BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 25 kwietnia 2024, 07:21

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 28 listopada 2009, 17:07 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 22
Lokalizacja: Obrzycko
Moje BMW: E34
Kod silnika: M50 B25 Vanos
na dniach zakupiłem oryginalną dedykowaną sondę BOSCH-a po zamontowaniu jej podłączyłem auto pod kompa a tu okazuję się że sonda stoi w miejscu napięcie 0.2V i żadnej reakcji. ( kabli nie mogłem pomylić bo sonda miała ori. kostkę) gdy silnik dostał temperaturę 90'C sonda zaczęła pracować. sprawa więc była prosta grzałki przy sondzie nie grzeją, odkręciłem obudowę głównego komputera i zlokalizowałem przekaźnik podgrzewania sondy (dokładnie kolor pomarańczowy) przekaźnik nie załączał się więc go wymieniłem na innego (oczywiście takiego samego) nadal nie było żadnej reakcji. ponieważ mam "legalny" dostęp do profesjonalnych programów komputerowych to po chwili maiłem już schemat sterowania przekaźnikiem przed oczami. sprawdziłem trzy kable i ok czwarty kabel był właśnie odpowiedzialny za sterowanie przekaźnikiem i on miał winę. okazało się że sterowanie przekaźnika odbywa się za pomocą masy która wychodzi z komputera sterującego (dokładnie z pinu 38) jest to kabel brązowo zielony

Obrazek

wypiąłem kostkę od komputera i sprawdziłem oporność kabla miedzy kostką sterownika a kostką przekaźnika okazało się że jest ok wiec kabek nie jest uszkodzony. idąc dalej przeciąłem kabel o od sterowania przekaźnika przy nim samym żeby łatwo go potem zlutować i podłączyłem znów kompa pod auto. przy włączonym silniku podpiąłem masę sterownika pod masę karoserii i przekaźnik się załączył no i sonda zaczęła ładnie pracować. na tym temat by się kończył bo wiem że winę ma główny komputer który nie podaje masy na pin 38. komputer jest BOSCH-a końcówka nr. to 412 więc kolega który sprzedaję na dużą skale części do BMW powiedział mi od razu że z tym akurat kompem jest mega ciężko a jeśli gdzieś się pojawi to osiąga cenę ok 400zł więc temat nowego kompa raczej odpada.
zaingerowanie w samego kompa jest niemożliwe (przyczyną usterki może być np. zimny lut)

no i teraz mam pytanie do was koledzy. borykam się z takim dylematem, teraz jak podłącze do przekaźnika masę z karoserii to sonda będzie grzała cały czas a nigdzie nie mogę znaleźć jakichkolwiek informacji czy komputer rozłącza podgrzewanie sądy jak silnik osiągnie odpowiednią temperaturę. z doświadczeń wiem że niektóre starsze auta mają ciągłe grzanie sądy ale co do mojego BMW to nie mam pewności czy nie jest ono punktowe by zaoszczędzić energie i zużycie się grzałek sondy.

może ktoś z was koledzy spotkał się już z taką sytuacją lub ma wiedzę na temat czy podgrzewanie sądy działa cały czas czy też komputer nim steruje poprzez wyłączenie i włączenie gdy sonda dostanie odpowiednią temperaturę. nie chce uszkodzić grzałek dopiero co zakupionej nowej sondy więc bez wiedzy na ten temat nie będę ryzykował.
układ sterujący to:BOSCH MOTRONIC M3.3.1 kod silnika 25 6S 2

na koniec przepraszam wszystkich że tak się rozpisałem ale chciałem wam jak najdokładniej opisać całą sytuację by zaoszczędzić zbędnych pytań. pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 28 listopada 2009, 21:14 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 71
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
ciekawy przypadek
osobiscie podłączyłbym ten minus bo sonda bez grzałki długo będzie się grzała i w efekcie będziesz jeżdził bez sondy
nie wydaje mi się aby komp wyłaczał grzanie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 10:58 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 22
Lokalizacja: Obrzycko
Moje BMW: E34
Kod silnika: M50 B25 Vanos
też mi się tak wydaję kolego ale czekam na opinie innych użytkowników


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 11:03 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 875
Lokalizacja: Kraków
Dlaczego niemożliwe jest zaingerowanie w sterownik? Możesz go rozebrać.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 11:17 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 22
Lokalizacja: Obrzycko
Moje BMW: E34
Kod silnika: M50 B25 Vanos
Pinczer napisał(a):
Dlaczego niemożliwe jest zaingerowanie w sterownik? Możesz go rozebrać.


żaden program nawet najbardziej zaawansowany nie podaje schematów wewnątrz sterownika bo to tajemnica więc mogę tylko go rozebrać i sobie popatrzeć :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 13:23 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 875
Lokalizacja: Kraków
Pisałeś że to najprawdopodobniej zimny lut. Znajomy przylutował cały sterownik w Hondzie i ustały różnego rodzaju dolegliwości których ASO nie potrafiło usunąć.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 13:29 
Offline
Forumowicz

Wiek: 39
Posty: 283
Lokalizacja: dobre miasto NOL XXXXX
Moje BMW: E36 E90
Kod silnika: m50b20 m47n2
poradze ci rozebranie kompa i przesledzenie sciezki odpowiadajacej za ster grzałkami,poniewaz jesli twoja stara sonda dostala zwarcia na elemencie grzejnym istnieje taka mozliwosc ze scieszka zostala przepalona a w tedy naprawa jest banalnie prosta.Jest to tylko jedna z mozliwosci,sam sie juz spotkałem z takim przypadkiem a sprobowac niezaszkodzi.
pozdro!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 13:47 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 22
Lokalizacja: Obrzycko
Moje BMW: E34
Kod silnika: M50 B25 Vanos
mationo napisał(a):
istnieje taka mozliwosc ze scieszka zostala przepalona a w tedy naprawa jest banalnie prosta


ok rozbiorę i sprawdzę ale może mi podpowiesz jak naprawić taką przepaloną ścieżkę?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 13:56 
Offline
Forumowicz

Wiek: 39
Posty: 283
Lokalizacja: dobre miasto NOL XXXXX
Moje BMW: E36 E90
Kod silnika: m50b20 m47n2
jesli jest przepalona podlutuj cienki przewodzik na przepalonym odcinku


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 29 listopada 2009, 14:42 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 374
Lokalizacja: Tychy
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B30 - 306S3
A jak już wszystko zawiedzie to zawsze możesz zmajstrować mały układzik który będzie podawał masę na przekaźnik a po osiągnięciu tem. 90' przez silnik zdejmował ją.

Wpinasz się w obwód czujnika temperatury silnika a układzik sprawdza rezystancje. Jeżeli osiągnie wartość odpowiadającą 90' Celsjusza odcina mase.

Zresztą tak to chyba działa w oryginale tylko jest zintegrowane w komputerze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 26 marca 2012, 12:40 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 28
Lokalizacja: RADOM
Moje BMW: E39 528i touring
Kod silnika: M52B28
Garaż: Było E36 M50B25 Coupe jest E39 M52B28 Touring
Będę Marce Wierny
Witam
Podepnę się pod temat mam to samo u siebie brak sygnału z kompa też silnik m50b25 tyle że w e36 a końcówka nr dme 413.
Grzania nie ma na zimnym ani na gorącym silniku ale jak podepnę zasilanie na grzałkę czy na zimnym czy na gorącym to wtedy sonda zaczyna pracować ale jak odepnę zasilanie to sonda po chwili się zatrzymuje i nie ważne czy zimny czy gorący motor.Lubie mieć jak w oryginale czyli sterowanie z kompa masą wiec załatwiłem drugi oczywiście nie było łatwo na 80 stron z aukcjami o dme znalazłem tylko 2:( cena kompa 300zł.Założyłem go i mierze zasilanie na przekaźniku i jest załączył się więc powrót do domu (110km)od gościa co mi kompa sprzedał.Długo się nie cieszyłem bo po dojechaniu do domciu miernik w rączkę i lipa przekaźnik nie chodzi (oczywiście kable sprawne).Poczekałem aż silnik zrobi się zimny i odpaliłem autko i nic brak grzania :zalamany: grzałka nie ma zwarcia wszystko jest ok nie wydaje mi się że taki zbieg okoliczności że drugi komp się uwalił.
Panowie może ktoś wie o co kaman z tym sterowaniem bo trzeciego kompa to się teraz boję kupić bo to troche zaczyna sie robić drogi gips więc chyba będzie trzeba zrobić oberśruta z przekaźnikiem tylko pytanie tak jak kolega wyżej czy ta sonda jest podgrzewana non stop czy nie bo w autodacie znalazłem coś takiego

rozłączyć sonde i pomiar wykonać na złączu bez sondy

ignition on (zapłon włączony)
pin 4 względem masy pojazdu= 11,5-13,5
pin 3 względem masy pojazdu = 0ohm

engine idling(silnik??????)
pin 4 względem masy pojazdu= 11,5-13,5
pin 3 względem masy pojazdu = 0ohm

co oznacza engine idling bo jeśli pracujacy motor to znaczy ze ona pracuje cały czas ale pewien nie jestem.
Co mnie jeszcze zdziwiło że jeśli ma porządnie rozgrzanym silniku odepnę napięcie od grzałki to sonda przestaje pracować a z tego co czytałem to powinna pracować na gorącym :zdziwko: dodam że sonda nowa Bosch i od początku tak się zachowuje.

-----------------------------------------------------

Po robocie pojechałem do kumpla do garażu i grzebaliśmy przy aucie prawie do północy no i teraz po wszystkich operacjach mam taki mętlik w głowie że ręce opadają a zachowuję się wszystko tak:

Jak przyjechałem do garażu to nie gasząc silnika sprawdziłem przekaźnik od grzania sondy i ku mojemu zdziwieniu był załączony więc pomyślałem że wszystko ok ale posiedzieliśmy z pół godzinki aż silnik sobie ostygł i temperatur spadła na połowę między niebieskim polem a pionem odpalamy silnik a tu zonk przekaźnik się nie załącza i sonda stoi.Auto pracowało do uzyskania temperatury w pionie i nic przekaźnik nie zadziałał ale jak zgasiłem i zapaliłem silnik jeszcze raz to się załączył i trzymał cały czas przez 30min non stop(tyle daliśmy mu popracować potem został zgaszony) z tym że jeżeli dodawałem gazu i obrotomierz mijał 5000rpm to przekaźnik się rozłączał a jak obroty spadały poniżej 5000 to się załączał i za każdym następny zgaszeniem i odpaleniem załączał się bez problemu. niepokojące jest to że pracuje jak dla mnie w brew logice bo moim zdanie grzanie sondy powinno być cały czas a odłączane np po 5000rpm lub do momentu nagrzania silnik a tu praca przekaźnika jest odwrotna zaczyna działać po nagrzaniu silnika i to dopiero jak silnik zostanie zgaszony i zapalony jeszcze raz jak jest już dobrze ciepły natomiast na zimnym nie załącza się wcale Profilaktycznie pociągnąłem nowy przewód od sterownika z pinu 38 do przekaźnika (brązowo-zielony) i nic to nie dało zachowuje się tak samo.Wróciłem do swojego DME i tu tęż reakcja identyczna czyli sterowniki muszą być dobre.
Zrobiłem jeszcze jedną rzecz gdy motor jest zimny i przekaźnik nie działa to go wypiąłem i wsadziłem jeszcze raz i natychmiast się załącza ale po jakiś 20s rozłącza się i już się nie załączy i w tym momencie nie gasząc silnika czekam aż się nagrzeje silnik i powtarzam manewr z wyjęciem i włożeniem przekaźnika i załączy się i już trzyma cały czas ale po przekroczeniu 5000rpm nie rozłącza dopiero jak silnik będzie już tak pożądanie rozgrzany to wtedy po 5000 jest rozłączany a poniżej tych obrotów załączany.

Powiem szczerze że brak mi pomysłów bo wychodzi że komp bierze z czegoś dane do załączania lub rozłączania tego przekaźnika tylko z czego,jeśli wszystkie inne czujniki wg diagnozy komputerowej są ok to co może wprowadzać go w błąd???

_________________
Inpa,dominator max-kody błędów,live data


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 16 grudnia 2013, 20:39 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Moje BMW: 325i
Kod silnika: m50b25
Witam. Czy ktoś rozwiązał temat sondy w tym silniku? Mam te same problemy...

m50b25 na vanosie z DME o końcówce 413.Problemy z pracą na zimnym silniku.Jak jest 90st jest w porządku.Na zimnym na lpg nie da się ruszyć z miejsca bo zgaśnie natomiast na pb ma opóźniona reakcje na gaz ale da się jechać.Był sprawdzany disem i błąd sondy wyskakuje.Jaka powinna być rezystancja grzałki sondy?
czy mogę wziąć masę z pompy paliwa do przekaźnika sondy i sterowanie z komputera po prostu ..olać?
czy grzałka pracuje cały czas? ktoś to badał? zrobiłbym to sam mając trochę czasu i kanał.

Nowa sonda bosch z ori wtyczką,nowy przekaźnik ori(zielony).połączenie Pin 38 wtyczki DME do skrzynki przekaźnika OK.oporność 0,2 ohm.Jest jeszcze u mnie kwestia dość niskiego napiecia na aku.mierzyłem ładowanie i jak powłączam nawiewy,podgrzewane fotele,światła itd to napięcie jest w zakresie 12,7-13,4 na wolnych obrotach.Nie za mało? pracuje mega niestabilnie zwłaszcza przy skręcaniu na maxa.Obroty zmieniają się przy zamykaniu drzwi..no cuda.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 18 grudnia 2013, 21:15 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Sonda na osprzęcie siemens mam tu na myśli m50b20 vanos jest podgrzewana cały czas,ponieważ mamy tam tylko 2 przekazniki obok sterownika.Przekaznik pompy paliwa i przekaznik zespolony główny zasilania sterownika i sondy.Co do osprzetu bosch są tam zawsze 3 przekazniki.Przekaznik główny sterownika,pompy paliwa i grzałki sondy.Jeżeli chodzi o sterownik 413 to grzałka sondy jest podgrzewana impulsowo,niestety nie wiem co ma na to wpływ.Mam silnik m50b25 vanos sterownik 413.Posiadam zamontowaną kontrolkę sondy i kiedyś zrobiłem doświadczenie bo wydawało mi się że sonda rozgrzewa się zbyt długo.Podłączyłem ją pod przekaznik pompy paliwa i faktycznie rozgrzała się sporo wcześniej i zaczęła wcześniej pracować.Więc to jest jak sądzę dowód na to że osobny przekaznik nie został tam wsadzony bez powodu.Sonda w tych sterownikach jest załączana co jakiś czas.Po prostu te sterowniki tak mają.Sonda w tych sterownikach po odpaleniu zimnego silnika powinna stać na około 0,45v i jeżeli wszystko jest sprawne po koło 2-3 min musi stanąć na bogato około 1v.Jak wszystko jest w porządku to po następnych 5-6 minutach(jazdy,nie na jałowym) powinna już zacząć pracować.
Ja zakupiłem kontrolkę sondy od tego gościa wtedy jeszcze robił na pojedynczej trójkolorowej diodzie.
Śmiało mogę polecić,mamy stały podgląd tego co widzi komp jeżeli chodzi o skład mieszanki.
http://allegro.pl/tester-sondy-lambda-k ... 27884.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 31 grudnia 2013, 16:20 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Moje BMW: 325i
Kod silnika: m50b25
Diagnozowałeś może ten sterownik silnika?czego używałeś?

niestety ale jest problem z komunikacją w trybie live data z tym sterownikiem.Dis,interfejs na fizyczny com nie daje rady.

hmm u mnie było tak że jak zmostkowałem masę dochodzącą do przekaźnika grzałki z masą np. pompy paliwa lub karoserii działy się cuda.auto po odpaleniu zaczęło falować.Być może zrobiłem błąd że nie odciąłem masy komputera?Nie chciałem przecinać przewodu.

Pytanie do Ciebie.Czy Twój samochód jest również taki wrażliwy na zmiany napięcia? chodzi mi np. o regulacje siły nawiewów,zamykanie drzwi czy ogrzewanie tylnej szyby.Na każdy z tych elementów silnik reaguje zafalowaniem obrotów.Najgorzej jest przy konkretnym skręcaniu kierownicą.Wtedy na zimnym silniku potrafi go zmulić nawet na Pb.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 31 grudnia 2013, 17:44 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Diagnozuje go inpą i disem.Jeżeli masz w aucie ews to inpa połączy się bez problemu.Jeżeli auto bez ews to w inpie trzeba podmienić pliki żeby się łączyła.Dis połączy się bez problemu z tym sterownikiem bez względu czy jest ews czy go nie ma.Podstawa działania disa to działająca inpa czyli wykrywanie napięcia i zapłonu,reszta nie istotna.Ten dis i inpa czyta inne auta?Jeżeli łączy się na zgaszonym silniku a zrywa po odpaleniu to problemem są zakłócenia,od cewek(przebicia)alternatora(uszkodzony).Przy diagnozie dobrze jest wyłączyć wentylator w aucie bo silniczek też może siać zakłóceniami.
U mnie wszystko jest ok.Włączenia świateł silnik praktycznie nie odczuwa.Jak włączę ogrzewanie szyby to minimalnie obniży obroty i zmienia się trochę dzwięk silnik i nic poza tym.
Sprawdz ładowanie alternatora z obciążeniem i bez.Wyczyść masę na silnik i masę przykręconą obok obudowy sterownika silnika i abs.Wyczyść złącze sterownika silnika.
Z tego co opisujesz masz jakieś duże spadki napięcia na sterowniku silnika.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] STEROWANIE SONDY LAMBDA BRAK ZASILANIA NA GRZAŁKI
PostNapisane: 2 stycznia 2014, 17:09 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Moje BMW: 325i
Kod silnika: m50b25
Nie posiadam w samochodzie ews.Po podmianie skryptów inpa nie łączy się ze sterownikiem silnika.Dis działa na innych samochodach.Sprawdzałem go na e38 oraz e36 z silnikiem 1.8tds.Tam fajnie hula- parametry zmieniają się w miarę szybko.w V8 4.4 to samo jest wszystko ok.Inpa wykrywa baterię i zapłon.

Z alternatorem faktycznie może być coś nie tak.Ładowanie jakieś 13,7 ze światłami -podobno trochę mało.

Możesz powiedzieć gdzie łączą się masy silnika? w e36 na widoku mam tylko dwie-jedna do świateł a druga co idzie na maskę z karoserii.A reszta gdzie?Dwóch podobno dobrych mechaników zasugerowało podmianę DME.z jakiego jesteś województwa piotr520 ? jak coś to napisz do mnie wiadomość.W mojej okolicy nikt nie ma tego silnika

posiadasz LPG ? jakie masz świece? swoje wymieniałem jakieś 10 000 temu na vline ngk.może potrzeba mu dobrać inne świece?sam już nie wiem


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 106 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL