BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 kwietnia 2024, 09:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 25 marca 2012, 17:23 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Witam!
W tym poście przedstawiam sposób montażu komputera pokładowego (OBC) do e36 compact 316 M43 z 1997 roku. Jest to mój pierwszy post w tym dziale, więc proszę o wyrozumiałość. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.
Do tego postu wykorzystałem instrukcję obsługi w języku angielskim znalezioną w internecie oraz własne przemyślenia i domysły. Niektóre zdjęcia i schematy są właśnie z tej instrukcji, reszta jest mojego autorstwa.
Jeśli będą jakieś błędy to proszę o kontakt.

A. Części, które potrzebujemy to:

1. Komputer OBC do compacta, najlepiej od wersji silnikowej jaką posiadamy (1.6 M43B16/M43TUB19, 1.8 is, 1.8 tds, 2.5), ze względu na złe wskazania w spalaniu. Numer seryjny komputera to: 62138361115 (bez wersji 2.5). Przy zakupie trzeba uważać, ponieważ nie wszystkie OBC działają jako komputer pokładowy, mimo wyglądu OBC nie pokazują np spalania, po prostu są niezakodowane. Nie ma sposobu żeby to rozpoznać po numerach, trzeba podłączyć i zobaczyć. Można to zrobić na krótko, czyli wyszukujemy sobie potrzebne kable lub piny (zasilanie, stacyjka, masa, podświetlenie) i podłączamy się pod 12V (może być zasilacz komputerowy), podajemy sygnał z pinu manetki do masy i jeżeli obc będzie przełączał funkcje (zegarek, spalanie, temperatura, średnia prędkość) to dobrze trafiliśmy. W każdym razie OBC jest większe niż zwykły standardowy zegarek oraz posiada większy wyświetlacz, ponadto ma dwa podświetlane przyciski "S\R" i "ikonkę zegarka".
Obrazek Obrazek Obrazek
2. Kostka do OBC, która posiada 11 kolorowych kabelków oraz sprytne zamykanie, które uniemożliwia wypadnięcie kostki z OBC. Można również użyć czarnej kostki od zegarów z rozbitego auta, jest ona identyczna pod względem kształtu gniazda, różni się tylko mocowaniem kabli do obudowy, którego brak w oryginalnej kostce OBC, inne są również kolory kabli, ale to nie istotne. Do swojego OBC zaadoptowałem właśnie tą kostkę od liczników i działa bardzo dobrze. Widać różnice pomiędzy kostkami na zdjęciach.
Obrazek Obrazek
3. Manetka kierunkowskazów z funkcją BC. Jest kilka manetek do e36. Niektóre są z aut bez poduszki i brak im jednej kostki (są ze starych modeli). Manetki są jednak kompatybilne (są jednakowe w sedanie, compakcie, coupe) mechanicznie a więc trzeba uważać co się kupuje. Auta z przed stycznia 1995 roku mają również inną wtyczkę do poduszki (pojedynczy bolec plus metalowy uchwyt - można to przerobić lutując kostkę z nowszej manetki bez przycisku bc, którą posiadamy w aucie), natomiast po 1995 roku występuje biała kostka z dwoma kablami (tak jest w moim przypadku). Kostkę w aucie można uzupełnić o brakujący kabel z bolcem. Na zdjęciach manetka po styczniu 1995 r. Mała biała kostka idzie do poduszki.
Obrazek Obrazek Obrazek
4. Czujnik temperatury, pasuje z każdego e36. Warto kupić go wraz z oryginalną żółtą kostką, ponieważ dobrze chroni przed wilgocią.
Obrazek Obrazek

B. Czynności wstępne.
1. Odłączamy akumulator!!!!!
2. Ściągamy dolną część obudowy deski rozdzielczej od strony kierowcy posiadającą półkę na drobiazgi (kilka śrub). Następnie wyciągamy panel znajdującą się nad gazem, hamulcem i sprzęgłem. Po tych zabiegach otwieramy maskę i demontujemy podnóżek lewej stopy (skrywa głośnik). Trzeba odkręcić klamkę maski i zabezpieczenie, które się pod nim znajduje (u mnie nie było oryginalnego więc nie wiem co tak dokładnie jest - zatrzask\śruba?)
3. Demontujemy radio wraz z jego metalową ramką montażową, a następnie wyjmujemy zegarek i odłączamy od niego kostkę. W moim aucie są bardzo krótkie kable, więc trzeba się nagimnastykować.
4. Odkręcamy dwie śruby zegarów (torx\gwiazdka) i wypychamy zegary w stronę kierownicy, aby można było odpiąć czarną (X271) i niebieską kostkę (X17). Obie są zablokowane przed odpięciem więc trzeba nacisnąć zabezpieczenie, przesunąć zapadkę i wypiąć wtyk. Przed tym zadaniem zapoznajcie się z działaniem kostki na przykładzie obc. Teraz pozostaje nam od spodu wyciągnąć obie kostki w dół, w stronę nóg kierowcy, aby w niedalekiej przyszłości połączyć się z instalacją OBC.
5. Wędrujemy pod maskę i otwieramy puszkę bezpieczników. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx\gwiazdka. Jest to dość ciężkie zadanie ze względu na trudny dostęp do dwóch śrub od strony grodzi. Trzeba mieć wyginany (sprężynowy) śrubokręt bo inaczej obrobimy gniazdo śruby i będzie problem. Odginamy górę skrzynki w stronę zbiornika płynu hamulcowego. Musimy to zrobić bardzo delikatnie, z uwagi na kable wewnątrz.
Obrazek
6. Demontujemy plastik pod kolumną kierownicy, przez odkręcenie plastikowej śrubki i wyciągniecie plastiku w którym siedziała śrubka. Wkładamy palce w miejsca w których pracują manetki od kierunków i wycieraczek i ciągniemy zdecydowanie w dół. Górna część ściągamy podobnie, tyle że nie będzie chciała łatwo wyjść, z uwagi na stacyjkę i plastikowe połączenie pod zegarami. Trzeba złamać\ukręcić\przeciąć ten łącznik i wyciągnąć górną część, robimy to wtedy gdy chcemy wyciągnąć zegary poza auto.
7. Demontujemy plastikowe obejmy kabli manetki, potem rozłączamy kostkę manetki.
8. Teraz naciskamy dwie plastikowe zapadki w manetce (górna jest dostępna bez problemu, a dolną trzeba nacisnąć wkrętakiem. Po tym zabiegu (trzymając zapadki) wyciągamy manetkę w stronę drzwi.

C. Instalacja.

1. Na początku trzeba przygotować samą kostkę, którą włożymy do samochodu. W kostce występuje miejsce na 12 kabli, ale jest ich w rzeczywistości 11. Kostka jest rozbieralna, więc możemy dodawać kable jeśli mamy nieoryginalną kostkę. Trzeba nacisnąć mocniej mały dekielek i go wyciągnąć, a potem wysunąć samą kostkę z obudowy z rygielkiem. Nie musimy pamiętać o kierunku przy wkładaniu do obudowy, bo inaczej tej kostki nie zamkniemy dekielkiem, jeśli będzie coś na odwrót.
Obrazek Obrazek
2. Pomimo, że napisałem iż jest 11 kabli w kostce, to proponuję zrobić 12 kabli, aby złączyć masę OBC z masą czujnika temperatury. Wystarczy połączyć oba kable gdzieś koło kostki, inaczej termometr może przekłamywać.
Sprawdzamy połączenia wszystkich kabli oraz przejście każdego z niech, aby potem nie było niespodzianek.
3. Instalujemy w kostce 7 kabli z metalowymi końcówkami (sposób działania jest podobny do kostek w komputerze). Wewnętrzna część kostki jest opisana, tzn ma oznaczenia, gdzie znajduje się pin 1 oraz pin 12. Jeśli mamy zamiennik lub oryginalną kostkę z fabrycznymi kolorami to przedłużamy wiązkę tak, aby sięgała do regulatora wysokości świateł (zawsze możemy ją potem skrócić) . Notujemy sobie jakich kolorów kabli użyliśmy niezależnie od pochodzenia kostki !!!! Dobrze jest również zamocować wiązkę do już istniejących kabli, aby nie weszła pod pokrętła od ogrzewania. Cztery kable, które są już oryginalnie w aucie montujemy do kostki OBC. Więc tak czy inaczej trzeba ją rozebrać. Masę czujnika temperatury podłączamy do masy OBC. Zamykamy kostkę w jej obudowie z rygielkiem i zamykamy pokrywką.
4. Wreszcie możemy założyć OBC na swoje miejsce, oczywiście wcześniej podpinając kostkę i ryglując ją.
5. Teraz pora na schemat połączeń:
Obrazek

Postępujemy zgodnie z nim. Oczywiście kolory kabli będą zmienione jeśli mamy inne w swojej wiązce. Trzeba będzie kierować się numerami pinów w kostce. Niżej przedstawiam opis pinów:

Pin nr 1: kabel do manetki kierunkowskazów (brązowo\czerwony)
Pin nr 2: kabel diagnostyczny TXD (biało\fioletowy)
Pin nr 3: kabel diagnostyczny RXD (biało\żółty)
Pin nr 4: kabel TI \ekonomia z komputera głównego (biało\czarny). Uwaga! Przy silniku M43TUB19 trzeba połączyć ten kabel z pinem nr 25 niebieskiej kostki licznika (X17). W gniazdku X20 pod maską nie ma kabla odpowiedzialnego za spalanie, OBC bierze sygnał z licznika.
Pin nr 5: kabel zasilania stały 12V, (Terminal 30), (czerwono\żółty)
Pin nr 6: kabel masowy (razem z masą czujnika temp.), (brązowo\pomarańczowy)
Pin nr 7: kabel poziomu paliwa (brązowo\żółty)
Pin nr 8: kabel czujnika temperatury (brązowo\szary)
Pin nr 9: kabel czujnika prędkości (czarno\biały)
Pin nr 10: kabel sterowania ze stacyjki 12V (Terminal Ra), (fioletowo\żółty)
Pin nr 11: kabel podświetlenia (szaro\czerwony)

D. Umiejscowienie instalowanych kabli:

1. Pin 1: idzie do szarej\przezroczystej kostki manetki kierunkowskazów, można poznać gdzie trzeba podłączyć kabel, bo w starej wtyczce manetki brakuje potrzebnego kabla. W mojej manetce jest również inny kolor sterowania komputerem (żółto\czerwony) zamiast brązowo\czerwonego.
2. Pin 2: idzie nad głośnikiem (obok dźwigni maski), trzeba go szukać w czarnej listwie, gdzie jest kilkanaście podpiętych kabli o różnych kolorach, ponadto obok występuje duży zwój skręconych razem przewodów.
3. Pin 3: tak jak w punkcie 2.
4. Pin 4: idzie przez ścianę grodziową do złącza komputera głównego. Jest to złącze opisywane jako X20, ma wygląd okrągłej wtyczki z gumą. Umiejscowiony jest obok skrzynki z bezpiecznikami (nie mylić ze złączem diagnostycznym). Trzeba odkręcić złącze (tak jak złącze diagnostyczne) i ściągnąć gumę w stronę wiązki oraz poszukać pinu nr 24 (kabel biało\czarny). Uwaga! Przy silniku M43TUB19 nie stosujemy tego kabla, ponieważ go tam nie ma (sam kolor jest, ale odpowiada za ABS). Sygnał jest wyprowadzony z niebieskiej kostki licznika pin nr 25. Będzie nam potrzebny odpowiedni pin, ponieważ przy M43TUB19 nie ma w tej kostce żadnego połączenia, występuje puste miejsce. Poniżej zdjęcia:
X20:
Obrazek
Tylko dla M43TUB19:
Obrazek Obrazek
5. Pin 5: z instalacji zegarka (już go mamy).
6. Pin 6: jak w punkcie 5.
7: Pin 7: idzie do czarnej kostki licznika, trzeba zlokalizować kolor w tej kostce i się podłączyć.
8. Pin 8: idzie przez ścianę grodziową aż do lewego chłodzenia (siedząc w aucie) tarczy hamulcowej. Jest to sygnał do OBC o panującej temperaturze. Termometr wciskamy w specjalne wejście w plastiku tunelu.
Obrazek
9. Pin 9: idzie do niebieskiej kostki licznika, trzeba robić tak jak w punkcie nr 7, tylko jest inny kolor.
10. Pin 10: tak jak w punkcie nr 5 i 6.
11. Pin 11: tak jak w punkcji nr 5, 6 i 10.
12. Pamiętajcie o masie czujnika temperatury. Do pinu nr 6. Kolor masy w czujniku to brązowo\pomarańczowy.

E. Montaż kabli w ścianie grodziowej:

1. Potrzebne będą trzy kable: dwa do czujnika temperatury a jeden do gniazda komputera koło skrzynki bezpieczników. Przy M43TUB19 potrzebujemy tylko dwóch kabli od czujnika temperatury.
2. Najgorszym zadaniem będzie przeciągnięcie tych kabli przez ściankę. Trzeba przygotować sobie twardy stalowy drut (ja wykorzystałem szprychę od roweru bez zawiniętej końcówki - uciąłem ją) , długi na około 20 cm. Następnie lutujemy trzy końcówki kabli do tego druta (na końcu), wkładamy ten drut na górze wiązki w skrzynce bezpieczników i przeciskamy się do wnętrza auta. Następnie delikatnie wprowadzamy kable do auta.
3. Druga część skrzynki bezpieczników jest zakończona gumą, do której możemy dodać parę kabli (dwa małe otwory). Kabel do komputera głównego również tamtędy idzie, trzeba go owinąć i postąpić jak napisałem w górze opisu (punkt D - 4).
4. Planujemy sobie długość kabli, dobrze zabezpieczamy je taśmą przed wilgocią.

F. Sposób połączenia kabli z oryginalną instalacją:

1. Kable można połączyć za pomocą plastikowych zacisków z metalową wkładką.
Obrazek

2. Drugi sposób to lutowanie kabelków (potrzebny kwas). Polecam tą metodę ponieważ jest pewniejsza, zajmuje mniej miejsca w szczególności w gnieździe X20 pod maską. Takie połączenie jest według mnie bardziej odporne na wibracje podczas jazdy. Sposób lutowania kabelków to już wasza inwencja twórcza. w każdym razie nie przecinałem oryginalnej instalacji, tylko wyginałem kabel w kształcie odwróconej litery "u", przecinałem oryginalną koszulkę kabla za pomocą szczypiec. Potem ostrym szpikulcem wyciągałem trochę plecionki i lutowałem do niej nowo powstałą wiązkę. Następnie taśma izolacyjna i po kłopocie.
Obrazek

3. Po podłączeniu manetki kierunków możemy uzupełnić brakujący blaszany pin jeśli posiadamy np kawałek instalacji do drzwi (tą ze słupka).
Obrazek

G. Próba generalna:

1. Upewniamy się, że wszystko jest dobrze podłączone i zaizolowane.
2. Podłączamy akumulator.
3. Przekręcamy stacyjkę w pozycję 1.
4. OBC się włączy i podświetli.
5. Ustawiamy zegarek przyciskami S\R i ikonką zegarka.
6. Klikamy manetką, w miejscu spalania i średniej prędkości będziemy mieli trzy poziome kreski. Natomiast w opcji ilości przejechanych kilometrów na jednym baku powinny być już dane na wyświetlaczu, tak samo w przypadku temperatury, temperatura powinna być widoczna.
7. Po odpaleniu silnika i przejechaniu kilku metrów powinno się pojawić spalanie na OBC.
8. W przypadku gdy źle podłączymy termometr, będziemy mieli -40 stopni Celsjusza. Ponadto czujnik i OBC muszą się skalibrować, więc dajcie obu rzeczą trochę czasu.
9. Kiedy wszystko zadziała, możemy wszystko składać do kupy.
10. Cieszymy się działającym OBC:)

H: Użycie OBC:

Zamieszczam zdjęcie z opisem, które wszystko tłumaczy. Oczywiście przełączamy opcje manetką:
Obrazek

I. Ustawianie opcji OBC (korekta spalania): Tych ustawień i korekt nie próbowałem w moim aucie, przedstawiam poniżej tylko tłumaczenie na język polski najważniejszych wskazówek.

Menu korekty spalania jest dostępne po naciśnięciu i przytrzymaniu przycisków S\R i "zegarka" na kilka sekund (2 sekundy). Manetka kierunkowskazu (BC) pozwala na poruszanie się po menu. Podczas zaznaczenia odpowiedniego menu, przycisk S\R powoduje wejście do danego menu (podmenu). Przycisk "zegarek" dokonuje zmianę opcji, następne naciśnięcie przycisku S\R zapisuje zmiany, a BC na manetce anuluje zmiany.

Poprzez te menu można zamienić:
# 01: Format czasu z 24h na 12h.
# 02: Test wyświetlacza, pokazuje on wszystkie możliwe symbole.
# 03: Korekta spalania, domyślnie jest ustawiona wartość 1000.
# 04: Wyświetlacz pokazuje LSP a gong piszczy. Nie można nic zmienić, nie po co to jest.
# 05: Format temperatury, nie w każdym OBC jest ta funkcja. Pewnie chodzi o stopnie Celsjusza i Fahrenheita.

Jak zmienić wielkość spalania na OBC:

Potrzebujemy do tego trzech wartości:
1. Wartość jaka jest pokazywana przez OBC, np 9 l\100 km. (do wzoru=zużycie paliwa [zp]).
2. Aktualna wartość spalania np. 8.43 l\100 km. (do wzoru=aktualne zużycie paliwa [azp]).
3. Aktualne ustawienie OBC w menu nr 3. Domyślnie wartość 1000. (do wzoru= domyślne zużycie 1000)

Mając te wartości można obliczyć nowe zużycie paliwa i wpisać je do OBC. Oto wzór jak to obliczyć:

nowe zużycie paliwa= domyślne zużycie*azp/zp, na liczbach wygląda to tak: nowe zużycie = 1000*8.43/9 = 937
Teraz można to wpisać w menu # 03 i mamy aktualne zużycie paliwa dla naszego samochodu.
Jak obliczyć spalanie chyba każdy wie.

J. Pytania i odpowiedzi:

Tylko i wyłącznie na forum.

_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano 19 kwietnia 2012, 19:52 przez mr18, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 25 marca 2012, 20:34 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
mr18 napisał(a):
Jak zmienić wielkość spalania na OBC:

Potrzebujemy do tego trzech wartości:
1. Wartość jaka jest pokazywana przez OBC, np 9 l\100 km. (do wzoru=zużycie paliwa [zp]).
2. Aktualna wartość spalania np. 8.43 l\100 km. (do wzoru=aktualne zużycie paliwa [azp]).
3. Aktualne ustawienie OBC w menu nr 3. Domyślnie wartość 1000. (do wzoru= domyślne zużycie 1000)

Mając te wartości można obliczyć nowe zużycie paliwa i wpisać je do OBC. Oto wzór jak to obliczyć:

nowe zużycie paliwa= domyślne zużycie*azp/zp, na liczbach wygląda to tak: nowe zużycie = 1000*8.43/9 = 937
Teraz można to wpisać w menu # 03 i mamy aktualne zużycie paliwa dla naszego samochodu.
Jak obliczyć spalanie chyba każdy wie.

Nie tylko można liczyć, ale można zrobić "retrofit OBC" przez program diagnostyczny "DIS" ;)
Ten DIY znowu z klasą napisany ;)

I możesz pomoc innym jeśli podpowiesz jak obliczyć spalanie w OBC 18 przyciskowym, bo dokładałem szwagrowi, a on ma auto z 1994 roku i DIS nie chce się łączyć :(


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 25 marca 2012, 21:42 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Przy OBC od zwykłych E36 nie mam pojęcia jak się to ustawia. Nie wiem również czy podany wzór może być używany zamiennie. Compact to taki wynalazek :hyhy: Chwilę poszukałem i znalazłem to: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=25&t=78457 Tutaj test 20 modyfikuje pokazywane spalanie.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 26 marca 2012, 05:25 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
DaRo25 napisał(a):
tez szukalem ale chyba najlepiej zalac do pelna przejechac 100km >>dolac i juz widzisz ile ci pali jak nie zgadza sie z OBC to obnizasz wartosc np masz 870 to dajesz na 840 i znowu patrzysz .. ja tak zrobilem i za trzecim razem trafilem do 0.3l/100km

przy okazji zapytam po zmianie tej funkcji na prawidlowa <obc zgrywa sie z prawdziwym spalaniem> zasieg na obc zaczal pokazywac wiecej , tzn zawsze rezerwe mialem na 60km i na obc tez tak bylo a teraz jak zapali sie rezerwa to OBC pokazuje RANGE 90km w tescie nr 5 tak samo ... mozna i to skorygowac jakos??

Oto tekst z tamtego linku jaki mi podałeś i to nie ma sensu, myślałem, żeby zrobić tak jak w compakcie czyli nalewamy do pełna do pierwszego strzelenia pistoletu na stacji benzynowej, jedziemy 100 kilometrów i znowu nalewamy do pierwszego strzału, potem liczymy tak jak podałeś, ale jeszcze znalazłem inny cytat na amerykańskim forum tylko nic z tego nie rozumiem, bo on nieźle musiał namieszać:

delmarco napisał(a):
A. IF YOUR CONSUMPTION AND RANGE VALUE IS OFF DO THIS:

1. Unlock the unit. Google this or Search it-I'm not going to repeat it here.

2. Run Test #5 and write the number you see down. It will be your RANGE to empty in Kilometers based on the two information values stored in the OBC. These are CONSUMPTION RATE and REMAINDER OF FUEL IN TANK. If your Consumption Rate is off then this number will be off as well.

3. Run Test #7 and write the number you see down. It will be your exact FUEL in your gas tank in Liters based on information directly from your Fuel Level Sensors. This number is always correct.

4. Run Test #20 and write the number you see. It should be 1000 or a number close to that value. This is the OBC's default or previously set Correction Factor value.

5. Go to http://www.fueleconomy.gov/feg/findacar.htm and find your Car, get your New EPA MPG Estimate for Combined MPG (for example a 1995 318i is 18 City-26 Highway and 21 Combined-You will only use the Combined Value) and write number down.

6. Now get out a pencil and a calculator. You will now compute the Correction Factor for your OBC. Basically you will use the actual MPG for your car to change the Value of 1000 that is stored in your OBC.

7. Find your the OBC's incorrect MPG Value; Start by multiplying your Fuel Remaining in your Tank from TEST #7 by 0.26 to get the Fuel in Gallons. Then multiply your Range Value that you got from TEST #4 by 0.62 to get your Range in Miles. Now Divide the Range (miles) by the Fuel left in your tank (gallons) to get your OBC's MPG which should be incorrect. Now divide this MPG by your car's actual MPG-The Combined Value you got from the EPA website. You should get a low number like 0.590 or thereabouts. Now multiply this number by the Correction Factor Value that you got from TEST# 20. The number you end up with is your new Correction Factor Value.


8. Return to TEST #20 and use your 1000/100/10/1 Keys to reset the value to your new Correction Factor Value* that you just calculated. Hit Set/Reset and there you go. Your Range and Consumption should be fixed.

NOTE: If you find that your Correction Factor is not allowing you to input a number less than 750 then your OBC needsto be recoded at the dealership.


Wyżej podany cytat wyciąłem z tego forum http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1062154


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 26 marca 2012, 09:34 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Chyba odczytałem z tego co podałeś:
Przyjmijmy, że masz 50 litrów w baku - przykład (test 7).
Zasięg pokazywany przez obc to 600km - przykład (test 5).
Wg tego co podał ten gość na stronie powstaje równanie kwantowe :D
600/50=12, tego wyniku raczej nie można odczytać jako średnie spalanie,
12/9,80= 1,22, wartość 9,80 to przykładowe spalanie w litrach pokazywane teraz przez OBC (przed korektą).
950*1,22=1159, wartość 950 to to co pokazuje OBC w teście 20, wynik 1159 to wartość po korekcie, którą trzeba wpisać w OBC. Ja to tak rozumiem, w tym poście koleś przelicza litry na galony, dlatego to jest taki pomieszane. OBC zaniża spalanie czy pokazuje za duże?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 26 marca 2012, 09:53 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
mr18 napisał(a):
Chyba odczytałem z tego co podałeś:
Przyjmijmy, że masz 50 litrów w baku - przykład (test 7).
Zasięg pokazywany przez obc to 600km - przykład (test 5).
Wg tego co podał ten gość na stronie powstaje równanie kwantowe :D
600/50=12, tego wyniku raczej nie można odczytać jako średnie spalanie,
12/9,80= 1,22, wartość 9,80 to przykładowe spalanie w litrach pokazywane teraz przez OBC (przed korektą).
950*1,22=1159, wartość 950 to to co pokazuje OBC w teście 20, wynik 1159 to wartość po korekcie, którą trzeba wpisać w OBC. Ja to tak rozumiem, w tym poście koleś przelicza litry na galony, dlatego to jest taki pomieszane. OBC zaniża spalanie czy pokazuje za duże?

No właśnie dlatego pisałem, że nic nie rozumiem bo nieźle namieszał. Powiedzmy u mnie w czarnej zaniżało i DIS rozwiązał problem, a w zielonej zawyższa ;/
Tylko powiedz mi gdzie ty tam wyczytałeś wartość 950 , bo normalnie to jest wartośc 1000 :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 26 marca 2012, 10:00 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
To tylko mój przykład, bo nie wiem co masz wpisane w OBC :P

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: [E36][Compact] Który pin w złączu X20 odpowiada za spalanie
PostNapisane: 28 marca 2012, 14:27 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 40
Posty: 14
Moje BMW: E36 Compact 316i
Kod silnika: M43TUB19
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=111579
Witam,
Podłączyłem OBC do mojego Compacta 1.9 zgodnie z opisem znalezionym na forum.
Według opisu należy podłączyć się pod biało-czarny kabel wychodzący z pinu nr 24 złącza X20.
U mnie z tego pinu wychodzi biały kabel i niestety to nie ten, bo spalanie się nie wyświetla.
Natomiast biało-czarny kabel wychodzi z pinu nr 9, ale nie chce testować na chybił trafił wszystkich pinów, bo łatwo coś w ten sposób popsuć.

Szukałem schematów w google niestety bez skutku.

Może ktoś dysponuje jakimś schematem dla M43TUB19 lub posiada tą samą wersję compacta z OBC i mógłby mi sprawdzić na którym pinie złącza X20 jest połączenie z pinem nr 4 wtyczki OBC?

Z góry dziękuję za pomoc :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36][Compact] Który pin w złączu X20 odpowiada za spalanie
PostNapisane: 28 marca 2012, 16:12 
Offline
Compact z wyboru
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 3741
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36 316i
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... lit=malina
aro84 napisał(a):
Witam,
Podłączyłem OBC do mojego Compacta 1.9 zgodnie z opisem znalezionym na forum.
Według opisu należy podłączyć się pod biało-czarny kabel wychodzący z pinu nr 24 złącza X20.
U mnie z tego pinu wychodzi biały kabel i niestety to nie ten, bo spalanie się nie wyświetla.
Natomiast biało-czarny kabel wychodzi z pinu nr 9, ale nie chce testować na chybił trafił wszystkich pinów, bo łatwo coś w ten sposób popsuć.

Szukałem schematów w google niestety bez skutku.

Może ktoś dysponuje jakimś schematem dla M43TUB19 lub posiada tą samą wersję compacta z OBC i mógłby mi sprawdzić na którym pinie złącza X20 jest połączenie z pinem nr 4 wtyczki OBC?

Z góry dziękuję za pomoc :)

wszystkie schematy do compact http://chomikuj.pl/fido723/zachomikowan ... 146766.pdf

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36][Compact] Który pin w złączu X20 odpowiada za spalanie
PostNapisane: 29 marca 2012, 10:52 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 40
Posty: 14
Moje BMW: E36 Compact 316i
Kod silnika: M43TUB19
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=111579
Znalazłem dokumentację dla Compacta (E36) z M43TU. :cwaniak:
Electrical Troubleshooting Manual BMW E36 Compact 2000

Podłączyłem według schematu pin 4 OBC z pinem 25 niebieskiej wtyczki licznika i w końcu zadziałało. :rotfl:
mr18 napisał(a):
Górna część ściągamy podobnie, tyle że nie będzie chciała łatwo wyjść, z uwagi na stacyjkę i plastikowe połączenie pod zegarami. Trzeba złamać\ukręcić\przeciąć ten łącznik i wyciągnąć górną część.
Mi udało się wymienić manetkę kierunku bez przecinania/łamania tego łącznika, po prostu odciągnąłem osłonę od góry od lewej strony. Trochę gimnastyki i manetka z BC znalazła się na swoim miejscu bez ingerencji w ciało pacjenta. ;)

Po odpaleniu silnika OBC wyświetlało --.- L/100KM, dopiero po przejechaniu kilku metrów zaczęły pojawiać się wartości.

Proponuję mały update do tutorialu z uwzględnieniem Compactów z M43TU.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 19 kwietnia 2012, 19:54 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Posty już zaktualizowane. Dzięki za pomoc:)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 11 lutego 2015, 17:25 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: E36 Compact
Kod silnika: M50B20
Do TxD i RxD mogę się podłączyć do licznika zamiast tam pod nogami?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 11 lutego 2015, 19:23 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 2808
Lokalizacja: Tomaszów Lub i okolice :)
Moje BMW: E36 318i 96r.
Kod silnika: M52B28TU
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=88829
macieektmb napisał(a):
Do TxD i RxD mogę się podłączyć do licznika zamiast tam pod nogami?


tak możesz gdzie kol wiek wszystkie linie TxD są i tak spięte razem w złączu pod maską tak jak i RxD

_________________
Moja Bunia: viewtopic.php?f=6&t=88829



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż OBC
PostNapisane: 12 lutego 2015, 11:10 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Miejsce podpięcia jest nieistotne. Byle kolory się zgadzały. Przy M43B19 masz nieco ułatwioną sprawę, bo kable idą do licznika. W moim byłym e36 compact nie było przewodów diagnostycznych przy liczniku. Można je sobie dołożyć.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 51 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL