Witam
Kolega Piotrek zgodnie z obietnicą przetłumaczył tekst pobrany z anglojęzycznego forum.
Moim zdaniem zrobił to super WIELKIE DZIĘKI (ja pozwoliłem sobie ten materiał uprościć i zrobić go bardziej zrozumiałym)
Nie jesteśmy zawodowcami więc pomimo starań mogą- nie muszą pojawić się błędy w interpretacji. Myślę że mądrzejsi wprowadzą poprawki bez zbędnej dyskusji.
Ja ze swojej strony zwracam honor tym z którymi podjąłem polemikę nie mając racji !
Nie są to klapy gaszące i nie spełniają funkcji takiej jak pisałem , nie działają jak klapa gasząca występujące w autach VAG.
Niemniej jednak mimo wszystko dalej obstaje przy swoim ! Moje auto stało się żwawsze szybsze i mocniejsze.Ale do rzeczy...........
Informacja o silnikach diesla BMW.
Klapki wirowe.
Klapki wirowe są zaprojektowane by wytwarzać zawirowania powietrza aby poprawić spalanie przy niskim obciążeniu, gdzie poziomy sadzy(dymienie) może być wysokie z powodu
braku powietrza.
Służą one także do poprawiania dynamiki w warunkach niskiego obciążenia silnika.
Są sterowane siłownikiem podciśnieniowym lub solenoidowym (czyli magnetycznie za pomocą wysuwającego się rdzenia)
Podczas pracy silnika na niskich obrotach, biegu jałowym ,zmianie biegów ,podczas hamowania są w pozycji zamkniętej (odcinającej dopływ powietrza )
Poprawiają warunki spalania ,ograniczają emisję szkodliwych substancji i zmniejszają zużycie paliwa.
Klapki są w pełni otwarte podczas pracy silnika pod większym obciążeniem aby zmaksymalizować wydajność objętościową (wpuścić więcej powietrza)i poprawić przyrost mocy.
Kontrola klapek wirowych DDE 4.0
Sterowalne klapki wirowe są umieszczone w kolektorze dolotowym i mogą znajdować się w stanie zamkniętym lub otwartym, w zależności od trybu pracy.
Klapki są zamknięte przy prędkościach obrotowych silnika poniżej 2000 obr./min. i objętości wtrysku poniżej 30 mm^3.
Działanie.
Podciśnienie z VACUM jest doprowadzone do zaworu sterującego przez wężyki .Zawór puszcza podciśnienie na siłownik, gdy zostanie wysterowany przez komputer. W ten sposób wymusza pracę siłownika który przestawia klapki w pozycję zamkniętą(odcinającą powietrze)
Kiedy siłownik nie pracuje( nie dostaje podciśnienia) klapki są w pozycji otwartej.
Rozwiązywanie problemów.
Błąd 1A22 "Swirl flaps" zostaje zapisany kiedy występuje uszkodzenie elektryczne zaworu sterującego podciśnieniem.
Efekty błędu.
Klapki pozostają w pozycji otwartej: pogorszenie charakterystyki gazów wydechowych w niskich zakresach obrotowych, brak innych efektów.
Klapki pozostają w pozycji zamkniętej: utrata mocy o około 10% przy wyższych prędkościach obrotowych.
(taka sytuacja może się zdarzyć gdy zawór uszkodzi się mechanicznie i pomimo zaniku sterowania z kompa dalej pozostanie otwarty-będzie puszczał podciśnienie)
Kontrola klapek wirowych DDE 5.0 / DDE 6.3 (elektryczne klapki)
Sterowalne klapki wirowe znajdują się w stycznych kanałach układu dolotowego i są otwierane i zamykane zgodnie z trybem pracy silnika.
Klapki są zamknięte przy następujących warunkach:
- przy niskich prędkościach obrotowych i niskich objętościach wtrysku (kontrolowane mapą wtrysku)
Klapki wirowe otwierają się przy:
- temperaturze płynu chłodzącego < 14 °C lub
- ilości paliwa > 24 mg
- prędkości obrotowej silnika > 2250 obr./min.
- temperaturze powietrza zasysanego < -5 °C.
Funkcja
W przypadku silników M57TU z normą spalin EURO4 i M67TU, silnik elektryczny uruchamia siłownik, aby zamknąć klapki. Klapki są uszczelnione, kiedy są zamknięte w stycznych kanałach gumową uszczelką. Siłownik znajduje się w stanie zatrzymania kiedy klapki są otwarte.
Efekty błędu.
Klapki pozostają w pozycji otwartej: pogorszenie charakterystyki gazów wydechowych w niskich zakresach obrotowych, brak innych efektów.
Klapki pozostają w pozycji zamkniętej: utrata mocy o około 10% przy wyższych prędkościach obrotowych, niebezpieczeństwo przegrzania silnika.
Przy braku próżni, klapki pozostają otwarte, więc jeśli uszkodzony zostanie układ próżniowy/solenoidowy, klapki pozostaną otwarte.
Uszkodzenie klapek wirowych.
Uszkodzenie klapek wirowych było zgłaszane przy silnikach diesla BMW, włącznie z nowszymi modelami i silnikami z przebiegiem mniejszym niż 100000 mil.
Kiedy klapki wirowe się uszkodzą, zazwyczaj pękają przy metalowym pręciku, przez który przechodzą śróbki/nity, następnie to co odpadnie wpada do układu ssącego i albo blokuje zawór w pozycji otwartej a tłok rozbija się o zawór, lub wpada do silnika, co może spowodować zniszczenie tulei tłoka a tłok może zostać uszkodzona przez części zbierające się przy nim. Zdarza się również, że części obce wylatują górą przez otwarty zawór i wpadają do innego cylindra.
BMW polepszyło jakość łączenia... stosując pręcik o grubości 4,5mm zamiast 4mm w kolektorach od kwietnia 2004.
Video uszkodzonej klapki wirowej
http://uk.youtube.com/watch?v=lu70-X5brj0Informacje o silnikach.
M47 (136KM bez CR na pompach VP44) nie mają klapek a turbo wytrzymują dużo dłużej.
M47N (150KM, CR, modele po lifcie od Sierpnia-Września 2001 do końca) mają klapki i turbo, które zawodzą, pod koniec 2004 roku kolektor został zmieniony,
numer części 11617800577 na realoem, stary numer części 11617787318, nowy model turbo montowany od Listopada 2003 z powodu częstych usterek poprzedniego modelu z czterocylidnrowym E46.
M57 (M57D - 525d i 187KM 330d) nie mają klapek w autach z ręczną skrzynią, ale z AUTOMATYCZNĄ MAJĄ.
M57N (M57TUD - 525d i 204KM 330d) mają klapki.
Turbo.
Występują dwa typy turbosprężarek dla 320d - wersje sprzed 12/2003 z odlewanym wirnikiem turbiny i późniejszy model z wyrabianym maszynowo wirnikiem.
Późniejsze zdają się lepiej znosić przeciążenia , temperaturę i rzadziej zawodzą.
W nowszych 320d (EURO4) i późniejszych modelach zmienna geometria łopatek jest sterowana elektrycznie (silniczkiem krokowym)a wcześniejsze są sterowane podciśnieniowo
aż do końca 2003 roku, więc nie są wymienne między sobą.
W związku z innym systemem sterowania wiele innych części musiałoby być zmienionych, włącznie z oprogramowaniem.
Separator oleju (odma).
Aby przedłużyć żywotność turbiny, filtr odmy powinien być wymieniany na nowy, plastikowy model .
Stary model jest zrobiony z gąbki,(sznurka) przypomina miniaturowy wałek malarski. Zaleca się, aby co 3 lub 4 serwis nowy filtr wyczyścić lub wymienić.
Filtr znajduje się na górze głowicy (obudowy wałków), pod plastikową pokrywką trzymaną przez 4 śruby.
EGR.
Zawór EGR może mieć zamontowany ogranicznik (przewężenie), który musi być nie mniejszy niż 7mm, w przeciwnym wypadku w późniejszych modelach zapali się błąd.
To przewężenie będzie dostarczać małą ilość spalin i sprawiać, że wszystko jest czystsze i poprawi osiągi.
Minusem jest to, że EGR zmniejsza temepraturę spalania, więc jego odłączenie lub nawet ograniczenie może mieć konsekwencje w późniejszym czasie (przedwczesne uszkodzenie turbo).
Konserwacja.
(Zalecenia dla użytkowników)
Wymiana filtra i oleju co 10 tysięcy mil.
Wymiana odmy co 20 tysięcy mil.
Czyszczenie EGR co 20 tysięcy mil.
Te krótsze orkesy powinny pomóc przedłużyć żywotność waszego silnika .
Układ paliwowy.
Diesle 150KM mają układ samoodpowietrzający się, bezpiecznik pompy paliwa jest zielony i jest umieszczony za schowkiem na rękawiczki, to ten trzeci od lewej i często pada.
Pompa podnosząca poziom w zbiorniku utrzymuje identyczny poziom paliwa w obu połowach zbiornika i układ paliwowy pełny.
Pompa wspomagająca umiejscowiona jest pod podłogą pasażera i jeśli działa prawidłowo, po przekręceniu kluczyka będziecie słyszeć 30 sekund buczenia.