BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 maja 2024, 03:59

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Wentylator chlodnicy "chodzi" cały czas
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 17:09 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Witam, mam problem z wentylatorem, caly czas kreci, musialem go wylaczyc rozlaczajac kostke pod maska. Co moze byc przyczyna usterki ? DSamochod potrzeby na jutro a mechanicy pozamykani juz. Co mam sprawdzic ? jakis czujnik? moze przekaznik o ile takowy jest, jesli tak to gdzie. Ktos pisal na forum ze zespawal mu sie przekaznik przeczyscil i jest juz ok, tylko nie wiem gdzie on jest. Prosze o pilna pomoc


edit: tylu fachowcow i nikt nic nie wie... eehhh....


Ostatnio edytowano 30 kwietnia 2009, 21:29 przez fendiik, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 maja 2009, 18:33 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 51
Lokalizacja: Pruszkow
Jest czujnik u mnie w e39 przy chłodnicy jest ułamany i się wiatrak cały czas kręci. Może u ciebie też jest taka przyczyna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 maja 2009, 22:01 
Offline
Forumowicz

Posty: 209
Lokalizacja: lubuskie
Moje BMW: e39 530d
A masz odpowiednie ciścienie w klimatyzacji ,nała ilość gazu powoduje że wentylator chodzi cały czas lub niezałancza wcale.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 maja 2009, 17:34 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Co do klimatyzacji to nie wiem jakie mam cisnienie. Jak to sprawdzic ?

Bylem dzisiaj w warsztacie elektromechanicznym, podlaczali komputer, nie pokazuje bledu czujnika tylko jakis blad wentylatora chlodnicy, goscie szukali przekaznika ale nie umieli znalezc. Wqrzylem sie i podziekowalem panom bo wydawalo mi sie ze do fachowcow jade a oni tylko w komputerze klikac na kazdy znaczek potrafili i czytac co to za element samochodu.

W komputerze jako porada usuniecia usterki pokazalo im ze maja sprawdzic przewody wentylatora chlodnicy az do przekaznika 87 ktorego za bardzo nawet nie szukali.

O klimatyzacji nic nawet nie mowili, nic nie sprawdzali.

Jutro chyba trzeba bedzie skoczyc do BMW Fota na warsztat bo jak inni spece tak dzialaja jak ci u ktorych bylem to juz nie wiem. A moze znacie kogos kto moze sie orientowa w BMW w Olsztynie ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 maja 2009, 18:11 
Offline
Forumowicz

Posty: 451
Lokalizacja: Polska
Kolego ten wentylator cały czas chłodzi, tzn. pracuje na szybkich obrotach, czy po prostu chodzi, normalnie???


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 maja 2009, 19:29 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
caly czas pracuje na wysokich obrotach, wydaje mi sie ze kreci na maxa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 maja 2009, 21:58 
Offline
Forumowicz

Posty: 451
Lokalizacja: Polska
W takim razie nic innego jak czujnik temperatury.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 06:14 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 18
Lokalizacja: Bydgoszcz
Potwierdzam sugestię poprzednika "Przemas137". Czujnik temp.wody/cieczy chłodzącej silnik padnięty. Jeśli chodzi o klimę to mała ilość czynnika chłodzącego nie spowoduje częstszego włączania wentylatora gdyż "potrzebny jest on układowi" klimatyzacji aby wytracić temp=ciśnienie w układzie. Więc jeśli nie ma czynnika ni ma wysokiego ciśnienia i wentylatora także ni ma :) No chyba że masz zbyt dużą ilość tego specyfiku w układzie, ale to już inna bajka.

Jeszcze jedno - "fachowcy od klimy" (nie pamiętam czy z firmy Diavia czy też innej) stwierdzili że dopuszczalna norma ubytku czynnika chłodzącego to (do) 150g rocznie. Więc jeśli nie wiadomo czy jest go za mało / czy też kiedy wymienić (nie dopełniać/dobijać czy też uzupełniać) R-134a (czynnik zatwierdzony przez organizacje ekologiczne) to osobiście zalecam nie później niż co 3 lata (firma Merc_sedes zaleca wymianę czynnika chłodzącego co rok :kwasny: ) Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 06:45 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Co do tego czujnika to byloby super gdyby to on byl padniety. Moje podejrzenia ida jednak w kierunku regulatora wentylatora tego ustrojstwa przy wentylatorku. Poczytalem troche po forach roznych no i wyszlo mi ze jak kreci po wyjeciu kluczyka to wlasnie to jest to. Oby nie, bo sporo kosztuje wentylatorek, chyba ze ze szrotu cos sie uda kupic. Nie udalo mi sie jednak namierzyc tego nieszczesnego przekaznika. Tak wiec dzisiaj jade do kolejnego elektromechanika, tym razem pewnie beda juz koszty.

Jesli jak sugerujecie padl czujnik temperatury to czy komputer nie powinien sygnalizowac jego usterki ???? Bo nie sygnalizowal. Tylko uszkodzenie wentylatora.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 11:14 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
wołek napisał(a):
Potwierdzam sugestię poprzednika "Przemas137". Czujnik temp.wody/cieczy chłodzącej silnik padnięty. Jeśli chodzi o klimę to mała ilość czynnika chłodzącego nie spowoduje częstszego włączania wentylatora gdyż "potrzebny jest on układowi" klimatyzacji aby wytracić temp=ciśnienie w układzie. Więc jeśli nie ma czynnika ni ma wysokiego ciśnienia i wentylatora także ni ma :) No chyba że masz zbyt dużą ilość tego specyfiku w układzie, ale to już inna bajka.


Wentylator elektryczny ma 2 zadania:

1. Chlodzic uklad chlodzenia silnika (w samochodach z Visco wspierac visco, w samochodach bez odwalac cala robote samemu) - zalacza sie na podstawie sygnalu z czujnika w chlodnicy.

2. Chlodzic czynnik podczas pracy klimatyzacji - zalacza sie w momencie zalaczenia sie kompresora klimatyzacji.

Jezeli w ukladzie klimatyzacji jest zbyt malo czynnika aby zapewnic prawidlowe smarowanie kompresora (czynnik do ukladu podaje sie wraz z olejem zapewniajacym smarowanie czesci ukladu - dlatego m. in. zaleca sie okresowe wlaczanie klimatyzacji w zimie - aby przesmarowac uklad) to kompresor sie nie zalaczy. Zapali sie diodka na przycisku ale kompresor nie ruszy. Takze moim skromnym zdaniem przyczyna nie moze byc zbyt mala ilosc czynnika w ukladzie klimatyzacji.

fendiik napisał(a):
Co do tego czujnika to byloby super gdyby to on byl padniety. Moje podejrzenia ida jednak w kierunku regulatora wentylatora tego ustrojstwa przy wentylatorku. Poczytalem troche po forach roznych no i wyszlo mi ze jak kreci po wyjeciu kluczyka to wlasnie to jest to. Oby nie, bo sporo kosztuje wentylatorek, chyba ze ze szrotu cos sie uda kupic. Nie udalo mi sie jednak namierzyc tego nieszczesnego przekaznika. Tak wiec dzisiaj jade do kolejnego elektromechanika, tym razem pewnie beda juz koszty.

Jesli jak sugerujecie padl czujnik temperatury to czy komputer nie powinien sygnalizowac jego usterki ???? Bo nie sygnalizowal. Tylko uszkodzenie wentylatora.


Kolego a co DOKLADNIE wyszlo w wyniku diagnozy komputerowej tj. jaki byl kod i opis bledu? Masz wydruk z badania?

pozdr.


Ostatnio edytowano 5 maja 2009, 11:17 przez Condor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 11:16 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
<post niepotrzebny - prosze o usunięcie>


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 12:52 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Niestety wydruku nie posiadam, a to co zdazylem zauwazyc przez ramie panu mechanikowi to cos jakby "blad wentylatora chlodnicy" czy jakos tak. Na pewno nie bylo bledu czujnika temperatury (przynajmniej taki komunikat sie nie pokazal), ukladu klimatyzacji nie sprawdzal. Jak probowal zatrzymac wentylator z komputera to nie dzialalalo, dalej krecil. Na sluch chcial tez sprawdzic czy przy wpieciu kostki wentylatora nie slychac cykniecia przekaznika ale niestety nie mial pojecia gdzie go szukac.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 maja 2009, 14:35 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Z doswiadczenia wiem ze w E39 wiatrak jest sterowany albo poprzez podawanie napiecia na rozne PINy (wiatrak z opornikami) albo poprzez modulacje sygnalu prostokatnego z ECU . Jezeli wiatrak sie kreci to raczej wyeliminowalbym fakt jego uszkodzenia i szukal bledu w jakims ukladzie sterujacym, np czujnik w chlodnicy. To tak na moj gust. Moge sie mylic.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 maja 2009, 07:38 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
No wlasnie z tego co wyczytalem na necie to prawdopodobnie wina lezy po stronie wiatraka. A konkretnie tego modulu sterujacego doczepionego do niego. Co do przekaznika to juz sam nie wiem, bo gdzies na zagranicznych stronach czytalem ze ten wiatrak nie ma przekaznika i ze sterowany jest wlasnie tym modulem, tak wiec poszukiwania przekaznika moga byc bezowocne, aczkolwiek wydawalo mi sie ze go znalazlem. Tak wiec poszukiwania trwaja do uzyskania ostatecznej odpowiedzi

EDIT.
Niestety wizyta u mechanika zostala przelozona na pozniej, ale chcialbym sam sprawdzic czujnik temperatury cieczy chlodzacej odpowiedzialny za wlaczenie wentylatora. Gdzie dokladnie sie on znajduje? Prosze o wyjasnienia jak dla kompletnego laika :) Gdyby trafilo sie jakies zdjecie lub schemat bede bardzo wdzieczny


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 09:14 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Ponawiam prosbe, sorki ze w nowym poscie. Gdzie znajde te czujniki i przekaznik ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 maja 2009, 17:02 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
Czy naprawde nikt nie wie ??? Takie forum a tak malo wiedzy


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 maja 2009, 17:36 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 2235
Lokalizacja: Nasielsk
Moje BMW: E39
Kod silnika: M52B28
fendiik, czujnik powinieneś mieć w chłodnicy wkręcony
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t=7822
zdjęcie z zaznaczonym na żółto czujnikiem, co prawda w e39 ale u Ciebie powinno być podobnie. Przekaźnik jeżeli jest to znajduje się w obudowie tam gdzie ECU czyli komputer benzyny. Powinny być 2 przekaźniki, pierwszego i drugiego biegu

_________________
Diagnostyka Komputerowa/Autoalarmy/CB/LPG



Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 maja 2009, 06:48 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 47
Posty: 32
Lokalizacja: Olsztyn
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47
No wlasnie przekaźnikow nie moge namierzyc. Jest tam przekaznik pompy paliwa, dmuchawy ogrzewania, reflektora przeciwmglowego i klaksonu - to wyczytalem w ksiazce sam naprawiam E46. I na tym koniec jesli chodzi o przekaźniki w tym miejscu. W koncu dzisiaj mam wizyte u mechanika ( o ile znowu sie nie przesunie w czasie), moze czegos sie dowiem


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 maja 2009, 08:23 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 2235
Lokalizacja: Nasielsk
Moje BMW: E39
Kod silnika: M52B28
fendiik, sprawdzałem schemat klimy i u Ciebie niema żadnych przekaźników jest moduł końcowy sterujący wentylatorem. A z tego co się orientuje to kosztuje on pare groszy :(


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 maja 2009, 13:35 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Sterowanie tym wentylatorem moze byc dwojakie:

1. Z IHKA/IHKR (klima) na podstawie odczytu z czujnikow CISNIENIA substancji chlodzacej w ukladzie klimatyzacji (wzrost temp substancji = wzrost cisnienia w ukladzie.) - Sprawdz czujnik wysokiego cisnienia w ukladzie klimatyzacji

2. Z ECU na podstawie odczytu temp. cieczy chlodzacej silnik - Jezeli temp tej cieczy osiaga 91 C powinien zalaczyc sie wentylator elektryczny. Przy bodaj 107 C zalacza sie jego nawyzszy bieg (tak jest w e39).

Sterowanie wentylatorem odbywa sie przez modulacje sygnalu z ECU w zakresie 10-100Hz (e39)

Tyle moge podpowiedziec. Nie mam dokumentacji technicznej do E46 niestety.

Pozdr.,


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL