BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:55

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 14 marca 2010, 22:44 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Poradnik jak rozebrać i wyczyścić przedliftową lampe w BMW E38.

Przyczyna czyszczenia to pożółkłe wewnętrzne szkiełka (rozpraszacze).

Zaznaczam, iż poradnik jest tylko w celach poglądowych na podany problem i nie odpowiadam za szkody wynikające z zamieszczonych tu instrukcji i porad. Pamiętaj, że lampy są w dużej mierze odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy i jakiekolwiek naprawy i modyfikacje powinny być przeprowadzane z rozsądkiem!


Tak wyglądała lampa przed pracami:
Obrazek
Obrazek

1. Należy usunąć gumową uszczelkę ozdobna, która znajduje się na górze lampy. Trzyma się na trzech zaczepach u góry oraz jednym po boku. Najłatwiej będzie delikatnie wysuwać ją płaskim śrubokrętem, z każdego zaczepu po trochu.
ObrazekObrazek

2. Aby zdjąć lakierowaną listewkę należy przesunąć ją w kierunku zaznaczonym na obrazku
Obrazek

3. Poluzowujemy 3 śruby od spodu lampy zaznaczone na rysunku (Torx 20), a nastepnie plastikowy stelaż ściągamy do przodu. Dobrze jest, aby zapamiętać lub zaznaczyć położenie stelaża, dzięki czemu nie będziemy musieli później regulować spasowania lakierowanej listewki.
Obrazek

4. Następnym krokiem będzie usunięcie sześciu zapinek trzymających klosz lampy. Wystarczy podważyć je płaskim śrubokrętem, tak jak na rysunku.
Uwaga. Należy robić to z dużą ostrożnością, aby nie ukruszyć klosza lub plastiku w miejscu trzymania zapinki.
Obrazek

5. Po zdjęciu zapinek możemy zdjąć klosz z lampy wraz z uszczelką. Radzę uważać na uszczelkę przy podważaniu klosza, (jeżeli będziemy montować ją powrotem).
6. Sprawdzamy stan uszczelki, jeżeli nie jest popękana, nie strzępi się to przemywamy dokładnie ciepłą wodą z mydłem i odstawiamy do wyschnięcia. Nie radzę stosować suszarek itp. narzędzi, najlepiej jak sama wyschnie w temperaturze pokojowej.
Klosz możemy potraktować również ciepłą wodą z mydłem lub innym płynem do mycia szkła. W tym wypadku należy wysuszyć go dokładnie czystym ręcznikiem. Dzięki temu zapobiegniemy przed pozostaniem osadu po kroplach wody.

7. UWAGA. Od tego kroku należy postępować bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić elementów rozpraszających światło (szkiełka, odbłyśniki, soczewka)

Kolejnym krokiem będzie wyjęcie obudowy szkiełek rozpraszających. Należy odkręcić 3 śruby Torx i zdjąć obudowę do góry:
Obrazek

