BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 kwietnia 2024, 13:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 23 grudnia 2013, 00:14 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 22
Moje BMW: E36 318
Kod silnika: M43B18
Garaż: www.kackiewicz.pl/bmw_blog
Hej,

Poniższy zabieg miał miejsce w E36 Sedan rok 1997, jest to polift. Do jego wykonania potrzebujemy:

1. Kierownica podgrzewana z multifunkcją z E38/E39 z przed liftu (moja jest z roku 1998). Ważne by poduszka była jedno nabojowa, to zasadniczy warunek. Inaczej nie będzie ona działać.
2. Taśma z tej kierownicy
3. Końcówka stykowa do podgrzewania kierownicy (w przypadku wersji multifunkcji właśnie z grzaniem koła). Nr BMW 32311091732. Cena w ASO ok. 130zł, na allegro ok. 40-50.
4. Przewody, lutownica, nożyk/nożyczki, rurki termokurczliwe, taśma izolacyjna, klucz torx 30, klucz nasadowy nr 16, śrubokręt krzyżakowy, mały i krótki. Może być szklaneczka whiskey. Całość do zrobienia w około 2 godziny na spokojnie.

Obrazek
Tak wyglądają bolce stykowe które nas interesują. Mi przyszedł razem z 3cim ale go zdemontowałem. Może się kiedyś przyda na podmiankę :)

Obrazek
Obrazek
Poduszka airbag z e38/e39 podgrzewana multifunkcja


Odłączamy akumulator. Zaczynamy od demontażu kierownicy. Za poduszką powietrzną są 2 śruby torx, aby je odkręcić trzeba kierownicę skręcić raz w lewo, raz w prawo. Ustawiamy kierownicę prosto, najrówniej jak się da i ściągamy poduchę, powoli bo trzeba odpiąć 2 przewody: do poduszki i klakson. Następnie kluczem 16 odkręcamy śrubę kierownicy. Ja zblokowałem ją kolanami i żabką z przedłużką poszło gładko. Odpinamy taśmę z wtyczki która mieści się kolumnie oraz ponownie wtyczkę od airbaga. Teraz odkręcamy po jednej śrubce na każdej z obudów kolumny kierowniczej, na górze i na dole. Są one połaczone względem siebie na zatrzaski, delikatnie trzeba je rozciągnąć i schodzą. Powinniśmy ujrzeć coś takiego:

Obrazek

Pod wieloklinem, kierownicy widać plastikowy element z okrągłą dziurą. Jest to część wspólna produkowana chyba do E34/E36/E38/E39 i E31 jak dobrze pamiętam i służy właśnie jako mocowanie pod bolec stykowy. W starszych wersjach E36 był tam jeden bolec, chyba do masy dla klaskonu. Po lifcie masa przerzucona została do taśmy, a dziura pozostała w elemencie niezmienna. W ten otwór należy zamontować nasze 2 bolce stykowe, które będą zasilały kierownicę w prąd i masę do podgrzewania. Będą one ślizgały się po taśmie kierownicy:

Obrazek


Zakładamy nowe koło kierownicy, równo jak była poprzednia. Wtyczka od airbagu wciskamy na miejsce starej, podobnie robimy z wtyczką od taśmy. Poniżej opis przewodów. Masa i klakson to 2 skrajne przewody (brązowy i niebieski). Jako że nie udało mi się dorwać wtyczki z podobnymi wyprowadzeniami, wyciągnąłem przewód biały i fioletowy i do nich dolutowałem przedłużenia. Zostawiłem nienaruszone konektorki, aby na przyszłość ew. wcisnąć je z powrotem i zrobić fachową wtyczkę.

Obrazek

Jeżeli mamy radio fabryczne np. BMW Business CD43 RDS, lub odpowiednik z Mini czy Rovera, to możemy z kierownicy sterować radiem. Wystarczy pod ten biały przewód podpiąć pin 7 z kostki radia.
Zasilanie po zapłonie zmostkowałem z przewodem zasilającym do podgrzewania kierownicy i wpiąłem się w ZIELONY przewód pod stacyjką. Masę dla grzania kiery, pociągnąłem bezpośrednio do karoserii. Czarny przewód poleci do tempomatu. Jak go zrobić jest gdzieś na forum, u mnie pewnie z czasem się pojawi :) :)

Podłączamy wszystkie wtyczki od airbaga: klakson, 2 wtyczki multifunkcji i sama poduszka powietrzna. Podłączamy akumulator i odpalamy auto. Nie powinna zapalić się kontrolka airbag, a po 3 sekundach włączy się podświetlenie kierownicy. Po naciśnięciu guzika do grzania kiery zapali się ona na zielono a kierownica powinna się nagrzewać:

Obrazek
Obrazek

Jeżeli guzik nie reaguje, a kiera mimo tak od razu się grzeje - oznacza to błędne podłączenie bolców stykowych. Zamiennie i źle jest zasilanie z masą. Zewnętrzny krąg to masa, wewnętrzny to zasilanie.
Jeżeli działa, wyłączamy wszystko odpinamy aku i skręcamy wszystko na ziher w odwrotnej kolejności. Wszystkie łączenia przewodów lutujemy a następnie izolujemy.

WAŻNE: Do grzania kiery używamy grubych przewodów o przekroju najlepiej min. 1 mm. Ja użyłem takiego z zasilania akurat starego żelazka. Chodzi o to że przewody się grzeją i mogą ulec stopieniu a w najgorszym przypadku dojść może do pożaru.

Całość po zakończeniu prezentuje się przepięknie:

Obrazek


Pozdrowienia i do zobaczenia. Zimą nie zmarzną Wam teraz ręce :)


Ostatnio edytowano 23 grudnia 2013, 21:19 przez Besol, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 23 grudnia 2013, 07:34 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 1374
Lokalizacja: Łódź Widzew
Garaż: Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez demontażu głowicy: https://sprzedajemy.pl/wymiana-uszczeln ... nr65354533


Wzmocnienie podłogi BMW e46 e36: https://sprzedajemy.pl/naprawa-mocowani ... nr53378978

Wymiana opon,Pozostała mechanika. ISTA INPA
Kawał dobrej roboty :padam:

_________________
Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez demontażu głowicy: https://sprzedajemy.pl/wymiana-uszczeln ... nr65354533
Wzmocnienie podłogi BMW e46 e36: https://sprzedajemy.pl/naprawa-mocowani ... nr53378978

Wymiana opon,Pozostała mechanika. ISTA INPA
Kodowanie BMW seria E ICOM


Osoby z interfejsem BMW https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 066388&z=7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 4 lutego 2014, 15:46 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 70
Moje BMW: e36
Kod silnika: m43b18
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=138003
Super sprawa.

_________________
bioly


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 4 lutego 2014, 15:59 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Dobra robota :ok:

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 4 lutego 2014, 16:01 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 21
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: 323Ci
Kod silnika: M52TUB25
Dziś rano oddałbym wszystko za grzaną kiere.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 5 lutego 2014, 21:08 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 22
Moje BMW: E36 318
Kod silnika: M43B18
Garaż: www.kackiewicz.pl/bmw_blog
Noooo robi robotę. Czasami to ją nawet wyłączam, bo tak grzeje mi zmarznięte dłonie, że mam uczucie pieczenia.

No i ta para z rękawiczek - bezcenna :) :cool:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 5 lutego 2014, 21:16 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 2808
Lokalizacja: Tomaszów Lub i okolice :)
Moje BMW: E36 318i 96r.
Kod silnika: M52B28TU
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=88829
Trochę słaby ten DIY :P

wystarczy kupić wsio i podłączyć :dobani:
Myślałem jak przeczytałem tytuł- oo w końcu ktoś wpadł na pomysł jak ze zwykłej kiery zrobić podgrzewaną :zdegustowany:

No nic ale jest czego zazdrościć w te zimowe dni ;)

_________________
Moja Bunia: viewtopic.php?f=6&t=88829



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana
PostNapisane: 28 lutego 2014, 01:07 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 22
Moje BMW: E36 318
Kod silnika: M43B18
Garaż: www.kackiewicz.pl/bmw_blog
Eeee... Do It Yourself polega na "zrób to sam" dzięki czemu nie musisz "dać komuś do zrobienia"
To nie jest przecie dział "zrobić coś z niczego" ;p ;p


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 51 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL