BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 kwietnia 2024, 07:34

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 159 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 10 listopada 2011, 00:45 
marcin1341, miały być portki a nie kalesony... to jeszcze nie sezon na nie :rotfl:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 10 listopada 2011, 03:05 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1194
Lokalizacja: Jaka legalizacja!?
Moje BMW: Poturbowane
deejeys napisał(a):
Jak za duży przelot w benzynie zrobicie, to zamiast zwiększyć to zmniejszycie moc... :oczami:

Dokładnie. Należało by zwiększyć też ilość paliwa. (np. montując FMU)

Co do "chińskich" kolektorów to nie polecam bo potrafią po tygodniu zmienić kształt i się przepalić.
Jeśli chodzi o podniesienie mocy to wałki dają chyba najlepszy efekt.
Jednak nie wymagajmy od wolnossaka dużych mocy.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 00:52 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1199
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Moje BMW: e46 330ci
Kod silnika: m54b30+
Garaż: 330 ci http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 5#p1226185
Witam

Może dołączę się do tematu, może moja wypowiedz komuś się przyda.

nixon111
Najlepszym rozwiązanie byłby kolektor wydechowy supersprin, lub z M3 ale będziesz musiał przerabiać mocowania. Chińszczyzna bardzo krótko Ci posłuży.
Kolektory z M52 mają różne długości (różnica między jednym a drugim około 0,5 – 1 cm), a wątpię w to, aby przyniosły pozytywne rezultaty. Pytanie czy znajdziesz kata w dobrym stanie w takim kolektorze?

Barzini
359NM wyciągają ludzie przy zastosowaniu kompresora z doładowaniem 0,4-0,5 bara.
A patrząc na twój wykres to nie wiem skąd Ci się wzieło tam 359NM, patrząc na pierwszy wykres, na którym jest moment obrotowy to jasno widać ze jest, ale 259NM a nie jak piszesz 359NM.
Następna sprawa to uniwersalne filtry stożkowe, one jedynie może poprawiają dźwięk, ale spadek mocy jest nieunikniony. Tutaj pozytywne rezultaty przynoszą tylko i wyłącznie dedykowane zestawy K&N, Simota, ITG, BMC CDA.

Moja mała sugestia w przypadku, jeżeli zauważalny jest spadek mocy w waszych m54b30, zwróćcie głownie uwagę na przepływomierz, katalizator.

Mały
Robiłeś pomiary 30-90 ale na M54b25, Widzę w opisie, że masz M54B30 czy mógłbyś zrobić takie pomiary na swoim aucie, byłbym Ci wdzięczny chciałbym przyrównać do swoich wyników. Dziś znalazłem chwilkę sam potestowałem, co ciekawe przetestowałem na każdym biegu i tak:

30kmh-90km/h na 2 biegu 4 sekundy
30kmh-90km/h na 3 biegu 5,2 sekundy
30kmh-90km/h na 4 biegu 7,7 sekundy
30kmh-90km/h na 5 biegu 9,9 sekundy

Poniżej zamieszczam Wykres z hamowni po samym chipie
Obrazek

A tutaj wykres już ale po zastosowaniu

- Kolektora wydechowego Supersprint (dodatkowo cały owinięty bandarzem termoizolacyjnym) http://www.supersprint.com/en/prod-c-54 ... brlhd.aspx
- Sportowych katalizatorów
- Zmianie środkowego tłumika Magaflow x-pipe http://www.magnaflow.com/02product/shop ... in&id=9481
- Dedykowanego filtra stożkowego K&N http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-1001
- I na koniec chip (wszystko ładnie zestrojone z przeniesieniem odcinki do 7 tyś obrotów)
Obrazek

_________________
ChipTuning, Serwis FAP/DPF/AdBlue
Pełna elektronika samochodowa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 01:12 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Kedzior przykro mi ale seryjnego B30 juz nie zmierze bo auto sie przerabia. Gdzie robiles program unitronic?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 02:05 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1199
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Moje BMW: e46 330ci
Kod silnika: m54b30+
Garaż: 330 ci http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 5#p1226185
nie nie,
program zrobiła dla mnie zaprzyjaziona firma co ma doświadczenie w wolnossacych http://www.autokorbel.at/

To moze czasy żmierzy kto inny, posiadający auto w seri?

_________________
ChipTuning, Serwis FAP/DPF/AdBlue
Pełna elektronika samochodowa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 06:04 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 838
Lokalizacja: Killarney, Kerry, Irl
Moje BMW: 2xe36
Kod silnika: s50,m52
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... 9#p1261989
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112163
kedzior001 napisał(a):

Barzini
359NM wyciągają ludzie przy zastosowaniu kompresora z doładowaniem 0,4-0,5 bara.
A patrząc na twój wykres to nie wiem skąd Ci się wzieło tam 359NM, patrząc na pierwszy wykres, na którym jest moment obrotowy to jasno widać ze jest, ale 259NM a nie jak piszesz 359NM.

:super: kedzior001 to moze najpierw zajrzyj na ten przelicznik fltb na Nm http://www.dyno-power-run.com/dynocalc.shtml
Nie wiem czy zauwazyles ale przebieg momentu na tym wykresie nie jest podany w niutach :P :rotfl: :cwaniak:
Skoro zajmujesz sie chiptuningiem i diagnostyka to powinienes wiedziec chyba takie rzeczy, aby taki pijany laik jak ja nie musial Ci tego pisac na forum :hyhy:
W jednym mi pomogles, zauwazylem ze nie ma na wykresie pelnych 265 ftlb tylko bedzie jakies 262, czyli niutow wyszlo 355 ;)
Juz poprawiam podpis :oczami:
A teraz zdrowko :piwo: i lecimy dalej :32:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 11:13 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1199
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Moje BMW: e46 330ci
Kod silnika: m54b30+
Garaż: 330 ci http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 5#p1226185
Tak masz racje 265lb/ft daje 359NM, ale takie przyrosty mocy nie są realne prze modyfikacjach jekie przeprowadziłeś. Dlatego napisałem patrząc na mody oraz wykres to byłbym za tym że auto ma ale 259NM.
Zwłaszcza przy zastosowaniu uniwersalnego filtra stożkowego. Jak wcześniej pisałem na przyrost 60NM, można liczyć ale po zastosowaniu kompresora 0,4-0,5 bara.

_________________
ChipTuning, Serwis FAP/DPF/AdBlue
Pełna elektronika samochodowa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 12:58 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 43
Lokalizacja: okolice Poznania
Moje BMW: E39 530i Limousine
Kod silnika: M54B30
mam pare pytan ;)
1 moze macie jakas recepte jak zwiekszyc moment obrotowy od dolu bez wydawania fortuny :D?
2 co daloby zastosowanie samego dolotu detykowanego k&n? tu kolega cos takiego podawal http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-1001
3 czy coklwiek daloby takie cos? (chodzby 1nm i lepszy dzwiek :D?) http://allegro.pl/filtr-powietrza-kn-kn ... 67587.html
4 jak sprawdzic czy katalizator jest juz zapchany?
5 gdyby kat byl zapchany to na co najlepiej zmienic?

bylbym wdzieczny za odpowiedzi ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 13:17 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Co najlepiej zrobić jak katalizator masz zapchany jest napisane wyżej jak to sprawdzić niestety nie wiem. Jak jest bardzo zapchany widać po zachowaniu auta jednak jak trochę zmulony jest to raczej nie do sprawdzenia.
Co do dolotu wg moich testów poprawa elastyczność więc co za tym idzie wychodzi,że zwiększa moment z dołu bo test który robiłem zaczynał się od 1500obr/min a kończył chyba w okolicy 5000obr/min a ze stożkiem wychodziło lepiej.
Warunkiem jest odgrodzenie od komory silnika a najlepiej zastosować patent z M3 gdzie zimne powietrze pobierane jest z wlotu chłodzenia tarczy hamulcowej to idealny patent + osłona termiczna i będzie na pewno lepiej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 14:32 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 838
Lokalizacja: Killarney, Kerry, Irl
Moje BMW: 2xe36
Kod silnika: s50,m52
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... 9#p1261989
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112163
Sorka kedzior001, jesli masz pytania odnosnie przebiegu testu lub watpliwosci co do jakosci hamowni, skontaktuj sie z jej wlascicielem:
http://www.westcoastperformance.ie/ sam byl zaskoczony wynikiem i pamieta samochod bardzo dobrze bo zajmuje sie tylko JDM.
Powinienes zauwazyc rowniez jeszcze jedna rzecz na moim wykresie jesli zajmujesz sie tym na codzien, mianowicie ze dawka paliwa jest zwiekszona :hyhy: Sam nie wiem gdzie to widac, bo jak juz pisalem jestem laikiem w tym temacie, ale tak mi powiedziano w WCP.
Wychodzi na to ze Penera jest pelna niemozliwosci, szpery tez ponoc nie da sie w e46 wykonac na oryginalnych gratach, a tu prosze :hyhy: Ze sterownikiem z automatu rowniez pisano mi jakies dziwne rzeczy, a okazalo sie ze ogarnal to koles na miejscu bez zadnego przeprogramowywania...
W mojej galerii masz fotki z hamowania, widac tam na czym byl przeprowadzany test.
Nie mam zbytnio jak przeprowadzic testu przyspieszenia, bo nie dysponuje zadnym fachowym sprzetem, moge zmierzyc czas jedna z aplikacji na iphone, ale to nie teraz po peka mi glowa i zdycham po wczoraj.
Jutro mamy drift fest to cos nakrece i moze uda mie sie ustawic z czyms mocniejszym dla porownania, bo jak narazie to scigi mialem tylko z japoncami lub e36 328 na dolocie z m50, krotszych przelozeniach i wydechu z m3, ze wszystkich do przodu ;)
Z braku artykulow dla bmw w moim okregu i w zwiazku z tym iz moj mechanik jest wkrecony w rajdy, a drugi tylko w japonce, kilka rozwiazan w mojej beacie - nawet podczas samego swapu - bylo wykonanych pierwszy raz lub wbrew temu co mowia wszyscy fachowcy i jak narazie jestem zadowolony z rezultatow ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 17:55 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
Barzini, wg mnie wykres momentu jest optymistyczny, przewaznie wartosci mocy i momentu rowno rosna lub spadaja, jesli moc seria to skad +55Nm momentu?
dla porównania moj wykres silnik seria boost 0.4b hamowania 4x4 obciazeniowa
Obrazek

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 18:16 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
No właśnie to jest dziwne, bo moc jest funkcją momentu obrotowego (zmienia się moment = zmienia się moc). Hamownia nawet nie mierzy mocy, tylko mierzy moment i odpowiednio przelicza.

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 18:41 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Barzini napisał(a):
Powinienes zauwazyc rowniez jeszcze jedna rzecz na moim wykresie jesli zajmujesz sie tym na codzien, mianowicie ze dawka paliwa jest zwiekszona :hyhy: Sam nie wiem gdzie to widac, bo jak juz pisalem jestem laikiem w tym temacie, ale tak mi powiedziano w WCP.


Tutaj

Obrazek

to AFR, ale ciezko mi to do czegos porownac skoro nie masz wykresu sprzed modyfikacji.

Santino napisał(a):
Barzini, wg mnie wykres momentu jest optymistyczny, przewaznie wartosci mocy i momentu rowno rosna lub spadaja


Niekoniecznie.

Santino napisał(a):
jesli moc seria to skad +55Nm momentu?


Moc w miejscu maksymalnego momentu, to tylko ~163 KM @ ~3250 rpm, takze spokojnie. Przyrost jest rzeczywiscie duzy jak na poczynione modyfikacje, ale rzeczywiscie jest mozliwe podniesienie momentu przy niskich i srednich obrotach, bez znacznego wplywu na moc maksymalna.

maaaad napisał(a):
No właśnie to jest dziwne, bo moc jest funkcją momentu obrotowego (zmienia się moment = zmienia się moc). Hamownia nawet nie mierzy mocy, tylko mierzy moment i odpowiednio przelicza.


Dokladnie, ale na wykresie wszystko wyglada ok, jezeli moment zmierzono poprawnie to nie mam uwag co do krzywej mocy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 12 listopada 2011, 21:35 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 838
Lokalizacja: Killarney, Kerry, Irl
Moje BMW: 2xe36
Kod silnika: s50,m52
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... 9#p1261989
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112163
Vermilion niestety nie mam wykresu sprzed, bo to jest poczatkowy setup tego samochodu. Silnik jest po swapie, ale nie wydaje mi sie aby poprzedni wlasciciel cokolwiek z nim robil.
Sam bylem zaskoczony, ale wole ufac ludziom z WCP ;) jakies tam pojecie chyba maja, startuja na kilka fur w Time Attacku irlandzkim, i niektore projekty z ich firmy przyprawialy mnie o szczekopad.

Dla pewnosci i swietego spokuju, postaram sie odwiedzic jakas inna hamownie, aby wiedziec na czym stoje :]
To sa jakies sposoby na zawyzanie wynikow na tej rolce? Rozmawialem z wlascicielelm o tym i mowil mi o jakichs patentach i przesuwaniu czujnikow. Jak juz pisalem wczesniej kilka razy, jestem w tym temacie zielony i z mila checia dowiem sie cos wiecej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 13 listopada 2011, 01:34 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 776
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e90 335xi
Kod silnika: N55B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96050
jesli katy bylyby zapchane co najlepiej wstawic zamiast nich?jakies nowe sportowe czy jakies chinole?jakie koszty i firmy?

znalazlem tez cos takiego.pisza o przyrostach jakie daje.ciekawe jakie przyrosty bylyby w polaczeniu z jakimis dobrymi katami i dolotem.

http://www.schmiedmann.com/3_series/E46 ... .htm#17923


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 13 listopada 2011, 16:48 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 776
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e90 335xi
Kod silnika: N55B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96050
znalazlem jeszcze cos takiego:

http://www.schmiedmann.dk/static/Html/D ... /index.htm


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 14 listopada 2011, 19:00 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7017
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: E92
Kod silnika: 335d
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=56077
nixon111 napisał(a):
jesli katy bylyby zapchane co najlepiej wstawic zamiast nich?jakies nowe sportowe czy jakies chinole?jakie koszty i firmy?

znalazlem tez cos takiego.pisza o przyrostach jakie daje.ciekawe jakie przyrosty bylyby w polaczeniu z jakimis dobrymi katami i dolotem.

http://www.schmiedmann.com/3_series/E46 ... .htm#17923


Ja mam te kolektory schmiedmanna wraz z katami schmiedmanna u siebie w M54b30 - dzwiek jest niesamowity. A jezeli chodzi o osiagi to niedlugo wkleje wykres jak schamuje auto

_________________
Zapraszam do galerii mojej 335d


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 14 listopada 2011, 19:18 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 776
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e90 335xi
Kod silnika: N55B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96050
forest napisał(a):
nixon111 napisał(a):
jesli katy bylyby zapchane co najlepiej wstawic zamiast nich?jakies nowe sportowe czy jakies chinole?jakie koszty i firmy?

znalazlem tez cos takiego.pisza o przyrostach jakie daje.ciekawe jakie przyrosty bylyby w polaczeniu z jakimis dobrymi katami i dolotem.

http://www.schmiedmann.com/3_series/E46 ... .htm#17923


Ja mam te kolektory schmiedmanna wraz z katami schmiedmanna u siebie w M54b30 - dzwiek jest niesamowity. A jezeli chodzi o osiagi to niedlugo wkleje wykres jak schamuje auto


myslisz ze dzwiek jest z tego wlasnie zestawu?z tego co wiem masz tez dobry tlumik koncowy ktory moze robic cala robote.ja mysle zeby wlozyc taki zestaw tak na poczatek.pozniej sie zobaczy co dalej.jestem ciekawy jak by to wyszlo po samych kolektorach z katami, zrobionym dolocie i wtedy chyba jakims programie tego wszystkiego.ewentualnie powiekszyc kanaly.nie chcialbym zrobic nie wiadomo czego ale jakies 250km byloby milo miec.tym bardziej ze nie wiem czy moje katy nie blokuja mi auta bo nie ma pelnej mocy.nie chce tez wlozyc jakis strasznych pieniedzy ale z tymi modyfikacjami moze by zle nie bylo.nie wiem jednak czy nie psul by mi wtedy tlumik srodkowy i koncowy

p.s. caly czas czekam na twoj wynik i najlepiej jakis filmik jak to brzmi i chodzi ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 14 listopada 2011, 19:41 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7017
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: E92
Kod silnika: 335d
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=56077
Dzwiek napewno to zasluga kompletnego ukladu, ale mam porownanie jak bylo tylko na Eisenmannie od katow do konca a jak po montazu kolektorow i katow i dolotu . Jest niesamowita poprawa

_________________
Zapraszam do galerii mojej 335d


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m54b30 dostępne modyfikacje
PostNapisane: 14 listopada 2011, 19:52 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 776
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e90 335xi
Kod silnika: N55B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96050
ciekawe jak koncowy w oryginale by wypadl.musze pomyslec glebiej nad taka modyfikacja


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 159 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL