BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 kwietnia 2024, 11:13

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E38] [E39] [E53] Wymiana tarcz zegarów
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 08:56 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 26
Moje BMW: E36, E38
Kod silnika: M52B25, M62B35
Witam, może ten opis komuś się przyda.
Jakiś czas temu udało mi się kupić licznik z E53 IS (z szarymi tarczami, wyskalowany do 280 km/h i 8000 obr/min).
Nie spodobało mi się jednak żółte podświetlenie, więc same tarcze przełożyłem do swojego licznika, tu z kolei pojawił się problem złego wyskalowania prędkościomierza i obrotomierza - myślałem, że uda się to przekodować ale licznik nie chciał przyjąć nowych wartości.
Przeglądając internet natrafiłem na aukcje na której oferowano w kilkunastu różnych wariantach tarcze do licznika z E38 - m.in. w wersji imitującej tarcze z wersji IS ale wyskalowane tradycyjne i z ekonomizerem.

Tarcze wyglądają tak:

Obrazek

Wymiana wymaga trochę pracy ale nie jest to coś niemożliwego do wykonania.

Zanim jeszcze wymontujemy licznik z samochodu dobrze jest wykonać test licznika (test 02) i najlepiej by było nagrać krótki filmik pokazyjący gdzie dokładnie zatrzymuje się która wskazówka podczas każdej z faz testu - to nam oszczędzi sporo pracy przy składaniu i kalibrowaniu licznika.

W pierwszej kolejności podważamy cztery zaczepy z tyłu licznika i przekręcając kolejno zabezpieczenia i podważając tylną część rozkładamy licznik na dwie części:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gdy licznik mamy już rozłożony na dwie części, demontujemy tylną obudowę. W tym celu musimy odkręcić 8 śrub z przodu, a następnie wypiąć dwa zaczepy z dołu i używając cienkiego śrubokręcika wypiąć zaczepy przy gniazdach elektrycznych.

W następnej kolejności czeka nas tak przez wszystkich nielubiany demontaż wskazówek.
Przytrzymując mocno palcem wskazówkę tak żeby ośka z nią nie wysunęła się do przodu, przesuwamy mocowanie sprężynki do przodu (w stronę płytki) na ośce. Uzyskujemy przez to nieco więcej miejsca na uchwycenie ośki szczypcami.

Obrazek

Wskazówki wskaźników temperatury i paliwa, a także prędkościomierza i obrotomierza demontujemy chwytając ośkę wskazówki szczypcami (trzeba chwycić bardzo mocno), a samą wskazówkę chwytamy w palce i zaczynamy nią obracać w prawo i w lewo (najlepiej trzymać się w zakresie wskaźnika - nie wychodzić poza skalę, bo wtedy nawet jak ośka by nam się wyśliznęła ze szczypiec nie przestawimy rotora napędu wskazówki względem sprężynki). Jak wszystko robimy dobrze to wskazówka podczas całej operacji powinna trzeszczeć, to znak że obraca się na ośce. Pociągając ją lekko w końcu zejdzie ona z ośki.

Nieco inaczej demontuje się wskazówkę ekonomizera - tutaj należy zablokować małe kółko zębate znajdujące się na jej ośce, ja robię to wkładając między zęby i obudowę mały śrubokręcik.

Jak wskazówki mamy już zdemontowane to możemy usunąć stare tarcze licznika. Aby to zrobić musimy wymontować dwa pierścienie przy ośkach prędkościomierza i obrotomierza oraz stopy ich wskazówek (uwaga przy demontażu stopów, czasami bardzo mocno siedzą i łatwo je zarysować jak się je źle chwyci kleszczykami).

Po wymontowaniu starych tarcz zakładamy nowe i rozpoczynamy montaż w odwrotnej kolejności.

Obrazek

Tarcze z allegro w zasadzie pasują, musiałem tylko wyciąć otwór pod jeden z bolców, a także pozbyłem się masek z kierunkowskazów, a maskę na wskaźniku rezerwy zastąpiłem taśmą papierową bo były zbyt mało transparentne i obawiałem się, że może być te sygnały słabo widać.

No i teraz najlepsza część zabawy czyli montaż wskazówek. Ja zrobiłem sobie kawałek instalacji elektrycznej dzięki której mogę uruchomić test licznika na stole, jeśli nie dysponujemy czymś takim musimy iść do auta, podpiąć płytkę (dobrze jest już zamontować czarną obudowę z tyłu) aby uruchomić test.
Ja ustawienie wskazówek robię następująco:
- nakładam lekko na ośkę wskazówkę mniej więcej tak jak leży w położeniu bez zasilania
- uruchamiam test licznika
- porównuję zakres ruchu wskazówki z tym co było przed demontażem (tu przydaje się dobre nagranie każdej ze wskazówek)
- po ustaleniu położenia podkładam pod wskazówkę kawałek tekturki i wciskam wskazówkę do końca (można najpierw zrobić jazdę próbną żeby ocenić czy wszystko działa) - szczególnie ważne są tu położenia wskazówek prędkościomierza i wskaźnika temperatury.

Obrazek

Obrazek

Jeśli wszystko jest OK, to składamy licznik do końca i cieszymy się nowymi tarczami.
I na koniec dwie uwagi:
- jeśli przy przesuwaniu sprężynki lub demontażu wskazówek wyciągniemy mimo wszystko ośkę, to rotor napędu zaczyna ocierać o obudowę i licznik nie będzie pracował prawidłowo. Nie jest to jednak koniec świata, ośkę możemy wsunąć z powrotem, po czym upewniamy się czy ośka kręci się luźno.
- wszystkie przekazane tutaj wskazówki i porady robicie na własną odpowiedzialność. Nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia liczników jeśli ktoś skorzysta z tej porady, to że mi się udało kilka razy to nie znaczy, że każdemu się uda. To też kwestia wprawy i zdolności manualnych oraz doboru narzędzi.

Dzisiaj licznik został przetestowany w samochodzie i działa idealnie.
Powodzenia i w razie pytań jestem do dyspozycji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38/E39/E53] Wymiana tarcz zegarów
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 23:42 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 1396
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: 535i/330xd
Kod silnika: M57
Możesz nagrać film po zamontowaniu już? W sensie, jak wygląda w trakcie jazdy, zarówno dzień, jak i w nocy. :ok:

_________________
535d
Obrazek

330xd
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 53 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL