BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 20:53

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 12 stycznia 2012, 22:57 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam.
Zacząć trzeba od tego co to? i po co to ?


Obrazek




Jedni wiedzą inni nie.. ;) Aby nie było zbędnych pytań napiszę co wiem :rotfl:

Wskaźnik doładowania ,tudzież wskaźnik boost lub po prostu wskaźnik ciśnienia w kolektorze dolotowym.
Zastosowanie on ma w turbodoładowanych autkach, często jest jakimś tam bajerem w samochodzie ale w większości przypadków instaluje się go aby mieć obraz pracy turbiny.

Ja obudziłem się któregoś dnia i pomyślałem nad tym czy można , wykorzystać fabryczny MAP sensor ,ten który podaje informacje do ECU o ciśnieniu w kolektorze do sterowania popularnego wskaźnika boost dostępnego na allegro.

Wskaźników oferowanych na rynku jest wiele , ja skupiłem się na takim który w wyposażeniu ma swój elektroniczny czujnik.
Generalnie można wskaźniki boost podzielić na dwa rodzaje
Mechaniczne
i Elektroniczne.

Jako że mechanicznego raczej nie podłączymy ,do komputera , opowieść będzie o elektronicznym.



Obrazek

Instrukcja tego wyrobu jest raczej uboga i praktycznie nie posiada informacji jak i gdzie to podłączyć. Producent pewnie wyszedł z założenia że jeśli ktoś kupuje coś takiego to pewnie wie wystarczająco dużo.

Jak każde urządzenie elektroniczne ,wskaźnik podłącza się do zasilania .
Końcówka wtyczki zawiera 4 przewody

Czarny –masa (minus)
Czerwony- plus +

Biały – podświetlenie na biało
Pomarańczowy- podświetlenie na pomarańczowo.

Czerwony i czarny podłączamy bezpośrednio pod zasilanie , jeszcze przed zapłonem tak aby wskaźnik miał cały czas napięcie.
Biały lub pomarańczowy (zależnie od tego jaki chcemy kolor podłączamy do plusa po zapłonie.

Czujnik ciśnienia jest mostkowany z wskaźnikiem gotowym kabelkiem (klk-klik)

Przy podłączeniu zestawu zgodnie z tym co zakłada producent, trzeba zamontować w dolocie powietrza (część ciśnieniowa) Jakieś wyjście na które naciągnie się rurkę, filtr i do tego podłączy czujnik.

Jako że każdy uturbiony silnik ma taki czujnik , pomyślałem że nie będę nic rzeźbił przy swoim dolocie tylko wykorzystam czujnik który już jest.

Ciśnienie atmosferyczne czyli około 990hpa (około1 atmosfery) jest wskazywane przy podawanym napięciu na wskaźnik 1 V .
Czujnik w BMW to ciśnienie pokazuje przy 1,3V . Więc aby wskazania były prawidłowe trzeba 0,3V „Zbić”
Sygnał o którym mówię znajduje się na 54 pinie ECU.

Obrazek

Od , ja podlutowałem się w przewód idący do niego i zrobiłem odejście dla mojego wskaźnika. Aby dopasować napięcia trzeba zastosować dwa rezystory.

Obrazek

R1=10kohm
R2= 25kohm
Na tym koniec ,spreparowany sygnał podajemy do wskaźnika zamiast sygnału z oryginalnego czujnika producenta..


Wskaźnik działa bez zarzutu ,komp nadal widzi swój czujnik .
Zalety tego rozwiązania są takie że nie dziurawimy i nie przerabiamy dolotu ,nie ciągniemy rurek i nie instalujemy dodatkowego czujnika.
Ponadto mamy pewność że czujnik w kolektorze działa poprawnie bo widzimy to na wskaźniku. Wskaźnik pokazuje to co widzi komputer silnika.

Obrazek

Filmik po montażu w aucie jak to działa .... Nie wyszedł specjalnie ciekawie .
Będzie poprawka.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 13 stycznia 2012, 00:17 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 29
Posty: 879
Lokalizacja: Kościan
Moje BMW: E30 316+
Kod silnika: M52TUB28
:) o szajse hah bardzo fajnie ci to wyszło , masz chłopie wiedze !

_________________
Dla Ciebie To Trzy Zwykle Litery, Dla Mnie Zaś Silnik I Koła Cztery
Pozdro dla maniaków

"Wiedza daje pokorę wielkiemu, dziwi przeciętnego, nadyma małego. Nic tak nie ogranicza prawdziwej wiedzy, jak przekonanie, że się wie to, czego się nie wie".


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 13 stycznia 2012, 07:46 
Myślałem kiedyś nad założeniem tego wskażnika , teraz to no problem ! :)

Jak zwykle dobry opis , Krzysiek . :ok: ..........


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 13 stycznia 2012, 10:36 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 1868
Lokalizacja: warszawa
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N
Garaż: www.sjnet.pl
magik :szok:

profesjonalna robota jak zwykle

_________________
Oceń :)
Obrazek
www.sjnet.pl usługi informatyczne dla sektora prywatnego i dla firm
www.sjbud.pl Remonty domów mieszkań od A do Z
www.ania.sjnet.pl Biżuteria na każdą okazję
Mapy 2017, Softy do nawi , programy,
hasło: bmw
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 13 stycznia 2012, 13:19 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
Ehhh szkoda że mam benzynę bez turba ;P :P Heh doobre :P :) :ok: :ok: :ok:

_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 13 stycznia 2012, 15:19 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 761
timi-91 napisał(a):
Ehhh szkoda że mam benzynę bez turba ;P :P Heh doobre :P :) :ok: :ok: :ok:

Montuj wskaźnik ETG i temperatury oleju. Zawsze to dwa wskaźniki do lansu więcej :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 09:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
Adddam napisał(a):
Montuj wskaźnik ETG i temperatury oleju.


Nie lepiej AFR, temperatura oleju i ciśnienie oleju? To już całkiem przyjemny szlaczek 3 wskaźników :cwaniak:


A poza tym to fajny wskaźnik :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 05:46 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Ja się tam nie znam, ale wskaźnik z zerem na środku skali do diezla to chyba tak nie za bardzo pasuje ;). Są takie wskaźniki wyskalowane bez podciśnienia?
Roger-Nysa napisał(a):
Wskaźnik działa bez zarzutu ,komp nadal widzi swój czujnik .
Zalety tego rozwiązania są takie że nie dziurawimy i nie przerabiamy dolotu ,nie ciągniemy rurek i nie instalujemy dodatkowego czujnika.

Wpinając się z rezystancją równoległą, może odczyty trochę sfałszować. 1.3 dla 0atm (1bezwzględnie), ale w jakim przedziale? Tzn, ile jest przy maks bucie? No i na zdjęciach jednak wężyk był uszykowany ;)

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 11:56 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81,
Wężyk był używany w warsztacie , wkładałem go do gęby aby pokazać co nieco na filmie.

mroova81 napisał(a):
Ja się tam nie znam, ale wskaźnik z zerem na środku skali do diezla to chyba tak nie za bardzo pasuje ;). Są takie wskaźniki wyskalowane bez podciśnienia?


To jest typowy wskaźnik do lekko zmodzonych diesli , dla tych jeżdżących na wysokim ciśnieniu,2b to zbyt mała skala.
Co do podciśnienia i pozycji 0 właśnie o to chodzi..... To jest kluczowe i istotne w ocenie sytuacji...... po to się te wskaźniki zakłada.

Wolnossący diesel bez turbiny wytwarza podciśnienie ,około -1 atmosfera na wolnych obrotach . Gdy dostawimy mu turbinę ,spaliny wytwarzane na wolnych obrotach napędzają turbawkę ,ta ma za zadanie zniwelować podciśnienie i nadmuchać 1 bar. Co za tym idzie -1bar podciśnienia wytwarzanego przez ssanie silnika + 1bar wytwarzany przez turbinę na wolnych obrotach = 0 .
Więc 0 drogi kolego jest bardzo istotne bo, na samym zapłonie 0 odpowiada ciśnieniu atmosferycznemu czyli 1 atmosfera. To pozwala ustalić kierowcy że wskaźnik na zapłonie pokazujący 0, jest dobrze wyskalowany i pokazuje prawidłowe ciśnienie. Ponadto przy niedomaganiu turbiny już na wolnych obrotach brakowało by ciśnienia co za tym idzie wskaźnik zaczyna pokazywać podciśnieniowe. Skala podciśnienia nie tylko pokazać może niewydolność turbiny ale również nieszczelność układu .

Ja osobiście nie chciał bym podczas jazdy zobaczyć jak wskazówka schodzi poniżej zera......

mroova81 napisał(a):
Wpinając się z rezystancją równoległą, może odczyty trochę sfałszować. 1.3 dla 0atm (1bezwzględnie),

Dobrze zauważyłeś 1,3v dla zera czyli 1 atmosgery . A skala miernika zaczyna się od 1v dla 0 czyli 1 atmosfery.
Patent w tym i kłopot bo układy nie są równolegle.
Miernik zewnętrzny jest zasilany 12v i podaje na swój czujnik 12v i zwykłą masę. Czujnik w BMW ma zasilanie 5V aby pomiar był bardzo precyzyjny "stabilizowane jest +5 i -5 czyli masa" Co za tym idzie masa podawana na czujnik ciśnienia w kolektorze nie jest masą auta tylko masą z kompa.

Dlatego ta różnica.............. nie 1v dla atmosfery tylko 1,3v co nie zmienia faktu że każda kolejna jedna dziesiąta volta odpowiada 100mbarom. Dla jednego i drugiego układu.

Jako że " mój " wskaźnik ma bardzo czułe wejście nie obciążą odnogi podającej sygnał z ECU. Nie będę tłumaczył po co dwa rezystory , ktoś kto liznął trochę elektroniki-elektrotechniki będzie wiedział.

mroova81, Układ jest podłączony na doczepie , jak bardzo delikatny pasożyt, sygnał wyjściowy z czujnika w kolektorze nie jest zaburzany i nie podlega ani zwiększeniu ani zmniejszeniu. ;)

Jeszcze jedno wskaż mi cywilną uturbioną benzynę która jeździ na ciśnieniu 2 bary bez atmosferycznego... Bo 1,8 T 180ps ma doładowanie 1,4 z atmosferycznym więc dla tego miernika 400milibarów... to właśnie nie jest wskaźnik dla benzyny, a już na pewno dla cywilnej.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 16:11 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Powiem Ci Roger, że nie zabardzo Cię rozumiem. Skoro 0 to ciśnienie atmosferyczne, a w tym wskażniku 0 jest na środku, czyli wskaźnik może mierzyć zarówno nad jak i pod ciśnienia. W benzynach z turbo widać idealnie, jak powyżej 0 turbo pompuje, a podczas hamowania silnikiem wskazówka schodzi poniżej 0 bo mamy próżnie w dolocie. Na dizlach na pewno znasz się lepiej ode mnie, ale tam chyba nie ma próżni w dolocie nigdy, gdyż nie ma podciśnienia prawda? Skąd niby -1atm w wolnossących dieslach? Na wolnych obrotach jest ciśnienie atmosferyczne, tylko mieszanka jest uboga.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 16:37 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81, Po części masz rację, teoretycznie w układzie zasilania w powietrze turbodoładowanego diesla nie powinno występować podciśnienie. I w sprawnym układzie tak jest bo to co jest zassane na wolnych obrotach jest niwelowane przez turbinę do poziomu 0 czyli ciśnienia atmosferycznego. Tylko wtedy gdy układ pomiędzy turbiną a kolektorem jest szczelny i tylko wtedy kiedy turbina na wolnych obrotach wdmucha tyle powietrza ile zassie silnik. Wtedy mamy zero ,jeśli te warunki nie zostaną spełnione pojawia się podciśnienie co świadczy o niesprawności układu zasilania w powietrze.

Wolnossące diesle tak samo jak benzynki zasysają więc w kolektorze jest podciśnienie. Turbo diezel bez turbiny to wolnossący diezel.

Nie wiem jak ci to wytłumaczyć ... Gdy od mojego auta odłączę turbinę czujnik w kolektorze zacznie mierzyć podciśnienie jak w wolnossącej benzynie ,wolnossącym diezlu i tak samo jak w TFSI gdy przepustnica zostanie zamknięta.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 16:55 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81 napisał(a):
Na dizlach na pewno znasz się lepiej ode mnie, ale tam chyba nie ma próżni w dolocie nigdy
Wolał bym nie używać słowa próżnia ..... Nie jest to odpowiednie określenie tego co dzieje się w dolocie obojętnie jakiego silnika.
Próżnia to zbyt rozbudowany temat bo w odniesieniu do podciśnienia to temat rzeka .

Więc pozostańmy może przy tym co pokaże nam miernik vacum i nie nazywajmy tego próżnia ;)
Więc mamy albo podciśnienie albo nadciśnienie. Nadciśnienie to to wszystko co zmierzymy powyżej 1 atmosfery czyli ciśnienia którym oddychamy a podciśnienie to to wszystko co zmierzymy poniżej 1 atmosfery.
Gdy silnik nie pracuje w kolektorze nic się nie dzieje więc mamy tam stan ciśnienia atmosferycznego. Gdy odpalimy silnik , pojawia się ssanie, więc schodzimy do podciśnienia ,gdy dostawimy turbo to may tam nad ciśnienie.

Kurde nie da się tego prościej opisać. :niepewny:

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 19:30 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Dobra, już wiadomo o co chodzi:
- podciśnienie jest, bo musi być przepływ powietrza do silnika, ale jest to minimalne podciśnienie i nie można go porównywać z podciśnieniem w benzynach. Np.: dizle potrzebują vacu pompę do poprawnej pracy serwa. Podciśnienie jest tak małe, że na Twoim wskaźniku nie doszło by pewnie niżej niż jedna kreska poniżej 0. No bo w sumie skąd miało by być dużo podciśnienie, jak nie ma przepustnicy, zwężki, etc...
- ja pisząc próżnia, miałem na myśli podciśnienie, a nie próżnie idealną, czyli 0bezwględne, ot kwestia nazewnictwa. Teraz chyba się zrozumieliśmy ;)

Pozdrawiam!

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 20:03 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 91
Posty: 1344
Lokalizacja: Betonowy Las, 3 Stawy ;P
Moje BMW: Sej 1.1
Kod silnika: Sporting?
Kolego a nie przeładowuje Ci czasem turbina ? Dość duże doładowanie Ci pokazuje jak wciskasz buta? Mam takie same wskaźniki tylko w a3 trochę poprzerabianej i miałem problem z zapieczonymi kierownicami turbo i też mi walił po za skale wskaźnik.Nie wiem jak to jest w BMW ale chyba 2 bary to sporo chyba że masz jakieś grubsze sprawy zainstalowane ;)

_________________
Forumowiczu drogi wpadaj na spoty w Katowicach wszystko w dziale:
Spoty & Zloty-[Katowice]

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 21:34 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
mroova81 napisał(a):
- podciśnienie jest, bo musi być przepływ powietrza do silnika, ale jest to minimalne podciśnienie i nie można go porównywać z podciśnieniem w benzynach.


Nie rozumiemy się.... Ale mniejsza o większość. Podczas poprawnej pracy turbiny i szczelnego układu nie ma prawa być podcienienia. Tak więc na skali poniżej zera nic się nie będzie działo podczas poprawnej pracy, wskazówka zejdzie tam tylko wtedy kiedy albo turbina ulegnie uszkodzeniu, albo gdy układ poważnie się rozszczelni.

Grucha89 napisał(a):
Kolego a nie przeładowuje Ci czasem turbina ?

Seryjnie w sprawnym m47tu ciśnienie zadane to 1,4 bara bez atmosferycznego a chwilowy peak overboost dobija do 1,55 bara. Ja mam program na 1,75 bara a peak w takim układzie dobija do 150milibarów co w sumie daje 1,9 na ułamek sekundy.. czasem troszkę więcej . Wskaźnik na filmiku pikał w overboście ale po ułamku sekundy ciśnienie spada do zadanego. Taki program.....trochę więcej powietrza to przy depnięciu brak czarnego dymu.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Wskaźnik doładowania turbo (ciśnienie w kolektorze)
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 22:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 91
Posty: 1344
Lokalizacja: Betonowy Las, 3 Stawy ;P
Moje BMW: Sej 1.1
Kod silnika: Sporting?
Sorki nie doczytałem się że modzone :wstyd: mi wychodziło po za skale (overboost) i nie wracało i po chwili odcięcie awaryjne turbiny na map sensorze 2bar y, więc pomyślałem jak Tobie tak przeładowuje na serii to lepiej się udzielić bo turbinki nie są najtańsze :) . A do wyższych postów dokładnie turbo nie powinno schodzić na minus,jak już to chyba po jakimś czasie przy postoju z 0,1-0,2 może zejść na 0.

_________________
Forumowiczu drogi wpadaj na spoty w Katowicach wszystko w dziale:
Spoty & Zloty-[Katowice]

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL