BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 16 kwietnia 2024, 19:27

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 25 kwietnia 2009, 20:08 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Witam,

Wiele artykulow napisano nt. automatycznych skrzyn biegow i funkcji oraz mozliwosci jakie one posiadaja. Jako milosnik automatow przeczytalem wiele postow na tym i innych forach jednak wniosek jaki mi sie nasunal po dluzszej lekturze to "nic tak na 100% nie wiemy o naszych automatach". Pora rozwiac wszelkie watpliwosci...

Ochrona redukcji biegu

Ochrona redukcji biegu jest funkcja przeciwdzialajaca niechianej lub niewlasciwej redukcji biegu. Jezeli wybierak ASB (autmatyczna skrzynia biegow) zostanie przesunięty w pozycje nizszego biegu przy wysokiej predkosci pojazdu mogloby nastapic uszkodzenie silnika z uwagi na niezamierzone przekroczenie zakresu dopuszczalnych obrotow. Ochrona redukcji biegu zapobiega przekroczeniu zakresu dopuszczalnych obrotow silnika poprzez opoznienie lub odwolanie redukcji biegu dopoki predkosc pojazdu nie osiagnie wartosci znajdujacej sie w zakresie danego biegu, na ktory redukcja ma zostac dokonana. Wynikiem dzialania tej funkcji jest poprawa bezpieczenstwa jazdy poprzez zapobieganie niechianemu naglemu hamowaniu silnikiem.

Blokada (biegu) wstecznego

Podczas jazdy do przodu TCM (Transmission Control Module - modul sterowania skrzyni) zbloguje bieg wsteczny po przekroczeniu predkosci 3MPH aby zapobiec uszkodzeniu wewnetrznych elementow skrzyni. Wybierak ASB mozna ustawic w pozycji R, jednak bieg nie zostanie zmieniony na wsteczny w skrzyni. Jest to osiagane przez TCM poprzez hydraulike skrzyni. Skrzynia i pojazd beda zachowywac sie tak jakby wybierak ASB zostal ustawiony w pozycje N.

UWAGA!: Blokada wstecznego NIE DZIALA jezeli skrzynia pracuje w trybie awaryjnym!!!

Tryb rozgrzewania silnika

Po zimnym starcie silnika punkty zmiany biegow zostaja zmodyfikowane aby podniesc obroty silnika podczas zmiany biegu. Pozwala to na szybsze rozgrzanie sie silnika i zmniejsza czas rozgrzewania katalizatora. TCM wykorzystuje pomiar temperatury oleju w skrzyni biegow do kontroli tej funkcji. Tryb rozgrzewania silnika zostaje przerwany jezeli:
* Predkosc pojazdu przekroczy 25MPH lub
* Temperatura oleju w skrzyni biegow przekroczy 60 stopni Celcjusza lub
* Minely trzy minuty od momentu rozpoczecia przez TCM programu rozgrzewania silnika

Zmiana biegu wywolana przez system kontroli trakcji ASC/DSC

Podczas aktywacji ASC/DSC (wykrycie poslizgu, uslizgu itp.) moze nastapic zmiana biegu na wyzszy aby zwiekszyc efektywnosc dzialania kontorli trakcji. W zaleznosci od typu pojazdu, funkcja ta jest wywolywana poprzez szyne CAN lub dedykowany do tego przewod sygnalowy. W pozniejszych modelach, gdzie modul ASC/DSC jest podlaczony do szyny CAN sygnal ten jest wysylany do TCM poprzez szyne CAN.

Redukcja momentu obrotowego

Aby umozliwic plynniejsza zmiane biegow oraz zmniejszyc obciazenie ASB, moment obrotowy silnika jest redukowany podczas zmiany biegu. Dokonywane jest to poprzez sygnal, ktory jest wyslany z TCM (EGS - Electronic Gear Shift) do ECM (Engine Control Module) (DME - Digital Motor Electronics) podczas zmiany biegu. ECM dokonuje natychmiastowej redukcji momentu na czas zmiany biegu. Cala operacja trwa kilka milisekund i jest niezauwazalna dla kierowcy. W zaleznosci od pojazdu sygnal redukcji momentu obrotowego jest wysylany poprzez dedykowany przewod lub poprzez szyne CAN.

Program awaryjny ASB
Program awaryjny skrzyni biegow jest inicjowany gdy wykryta zostanie usterka w skrzyni biegow lub w procesie zmiany biegow. Program awaryjny zapobiega niezamierzonemy zalaczaniu biegow i zapewnia bezpieczenstwo kierowcy. Nastepujace ustawienia sa aktywne podczas programu awaryjnego:
* Wszystkie cewki biegow sa odlaczone od zasilania poprzez wewnetrzne przekazniki TCM.
* Cewka regulacji cisnienia zostaje odlaczona od zasilania co skutkuje maksymalnym cisnieniem liniowym.
* Sprzeglo konwertera momentu zostaje wylaczone.
* Funkcja blokady biegu wstecznego zostaje odwolana.
* Cewka blokady wybieraka zostaje wylaczona.
* Zapala sie wskaznik bledu skrzyni biegow.

Wskaznik bledu skrzyni biegow rozni sie w zaleznosci od modelu, rocznika i wyposazenia. Podczas pracy w trybie awaryjnym skrzynia wybiera jeden z wyzszych biegow aby umozliwic doprowadzenie pojazdu do serwisu. W zaleznosci od zastosowania, skrzynia wybierze 3 lub 4 bieg (w 4 biegowych ASB) i 4 lub 5 bieg (w 5 biegowych ASB). Np. ASB A5S360R przelaczy na 5 bieg gdy wystapi awaria skrzyni oraz na 4 bieg gdy nastapi awaria zasilania modulu TCM. Poniewaz zanika cisnienie regulacyjne, zmiana biegu na bieg awaryjny bedzie nagla i gwaltowna, chyba ze skrzynia akurat znajduje sie na tym biegu.

Detekcja zalaczenia kompresora klimatyzacji

Gdy zalacza sie kompresor klimatyzacji silnik znajduje sie pod dodatkowym obciazeniem. Aby dokonac kompensacji dodatkowego obciazenia TCM modyfikuje cisnienia liniowe i punkty zmiany biegow w ASB.

Blokada wybieraka ASB

Cewka blokady wybieraka ASB jest zamontowana w okolicach wybieraka i blokuje wybierak w pozycji P lub N podczas wlaczenia zaplonu (zaplon nie wlaczy sie, gdy wybierak znajduje sie w innej pozycji niz P lub N). Zapobiega to wybraniu biegu dopoki nie zostanie wcisniety pedal hamulca. Cewka jest aktywowana przelaczanym uziemnieniem z TCM. Zasilanie jest dostarczane przez wewnetrzne przekazniki TCM. Podczas programu awaryjnego ASB blokada wybieraka ASB nie dziala. W nowszych modelach blokada wybieraka ASB zostanie wlaczona gdy aktywny jest sygnal TD i wybierak pozostaje zablokowany powyzej 2500 RPM, niezaleznie od zastosowania hamulca. Zapobiega to np wkreceniu silnika na wysokie obroty w pozycji N i zmianie na pozycje D przy wysokich obrotach co moze skutkowac zniszczeniem skrzyni biegow.

Sprzeglo konwertera momentu obrotowego

Poniewaz wydajnosc konwertera momentu przy predkosci sprzegania wynosi ok 1.1 do 1, ma to negatywny wplyw na zuzycie paliwa. Aby zapobiegac temu sprzeglo konwertera momentu obrotowego zostalo wprowadzone na skrzyniach kontrolowanych EH (Electro-Hydraulic). Sprzeglo konwertera momentu blokuje turbine do obudowy konwertera, co tworzy mechaniczne polaczenie o wydajnosci 1:1. Moze to zostac osiagniete jedynie przy wyzszych predkosciach silnika. Przy niskiej predkosci obrotowej silnika sprzeglo konwertera momentu musi zostac odlaczone aby zapobiec zdlawieniu silnika. ASB BMW maja dwa sposoby kontroli sprzegla konwertera momentu w zaleznosci od typu skrzyni:
* A4S310/270R, 4HP22/24 EH, A5S310Z - W tych skrzyniach wykorzystuje sie dyskretny mechanizm kontroli sprzegla. Sprzeglo albo jest jest zalaczone albo wylaczone. Takie rozwiazanie powoduje, ze moment zalaczenia i wyalczenia sprzegla jest wyczuwalny dla kierowcy.

* A5S560Z, A5S440Z, A5S325Z, GA6HP26Z,A5S360/390R - Te skrzynie biegow wykorzystuja stopniowe podejscie do kontroli sprzegla konwertera momentu obrotowego. Skutkuje to plynna i niewyczuwalna aplikacje sprzegla konwertera momentu. Cewka sprzegla konwertera momentu jest kontrolowana przez modulacje szerokosci sygnalu.


I to by bylo na tyle... powyzsze zagadnienia to tematy najczesciej dyskutowane na wszelkich forach w aspekcie ASB.

Pozdrawiam i zycze satysfakcji z Waszej ASB ;)

Hawk!

PS. Ktos zauwazyl ze w skrzyniach steptronik sa rozne pozycje wybieraka dla ustawienia manualnej zmiany biegow. W niektorych skrzyniach jest zmiana na wyzszy bieg poprzez wychylenie wybieraka do przodu a w niektorych na nizszy. Odpowiadajac na pytanie dlaczego tak jest i jaka jest prawidlowosc, BMW zmienilo to ustwaienie w 2001/2002. W skrzyniach do 2001 roku wybierak do przodu oznacza wyzszy bieg, w skrzyniach od 2002 roku wybierak do przodu oznacza redukcje biegu.

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 15 września 2010, 21:48 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: Wołczyn/opolskie
Moje BMW: e39 530dA 2001
Witam
Z calym szacunkiem (bo duzo dobrego robisz),mam 530d,data pierwszej rejestracji 09.2001 i mam redukcje biegu do przodu.
Chodzi o mi o to ze terminy raczej nie sa scisle :)
pozdrawiam.

_________________
Obrazek

Na Chomiku mapy,soft spolszczający MK2/3/4-kolor i mono.mk3 z polskimi znakami.Potrzebujesz przeróbki-priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 15 września 2010, 23:01 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
No świetnie, Condor, dzięki!
Co do zabezpieczeń wrzucenia R podczas jazdy, jest podobno też zabezpieczenie do wrzucenia P, działające tak samo jak to powyżej i nie działające również w trybie awaryjnym. Ale nie mam na tyle kohones wielkich, aby to sprawdzać :P

BTW jestem teraz w robocie, więc do rapida nie za bardzo mam dostęp, ale czy w tych materiałach jest rozpiska jakie skrzynie w jakich samochodach? Interesują mnie skrzynie głównie ZF'a, ale też z racji posiadanego obecnie dizla GM'a. A z samochodów to Audi, BMW, merc; czyli gdzie 4hp24, a gdzie 5hp18 itd itp.
A tak w ogóle, to czy MB korzysta z ZF'a?

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 16 września 2010, 09:16 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 724
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: E46 330D
Kod silnika: M57TU
Garaż: http://www.car-connect.pl/index.php?opt ... cle&id=138
Eleganckie streszczenie. Dobra robota :hurra:

_________________
Obrazek>>>KLIK<<<Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 17 stycznia 2011, 21:21 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 36
Lokalizacja: Świndeminde
Moje BMW: e34 525i
Witam , mam pytanie ok może banalne :wstyd: ale nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedzi .
Gdzie i jak mierzyć stan oleju w automacie ?
Mam ślady oleju na wyjściu wału i spędza mi to sen z powiek (żeby oleju nie brakło)

skrzynia
a5s 310z
w e39 96r


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 19 stycznia 2011, 16:59 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Lokalizacja: Prądnik
Co jak co ale mnie to bardzo pomogło. Serdeczne dzięki. ;-)

_________________
wakacje rodzinne-wczasy z dziećmi


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 26 marca 2011, 01:23 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Mr.Lova napisał(a):
Z calym szacunkiem (bo duzo dobrego robisz),mam 530d,data pierwszej rejestracji 09.2001 i mam redukcje biegu do przodu.
Chodzi o mi o to ze terminy raczej nie sa scisle


Nie wiem co masz, wiem, ze zrodlem tych informacji sa materialy szkoleniowe BMW. Masz auto z okresu przelomu kiedy zaszla zmiana wiec mozliwe, ze masz juz nowy system... BMW czesto wprowadza zmiany pod koniec roku w okolicach 08-09...

mroova81 napisał(a):
Co do zabezpieczeń wrzucenia R podczas jazdy, jest podobno też zabezpieczenie do wrzucenia P, działające tak samo jak to powyżej i nie działające również w trybie awaryjnym. Ale nie mam na tyle kohones wielkich, aby to sprawdzać


Wiesz, roznie to bywa i zalezy od rocznika i typu skrzyni, oraz typu sterownika... np w 523i bez stepa nie mam zabezpieczenia, ze musze nacisnac hamulec zeby zwolnic blokade elektromagnetyczna przy wybieraku dla P... w 540ia ze stepem juz to mam... mozliwe ze zabezpieczenie P tez jest... ale takze nie mam zamiaru tego sprawdzac... ale R juz wrzucilem kiedys przy 140 przypadkiem... wyswietlilo sie tylko R i wrocilo do N ;)

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 18 października 2011, 18:49 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 25
Moje BMW: E46 320i Touring
Kod silnika: M54
witam m jestem posiadaczem automata od miesiąca i chciałem sie zapytać co oznacza to na zdjęciu czyli m/s +i- ? Wiem ,że w lewo to sport :)

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 18 października 2011, 19:44 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 145
Lokalizacja: nsz
Moje BMW: E46Ci
Kod silnika: M52TU
dunker napisał(a):
witam m jestem posiadaczem automata od miesiąca i chciałem sie zapytać co oznacza to na zdjęciu czyli m/s +i- ? Wiem ,że w lewo to sport :)

Obrazek



Przez miesiąc nie korciło Cię żeby pogrzebać?? :P W lewo przelaczasz na sport a potem mozesz zmieniac biegi manualnie ;) GÓRA-DÓŁ czyli dźwignią od siebie na wyższy bieg a do siebie na niższy bieg :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 19 października 2011, 06:21 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 25
Moje BMW: E46 320i Touring
Kod silnika: M54
nie korciło mnie byłem za bardzo zafascynowany samym automatem :) dzieki za wyjasnienie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 29 października 2011, 11:07 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 376
Lokalizacja: Płock
Moje BMW: e46 320dA 2000r
Kod silnika: Silnik M47
no ok ale czy podczas jazdy moge wrzucic na sport?? lub czy moge wrzuci na steptronic i sam wrzucac biegi czy lepiej sie zatrzymac i wrzucic wszytsko na postoju??

_________________
http://www.kalinowskirobert.tnb.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5



"... W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud.
Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś, albo nie ..."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 29 października 2011, 11:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Klaudek napisał(a):
no ok ale czy podczas jazdy moge wrzucic na sport?? lub czy moge wrzuci na steptronic i sam wrzucac biegi czy lepiej sie zatrzymac i wrzucic wszytsko na postoju??

A jak bedziesz "wrzucal" biegi na postoju w "steptronicu"? przed kazda zmiana biegu zatrzymasz auto zeby zmienic na wyzszy/nizszy bieg? :rotfl:

Wystarczy uzyc troche logiki.... jakby te opcje nie moglyby byc zmieniane podczas jazdy to zostalyby zablokowane przez konstruktorow. Pozatym w pierwszym poscie jest dokladna instrukcja jak dziala skrzynia, jakie sa blokady i kiedy dzialaja. Wystarczy przeczytac zanim zada sie jakies "nieprzemyslane" pytanie... :wstyd:

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 29 października 2011, 13:31 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 376
Lokalizacja: Płock
Moje BMW: e46 320dA 2000r
Kod silnika: Silnik M47
Chodzi mi o to czy podczas jazdy mozna zmienic na steptronic

_________________
http://www.kalinowskirobert.tnb.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5



"... W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud.
Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś, albo nie ..."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 29 października 2011, 21:53 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
:spi: :wstyd:

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 30 października 2011, 11:31 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 376
Lokalizacja: Płock
Moje BMW: e46 320dA 2000r
Kod silnika: Silnik M47
o jaki pan wszystko wiedzacy o matko,zebys tam byl taki mądry!! :szok:

_________________
http://www.kalinowskirobert.tnb.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5



"... W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud.
Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś, albo nie ..."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 31 października 2011, 20:34 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 38
Posty: 992
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Klaudek napisał(a):
Chodzi mi o to czy podczas jazdy mozna zmienic na steptronic

Tak mozna :oczami:

_________________
[○○[|||] [|||]○○]


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Co nam w skrzyni gra... czyli pokochaj swoj automat...
PostNapisane: 1 listopada 2011, 10:06 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 376
Lokalizacja: Płock
Moje BMW: e46 320dA 2000r
Kod silnika: Silnik M47
Dzieki za odpowiedz :)

_________________
http://www.kalinowskirobert.tnb.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5



"... W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud.
Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś, albo nie ..."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL