BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 23 kwietnia 2024, 16:54

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Krótkie info o falowaniu obrotów
PostNapisane: 10 marca 2008, 19:46 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Lokalizacja: Polska
Witam:)) chciałbym przedstawić krótkie info o problemie "falujacych obrotów" przy e36.:)) Mile widziane uwagi poprawki:) Mam nadzieję że przydadzą sie te informacje:))

Przyczyną falwania obrotów jest.....?? :zalamany: NP.!!!!!. :hyhy:

Przepływomierz powietrza - Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Można w ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie. Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Jak działa przepływomierz powietrza?
Na drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży. Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika. W przepływomierzach z opornikiem utrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik.

Obrazek
Obrazek

Objawy uszkodzenia przepływomierza
*Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce
przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy.
* W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia
domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine".
* Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i
wyższe zużycie paliwa.

Uniknij usterek
1 Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń.
2 Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu.
3 W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżając
z dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika.




Czujnik położenia przepustnicy zwany także potencjometrem przepustnicy:

Ilość powietrza potrzebna do wytworzenia właściwej mieszanki paliwowo - powietrznej zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika i zmianą położenia przepustnicy. Aby móc prawidłowo dawkować ilość paliwa centralka otrzymuje informacje z czujnika położenia przepustnicy. W jago konstrukcji wykorzystany jest potencjometr. Sygnały tego czujnika wykorzystywane są do ustalania następujących parametrów: wzbogacenia mieszanki w trakcie przyspieszania, wzbogacania mieszanki przy pełnym otwarciu przepustnicy, odcięcia paliwa przy hamowaniu silnikiem.
Uszkodzenie czujnika nie powoduje unieruchomienia silnika, centralka wykorzystuje wtedy sygnały czujnika prędkości obrotowej wału korbowego (hallotronu) i czujnika temperatury cieczy chłodzącej.

Obrazek
Obrazek

Możliwe przyczyny awarii:

* Zabrudzenia wynikające z eksploatacji (warstwy oleju, kurz i wilgoć)
* Zużycie mechaniczne

Symptomami kłopotów mogą być:

* Problemy z rozruchem
* Zwiększenie zużycia paliwa
* Niepoprawna praca silnika
* Silnik słabo reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia


Silniczek krokowy - Regulator biegu jałowego - Jego zadaniem jest utrzymywanie właściwej prędkości biegu jałowego. Na podstawie danych z czujników temperatury cieczy chłodzącej, temperatury powietrza, czujnika położenia przepustnicy i stycznika krańcowego wolnych obrotów ustalana jest odpowiednia wartość która jest utrzymywana poprzez uchylanie bądź zamykanie przepustnicy przez siłownik,

Obrazek

Częsciowo może być również :
Sonda lambda - Jest ona wkręcona w rurę przed katalizatorem. Wewnątrz sondy znajduje się rdzeń wykonany z dwutlenku cyrkonu, którego zewnętrzna część styka się ze spalinami a wewnętrzna z powietrzem atmosferycznym. Różna koncentracja jonów tlenu na obu końcach powoduje powstanie sygnału będącego miernikiem ilości tlenu w spalinach. W centralce sygnał ten jest wykorzystywany do zmiany dawkowania paliwa w celu osiągnięcia właściwego składu mieszanki lambda równemu w przybliżeniu jedności (0,99 - 1,01). Ręczna regulacja zawartości CO w spalinach jest niemożliwa. Sonda lambda pracuje prawidłowo dopiero w temperaturze ponad 300 ° C. Aby skrócić czas podgrzewania sondy jest ona podgrzewana elektrycznie do temperatury roboczej. Temperatura robocza osiągana jest w ciągu 20 - 30 sek. Uszkodzenie sondy nie powoduje zatrzymania silnika, jednak wzrasta zużycie paliwa(czasmi nawet nie równa praca silnika) i może dojść do przegrzania i uszkodzenia katalizatora.

Obrazek

Świece zapłonowe - Wygląd używanej świecy zapłonowej może nam dużo powiedzieć o warunkach pracy silnika i samej świecy. Dlatego bardzo ważną role odgrywa analiza świecy zapłonowej podczas przeglądu samochodu.


Kable Zapłonowe - Jak wiadomo, zadaniem przewodów zapłonowych jest dostarczanie prądu o parametrach ściśle określonych przez konstruktorów układu zapłonowego. Od tego zależy bowiem, czy iskra wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej będzie dostatecznie silna.Przewód powinien zatem jak najdłużej doskonale przewodzić prąd, a przede wszystkim być zabezpieczony odpowiednią warstwą izolacyjną. To właśnie odporna i wytrzyma izolacja stanowi o jakości przewodów wysokiego napięcia

Obrazek

Węże powietrza - zwrócić uwagę czy nie są popękane, skruszałe, pękniecie węża w okolicy sciągniętego opaską, nie zaluźne(napęczniałe,rozszerzone).

Wałek rozrządu przy silnikach 1.6 M40 i 1.8 M40 - wiaze sie z inny otwieraniem zawor ssania i wydechu ,ponieważ krzywki na wałku popychają popychacze i jeśli krzywki są wytarte, powoduja nie równy rytm silnika:((

Obrazek

Powód np:
* stosowanie tanich i nie odpowiednich oleji (np mineralnego)
* zurzycie mechaniczne



Zdjęcia są tylko przykładami które pozwolą wam w skojarzeniu jak dana część mniej więcej wygląda. Mam nadzieję ze te krókie informacje komus pomogą. Jeśli po własnej próbie diagnozowania nic nie wskakuje zalecam aby autem udano sie do kogoś z możliwością zdiagnozowania auta przy pomocy komputera diagnostycznego.

Wszelkie wasze uwagi i dodatkowe informacje o uporaniu sie z "falowania obrotów" proszę pisać.:)) Pozdrawiam christofer


Ostatnio edytowano 1 lutego 2009, 17:06 przez christofer, łącznie edytowano 8 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 marca 2008, 10:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 17
Posty: 885
Lokalizacja: z duzego pokoju
M43:

Od siebie dodam, iz w moim przypadku przeczyszczenie(szmatka + WD40) laczenia gumowego, dojscia do przepustnicy, przedmuchanie przeplywomierza z odleglosci sprezonym powietrzem(oczywiscie z glowa i ostroznie zeby nie uszkodzic), przedmuchanie przewodu idacego do "silnika krokowego" no i jego samego nie wyciagajac go, POMOGLO mi z problemem szarpania przy gwaltownym naciskaniu pedalu gazu, na kazdym biegu. Mechanicy obstawiali: laczenie gumowe przeplywki(tez myslalem o lewym powietrzu), sprzeglo(mam nowke), laczenie elastyczne walu ze skrzynia(bylo jak nowe), polosi tylnych(maja delikatne luzy) no i wiele, wiele innych.

Po tej przypadkowej operacji jezdzi sie o wiele bardziej komfortowo i juz nie trzeba wprawionego kierowcy, zeby nie bylo czuc przejsc miedzy biegami. Dodam jeszcze, ze wplynelo to pozytywnie na obroty silnika(nie chodzi tu o falowanie). Moj problem nie byl moze powazny, ale potrafil uprzykrzyc jazde.

Poraz kolejny przekonalem sie, ze szukajac przyczyn usterek najpierw trzeba brac pod uwage te najbardziej banalne, zanim zabierzemy sie za wymiane kosztownych czesci.

_________________
Obrazek
Bald Mein Wagen ;)
http://www.youtube.com/embed/ixuicqPQY9Q?rel=0
http://www.youtube.com/watch?v=CQcVJsNxPNs


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 kwietnia 2008, 19:54 
mam problem z falowaniem na wolnych obrotach gdy silnik jest zimny to obroty falują między 600 a 800 a dzisiaj gdy silnik osiągnął temoeraturę około 90 stopni to obroty zaczęły falować między 1200 a 500 a póżnniej silnik zgasł. co może być tego przyczyną czy może to być silniczek krokowy zauważyłem też niewielki wyciek płynu chłodniczego z pod zbiorniczka wyrównawczego może to ma coś z tym wspólnego. czekam na jakąś poradę


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 kwietnia 2008, 13:43 
Obroty mi falują i są ciut za niskie, gdy odłączę kabel od krokowca silnik pracuje idealnie. I pytanie-czy skoro go odłączę i jest wszystko OK to wina leży po jego stronie? Jest on nowiutki także nie wiem czemu miał by źle działać. I drugie pytanie-czy skoro po jego odłączeniu (gdy jest ustawiony w odpowiedniej pozycji) działa wszystko elegancko można zostawić bo tak odłączonego, wiem że może on sie przestawić za czas jakiś ale czy jego odłączenie będzie miało skutek który wyjdzie po czasie, lub np zwiększenie zużycia paliwa.

Dzięki za pomoc z góry. Pozdro


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 kwietnia 2008, 16:10 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 16
Lokalizacja: ToruĂą
pytanko, silnik zachowuje sie roznie, raz faluje pomiedzy 500 a 1200 a raz chodzi dobrze. po odkreceniu korka od oleju albo wyjeciu bagnetu auto pracuje dobrze. co to oznacza? dostaje gdzies lewe powietrze?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 maja 2008, 09:17 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 52
Lokalizacja: Bytomsko
[320i,E36 coupe] witam. mechanik spawał mi tłumik, co za tym idzie odłaczył kleme od akumulatora, po załozeniu klemy obroty silnika przez chwile dochodziły do ok 2500 spadały do ok 800, po kilku minutach to sie w miare ustatkowało ale mam odczucie ze samochod jest jakis słabszy i kiedy jest zimny to go muli okropnie :( prosze mi cos doradzic w tej sprawie, moze komputer ma błeda przez to?

_________________
MOJA ÂŚLICZNOTKA Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 maja 2008, 16:22 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 20
Lokalizacja: Okolice W-wy
christofer, pytanko.
falowanie obrotow na biegu jalowym i np podczas jazdy kiedy wcisne sprzeglo to samo co to moze byc? najgorsze jest to ze raz jest wszystko super a raz jak wyzej :////


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 maja 2008, 13:17 
witam,ja mam podobny problem jak kolega wyżej-raz falują obroty od 500 do 1000 a na ogół jest dobrze.Natomiast w czasie deszczu regularnie falują.Podejrzewam sondę ale proszę o potwierdzenie : :/ :/


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 maja 2008, 14:00 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 223
Lokalizacja: Praszka
Moje BMW: BMW e39 525i
Ja mam podobny problem ale tylko na zagrzanym silniku, obroty falują tak od 500 do 900 przez chwile i potem sie ustabilizuje, albo jak dodam gazu troche to jest OK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: e36 1.6 M40
PostNapisane: 22 maja 2008, 12:23 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Lokalizacja: Polska
Koledzy!! :zdziwko:

Te kilka zdań zawarte w tymi Poście są po to abyście sie dowiedzieli co, jak, po co, dlaczego. (Gdy sami próbujecie zdiagnozowac i odpowiedzieć co jest mojej beci ). !! Są to informację które może odpowiedzą na wasze pytania. ;) Tez miałem problem z falowaniem :( i wyszedł wałek rozrządu a dlaczego to wyżej jest napisane. Pytałem tak jak wy i uwierzcie ze przyczyn może być fiu fiu a czasami dziurka w wężu:) pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 maja 2008, 22:40 
Koledzy mam pewne pytanko. Czy na falowanie obrotów może mieć wpływ zużyty katalizator? Mnie już krew zalewa, tym bardziej, że to falowanie łączy się z bardzo dziwną zmianą biegów skrzyni automatycznej. Powiedzmy, że przy spokojnej jeździe powinien zmienić bieg przy 2000 o/min a zmienia przy 2700o/min. To jest nie do wytrzymania i powoduje wysokie spalanie. Pragnę wspomnieć, że faluje na LPG (sekwencja), jeśli przełączę na benzynę również faluje, ale jak trochę się pojeździ i dostanie w płuco to wszystko ustaje i jest w porządku. Przełączę na gaz i po paru kilometrach wszystko po staremu! Czyściłem co się dało, wymieniłem nawet wtryskiwacze gazu (pewien gazownik poradził, że to może być od tego) i nic. Chciałbym dodać, że przy pracy na LPG i wciśnięciu pedału gazu do spodu (KICK DOWN) tuż przed zmianą biegu na wyższy przez chwilę szarpie silnikiem. Taki objaw nie występuję przy pracy na PB98 (nawet jak falują obroty). Pomóżcie!!!!!!!!!!!!!


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2008, 09:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 595
Lokalizacja: Chełm
Moje BMW: e39 530D
Kod silnika: m57d30
To i ja wtrącę parę słów. :) Oczywiście także walczyłem z falującymi obrotami w moim m40. Sprawdziłem krokówkę, przewody wysokiego napięcia, świece, filtry, lewego powietrza nie łapał, przy okazji znalazłem, że gdy uszczelka pod kolektorem wlotowym uszkodzi się, także może m.in. falować, i przypadkiem zobaczyłem, że przewód z odmy jest pęknięty - po naprawie falowanie znikło. :) :hurra: :hurra: Coś tam jeszcze czasami pyrknie lekko, ale to już jest znośne. :D

_________________
Było e36, było e39 528 "turas", jest e39 530D touring.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 czerwca 2008, 13:29 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Lokalizacja: zamosc
Witam wszystich!!! Mam pytanko odnośnie sondy a dokładnie o jej podłączeniu!!! :kwasny:
Kupiłem dzisiaj sonde i chciałem ją zamontowac, nie było by problemu zeby nie przetopiony kabelna kloektorze :zalamany: Sonda według kataogu 4 kable 2xbiały 1x czarny i 1x szary a z samochodu przy samej listwie wychodzi 1 brązowy 1 rózowy 1 zółty 1 czrny i taka jakas plecionka..pytanie jak to teraz podłączyc??? Proszę o pomoc, a i jescze jedno czy złe podłaczenie sondy może doprowadzic do jej uszkodzenia???

_________________
..bo sÂą kierowcy i ludzie ktĂłrzy majÂą samochody..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 czerwca 2008, 20:04 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 38
Posty: 81
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: 330 CI
Kod silnika: M54
mam pytanie. obroty miałem za niskie i silnik pracował bardzo nieregularnie. a że to jest automat to na biegu gdy stałem na światłach obroty spadały do 300 - 400 na min. odłączyłem przewód od przepływomierza i teraz silnik pracuje idealnie i obroty są w normie i teraz nasuwa się pytanie jeśli wszystko jest w pożądku to mozna tak zostawić do czasu kupna i wymienienia przepływomierza??????

_________________
Pamiętaj!!! Przyszedłeś na świat bez części zamiennych!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 czerwca 2008, 12:25 
Witm a ja chcial bym sie dowiedziec gdzie znajduje sie
Silniczek krokowy
Czujnik położenia przepustnicy
jakies zdjecia by mi pomogly
mam BMW
318 i
rocznik 1991


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 lipca 2008, 22:37 
Offline
Forumowicz

Posty: 130
Lokalizacja: Warszawa
A ja mam pytanie... Czy jesteście na tyle mało inteligentni ze by nie zrozumieć tego co jest w poście nr.1 i Ciągle zdawać pytania typu "czemu mi faluje?" LUDZIE!!!! To jest temat informacyjny.. przestańcie go zaśmiecać i zadawać pytania na które znajdziecie odp po dokładnym przeszukaniu forum. Pozdrawiam... admini poproszę o zostawienie tego tematu jako dobrego info dla użytkowników,wnoszę też o usunięcie postów z tego tematu. Oczywiście jeśli jest taka możliwość.

_________________
MĂłj wozik jest Bogiem, wyglÂąd naÂłogiem, jazda zabawÂą, marka podstawÂą ! ! !
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... e96#286727

Gdy by napĂŞd na przĂłd byÂł by idealny to czÂłowiek chodziÂł by na rĂŞkach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 lipca 2008, 22:37 
Offline
Forumowicz

Posty: 130
Lokalizacja: Warszawa
A ja mam pytanie... Czy jesteście na tyle mało inteligentni ze by nie zrozumieć tego co jest w poście nr.1 i Ciągle zdawać pytania typu "czemu mi faluje?" LUDZIE!!!! To jest temat informacyjny.. przestańcie go zaśmiecać i zadawać pytania na które znajdziecie odp po dokładnym przeszukaniu forum ;) . Pozdrawiam... admini poproszę o zostawienie tego tematu jako dobrego info dla użytkowników,wnoszę też o usunięcie postów z tego tematu. Oczywiście jeśli jest taka możliwość. :hyhy:

_________________
MĂłj wozik jest Bogiem, wyglÂąd naÂłogiem, jazda zabawÂą, marka podstawÂą ! ! !
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... e96#286727

Gdy by napĂŞd na przĂłd byÂł by idealny to czÂłowiek chodziÂł by na rĂŞkach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lipca 2008, 20:22 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: PajĂŞczno
hehe ,a w tds -ie 1.7jak mi falują obroty?ciągnie super ,pali tak powinien,zimny nie zimny na dotyk,a obroty fauja

_________________
zwillinger


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 sierpnia 2008, 17:18 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 99
Lokalizacja: Skierniewice
Moje BMW: BMW E46
Kod silnika: M52B20
Witam,

Mam rowniez pytanko w kwesti cenowej. Czy moze ktos z Was wymieniał juz przepływomierz w E36 316i? Ile on moze kosztowac? Bo na allegro rozpietosc cenowa jest przeokrutna od 80 do 400zł. I ile gdzies kosztowac moze wymiana? Pomozcie.

_________________
KONRAD ŚLIWINSKI


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 sierpnia 2008, 19:11 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Lokalizacja: KOLSKO
witam mam pytanko może mi ktoś pomoże posprawdzałem już w wszystkie węże i są oki .mam taki problem jak e36 316 jest zimna to ładnie trzyma sieę na obrotach wystarczy że się troszke rozgrzeje się na połowe na wskażniku to zaczyna falować obrotami i nawet już potrafi zgasnąć co to może być


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 116 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL