Cięgno zmiennej geometrii to taki pręt wychodzący z nazwijmy to metalowej bańki do środka turbiny. Jak poświecisz latarką ( pomiędzy kielichem a dolotem powietrza ) na turbinę to ją zobaczysz - do niej idzie wężyk od spodu koloru czarnego w niebieskie paski od zaworka który czyściłeś.
A czy działa -
Niech ktoś wsiądzie do auta - Ty poświeć na ten pręt i go obserwuj w trakcie uruchamiania silnika powinien się szybko wciągnąć a w trakcie gaszenia silnika raptownie cofnąć.
Później sprawdź naciskając ręką zakres pracy pręta - czy pracuje w pełnym zakresie.
Jeżeli tak to świadczy to o szczelności układu i teoretycznie prawidłowej pracy zaworka ( mimo to może zacinać się w trakcie jazdy ) ale już będziesz wiedział czy wężyki masz szczelne i nie zapieczoną kierownicę zmiennej geometrii.
Co do samego zaworka to oprócz tego filierka na zewnątrz jest jeszcze jeden w środku. Czyszczenie nie zawsze usprawni zaworek. Tam w środku jest gumka i sprężynka która się zużywa. Tak że jak auto ma trochę przejechane to dla własnego spokoju proponuje wymienić ten zaworek - 125zł allegro.
Jeżeli masz zaolejoną turbinę to proponuję odkręcić rurę dolotową powietrza do turbiny ( dwie śruby TORX przy przepływce ) i ją wyciągnąć. Na bank masz zużyty uszczelniacz pomiędzy rurą dolotu a turbiną. Bo jak się rozszczelni to właśnie przez niego wyciekają opary olejowe po odmie a przez to turbina zaciąga lewe powietrze omijając przepływomierz. Co skutkuje nieodpowiednim stosunkiem powietrze-paliwo.
Ja u siebie doszczelniłem te uszczelnienie uszczelką silikonową kagera i jest OK.
Popatrz jeszcze na elementy dookoła łączenia rur za turbiną czy na tych elementach nie ma kropeczek oleju świadczących o rozszczelnieniu układu doładowania.
Co do filtra paliwa i pompki to sprawdź ile poleci - a zwłaszcza do ilu się dokręci silnik np na 3ce - oczywiście po nagrzaniu silnika.
Jeżeli do odcięcia to powinny być OK
Zaślep też na próbę zawór EGR ( AGR )- jest trochę tego na forach BMW
Powodzenia