8. Lampa ze zdemontowanymi szkiełkami.
Obrazek

9. Wyciągamy szkiełka delikatnie podważając dolne zaczepy i wysuwając szkiełka w dół z górnych mocowań.
Obrazek
Obrazek

10. Tak wyglądają pożółkłe szkiełka.
Obrazek

11. Przystępujemy do czyszczenia plastikowych szkiełek z żółtawego nalotu. Jest kilka receptur zamieszczonych w internecie.
Jedna z nich mówi o zanurzeniu szkieł w koncentracie stosowanym do myjek bezdotykowych (duże stężenie). Niestety nie miałem dostępu do takiego płynu, dlatego zastosowałem płyn do mycia felg wraz z małą ilością wody. Szkiełka moczyły się całą noc.
Niestety sama kąpiel nie przyniosła pożądanych efektów dlatego przystąpiłem do kolejnego punktu.
12. Polerowanie.
Do polerowania szkiełek użyłem pasty lekkościernej Tempo oraz własnych rąk. Dobrze jest przetestować polerkę na innym, podobnym tworzywie. Nieumiejętne polerowanie może pozostawić drobne ryski.
Należy zwrócić uwagę, że szkiełka od zewnętrznej strony są płaskie, a od wewnętrznej karbowane w celu rozpraszania światła. Polerowanie ręczne jest niestety żmudnym zajęciem, jednak w moim przypadku dało naprawdę zadowalające efekty.
Wewnętrzną stronę także należy delikatnie spolerować z przywiązaniem dużej uwagi do rantów szkiełek oraz ścianek bocznych.
Po polerce bardzo ważne jest, aby dokładnie je wymyć z pozostałości pasty ściernej. Ciepła woda oraz delikatna szmatka powinny załatwić sprawę. Przyglądamy się czy nie ma już żadnych nieczystości i odkładamy je do wyschnięcia.
W moim przypadku polerowanie usunęło na moje oko jakieś 80% zażółcenia, co było akceptowalnym wynikiem.
Oczywiście można pominąć ten punkt wstawiając nowe szkiełka.

Efekt końcowy po polerce:
Obrazek

13. Kolejnym i chyba najtrudniejszym krokiem jest przeczyszczenie odbłyśników lamp.
Odbłyśniki są bardzo delikatne i wrażliwe na zarysowania oraz otoczenie chemiczne (np. pot, detergenty), dlatego radzę operacje wykonywać w rękawiczkach chirurgicznych. Należy sprawdzić jak bardzo są zanieczyszczone. Jeżeli będzie tylko kurz wystarczy przedmuchać je sprężonym powietrzem. W innym wypadku musimy zastosować maksymalnie delikatny materiał (bawełna, waciki itp.) i przeczyścić odbłyśniki wodą z minimalną ilością mydła. Dokładne osuszenie zapewni nam brak pozostania osadu z wody. Oczywiście nie zapominamy o soczewce.
Obrazek

Przykrywamy lampę folią, aby nie osiadł kurz w trakcie przygotowywania kolejnych elementów.
14. Czyścimy dokładnie szczelinę, w której znajduje się uszczelka klosza. Użyłem do tego wacika oraz wody. Jeżeli nie oczyścimy dokładnie tego miejsca jest duże prawdopodobieństwo, ze uszczelka będzie źle przylegać, a lampa zacznie parować.

15. Przemywamy ramkę szkiełek ciepłą wodą z mydłem. Po wysuszeniu przetarłem ją preparatem do zabezpieczania powierzchni winylowych Diamondbrite „Vinyl & Tyre Sheen Replenish”, co dało ładny efekt odświeżenia plastiku.
Wpinamy szkiełka w odpowiednie miejsca w kolejności odwrotnej do demontażu.
Obrazek

16. Przed założeniem wewnętrznych kloszy na lampę mamy ostatnią okazję do przedmuchania odbłyśników oraz soczewki z kurzy. Zakładamy i skręcamy plastikową przykrywkę 3 śrubami Torx.
Obrazek

17.
Umytą i wysuszoną uszczelkę starannie układamy na swoje miejsce i dociskamy do dołu lampy. Należy zwrócić uwagę czy uszczelka nie jest nigdzie napięta i równo ułożona.
Jeszcze raz przedmuchujemy klosze sprężonym powietrzem.

18. Zakładamy klosz, sprawdzając czy dokładnie przylega na całej powierzchni uszczelki.
Zakładamy zapinkę opierając ją o szklany klosz i ruchem dociskającym zapinamy na obudowę lampy. Tak jak na rysunku.
Obrazek
Po założeniu 6 sztuk zapinek sprawdzamy ponownie ułożenie klosza oraz uszczelki.

19. Tylne przykrywki lampy zdejmujemy i myjemy ciepłą wodą z mydłem z uwagą dokładne oczyszczenie gumowej uszczelki.
Pozostałe szczeliny czyścimy pędzelkiem, szmatką z pozostałości kurzu, brudu i piasku. Większe powierzchnie płaskie można przetrzeć wilgotną szmatką. Mniejsze wilgotnym wacikiem.
Obrazek

Na końcu plastikową obudowę zabezpieczyłem wcześniej wymienianym preparatem.
Obrazek

20. Przykręcamy dolny stelaż ozdobnej listewki w zaznaczonym wcześniej miejscu.
Zakładamy górną gumową uszczelkę ozdobną.

Gotowa lampa:
Obrazek

Lampę pozostawiamy bez tylnych przykrywek do ostatecznego odparowania. Po odpoczynku możemy zamontować lampy na samochodzie.
Początkowo lampa może przez chwile być zaparowana, należy odczekać jakiś czas na wyrównanie się temperatur na zewnątrz i wewnątrz. Jeżeli wszystko jest w porządku możemy zamontować tylne przykrywki.

Porównanie wyczyszczonej i brudnej lampy:
Obrazek

Wszystkie zawarte tutaj informacje oraz zdjęcia są mojego autorstwa. Nie zezwalam, bez mojej zgody, na kopiowanie zdjęć, treści w całości lub fragmentach!

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 15 marca 2010, 17:31 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 250
Lokalizacja: Kołobrzeg
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
Kolego piotrek a jak odkreciles te dwie dolne nakretki ktore trzymaja lampe??Wczoraj probowalem i nie mogle do nich sie dostac :/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 15 marca 2010, 17:47 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 2786
Lokalizacja: BYDGOSZCZ
Moje BMW: AR 159
Zapix007 napisał(a):
jak odkreciles te dwie dolne nakretki ktore trzymaja lampe
zderzak zwalasz na początek :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 15 marca 2010, 17:53 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Zapix007 napisał(a):
Kolego piotrek a jak odkreciles te dwie dolne nakretki ktore trzymaja lampe??Wczoraj probowalem i nie mogle do nich sie dostac :/

Mialem juz wymontowane przez lakiernika, ale z informacji, ktore znalazlem na innych forach wynika, ze trzeba zdjac lakierowana listewke lampy i mozna sie dostac do dolnych mocowan

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 15 marca 2010, 18:07 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 250
Lokalizacja: Kołobrzeg
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
udalo mi sie dostac sie do nich to pikus gorzej z samym wyjeciem lampy chwile powalczylem ale udalo sie.wlasnie sie biore za rozbieranie i czyszczenie :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 15 marca 2010, 20:14 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 250
Lokalizacja: Kołobrzeg
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
lampa wyczyszczona i zalozona zderzaka nie trzeba sciagac :]


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 16 marca 2010, 23:02 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 2786
Lokalizacja: BYDGOSZCZ
Moje BMW: AR 159
Zapix007, fotki jakieś robiłeś z rozbiórki ?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 20 marca 2010, 14:03 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 250
Lokalizacja: Kołobrzeg
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
w sumie nie kolego nie pomyslalem o tym z tego wzgledu ze kolega Piotrek zamiescil tutaj i zrobilem wszystko tak jak on opisal.A czemu pytasz?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 20 kwietnia 2010, 00:57 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 51
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-38 744i V8
Kod silnika: M62
Po co zwalacie zderzak?? Lampa siedzi na 4 śruby... dwa torxy pod listewka na dole lampy i dwie na lampie jak otworzycie maskę :) potem odpinasz kostkę i wysuwa się na szynach moment :) aktualnie dzisiaj rozbierałem z kolega lampy i łatwo poszło max 10min jak obie lampy zeszły a teraz myją się w zmywarce :P Natomiast Ja mam problem już innego typu klosze są wypiaskowane... :( i nie wiem jak to naprawić żeby klosz znowu był przejrzysty... Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 20 kwietnia 2010, 15:11 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Medio napisał(a):
Po co zwalacie zderzak??

U mnie zderzak byl zdjety do malowania.

Medio napisał(a):
Natomiast Ja mam problem już innego typu klosze są wypiaskowane... :( i nie wiem jak to naprawić żeby klosz znowu był przejrzysty...

Jezeli masz lampy przedliftowe to masz tez szklane klosze. Szklo ciezko sie poleruje, a efekt przewaznie wychodzi kiepski. Latwiej i chyba taniej bedzie wymienic klosze. Jezeli lampy poliftowe - plastik, ktory mozna polerowac. Widzialem kilka prac i efekt naprawde niezly.

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 21 kwietnia 2010, 18:08 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 51
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-38 744i V8
Kod silnika: M62
przed liftowa. szklane klosze.... Aktualne kopiłem używane w bardzo dobrym stanie z nie licznymi kropkami. Ale myślę jak te stare spolerować... Masz może namiar na stronę gdzie można podpatrzeć jak to zrobić bądź sam coś powiesz na ten temat?? :) pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 22 kwietnia 2010, 13:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Szkla nie polerowalem, ale wiem ze to spore wyzwanie. Widzialem jak sie poleruje szybe czolowa i jak latwo ja uszkodzic (robi sie soczewka, swiatlo inaczej pada).

Jezeli i tak masz klosze na smietnik mozesz sam sprobowac. Kupic paste polerska do szkla, wiertarka i polerujesz :)
Szklo mozna tez oddac do zakladu, gdzie powinni to zrobic profi.

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 22 kwietnia 2010, 15:24 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 51
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-38 744i V8
Kod silnika: M62
Właśnie mam taki zamiar poćwiczyć na tych starych :) może coś wymodeluje :) udokumentuje to na foto to jak się uda przekaże wam ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 17 września 2010, 18:00 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 770
Moje BMW: 740i, M3
Kolego mam takie pytanko bo już dwa razy polerowałem swoje szkiełka i efektu praktycznie nie ma.

Używam pasty K2 Ultra Cut która chyba jest bardziej ścierna niż Tempo. Jedno szkło polerowałem ponad pół godziny i nie było ŻADNEJ różnicy - no może marginalna.

Nie moczyłem ich w niczym ale jutro wyciągnę wszystkie cztery i wymoczę je w kilku środkach, zobaczę które najlepiej zadziałają.

Masz może jakieś rady? Czy jest możliwe że szkła przeżółkły na całej grubości? Poza tym one żółkną po obu stronach czy tylko po jednej?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 17 września 2010, 21:05 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 250
Lokalizacja: Kołobrzeg
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
Kolego sprobuj uzyc pasty Farecla 3G ona jest bardziej scierna niez tempo i K2 uzywamy jej w pracy na lakierni potrafi zdzialac duzo :hyhy: .Ewentualnie moze sprobuj najpierw zmatowac papierem 2000 na mokro i pozniej uzyj tej pasty tylko moze najpierw zrob malo probke bo nie wiem czy sie spowrotem spoleruje plastik nie probowalem nigdy takze pewny nie jestem.Ciezko powiedziec czy po obu czy po jednej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 8 czerwca 2011, 08:55 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Jak wygląda sprawa demontażu reflektorów w aucie poliftowym?

Znalazłem:
http://www.meeknet.co.uk/E38/Headlights/Index.htm

i tu:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/778988


Ostatnio edytowano 8 czerwca 2011, 11:16 przez KotSylwester, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E38] Czyszczenie lamp - żółte przebarwienia szkiełek
PostNapisane: 8 czerwca 2011, 10:05 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1008
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Moje BMW: E39 525i
Kod silnika: M54B25
Być może taki sposób opisany przez ludzi z forum Atari przyda się przy czyszczeniu pożółkłych elementów:
http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=7808
czyli wysmarowanie utleniaczem w kremie 12% i wystawienie na działanie UV przez 2h.
:niepewny:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL