod górę na 5 biegu z prędkością np 100km/h (obroty silnika akurat w zakresie wspomnianej "zmuły") auto zwalniało o kilka km/h i dość gwałtownie przyspieszało do zadanej przez tempomat prędkości. Wcześniej przebiegało to bardzo płynnie. Nie było czuć przyspieszenia itd. Sugeruje to, że jednak na wyższych biegach też nie wszystko działa tak jak powinno. Operując gazem nie jest to na tyle wyczuwalne.

Pozdrawiam
Dawid


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 30 maja 2013, 09:43 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2777
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 535d++
Kod silnika: N57S
Nie no podmień na sprawny zaworek i sprawną przepływkę, podjedź na szrot daj gościowi na flaszkę i przynajmniej coś wyeliminujesz. INPA INPĄ a życie życiem niestety :piwo: Tak będzie najszybciej :) Nie wiem skąd jesteś bo może ktos z nas mógłby Ci pomóc i użyczyć części. Jak jesteś z centrum Polski to podbij do mnie z chęcią Ci pomogę. Podmienimy na lajcie potestujemy może się problem rozwiąże :ok:

_________________
BMW F10 535D @ 450KM chip by Tc-Performance.eu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 30 maja 2013, 13:49 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: e46 Compact 320td
Kod silnika: M47N
Innego wyboru nie mam, dalej będę diagnozował, zacznę podmieniać poszczególne elementy i w końcu coś musi wyjść. Jestem w okolic Bartoszyc czyli z Warmii.
W temacie od chiptuning pytałem o soft pod zmienione turbo, odpowiedziałeś, że w Giżycku pracuje Wasz człowiek. Jak ogarnę auto, to chcę się do niego zgłosić na nowy program.


Nie udało mi się zakupić w moich okolicach vacuometru dlatego nie dokonałem pomiarów podciśnienia . Zrobiłem jednak coś innego, co w znacznym stopniu wyeliminowało problem. Wymieniłem kompletną odmę. Długość sztangi turbosprężarki ustawiłem na taką, jaką miałem wcześniej. Kopcenie ustało, efekt zmuły też, chociaż nie miałem jeszcze okazji do końca wszystkiego sprawdzić.

Odma była i jest z separatorem. Wcześniej sprawdzałem odmę przez odpięcie przewodu między odmą a dolotem i przez zaślepienie dolotu. Efektu wtedy nie było żadnego.

Ktoś wytłumaczy o co chodzi?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 22 listopada 2013, 18:25 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: E46 320dcr
Witam wszystkich
Czytam i czytam i miałem coś podobnego.
Mianowicie czasami ostatnio coraz częściej łapała muła w okolicach 1900 do 2300 obrotów, mechanior mówił że przepływka tak pokazała inpa u mnie też podczas logów dynamicznych w tych obrotach spadek wartości, ekonomizer zamierał w okolicy 12l i tak na kilka sekund. Odłączenie egr nie wchodzi ponieważ od razu błąd check na desce.
Oto sprawca całego zamieszania zaworek podciśnienia EGR filterek był tylko lekko brudny, po umyciu w spirycie :rotfl: auto wstaje od razu tzn od 1000 do około 2000 ciągnie tak jak powinno a powyżej jak turbo łapie około 2,4 bara zaczyna się zabawa.
A wcześniej była dup.... przy 1800 muł do 2300 a potem rakieta, a inpa pokazywała błąd przepływki
Pozdrawiam Zbyszek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 320td problem z mocą na niskich obrotach
PostNapisane: 6 stycznia 2014, 22:48 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Witam.
Czy udało Ci się w pełni wyeliminować problem?
Jestem właśnie po wymianie turbiny na GTB1752V i walczę z ustawieniem sztangi.

Twoje problemy przy maksymalnym skróceniu sztangi są raczej oczywiste - zamykasz całkowicie kierownice spalin i turbo się "dusi".
U mnie występuje dokładnie ten sam efekt przy zbyt krótkiej sztandze.
Jak wiadomo w tych turbinach nie ma śrubki odpowiedzialnej za regulację "punktu stopu" sztangi i zastanawiam się czy to nie jest w pewnym sensie problemem.

U mnie dodatkowo występuje taka sytuacja: jeżeli zostawię auto na dzień-dwa, odpalę je i zaczynam jechać auto nie ma mocy, czasem dostaje kopa po przekroczeniu 3tyś, czasem trzeba puścić pedał gazu i ponownie go wcisnąć. Po tym wszystko jest już OK, po każdym następnym odpaleniu nie ma tego problemu do czasu zostawienia auta na dzień- dwa nie odpalanego....

Masz może zdjęcie jak masz ustawioną sztangę lub możesz opisać jak ją ustawiałeś?

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 87 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL