BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 16:11

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 495 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 19 września 2018, 21:43 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Siemka.
Tak na szybko postaram się odpowiedzieć pokrótce na pytania

1 Nic się nie zmieni w żadnych modułach, vin przebieg czy inne parametry. Po powrocie do starego sterownika należy zrobić tylko synchronizację inpą i to wszystko.

2 Najlepiej odczytać wsad 64kb i w programie HxD sprawdzić wersję, jest to pokazane na pierwszej stronie tematu.

3 Jak najbardziej można podejrzeć wszystkie parametry ale wypadało by mieć oryginalny soft żeby było z czym porównać. Zakładam że masz soft 056 bo do niego jest najdokładniejszy plik xdf. Jeśli masz soft np. 037 to niestety xdf na stronie tunerpro zawiera wiele błędów i trzeba naprawdę sporo czasu żeby zmienić adresy wszystkich map w pliku xdf tak żeby wszystkie parametry dało się odczytać.

4 Wczytałeś do programu pełny wsad czyli 512kb i stąd te parametry. Najpierw musisz wgrać pełny wsad do sterownika silnika a potem odczytać częściowy czyli 64kb i dopiero on pasuje do pliku xdf. :)

5 Tak, Siemens Flach Tool odczytuje i programuje pełny i częściowy wsad bez podawania masy na bootpin. Na pierwszej stronie jest schemat podłączenia do sterownika i tak trzeba to podłączyć na stole.

6 Zawsze może pójść coś nie tak choćby nagły spadek napięcia na sterowniku albo program się zawiesi. Większe ryzyko jest przy programowaniu niż przy odczycie. Dlatego polecam na początek kupić sterownik na testy zanim dojdziemy do wprawy. Mnie się jeszcze nie zdarzyło ubić sterownik :hyhy:

7 Na dysku google do którego jest link jest folder Instructions a w nim PDF Abbrevations i tam jest spora część skrótów stosowanych w pliku xdf. Nie wszystkie ale spora część.

Tu masz pomocną stronę
http://www.ms43wiki.com/index.php/Main_Page


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 22 września 2018, 19:06 
Offline
Forumowicz

Posty: 293
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: e46 compact
Kod silnika: m60b40
Jako że temat bez tajemnic coś takiego ustawiłem

Hard Odcinka


Obrazek

PopMode


Obrazek

Launch Control


Obrazek

_________________
https://www.facebook.com/E46-Compi-Killer-V8-Bi-Kompresor-2230259093862030


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 22 września 2018, 20:08 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 330
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B22
morcine napisał(a):
Jako że temat bez tajemnic coś takiego ustawiłem

Hard Odcinka


Mówisz, że do szybkiej odcinki trzeba hard limiter ustawić wcześniej niż soft limiter?
U mnie w M54 jest szybka odcinka, ale mam soft ustawiony wcześniej niż hard. Ustawiłem red line na 6800 w okienku hard limiter, a 6700 w okienku soft limiter. Co ciekawe, na niskich biegach szybko obroty ucina, a na 4 i 5 biegu jakoś dziwnie, kręciłem kołami na podnośniku i przy dojściu do 6800 od razu zbija na 6000. Na niskich biegach trzyma 6800 i szybko tnie.

EDIT.
Właśnie przed chwilą wgrałem poprawki i ustawiłem według Twoich tabel, hard limiter dałem na 6800, a soft limiter na 7000, bo myślałem, że może faktycznie mi na ucho padło i tylko mi się wydawało, że mam szybką odcinkę. Teraz po zmianach to mam właśnie miękką odcinkę, czyli dochodzi do 6800 i stoi w miejscu bez żadnych łutututu z wydechu. Tak więc jednak muszę z powrotem soft limiter dać niżej od hard limiter.
Launch Control u mnie nie działa, a szkoda.


Ostatnio edytowano 23 września 2018, 19:13 przez kaczorek79, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 23 września 2018, 14:32 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Witam.
Postanowiłem napisać kilka słów o programie RomRaider. Program zawiera o wiele mniej zdefiniowanych map i funkcji niż np. program TunerPro ale to jest właśnie jego największa zaleta. Jest w nim wszystko co potrzebne i opisane w bardzo przejrzysty sposób.
Jego największym minusem jest to że plik xdf do tego programu działa na platformie Java a większość przeglądarek przestała wspierać te platformę. Dobrze mieć lapka z niezawodnym xp i przeglądarkę np. firefox w wersji nie młodszej niż 52.0 potrzebujemy jeszcze NetFramework wersja 4.0

Główną różnicą między TunerPro a RomRaider jest to że plik wsadowy który modyfikujemy to pełny odczyt , czyli 512kb. Czyli zgrywamy pełny wsad, modyfikujemy i ponownie wgrywamy pełny wsad.

Program ściągamy z tej strony, jest też wersja dla linuxa

http://www.romraider.com/RomRaider/Download

Definicje dla ms43 mamy tutaj, widać je dopiero po zalogowaniu się na forum ,lub gdzieś z chomika :)

https://www.romraider.com/forum/viewtop ... 43&t=12575

Ściągamy i instalujemy program.

Wchodzimy w programy-RomRaider-RomRaider ECU Editor.

Następnie ładujemy definicję czyli plik xdf. Klikamy na ECU Definion, następnie ECU Definion Manager, pojawi się okno.
Jeżeli w polu ECU Definion File Priority mamy jakiś plik xdf to go zaznaczamy i klikamy Remove. Jeżeli ładujemy pierwszy raz plik to okno będzie puste i przystępujemy od razu do wczytania pliku. Klikamy na Add… wybieramy nasz plik xdf , nastepnie OK. i Save. Mamy już wczytany plik xdf.

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Wczytanie pliku bin , pełny wsad 512kb
Klikamy na File, nastepnie na Open Image , wybieramy nasz zczytany wsad , Open i po chwili program załaduje wsad.

Obrazek

Obrazek

O samym programie nie będę się rozpisywał bo działa podobnie jak TunerPro. Obsługuje m.in. ms41, ms42, ms43, ms45 wystarczy ściągnąć odpowiednie definicje.
Kilka zrzutów z programu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Owocnego tuningu życzę :ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 26 września 2018, 20:08 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Moje BMW: E46
Kod silnika: M54B30
piotr520 napisał(a):
Witam.
Zaczęły się chłodniejsze poranki i problem misfire na zimnym silniku może dać o sobie znać albo znacznie się nasilać. Jeżeli mamy już wszystko sprawdzone, zdiagnozowane a mimo to silnik szatkuje po rozruchu na zimnym i brak już pomysłu na rozwiązanie problemu takie ustawienia w tunerpro powinny to załatwić

W pierwszej kolejności proponuję minimalnie podnieść wolne obroty (IdleSpeed)

Obrazek


Wyzerować tabelę id_t_ch_ti_cat_var_tco_st w zakładce injection

Obrazek


Wyzerować tabelę id_t_iga_ch_cat_var_tco_st w zakładce ignition

Obrazek


W zakładce WarmUp wyzerować lub ustawić tabelę ip_t_ch_2_tco_st_km_ctr następująco

Obrazek


Takie ustawienia powinny w pełni usunąć problem.

Jeżeli nadal efekt jest niezadowalający możemy w zakładce WarmUp tabelę injectiom time correction during engine warm-up ustawić następująco.

Obrazek

Mam nadzieję że pomoże :ok: , u mnie całkowicie rozwiązało problem :)


Domyślam się, że chodzi o grzanie katów?
Dlaczego mapa ip_t_ch_2__tco_st__km_ctr nie jest całkowicie zerowana?
Za co odpowiadają poszczególne mapy?
W nazwach brakuje gdzieniegdzie podwójnych podkreślników :)
Ja wyzerowałem u siebie
Ignition advance setpoint for CAT heating w kategorii Ignition


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 27 września 2018, 17:43 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Poszczególne mapy odpowiadają za cofanie zapłonu i dolewanie paliwa podczas rozgrzewania katalizatorów.
Nie ma sensu całkowicie zerować mapę ip_t_ch_2__tco_st__km_ctr bo przy 60 stopniach problem nie występuje. Tak samo jak tabelę injectiom time correction during engine warm-up , nie masz wolnych obrotów wyższych niż 1600.
Z tego co piszesz to wyzerowałeś u siebie mapę zaworu wolnych obrotów.
Nie bardzo wiem o jakich podkreślnikach piszesz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 29 września 2018, 22:15 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 44
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46 Compact M-Pak II
Kod silnika: M54B25
Działa! :hurra: :super:

Ale po kolei...
1. Zrobiłem kabelki do podłączenia DME na stole. Przy moim interfejsie od Viakena podłączenie wg strony ms43wiki nie zadziałało :( Pomogło dopiero podanie dodatkowej masy na pin 5 interfejsu - tak jak na początku tematu napisał piotr520. Dzięki :ok:
piotr520 napisał(a):

Nabazgrałem mały schemat jak u mnie jest to podłączone.
Obrazek
Obrazek


2. Odczytałem pełny wsad z zapasowego DME - wszystko się udało, dane były zgodne. Poczytałem jak wyodrębnić 64kb z 512kb. Wystarczy w edytorze HxD skopiować do nowego pliku dane między adresami: 0x70000 - 0x7FFFF - i już mamy wsad PARTIAL. Przydało mi się to przy porównywaniu kilku wsadów i różnych wersji silnika i z dopasowaniem plików definicji XDF.

3. Wgrałem do zapasowego DME pełny wsad "MS430056_M54B25_Logger_EWSsignature_CHK5off_fewMaps.bin" - mam silnik M54B25 w e46 manual. Na koniec wgrywania programem Siemens Flash Tool pojawia się okno z informacją, aby wyłączyć zapłon na 10s, żeby DME się zresetował. Czy w tym wypadku trzeba tak robić, aby wyłączyć tylko zasilanie na pin 26 DME, ale inne zostawić podłączone na te 10s? Czy o to tu chodzi? Wgranie powiodło się, sprawdziłem odczytując ponownie dane dla pewności i sprawdzenia komunikacji z DME.

4. Wyjąłem oryginalne DME z auta i podłączyłem zmodyfikowany zapas - auto odpaliło :hurra: Oczywiście pojechałem się przejechać, ale już w trakcie pierwszej zmiany biegów zauważyłem, że obroty rosną, tak jakby wciśnięcie sprzęgła nie było rejestrowane. Takie zachowanie pokrywa się dokładnie z moimi wcześniejszymi próbami odłączania czujnika sprzęgła. Z tym, że wcześniej po jego odłączeniu pojawiał się błąd w pamięci "Clutch switch defective", a teraz nie. Dodatkowo nie działa tempomat, nawet nie można go włączyć - nie pojawia się zielony symbol na desce rozdzielczej. Wcześniej przy odłączonym czujniku tempomat mogłem włączyć, ale nie dało się ustawić prędkości czyli defacto nie działał. Ale różnica jest w możliwości jego załączenia.

5. Odczytałem błędy po jeździe - najważniejszy to "Timeout CAN-botschaft EGS1" - jak poczytałem ma on związek ze sterownikiem automatycznej skrzyni biegów, której ja nie mam, a która była zamontowana w aucie, z którego pochodzi mój zapasowy DME (E39 330i automat, kierownica po prawej). I to ten błąd jest odpowiedzialny za niedziałający tempomat i rosnące obroty. EGS to komputer skrzyni biegów, więc jego brak skutkuje błędem...

Co mogę zrobić z takim stanem rzeczy...? Skasowanie adaptacji i wykasowanie błędów chyba nic nie da... Wgrać inny pełny wsad - np. bez "few maps"? Albo może są jakieś przełączniki w TunerPRO? A może muszę to zrobić NCS Expert'em? Tylko czy nie zepsuję sobie kodowania i kompatybilności z oryginalnym DME...? :?: :niepewny:

Obrazek

_________________
BMW 325ti


Ostatnio edytowano 2 kwietnia 2023, 21:54 przez Buckey, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 30 września 2018, 08:35 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Witam.
Na początek proponuję wykasować błędy i sprawdzić który z nich powróci. Przy wgrywaniu wsadu na stole mamy w pamięci ponad 20 błędów, przynajmniej u mnie tak jest. Podbijanie obrotów, brak tempomatu ,faktycznie może wskazywać na problem z czujnikiem sprzęgła. Co do błędu skrzyni, to na tę chwilę ciężko mi powiedzieć czy w tunerpro są jakieś ustawienia typu automat/manual.


Funkcja Launch Control

Pany, jeszcze jedna bardzo ważna rzecz o której dowiedziałem się niedawno a dotyczy funkcji Launch Control.
Żeby funkcja działała musimy wgrać pełny wsad z trzeciego folderu z linku do dysku google. Folder o nazwie MapResizing.rar zawiera wsady pod konkretną pojemność a w nazwie wsadu jest właśnie LC. Po wgraniu tego wsadu w większości aut powinna działać funkcja Launch Control której ustawienia pokazuje w swoim poście kolega morcine.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 30 września 2018, 21:17 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 44
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46 Compact M-Pak II
Kod silnika: M54B25
Już działa w pełni :hurra: \:D/ ;D

Znalazłem funkcję w kategorii "DTC Suppression" pod nazwą "Time-out EGS1" - poczytałem o niej i ustawiłem 0 zamiast 1. Podłączyłem do auta, odczytałem błędy i niestety ponownie pojawił się ten Time-out... :( Odpaliłem auto, zgasiłem, ponownie odczytałem błędy, skasowałem i znowu odpaliłem i.... :hurra: Błąd się nie pojawił! Nie jestem pewien co zadziałało, ale tempomat działa prawidłowo a obroty przy zmianach biegów nie rosną.

Równoległe robiąc częściowy zapis ze zmienionym powyższym parametrem postanowiłem zmienić inne parametry, aby sprawdzić zmiany.
-Ustawiłem prawidłową pojemność zbiornika paliwa dla E46 na 63L "Canister>c_ftl_diag_max"
-Zlikwidowałem sprawdzanie sumy kontrolnej CHK4 "ConfigSwitches>lc_swi_cal_mon_cks" ustawiając 165
-Ustawiłem niższą temperaturę płynu chłodzącego zgodnie z ms43wiki
-Wyłączyłem funkcję AntiJerk "AntiJerk>"c_tco_min_aj" ustawiając parametr na 142.5
-Ustawiłem wyższe wolne obroty "IdleSpeed>ip_n_sp_is__tco; ip_acin_n_sp_is__tco"
-I zmieniłem mapę pedału gazu, na razie na własną, tylko lekko zmodyfikowaną "Throttle>Throttle angle based on driver wish"

Jak na razie różnica jest zaskakująco dobra! Auto jest bardziej agresywne, mam wrażenie, że międzygaz przy redukcji działa bardziej ochoczo :) Funkcja AntiJerk wygładza moment obrotowy po dodaniu gazu, przy zmianach biegów itd, więc jej wyłączenie powoduje natychmiastowe przeniesienie pełnej mocy na koła. Prawie tak jak w dawnych autach z gazem na linkę. To od zawsze chciałem zmienić, a wystarczył "tylko" jeden parametr ;) :hyhy:

Zmieniłem też mapę pedału gazu, i już widzę pozytywne efekty. Napiszę więcej, kiedy przetestuję kilka innych ustawień. Nie jeździłem jeszcze zbyt długo, ale na razie nie widzę negatywnych skutków spadku mocy, tym bardziej, że poprzednie DME miałem i tak podrasowane... dlaczego? Może odczucia są takie ze względu na zmodyfikowaną mapę gazu - w strefie średnich obrotów i niepełnego wciśnięcia gazu otwarcie przepustnicy jest większe. Daje to wrażenie, że auto bardziej wyrywa do przodu (przy takim samym wciśnięciu gazu jak na starym sterowniku).

I tutaj pytanie do piotra520 - może Twoje wrażenie, że silnikowi ubyło 30KM było spowodowane właśnie takimi subiektywnymi wrażeniami? Zmiana tej mapy na bardziej agresywną może dać pozytywny efekt. Wydaje mi się, że może gdybyś sprawdził przyspieszenie przy pełnym wciśnięciu gazu to różnice byłyby niezauważalne... Dzięki za zmotywowanie mnie do prób z innym sterownikiem - to dla mnie krok milowy :piwo: :ok:

_________________
BMW 325ti


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 1 października 2018, 18:08 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Siemka.
Tak trzymać :ok: , ważne że temat idzie do przodu i ludzie coś dłubią :super: .

Co do moich odczuć po przejściu z softu 037 na soft 056 to sprawa się wyjaśniła.
Problem to niesprawny termostat, trzymał temperaturę około 72 stopnie. Wymieniłem w zeszłym tygodniu i już śmigam na sofcie 056 , wszytko ok.
Soft 037 ma dużo niższe wartości przy rozgrzewaniu katalizatorów niż soft 056. O ile niesprawny termostat nie sprawiał problemów na starym sofcie ,to na nowym było takie pierdzenie w wydech czyli późny zapłon i przylany trochę paliwem. Czemu spalanie spadło tego nie wiem, ale silnik nie miał ochoty wkręcać się na obroty tak jak powinien. Dziś tego problemu nie ma :) .

Co do przepustnicy to wzorowałeś się na ustawieniach z ms43wiki? Chciałbym ruszyć przepustnicę u siebie w m54b22, i się zastanawiam czy po prostu skopiować ustawienia dla m54b30, czy jednak może być jakaś większa różnica miedzy tymi silnikami i może nie podejść.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 1 października 2018, 21:37 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 330
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B22
Mam taki pomysł, żeby zrobić tu na forum bazę naszych wsadów, mogą być oryginalne i pomodzone, oczywiście z krótkim opisem typu wsad oryginalny, silnik... itp. Co Wy na to?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 2 października 2018, 06:02 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1884
Moje BMW: E92 335i Msport
Kod silnika: N55
Buckey, Soft jest taki sam dla manuala jak i automata.
Jak Twój zapasowy sterownik pochodził z automata to wystarczy skasować adaptacje w Inpie o nazwie
Variant Adaptation.

_________________
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 2 października 2018, 17:41 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
kaczorek79 napisał(a):
Mam taki pomysł, żeby zrobić tu na forum bazę naszych wsadów, mogą być oryginalne i pomodzone, oczywiście z krótkim opisem typu wsad oryginalny, silnik... itp. Co Wy na to?


Siemka.
Myślę że baza sprawdzonych ,czy to oryginalnych czy modzonych wsadów na pewno by się przydała. :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 2 października 2018, 21:09 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 44
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46 Compact M-Pak II
Kod silnika: M54B25
Hej,

Lukasz_S> faktycznie, przed tym podłączeniem, kiedy błąd zniknął skasowałem też wszystkie adaptacje, więc teraz już wiem, że to właśnie to pomogło :)

Poniżej zamieszczam porównanie map pedału gazu dla silników B22, B25 i B30. Widać, że dla B25 jest jakieś dziwne ograniczenie, ale praktycznie poza zakresem użytkowym bo poniżej 700 obrotów. Choć pewnie ma to jakiś wpływ przy dodawaniu gazu właśnie z wolnych obrotów, do tych 1180 gdzie wykres jest już taki jak dla pozostałych silników. Ciekawe czym to jest podyktowane... Trzeba tylko pamiętać, że czerwona oś dla pedału ma nieco inna skalę dla początku wykresu przy B25 co może trochę zaburzać porównanie...

Obrazek

Obrazek

Ja u siebie na razie tylko lekko i dla próby zmieniłem mapę, wizualnie podnosząc punkty na wykresie. Tak aby nieco wygładzić przebieg, ale przede wszystkim, aby w dolnym zakresie małego wychylenia pedału przepustnica bardziej się otwierała. Użyłem też opcji Smooth w TunerPRO aby wygładzić poprzesuwane punkty. Pamiętacie, że przy małych wychyleniach gazu otwiera się tylko zawór wolnych obrotów? I wydaje mi się, że na tych mapach dokładnie to widać. Na czerwono to domyślna mapa dla B25 a na czarno to moja modyfikacja. Różnica nie jest duża, ale widać, że dla czerwonego wykresu jeszcze przy 15st wychylenia pedału przepustnica się nie otwiera! A dla 20st pedału - 5st przepustnicy. Ja okolice tego zakresu podniosłem około dwukrotnie. Następnym razem podniosę to jeszcze bardziej i to już dla zakresu 10st ponieważ wydaje mi się, że dzięki temu uzyskam lepszą reakcję na gaz.

Obrazek

Kiedyś pytałem chłopaka, który zajmuje się tuningiem sterowników, czy np. może ustawić odcięcie na, o ile pamiętam, 6700. Powiedział, że nie bo sterownik nie przyjmie takiej wartości, tylko jakieś (teraz rzucam dla przykładu) 6759. I tutaj jest moja obawa - czy modyfikując wartości i wpisując je z klawiatury lub manipulując wykresem, nie wstawimy takiej, której sterownik nie przyjmie? Czy trzeba na to uważać, czy może wynikało to z innego edytowania wsadów niż za pomocą TunerPro?

Popieram pomysł dzielenia się wsadami - można podglądnąć i porównać jakie parametry się sprawdzają. Czy mogłoby to być na zasadzie indywidualnych linków - tak jak zdjęcia, które umieszczamy na forum czy bardziej jako baza gdzie każdy mógłby wgrać swój wsad...? Jak by to miało wyglądać od strony technicznej?

_________________
BMW 325ti


Ostatnio edytowano 2 kwietnia 2023, 19:27 przez Buckey, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 3 października 2018, 11:12 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Siemka.

Faktycznie mapa w b25 jest jakaś dziwna :zdziwko: . Dziś wgrałem mapę przepustnicy do swojej b22 z ms43wiki dla silnika b30, (ta druga z tunerpro) .Wrażenia jak najbardziej pozytywne, właśnie tak powinien reagować silnik na wdepnięcie gazu :) . Zastanawiam się, jak by się zachowywał silnik b25 na tej mapie?

Co do wartości wpisywanych ręcznie to myślę że dla tego sterownika nie będzie problemu. Choćby mapa przepustnicy ma trzy miejsca po przecinku i jakoś jest to przeliczane. Choć co do wartości obrotów nieważne dla jakiej tabeli proponuję zawsze wpisywać liczbę podzielną 4 i będziemy mieli pewność że wszystko ok.
W starych sterownikach wygląda to trochę inaczej.
Odcięcie dla m50b25 vanos, najnowszy wsad z ews wynosi 6560 obr/min i jest zapisane jako A4 (wartość hex)
A4 hex przeliczone na wartość dec =164
164x40=6560 obr/min
Następna wartość jaką możemy wpisać to A5 hex= 165 dec
165x40=6600 obr/min
Dla tego sterownika nie ma możliwości wpisania odcięcia np 6567 obr/min. Obroty podnosimy co 40 obr. Ale dobrze że ta kwestia została poruszona, program programem ale warto wiedzieć co się robi.


Co do tematu bazy wsadów myślę że najlepsze rozwiązanie to umieścić wsad w poście, z czasem można post edytować i dorzucić np kolejny wsad. To chyba najprostsze rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 3 października 2018, 19:00 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 218
Moje BMW: 325i,323ti Compact
Kod silnika: M50B25,M52B25
Kilka sprawdzonych wsadów z mojego chomika
http://chomikuj.pl/bmwm3e36/BMW+WSADY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 7 października 2018, 21:39 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 44
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: e46 Compact M-Pak II
Kod silnika: M54B25
Cześć,

zabrałem się za modyfikowanie sterownika do ICV Delete... Zacząłem od zmiany ustawień pokazanych na stronie http://ms43wiki.com. Czytając fora trafiłem też na stronę https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43 - podobno jest bardziej aktualna niż wiki, a porównując parametry odnoszące się do ICV Delete zauważyłem drobne różnice i niejasności... :niepewny:

Zacząłem czytać o tym więcej i trafiłem na ten temat (oczywiście forum e46fanatics :))
https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1107996

Szukając tylko pobieżnie, skończyło się na przeczytaniu od deski do deski... i nie jestem już przekonany, że chcę próbować zrobić tę modyfikację... Opiszę może swoje obawy, jeśli ktoś z Was interesował się tym lub wykonał to może podzieli się spostrzeżeniami. Chłopaki włożyli dużo pracy i długo rozpracowywali parametry odpowiedzialne za sterowanie wolnymi obrotami samą przepustnicą. Kilka razy aktualizując parametry na wiki, kiedy uzyskali poprawę pracy na wolnych obrotach, uzyskując w większości przypadków dobre rezultaty.

Ale czytając temat wielokrotnie spotkałem się z problemami, które częściowo zostały wyeliminowane, ale niestety chyba nie w każdych warunkach, np:
    - wolne obroty czasem są niestabilne w wysokich temperaturach (np. inaczej z klimą i bez, dojazd do świateł, przygazówki na postoju)
    - przy niskich temperaturach i odpalaniu zimnego silnika mogą pojawić się problemy (trzeba długo kręcić, obroty nie schodzą z poziomu 2 tys.)
    - przy hamowaniu silnikiem i całkowitym zamknięciu przepustnicy pojawia się duże podciśnienie, które może powodować zasysanie znacznych ilości oleju poprzez prowadnice zaworowe - to zostało rozwiązane poprzez zmianę mapy, tak aby przepustnica była jednak trochę uchylona
    - mapa pedału gazu musi zostać taka jak na screenach, ponieważ koreluje w jakiś sposób z wolnymi obrotami i chyba (nie jestem pewny) tym uchyleniem przepustnicy przy hamowaniu silnikiem
    - konieczność dopasowania tabeli "ip_pvs_isa_isapwm__isapwm" do silnika B22 i B25, wartości na screenach pokazują ustawienia dla B30. Ale nie jest jasne i nikt nie pokazał ustawień dla B22 i B25. Pisali o przeskalowaniu osi, podniesieniu wartości itd... (pogubiłem się) :wstyd:

Z tego powodu chyba dam sobie spokój z tą modyfikacją, a pobawię się mapą gazu...

Inny fajny parametr: minimalna prędkość od jakiej działa tempomat: "c_vs_min_cru" - standardowo u mnie było 26 km/h, zmniejszyłem do 16, ale spróbuję do 10 - fajne może być w korku :)

MS43WIKI:
Obrazek


MS4xNET
Obrazek


Czytając temat o modyfikacji ms43 na e46fanatics napotkałem na kilka udostępnionych wsadów, może podam je tutaj gdyby ktoś chciał porównać i spróbować:

M54B25 MS430056 - Small tune
Zmiana zapłonu, czasu wtrysków, czasu vanosów, "a tune for M54B25 guys ,its not much,but it will make at least a small difference"
https://drive.google.com/open?id=1N7TK65AibP6XA5w7eMj2XBCLqr134Dc_

M54B25 MS430056 - Small tune2
"Vanos settings are quite interesting! But I see that the injection values are quite high. Is it because of safety reasons? Look at injection to, combined with more air from overlap....guess..."
https://drive.google.com/open?id=16usAPvu8RdeDvv9c5WhjLZ8ZGnRD4ORC

M54B25 MS430037 - Dinan Tune
"They put half degree on very top end in ron 91 ,then take out small amount of degrees from ron 98 on very top end. Injection was increased overall by around 5% and vanos.... they actually choke it up top ,advancing cams over stock. Throttle rised up on they pattern"
https://drive.google.com/open?id=1eKuEslhT7OOnzPPcmqXCQSTyLl9IvGxN

_________________
BMW 325ti


Ostatnio edytowano 2 kwietnia 2023, 19:32 przez Buckey, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 22 października 2018, 14:22 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 40
Posty: 31
Moje BMW: E46
Kod silnika: M54B30
Garaż: E46 330CI 2003 M54B30/Manual BlackSaphireMetalic
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=148121
Ja bym chciał poruszyć temat ustawienia odcinki wyżej w silnikach M54, przez pewien czas jeździłem z ustawionym limiterem na 7200 i zdarzało mi się sięgać do końca ale zawsze ze strachem, później stwierdziłem że ustawię na 7000 a ostatnio zostawiłem tylko szybką odcinkę na 6800 i pokuszę się o modyfikację pompy oleju na grubą ośkę po tym jak zaczęły dochodzić mnie słuchy jak paru znajomych ukręciło pompę w tym silniku właśnie przy ustawieniach 7000 -7100. Wiedziałem o tym już dawno o tym że pompa W M54 jest tak wyliczona do jakiegoś obciążenia i albo odkręca się śrubka lub urywa się ośka w miejscu frezów koła zębatego. 7000 w zupełności wystarcza do dobrego pałowania na prostej ale uczulam że czasem zaspawanie śrubki na pompie może nie wystarczyć bo się franca ukręci na ośce. Ja pompy na modyfikację jeszcze nie oddałem zrobię to jak zrobi się zimno i bmw pójdzie do garażu. Wysyłam swoją pompę do modyfikacji bo znam jej stan i to jak trzyma ciśnienie przy temp. oleju. Jak ją wyjmę porobię fotki przed odesłaniem i po modyfikacji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 24 października 2018, 19:00 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Powiem Ci kolego że ja akurat jestem mega przeciwnikiem podnoszenia wartości odcinki dla tych silników. Myślę że fabryczna odcinka to wszystko żeby te silniki żyły długio i szczęśliwie :) . O pompach tez miałem okazję poczytać i to tylko utwierdza mnie w przekonaniu że te wartość lepiej zostawić w spokoju.

Wracając do mojego ostatniego postu odnośnie wgrania mapy przepustnicy z m54b30 do m54b22. Pojawił się mały problem przy wysprzęglaniu na małych obrotach. Od czasu wgrania mapy silnik stał się bardzo czuły na puszczanie sprzęgła jak i wysprzęglanie. Zgasł kilka razy i mapę musiałem poprawić. Dziś już wiem gdzie był błąd i wklejam poprawne ustawienie przepustnicy uwaga tylko dla silników b22

Obrazek

Przy okazji kilka innych ustawień

Wyłączenie funkcji AntyJerk czyli opóźnianie zapłonu przy gwałtownym dodaniu gazu

Obrazek


Wyłączenie pompy wtórnego powietrza (SAP)

Obrazek


Wyłączenie tylnych sond (diagnostycznych za katalizatorami)

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] ms43 bez tajemnic
PostNapisane: 30 października 2018, 10:39 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 40
Posty: 31
Moje BMW: E46
Kod silnika: M54B30
Garaż: E46 330CI 2003 M54B30/Manual BlackSaphireMetalic
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=148121
Ja jestem zadowolony z mojego wsadu M54B30 manual, bardzo odczuwalna różnica do stockowego.
Ale w pewnym chwili coś namieszałem i nie działa mi tempomat, tzn po odpaleniu mogę go aktywować przyciskiem ale w jak wrzucam bieg ikona tempomatu gaśnie. Na oryginalnym wsadzie działa. Plik nazywa się roboczy 430056 1.rar i trzeba zmienić rozsz. z rar na bin
https://drive.google.com/open?id=1-XxXW ... pYNaFWJGZH może ktoś bardziej kumaty znajdzie babola.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 495 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL