BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 marca 2024, 07:31

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ E34] wymiana sprzęgła 520i vanos bez klimy 94r
PostNapisane: 20 października 2012, 18:46 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 614
Lokalizacja: Nowe Miasto
Moje BMW: E34 540iA
Witam
chciałem sie z wami podzielić instrukcją wymiany kompletnego sprzegła sachs w bmw e34 520i 24v pojedynczy vanos bez klimatyzacji 94r.
U mnie jest koło zamachowe jednomasowe.
najpierw nalezy pojechac gdzies na kanał :) ,a poźniej :
Demontaż skrzyni:
- odkrecamy blaszke osłaniającą drązki kierownicze 3 sruby na klucz 10 , aby mozna było pożniej odkrecic katalizator(lub jak ktos woli ..tłumik początkowy) od kolektora wydechowego.
Obrazek
- odkręcamy katalizator ,6 nakrętek na klucz 17 ,ale jak stare śruby to mogą sie wykręcać razem z nakrętką :), odkręcamy 2 śruby na klucz 13 trzymające katalizator do skrzyni ,odkręcamy sondę lambda (na klucz 22)
Obrazek
- odkręcamy katalizator od tłumika środkowego (mocowanie 4 śruby m8 na klucz 13) i wyjmujemy katalizator
Obrazek
- odkręcamy mocowanie tłumika środkowego (śruba na klucz 13) i podwieszamy na drązku stabilizatora tylniego
Obrazek
Obrazek
- odkręcamy wał przy skrzyni 3 sruby na klucz 18 ,przy moście 4 nakrętki na klucz 16 i podporę wału (2 sruby na klucz 13),luzujemy srube na wale i wyjmujemy wał bez rozbierania wału .
Obrazek
Obrazek
- odpinamy czujnik wstecznego wchodzący do skrzyni z boku skrzyni
Obrazek
Obrazek
- odpinamy drążek zmiany biegów (wysuwany wsuwkę i wyciągamy)
- odpinamy wspornik drążka zmiany biegów przy skrzyni (podnosimy tam taką blaszkę zabezpieczającą ,najlepiej srubokretem i wysuwamy bolec mocujący wspornik
Obrazek
-podkładamy pod skrzynie jakis podnosnik (najlepiej proofi:) ,bo przystepujemy do odkrecania skrzyni:)
- odkręcamy aluminiowy wspornik skrzyni biegów ten najblizęj wału napędowego ( 4 sruby na klucz 13 )
- odkręcamy 4 śruby ampulowe (też mocowanie skrzyni) ale te bliżej silnika (podpora skrzyni przy silniku jest mocowana do belki nadwozia za pomocą dwoch gumowych tuleji); po wyjeciu skrzyni silnik oprze sie o tą podporę
Obrazek
- odkręcamy wysprzęglik (2 śruby na klucz 13) i go wyciągamy, ale nie odkręcamy od przewodu hydraulicznego
- opuszczamy delikatnie skrzynie na podnosniku ,tak aby była możliwość odkrecenia śrub łączących skrzynie z silnikiem
- odkręcamy śruby mocowania skrzyni do silnika torx zewnętrzny 10,12,14 .chyba 9 sztuk
-wyciągamy skrzynię cofając ją (uwaga bo ciężka) ok 40 kg ,trzeba zjesc duzo stejkow przed wyjmowaniem :) :D w pojedynke

Demontaż sprzęgła:
- odkręcamy śruby mocujące docisk, najpierw zablokujmy jakims duzym srubokretem plaskim koło zamachowe ,zeby sie nie obracało, a pozniej zrywamy sruby (zrywamy w sensie, że są one zakręcone na płyn mocujący) ale nie odkręcamy tylko zrywamy wszystkie po kolei i dopiero po 1 lub 1,5 obrotu odkręcamy.
- jak już odkręcimy wszystkie śruby, wyjmujemy docisk (jest tam na takich bolcach) uwaga na tarczę sprzęgłową żeby nie spadła na nogi
- odkręcamy koło jedno-masowe ( w celu sprawdzenia czy nie przepuszcza o-ring uszczelniający na wale)

Jeśli wszytko ok to skręcamy:
Obrazek
Obrazek
-najpierw koło jedno-masowe(wszystkie śruby na płyn mocujący) ,
- przed zamontowaniem tarczy i docisku czyścimy benzyną ekstrakcyjną koło zamachowe i docisk w celu odtłuszczenia (żeby się nam tarcza sprzęgła nie ślizgała po kole zamachowym i docisku).Nowy docisk jest zabezpieczony smarem ,przynajmniej tak było u mnie (sachs)
Obrazek
-wkładamy tarcze i docisk, dokręcamy tylko po kilka obrotów, tak żeby docisk dochodził równomiernie lekko (nie do końca),poźniej centrujemy tarcze najlepiej przyrządem jonnesway do centrowania tarczy sprzęgła , po centrowaniu dokręcamy powoli i rownomiernie , na koniec dokręcamy odpowiednim momentem 25 Nm
Obrazek
Obrazek
Obrazek
-w skrzyni jak mamy ją juz zdjętą , zdejmujemy łapę sprzęgła z zacisku spręzynowego (schodzi bez problemu,trzeba tylko ścisnąć zacisk sprężynowy ) i wyciągamy łożysko.
Obrazek
-najpierw czyścimy z osadu wałek i łapę sprzęgła,można też srodek skrzyni wytrzeć z osadu (po 17 latach się trochę tego nazbierało :) ) a poźniej smarujemy wałek sprzegłowy smarem , ale delikatnie , zeby nie było grudek smaru bo nam poźniej nadmiar smaru
wyrzuci na tarcze lub docisk następnie smarujemy lozysko i łapę sprzęgła ,żeby był poślizg przy włączaniu sprzęgła ( oczywiście zachować trzeba umiar przy smarowaniu-smarować tylko dla poślizgu ) :)
Obrazek

jak jest dobrze wycentrowana tarcza sprzęgła ,to skrzynia w sprzęgło wchodzi jak w masło ,nic nie powinno haczyć ,jedynie trzeba siły troche włożyć w montaż skrzyni przy podnoszeniu :P
i dalej skręcamy resztę w odwrotnej kolejności do demontażu . jak coś nie tak napisałem to mnie poprawicie . pozdrawiam i powodzenia .
Na nowym sprzęgle wrażenia z jazdy bezcenne :cool2: ,nic nie skrzypi i sprzęgło leciutko chodzi .


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [ E34] wymiana sprzęgła 520i vanos bez klimy 94r
PostNapisane: 8 listopada 2012, 22:25 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2703
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
to ja dorzucę swoje 3 grosze bo dziś zakończyłem taką wymianę u siebie :)

- dla tych którzy po zejściu pod samochód i popatrzeniu w górę stwierdzą "eee po co wyjmować wydech, kupa miejsca jest" - trzeba :) skrzynia nie wyjdzie bez odsunięcia wału a wał się nie odsunie bez odkręcenia go (ja odkręciłem na podporze) a do podpory nie dobiorę się bez demontażu wydechu.

- wg mnie odkręcanie sondy lambda nie ma sensu - o wiele prościej jest wypiąć jej wtyczkę i odkręcić maskownicę przewodu po czym wyjąć sondę z kablem razem z wydechem. to samo z czujnikiem wstecznego - odpiąć (chyba że w niektórych wersjach się nie da)

- polecałbym wymianę simmeringu tylnego na wale (nawet jeśli jest sucho) - kiedy skrzynia jest już zdjęta to wiele roboty nie ma a jakby miał puścić niebawem to i nowe sprzęgło zachlapie no i cała robota od nowa

- moment dokręcenia koła zamachowego to 105Nm a sprzęgła 24Nm (dla śrub 8.8) oraz 34Nm (dla śrub 10.9). te dane wyczytałem z anglojęzycznego manuala do e34. u siebie dokręciłem mocniej bo jakoś się bałem że za słabo :P

- do blokowania silnika coby się nie kręcił bardzo wygodnie używa się klucza nr 22 założonego na przednie koło pasowe i poprzez rurkę opartego o podłużnicę/ścianę kanału/cokolwiek innego a stabilnego.

- bolec w sterowaniu skrzyni biegów - nie tylko trzeba go unieść ale żeby to zrobić trzeba też jego część odpiąć z zatrzasku (po prawej str auta) Ciężko to wytłumaczyć ale jak nie będzie chciał iść do góry to trzeba go lekko odciągnąć w prawo

- nasadki torx elegancko zastępuje się nasadką zwykłą 11mm pod warunkiem że będzie sześcio a nie dwunastokątna.




Chyba tyle :) Opis jest bardzo dobry, dłubania w sumie sporo ale dla kilku stów zaoszczędzonych na mechaniku chyba warto.

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [ E34] wymiana sprzęgła 520i vanos bez klimy 94r
PostNapisane: 8 listopada 2012, 22:46 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 614
Lokalizacja: Nowe Miasto
Moje BMW: E34 540iA
Słuszne uwagi :ok: .


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL