BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [M21] [M51] Pompa wtryskowa.... i nie tylko....
PostNapisane: 28 marca 2008, 23:52 
Offline
Specjalista

Posty: 2903
Temat rotacyjnych pomp wtryskowych to ogólnie temat tabu, więc informacji zbyt wielu się nie znajdzie.
Ja swoją wiedzę na temat tych pomp wygenerowałem z własnych doświadczeń opartych na praktyce i tylko w pewnej części......całkowicie tematu nie ogarnąłem z braku możliwości pracy na komputerach diagnostycznych.

Co do regulacji dawki programowo.....jest taka możliwość (ponoć) ale tylko GT1 może tego dokonać i zapewne niektóre komputery Boscha....z przeznaczeniem dla serwisów boscha, ale....
Można również samemu ustawić dawkę paliwa w oparciu o komputer diagnostyczny z funkcją DATA poprzez zmianę położenia nastawnika dawki, zakładając, że mamy sprawną mechanicznie pompę wtryskową.......o tym w dalszej części poniżej.
Zmiana programowa ma sens tylko w przypadkach, gdy dochodzi do mechanicznego zużycia elementów pompy wtryskowej .......głównie rozdzielacza wysokiego ciśnienia, od którego uzależniona jest cała konfiguracja sterowania pompą. Jeśli ten element w swoich parametrach jest zanadto zużyty, to żadna emulacja programowa nie wykrztusi z silnika jego właściwą wydajność (moc silnika). Jednym słowem jest to podstawa w jakichkolwiek zamierzeniach.

Co do dawki paliwa to najlepiej gdy jest ona niska, ale nie przesadnie. Ustawienie dawki programowej jest uzależnione od dawki, jaka ustawiona jest mechanicznie, czyli poprzez ustawienie nastawnikiem na pompie. Najlepsza wartość dawki programowej to 4,5-5 mg i poprzez zmniejszanie/zwiększanie dawki mechanicznej, można tego dokonać.
Jeśli dawkę mechaniczną będziesz zmniejszał, to komputer automatycznie będzie zwiększał dawkę programową, aby utrzymać obroty silnika......podczas zwiększania dawki mechanicznej, dawka programowa będzie maleć.

Ustawienie niskiej dawki programowej ma ogromny wpływ na zużycie paliwa oraz dynamikę przyśpieszenia. Jednakże dawka programowa posiada swoją skalę dla obrotów biegu jałowego w której musi się mieścić.....jej przekroczenie w jedną jak i w drugą stronę kończy się niewłaściwą pracą silnika w różnych sytuacjach. Zmniejszenie dawki programowej wpływa korzystnie na "wykorzystywanie" pozostałego zapasu w limicie na gwałtowny wzrost obrotów silnika. Przy wysokiej dawce programowej sterownik zacznie dawkę zwiększać dopiero po osiągnięciu przez silnik takich obrotów, dla których dana dawka jest przypisana programowo.......łączy się to z brakiem reakcji pedału gazu przy wstępnej fazie jego wciskania.

Jak już pisałem zmniejszenie dawki programowej, łączy się ze zwiększeniem dawki mechaniczej (poprzez zmianę położenia nastawnika) ale jest bariera, której przekroczyć nie można.
Czym jest nastawnik.
Nastawnik jest elementem odpowiedzialnym za wykonywanie poleceń płynących ze sterownika, w tym momencie dawkowaniem, oraz "relacjonującym" dla sterownika położenie pierścienia bazowego w pompie na tłoczku rozdzielacza wysokiego ciśnienia, a także dla celów "weryfikacji" wykonywanej pracy przez nastawnik na polecenia sterownika.
Czyli nie dość, że sterownik opiera się poprzez pomiary z urządzenia pomiarowego w nastawniku o położeniu pierścienia bazowego, to jeszcze sprawdza, czy urządzenie elektromagnetyczne funkcjonuje prawidłowo na polecenia sterownika.

Tylko w ten sposób sterownik może znać informacje o stanie mechanicznym pompy, który jest bardzo ważny. Jeśli znasz konstrukcję mechaniczną pompy wtryskowej to zapewne wiesz także, że to pierścień bazowy odgrywa najważniejszą rolę w dawkowaniu i ustaleniu dawki. A niestety jest tak, że z racji narażenia tego elementu na ścieranie się w jego wewnętrznej części, płynne dostrojenie dawki staje się niemożliwe.
Nie tylko pierścień się zużywa w kontakcie z tłoczkiem, na którym jest osadzony, ale także i sam tłoczek ulega zużyciu wraz z elementem cylindrowym będącym integralną częścią całego rozdzielacza wysokiego ciśnienia. Tłoczek wykonuje ruchy obrotowo-posuwisto-zwrotne w cylindrze ciśnieniowym oraz w osadzonym na nim pierścieniu bazowym i przy złej jakości paliwa, które jest elementem chłodząco-smarującym ulega wycieraniu się.
Wycieranie się to zaś, wpływa na zmniejszenie wytwarzanego ciśnienia paliwa na wtryski, oraz brak płynnego wytwarzania tego ciśnienia w ustalonym czasie oraz położeniu pierścienia bazowego.
Staje się więc jasne, że wraz ze wzrostem zużycia tych elementów pompy wtryskowej, rzeczywisty parametr pracy pompy, czyli dostrojenie przez producenta nastawnika do wymaganych właściwości pracy pompy ulega zmianie.....stąd właśnie biorą się problemy z brakiem dynamiki w tds-ach, mocy, reakcji na pedał gazu, trzęsieniu silnikiem, pływaniem obrotów.
Jakakolwiek ingerencja w położenie nastawnika, czyli dawki mechanicznej, celem zmniejszenia dawki programowej, kończy się właśnie niepożądaną i dziwną pracą silnika w różnych sytuacjach, przy nadmiernie zużytych elementach mechanicznych pompy wtryskowej.
Bardzo zużyte te elementy objawiają się z gorszym rozruchem ciepłego silnika.....dlaczego ??
Dawka rozruchowa jest wygenerowana przez sterownik silnika.....w zależności od temperatury silnika i przyjmując, że sterownik jest "świadom" (bo nie ma innej opcji), że elementy wytwarzające wysokie ciśnienie paliwa w pompie są w pełni sprawne. Jednakże z racji ich zużycia, okazuje się że ustawiona przez sterownik dawka jest w rzeczywistości zbyt mała, by uruchomić ciepły silnik......stąd pojawiły się w internecie "moduły i rozwiązania" by oszukać sterownik, aby ten zaś zwiększył nieco dawkę paliwa podczas rozruchu......do wartości dawki potrzebnej do uruchomienia zimnego silnika. Jest to tylko podtarcie tyłka szkłem, gdyż elementy w pompie będą się nadal zużywać, co generuje dalsze nieprzyjemne objawy w pracy silnika podczas eksploatacji auta.
Tłoczek w pompie wraz z pierścieniem bazowym są po to, aby wytworzyć wysokie ciśnienie paliwa konieczne do otwarcia wtrysku w czasie i w miarę możliwości w sposób płynny. Sam rozdzielacz wysokiego ciśnienia jest w stanie, przy maksymalnym dawkowaniu (górna wartość położenia pierścienia bazowego) wytworzyć ciśnienie nawet powyżej 600 bar, gdzie sam wtrysk otwiera się już przy ciśnieniu 150 bar. Jeśli elementy w rozdzielaczu się zużywają, to możliwości wytworzonego maksymalnego ciśnienia również ulegają zmniejszeniu i co za tym idzie, parametr wytwarzanego wysokiego ciśnienia paliwa w stosunku do położenia pierścienia bazowego, także ulega zmniejszeniu i zmianie. Ta nieunikniona niedogność wpływa na czas w którym dochodzi do otwarcia wtrysku jak i również konieczność zwiększania tej dawki poprzez położenie pierścienia bazowego na tłoczku rozdzielacza. I tego sterownik silnika nie jest, bo nie może "być świadom".
Program w sterowniku silnika jest PRZYPISANY do wartości stałych, proporcjonalnych, zmian w wartości wytwarzanego ciśnienia paliwa poprzez określoną zmianę położenia pierścienia bazowego na tłoczku w pompie.
Drobne zmiany, wynikające z zużywania się elementów mechanicznych w pompie są jeszcze możliwe do dostrojenia poprzez zmianę mechanicznej dawki oraz "emulacji programowej" dawki programowej, a dawka programowa to nic innego jak inne dopracowania stałych wartości ustalonych proporcjonalnie do parametrów, które wynikają z rzeczywistych parametrów elementów mechanicznych w pompie odpowiedzialnych za wytwarzanie wysokiego ciśnienia paliwa.

W związku z powyższym, jeśli rzeczywiste parametry wytwarzanego ciśnienia paliwa przez elementy mechaniczne w pompie, uległy odchyłkom ku niskim parametrom i nie odpowiada on parametrom w sterowniku, który pierwotnie został im "przydzielony", to dochodzi do typowych objawów z jakimi boryka się prawie każdy użytkownik silnika M21 i M51, czyli wibracje, brak mocy, dziury w gazie, wysokie zużycie paliwa, problemy z rozruchem ciepłego silnika, brak reakcji na pedał gazu, a po dokonaniu kilku "wyślizgowych" napraw dolicza się także kopcenie, rechot silnika, falowanie na obrotach, itd.

Spadek i brak płynnie wzrastającej proporcjonalności podczas wytwarzania wysokiego ciśnienia paliwa w pompie wtryskowej, wpływają na mniejsze i zróżnicowane dawkowanie (nie oparte na stałych proporcjach wzrostowych ciśnienia paliwa), opóźnienie rzeczywistego kąta wtrysku (zwłaszcza podczas rozruchu, kiedy obroty silnika są niskie) i tym samym trudniejszego rozruchu ciepłego silnika.

Wszelkie korekty dawki paliwa, przy zbyt dużym zużyciu elementów mechanicznych wiążą się z niczym pozytywnym. Czasem można coś polepszyć w ten sposób, ale pogorszy się lub pojawią inne niepożądane zachowania w pracy silnika. Można to traktować jedynie jako chwilowe usprawnienie, ale nie jako naprawę celem pozbycia się problemu.

Dla przywrócenia rzeczywistych parametrów elementów mechanicznych pompy wtryskowej, jedynym rozsądnym wyjściem jest ich wymiana, czyli zakup i podmiana nowego, kompletnego zestawu rozdzielacza wysokiego ciśnienia paliwa w pompie wtryskowej. Zapewniam, że parametry takiego rozdzielacza będą odpowiadały tym, dla których zostały opracowane prametry programowe dla sterowania dawką paliwa w pompie wtryskowej. Z drobnymi odchyłkami, które są wówczas możliwe, sterownik silnika sobie już poradzi, a dla wyciśnięcia maksymalnych możliwości wystarczy wówczas dopasować oprogramowanie do stanu rzeczywistego pompy w której jest nowy rozdzielacz. Można to nazwać "kalibracją".

Nastawnik jest również istotnym elementem, ale o tym innym razem.

Sorki za złą, niezrozumiałą całkowicie interpretację mojego rozumowania, ale jestem mechanikiem........nie pisarzem :P

_________________
"Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"


Ostatnio edytowano 13 października 2009, 18:11 przez robertbmw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 marca 2008, 09:40 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
Robercie, jesteś wielki :padam:

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M21] [M51] Pompa wtryskowa.... i nie tylko....
PostNapisane: 28 grudnia 2010, 20:25 
Witam.Mam problem z moja Bmw E39 2,5TDS
rok 1997.Podczas jazdy nagle straciła moc.Silnik niezgasl tylko brak reakcji na pedał gazu.Teraz odpala troche gorzej niz przedtem ale nadal silnik niereaguje na gaz.Byłem na kompie ale zadnego błedu więc zostaje tylko pompa wtryskowa.Co moze byc przyczyną padł caly rozdzielacz czy może pójdzie cos zrobic bez wyciagniecia pompy np.wyczyszcic czy z kalibrowac nastawnik/Prosze bardzo o porade?
Z góry dziekuje i pozdrawiam.
Marcin


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL