BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 17:49

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 11 maja 2010, 08:41 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
Jako że w moim e39 nie mogłem uporać się z problemem śmierdzącej klimatyzacji, po wyczerpaniu wszystkich innych możliwości (ozonowanie, odgrzybianie i wszelkie inne cuda wianki) postanowiałem rozwiązać problem inaczej.

Przed przystąpieniem do pracy należy podjechać do kogoś kto zajmuje się klimą i poprosić o spuszczenie czynnika z układu. Odłączamy klemę z akumulatora i zaczynamy demontaż tapicerki. Musimy zdjąć i kokpit i tunel. Zdejmujemy plastiki na przednich słupkach. W tym celu należy podważyć je u góry przy podsufitce aż wyskoczą z zatrzasków. Zdejmujemy listwy maskujące z kokpitu - są mocowane na wcisk na kilku bolcach, wykręcamy licznik, ramkę licznika, radio, schowek pasażera (plastik pod nim jest na zaczepach - trzeba pociągnąć go w stronę tyłu samochodu, a schowek jest mocowany dwoma nakrętkami M6 od spodu). Zdejmujemy welurowe boczki które idą wzdłuż tunelu (po jednej śrubie na stronę + pociągnięcie do tyłu samochodu) i odkręcamy 4 śruby z łbem na klucz 7mm. Odkręcamy śruby wzdłuż kokpitu, dwie śruby od spodu przy schowku pasażera oraz dwie mocujące pionowy plastki za siłowniczkiem schowka, śrubę która jest pod zaślepką przy drzwiach pasażera i zdejmujemy fragment kokpitu - ten w którym siedzi radio. Wykręcamy konsolę środkową - jest to opisane w książce i bierzemy się za górę. Wykręcamy schowek przy lewej nodze kierowcy i odkręcamy śruby M8 w miejscu łączenia kokpitu z drzwiami przednimi. Podważamy zaślepkę Air Bagu pasażera i zdejmujemy ją, odkręcamy air bag (4 nakrętki M6), wypinamy jego wtyczkę i wyjmujemy go z auta. Wykręcamy pozostałe śruby (te co są schowane pod listwami ozdobnymi i jedną we wnęce licznika), podnosimy lekko do góry cały kokpit i pociągamy go do siebie - teraz uwaga - krzeba odpiąć cięgło regulacji ciepłe/zimne. Wyjmujemy kokpit z auta. Powinno ono wyglądać teraz mniej więcej tak:
Obrazek

Odkręcamy śruby mocujące kolumnę kierowniczą, śruby mocowania metalowego wspornika (pozaznaczane na zdjęciu na zielono), śrubki mocujące panel bezpieczników , przecinamy wszystkie opaski mocujące wiązki przewodów do wspornika i wyjmujemy wspornik z auta. Teraz pod maską: odkręcamy przewody klimatyzacji, przewody wodne do nagrzewnicy i odkręcamy 3 nakrętki M6 mocującę obudowę nagrzewnicy do ściany grodziowej. Jedna nakrętka jest przy wejściu parownika, druga przy wejściu nagrzewnicy a trzecia po środku pod plastikową zaślepką.
W środku auta odkręcamy dwie nakrętki M6 zaznaczone na zdjęciu na żółto, wypinamy złącze elektryczne (zazn. na niebiesko) - na zdjęciach część śrub i złącze zasłania kierownica, dlatego pozaznaczane są intuicyjnie. Wyjmujemy cały zespół ogrzewania i klimatyzacji. Teraz auto ma wyglądać tak:
Obrazek

Sam zespół jest dobrze pomyślany pod kątem rozbiórki więc nie powinno być z tym problemu. Wszystko jest tam spasowane tak precyzyjnie jak zamek w Kar98k ;) Parownik umyłem płynem AKRA do mycia silników, potraktowałem gorącą wodą a na koniec karcherem na niskim ciśnieniu. To samo zrobiłem przy okazji z nagrzewnicą.
Składamy w odwrotnej kolejności. Od razu mówię że mogłem o czymś zapomnieć, nie miałem nawet za bardzo czasu na robienie zdjęć. Ktoś kto ma jako takie pojęcie, bez pośpiechu będzie w stanie zrobić to wszystko w 8 godzin. Jeśli są jakieś pytania to proszę śmiało pytać, postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 11 maja 2010, 10:54 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
:przestraszony: wygląda to strasznie... :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 11 maja 2010, 21:27 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
No może nie wygląda to za ciekawie, ale to tylko pozory ;) W sumie robota dość łatwa i przyjemna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 18 maja 2010, 17:19 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 303
Lokalizacja: gg:9471726
Moje BMW: e39 520i
pszemek napisał(a):
Jako że w moim e39 nie mogłem uporać się z problemem śmierdzącej klimatyzacji, po wyczerpaniu wszystkich innych możliwości (ozonowanie, odgrzybianie i wszelkie inne cuda wianki) postanowiałem rozwiązać problem inaczej.


I co ze smrodem, bo mam podobny problem.

_________________
Mapka osób z interfejsami do BMW


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 18 maja 2010, 20:49 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
marcinkbig napisał(a):
I co ze smrodem, bo mam podobny problem.

Smrodu brak :ok:
Jeśli nie jest za późno możesz spróbować tak: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 18 maja 2010, 20:58 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 44
Posty: 2630
Lokalizacja: in Poland
Moje BMW: 530d e39
Kod silnika: M57
uuu lala prawie jak przekładka z anglika :rotfl: :rotfl: :rotfl: ale kolego kawał dobrej roboty :oczami:

_________________
palczasty - polska


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 18 maja 2010, 22:24 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 303
Lokalizacja: gg:9471726
Moje BMW: e39 520i
pszemek napisał(a):
Jeśli nie jest za późno możesz spróbować tak: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm


jak to widziałem to przypomniało mi się jak jakiś 'amerykanin' montował ringi ccfl rozćinając lampy itp. itd. (poprostu koszmar) a wystarczyło parę zatrzasków odczepić.
Szkoda dziurawić nagrzewnicę jak z drugiej strony wystarczy wyjąć jeża i mamy ogromną dziure

_________________
Mapka osób z interfejsami do BMW


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 19 maja 2010, 07:18 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
marcinkbig napisał(a):
Szkoda dziurawić nagrzewnicę jak z drugiej strony wystarczy wyjąć jeża i mamy ogromną dziure

Mamy. Ale tylko na połowę parownika. Dalej jest pionowa przegroda i nie wyczyścisz drugiej połowy - nawiewu na stronę kierowcy. A jeden otwór który jest zaspiony nikomu nie przeszkadza i masz piękne dojście do CAŁEGO parownika.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 19 maja 2010, 08:08 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 303
Lokalizacja: gg:9471726
Moje BMW: e39 520i
o to nie wiedziałem że parownik jest podzielony na dwie komory, po wyjęciu jeża widziałem praktycznie przez całą nagrzewnice do drugiej strony, dziś to sprawdze wkładając tam np. długi śrubokręt bo raczej jestem pewien że niema tam przegrody.
A mam climatronika dwustrefowego i myślałem że klapy regulują jakie powietrze (żimne czy ciepłe) ma lecieć do odpowiedniej kratki, zobacze też na realoem

_________________
Mapka osób z interfejsami do BMW


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 19 maja 2010, 09:23 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
marcinkbig napisał(a):
A mam climatronika dwustrefowego

Ja też mam.
marcinkbig napisał(a):
myślałem że klapy regulują jakie powietrze (żimne czy ciepłe) ma lecieć do odpowiedniej

Ciepłe/zimne to akurat regulują elektrozawory na zasilanu nagrzewnicy.
marcinkbig napisał(a):
zobacze też na realoem

Sprawdź, zobacz... Ja wiem co rozbierałem i składałem spowrotem do kupy. Nie przyśniło mi się to że jest tam przegroda. Może dla ułatwienia: są dwa filtry p.pyłk, dwa dukty powietrzne, wentylator nawiewu ma 2 turbiny. Po co? Po to żeby powietrze z jednego i drugiego wlotu mieszało się ze sobą przed parownikiem? Zastanów się.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 19 maja 2010, 10:22 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 303
Lokalizacja: gg:9471726
Moje BMW: e39 520i
nie pomyśl że ci nie wierze ale muszę to sprawdzić jak przyjadę
czyli oznacza to że tylko połowe parownika odgrzybiałem

_________________
Mapka osób z interfejsami do BMW


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 19 maja 2010, 16:03 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
marcinkbig napisał(a):
nie pomyśl że ci nie wierze ale muszę to sprawdzić jak przyjadę

Spoko, sprawdź a się przekonasz.
marcinkbig napisał(a):
czyli oznacza to że tylko połowe parownika odgrzybiałem

Tak, dokładnie tak jak piszesz ;) Gdybym mógł to zrobił bym zdjęcie tego elementu bo mam na działce rozebraną na części całą obudowę nagrzewnicy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 25 kwietnia 2011, 18:38 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Panowie, z tym wierceniem to oni Ameryki nie odkryli bo dokladnie taka sama procedura jest opisana w TISie ;)

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/59/24

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 26 kwietnia 2011, 08:58 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 303
Lokalizacja: gg:9471726
Moje BMW: e39 520i
ok ale co użyć do dezynfekcji ???

_________________
Mapka osób z interfejsami do BMW


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 26 kwietnia 2011, 10:38 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Tutaj masz szczegoly:

http://www.scribd.com/full/53936372?acc ... 5t7wqe3re2

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 26 kwietnia 2011, 20:10 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 373
Lokalizacja: Zielona Góra
Moje BMW: E39
Kod silnika: M52 + LPG
Ja pie.... chyba mnie to przerosło, ile ci zajęła ta rozbiórka i skręcenie wszystkiego z powrotem?

pszemek napisał(a):
Jeśli nie jest za późno możesz spróbować tak: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm

Mam podobny problem spróbuje w pierwszej kolejności tego sposobu, czy jak wywiercę tam dziurę to będę miał dostęp do całego parownika z jednej strony?

Mam rozumieć ze od silnika nie da się dostać na drugą stronę chodniczki?

marcinkbig napisał(a):
ok ale co użyć do dezynfekcji ???

Obrazek
Nie próbowałem ale mam zaufanie do firmy i raczej badziewia nie produkują

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 26 kwietnia 2011, 22:32 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Ja kupilem dzisiaj spray do klimatyzacji Wurtha i zamierzam go wyprobowac...

Zmierzylem tez temperature przy srodkowej kratce nawiewu przy ustawieniu na 16 stopni i termopara pokazala mi 6 stopni. Zmiana z nawiewu na srodek na AUTO praktycznie nie zmienila temp. Wskazania wachaly sie od 6 do 8 stopni. Zmiana na 22 stopnie nic nie zmienila... dopiero kiedy przekrecilem kolko regulacji temp nawiewu z 3 niebieskich kropek na 2 to temp nawiewiu zaczela rosnac. Przy ustawieniu na 1 czerwone kolko bylo dokladnie 22-23 stopnie :) Czy ktos moze sprawdzal to u siebie? Jakie macie wartosci?

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 26 kwietnia 2011, 23:11 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 739
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36
Kod silnika: M54B30
Tuż po nabiciu klimy w E36 temp. była koło 8 C. Z tym pokrętłem na kratce to normalne, na zimno jak ustawisz, to tylko zimne będzie(otwiera się wtedy taka "omijka" nagrzewnicy i powietrze prosto z parownika leci), przy ustawienie na ciepło leci normalnym obiegiem i się steruje temperaturę na panelu. Tak jest w E36, w E39 chyba podobnie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 27 kwietnia 2011, 00:59 
Offline
Naczelny killer

Wiek: 13
Posty: 2183
Tak wiem jak dziala to pokretlo. Bardziej chodzilo mi o temp chlodzenia. :) Czyli rozumiem, ze sie czepiam niepotrzebnie bo 6-7C to dobry wynik :)

_________________
Nie wazne czym jezdzisz... moje E39 i tak jest szybsze! :P
Bastard Moderator From Hell!!! :evil: LPG:Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e39] Wymiana/czyszczenie parownika klimatyzacji.
PostNapisane: 12 maja 2011, 19:47 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
dril3 napisał(a):
ile ci zajęła ta rozbiórka i skręcenie wszystkiego z powrotem?

W 10 godzinach się zamknąłem robiąc samemu i nie spiesząc się.
Ale... W tym roku problem ze smrodem powrócił. Nie będę już tego rozbierał po raz drugi ;) Zostaje mycie z zewnątrz. Jestem na etapie szukania dobrego środka. Takiego na allegro się nie kupi.
dril3 napisał(a):
czy jak wywiercę tam dziurę to będę miał dostęp do całego parownika z jednej strony?

Tak - dostęp jest od strony kabiny. Nie ma możliwości dostania się do parownika od strony wentylatorów.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL