Cytuj:
ale....z tym to się nie mogę zgodzić
Już wyjaśniam
Silniczek krokowy wykonuje obroty w sposób krokowy, gdzie w przypadku zastosowania w mechanice pojazdowej wymaga jeszcze dodatkowego mechanizmu (czasem opartego na trybach) by poruszyć element będący dozownikiem ilości przepływu powietrza. Dlatego też potocznie zwie się silniczkiem krokowym, Ma on wszechobecne zastosowanie w innych markach samochodowych lecz nie w bmw. Silniczek krokowy wymaga minimum 4 przewodów do podłączenia, aby mógł w pełni pracować.
Natomiast zawór dodatkowego powietrza oparty jest na elektromagnesie, który rdzeniem będącym przesłoną regulującą przepływ powietrza w sposób "wychyłowy" utrzymuje pożądaną pozycję rdzenia. Dlatego też wystarczą trzy przewody dla dwóch uzwojeń (wspólny plus i dwa minusy sterujące położeniem swobodnego rdzenia)
Dodatkowe różnice. Krokówka działa na zasadzie krótkich impulsów napięcia lub masy na każdym z obwodów silniczka (kroków) w określonej kolejności. Wsteczna kolejność będzie obracała silniczkiem w drugą stronę. W pozycji nie pracującej żaden z obwodów nie dostaje zasilania. Przy zaworze dodatkowego powietrza napięcie regulujące położenie rdzenia jest cały czas od momentu załączenia zapłonu, kiedy to od samego początku przed rozruchem silnika ustawia położenie zero (w pewnej części otwarty zawór)
Krokówka jest bardzo precyzyjna, ale powolna....to jeszcze zależy od mechanizmu napędzającego element dawkujący. Zawór dodatkowego powietrza także może precyzyjnie wyregulować ilość potrzebnego powietrza, ale przedewszystkim robi to bardzo szybko zwłaszcza, że w krótkiej chwili potrafi gwałtownie zamknąć lub otworzyć przepływ powietrza......szybka reakcja na zmiany obrotów. To dlatego BMW podejrzewam nie wprowadza silniczków krokowych jako elementy dawkujące powietrze biegu jałowego.
Są także zawory dodatkowego powietrza oparte na dwóch przewodach (zasilanie), ale umożliwiając pracę w drugą stronę, rdzenie naprężone są dodatkową sprężyną, która wymusza zamknięcie przepływu powietrza, a elektromagnes w zaworze wprawia rdzeń w pracę ku otwarciu.
Tego typu zastosowanie silnego elektromagnesa pozycjonującego położenie elementu dawkującego ma także zastosowanie w nastawnikach na pompach wtryskowych.....i nie tylko w BMW (rozwiązanie Boschowskie)
Zawór, który podałeś w linku jest także, można powiedzieć zaworem dodatkowego powietrza, ale uruchamiającym ssanie, czyli dostarczanie większej ilości powietrza na zimnym silniku dla podniesienia obrotów silnika. Elektryczna grzałka w nim zawarta oddziałowywuje na bimetal, który wprawia przesłonę w ruch. Praca niestety jest bardzo powolna, gdyż taki jest status tego urządzenia.
Silniczki krokowe w BMW występują głównie przy dmuchawach, gdzie zmieniają położenie różnych wlotów i przelotów w oparciu o program.
To tyle wyjaśnień
Dodam jeszcze tyle, że silniczki krokowe mają obszerne zastosowanie w sprzęcie RTV (magnetowidy, cdromy itp) oraz w modelarstwie. Głowica magnetowidowa może mieć nawet więcej niż 12 uzwojeń wprawiających głowicę w obrót. Dzięki kontroli nad impulsami pozwalającymi wykonać dany krok silniczka, program sterujący pracą silniczka może precyzyjnie dobierać ilość obrotów i prędkość.
Zasilanie silniczka krokowego nie wymaga wysokoprądowych podzespołów elektronicznych co w przypadku elektromagnesu jest koniecznością.