Zebrałem się i postanowiłem
w końcu zrobić foto instrukcje wymiany tylnich
amortyzatorów i odbojó
w w BMW
E46 Touring. Jest to bardzo dokładny przewodnik jak krok po kroku rozebrać tapicerkę i wymienić tylnie amortyzatory. Robiłem to drugi raz i czas, jaki mi ta operacja zajęła to ok. godziny i czterdziestu minut, ale jeszcze przy tym robiłem zdjęcia. Przed rozpoczęciem warto się zorientować, co musimy wymienić na nowe. Oprócz
amortyzatorów, warto podnieść auto na lewarku i przyjrzeć się odboją, moje już zdecydowanie nadawały się do wymiany. Nowe kupiłem
w ASO Bmw, za 135zł (Wer. M-pakiet). Zdecydowanie trzeba się zaopatrzyć
w nowe podkładki na amortyzator, których nie ma
w komplecie, koszt to 1,4zł/szt. ASO, oraz koniecznie nowe nakrętki na amortyzator (powinny być
w komplecie). Jeżeli macie zamiar to robić pod blokiem na parkingu, to weźcie pod uwagę, że trzeba gdzieś odkładać tapicerkę bagażnika, a będzie tego sporo. Zdjęć jest dużo, ale dzięki temu nawet ktoś, kto ma dwie lewe ręce sobie poradzi ;]
Tagi dla wyszukiwarki: DIY Tutorial instrukcja jak wymienić
wymiana zamiana amortyzator
amortyzatorów bmw
e46 touring kombi odboje zawieszenie rozebranie wyjęcie tapicerki wykładziny boczkó
w bagażnika rear shocks coli suspension rear trailing arm bushes
1.

2. wyciągamy roletę i kładziemy siedzenia

3. wyciągamy podłogę i dostajemy się do koła zapasowego

4.

5. wyciągamy koło zapasowe

6. pozbywamy się boczkó
w i osłony akumulatora

7.

8. klucz 10 I odkręcamy plastikowe nakrętki

9.

10.

11. boczki z drugiej strony

12. Spinki

13.

14. Odkręcamy śruby boczkó
w przy szybie

15.

16. demontujemy uchwyty transportowe

17.

18. Z drugiej strony tak samo

19.

20. Palcami ściągamy plastikowe osłony

21.

22. Teraz, wypychamy tak jak na zdjęciu, palcem
w górę osłony pasó
w, z dwóch stron tak samo

23.

24. Zsuwamy ją po pasie na dół

25.

26.

27. Odpinamy boczki oparcia, wystarczy je mocno pociągnąć
w kierunku przodu samochodu. Zaczepione są na jednej dużej spince, ciężko coś uszkodzić

28.

29.

30. Spinki z boczkó
w zostaną
w zaczepach, należy je odczepić i zamontować do boczkó
w
31. Wracamy do osłon pasó
w, ściągamy po jednej spince

32.

33. Odkręcamy nakrętkę 10, ale ostrożnie żeby nie porysować szyby

34.

35.

36. Odkręcamy mocowanie rolety, z dwóch stron tak samo

37.

38.

39.

40. teraz po jednej śrubie na strone

41.

42. Palcami ściągamy osłony słupkó
w, jedna spinka u góry

43.

44. za osłonami po jednej śrubie na strone

45.

46. Wypychamy do góry, tak jak z osłonami pasó
w
47.

48.

49. Teraz zabieramy się za ściągnięcie boczkó
w. Podnosimy z wyczuciem listwę pod szybą i ściągamy boczek ciągnąc od dołu

50.

51.

52. Z drugiej strony należy uważać na gniazdo zapalniczki

53. odłączamy wtyczkę

54. Bierzemy skalpel I tniemy mate wygłuszającą jak na zdjęciu, dzięki czemu zaoszczędzi nam to masę czasu I nerwó
w teraz I
w przyszłości. Jeżeli się obawiacie czegokolwiek przy tej operacji to nie potrzebnie. Jak się okazało już kupiłem auto z takim nacięciem, które było wykonane co najmniej 3 lata temu. Absolutnie się nic nie dzieje z tego powodu.

55.

56.

57. Idealne dojście do górnego mocowania amortyzatora

58. Trochę tego jest

59. Lewarek i ściągamy koło.

60. Zanim odkręcimy górne mocowanie, luzujemy dolne. Nasadka 18 i duży klucz

61. Żeby odkręcić górę potrzebujemy zrobić kontrę na dwa klucze. Odkręcający to 17mm a kontra to 6mm

62. Poduszki się trzymają na 2x13mm

63. Odkręcone i zdjęty talerzyk

64. Odkręcamy wcześniej poluzowaną dolną śrubę i mamy amortyzator
w ręce

65.

66. U góry jest uszczelka, którą ściągamy jeżeli została
w nadkolu.

67.

68. Stary i nowy odbój, warto wymienić

69. Teraz kolejność złożenia osprzętu amortyzatora, która jest bardzo ważna. Goły amortyzator.

70. Osłona amortyzatora + odbój

71. Nowa podkładka, którą kupiliśmy
w ASO. Te podkładki przeważnie rdzewieją tak że stają się jednorazowe.

72. Dolny talerzyk

73. Górne mocowanie

74. Uszczelka

75. Na dole najpierw podkładka potem śruba

76. Przykręcamy dolne mocowanie, potem np. lewarkiem podnosimy do góry cały wahacz aby móc przykręcić górne mocowanie amortyzatora
w bagażniku.

77. Z drugim kołem postępujemy tak samo i składamy
w odwrotnej kolejności. Przypuszczam że przy tak dokładnie opisanym przewodniku nie powinno być problemó
w ani pytań ;]
Pozdrawiam
prokot