BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 20:31

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 6 czerwca 2010, 13:17 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1868
Lokalizacja: Otwock
Moje BMW: Wierne
Kod silnika: M52B28
Witam.
Szukając po forach jakiegoś dokładnego opisu bądź w ogóle czegoś na ten temat zawiodłem się.
Postanowiłem jednak spróbować zrobić to samemu.
Wszystko udokumentowałem więc napiszę co i jak.

Szacunkowy czas pracy to 4 godziny
Potrzebujemy do tego:
Śrubokręt gwiazdkowy, klucze nasadowe "7", "8", "10", 13", 16", torks T20, klucz płaski "7" oraz "13"

Przed pracą i po pracy powinno to wyglądać mniej więcej tak:
Obrazek

Zaczniemy od zdjęcia osłony pod kierownicą (3 śrubki) oraz schowka (8 śrub)
Później od odkręcenia tuneli.
Tunel środkowy przykręcony na dwie śrubki. Jedna jest pod tylną popielniczką, druga pod przyciskiem od awaryjnych.
Aby wyjąc przycisk należy go od dołu wypchnąć w górę. Demontujemy mieszek.

Obrazek

Wyjmujemy komputer i półkę, Drugi tunel jest przykręcony pod tunelem środkowym plastikową nakrętką na klucz "10"
oraz na dwie śruby za komputerem do takiej blaszki. Odczepić też trzeba kostki od przycisków.

Obrazek
Obrazek

Z boku jest taki trójkąt przykręcony na dwie śrubki należy go odkręcić, pod nim znajduję się śruba (klucz "13") od deski
z drugiej strony jest taka sama śruba niezakryta.
Obrazek
Obrazek

Ściągamy wszystkie gałki z panelu klimy. Pod dwiema największymi są dwie śrubki. odkręcamy i czarna część panelu schodzi.
Reszta wpycha się do środka (uwaga żeby nie połamać zaczepów), później po zdjęciu deski należy odczepić kostki oraz linkę.
[img]http://img155.imageshack.us/img155/4179/dsc01096f.jpg
[/img]
Demontujemy również radio (jeśli posiadamy)
Później odkręcamy dwie śrubki od środkowego nawiewy, znajdują się tam gdzie radio. Odczepiamy kostkę od pokrętła, znajduje się gdzieś niżej na przewodzie. I wyciągamy.

Przechodzimy dalej. Zdejmujemy kierownicę klucz "16" (plastiki w koło mogą zostać) oraz demontujemy zegary (2 śrubki t20 oraz 3 kostki)
Obrazek

odkręcamy osłonę na pokrętła od ściemniania oraz regulacji wysokości odczepiamy kostki,
następnie lewy nadmuch wraz z włącznikiem świateł.
przykręcony jest na jedną śrubę od dołu.

Demontujemy na podszybiu dwie podłużne kratki nawiewu na szybę. Pod nimi są 3 bądź 4 śrubki ma klucz "7" które należy odkręcić.

Obrazek

Demontujemy słupki po obu stronach
Już można się pozbyć deski i naszym oczom ukaże się nagrzewnica

Obrazek
Obrazek

po zdjęciu deski znalazło się parę skarbów

Obrazek

demontujemy czarną puszkę na dole i odczepiamy od niej 3 kostki (jest na wtykana więc wystarczy pociągnąć do góry)

Obrazek

odczepiamy kostki od czujników temperatury i wyciągamy je. Są takie same więc nie trzeba martwić się o to że się je pomyli. odczepiamy wiązkę.
Obrazek

oraz odkręcamy czarną wzmocnieniową rurkę. dwie śruby na początku i końcu, jedna przelotowa z nakrętką przy kolumnie oraz dwie przy kolumnie z obydwu stron. wszystko pod klucz "13". Rurka odejdzie trochę do przodu , co daje nam trochę więcej miejsca.
Obrazek

Odkręcamy 6 śrubek T20 od przedniej obudowy nagrzewnicy i naszym oczom ukazuje się oryginał BEHRU w stanie idealnym.

Obrazek

lewą klapkę od nadmuchu należy wypiąć, wysunąć z pręta, później wysunąć pręt.

O dziwo nie ciekło, później się okazało że to nie to. Ale że już kupiłem nowy oryginał to należało go wymienić, jak już rozebrane.

Z boku w nagrzewnicę wchodzą 3 rurki. W koło nich jest blaszka która je trzyma.
Przykręcona jest do nagrzewnicy za pomocą 3 śrubek pod klucz "8".
Należy je odkręcić. I odciągnąć rurki. Wiadomo że poleci trochę płynu.
W boku obudowy są też zapinki żeby wyciągnąć chłodnice trzeba je zdjąć.
odchylamy do góry górną obudowę i chłodnica wychodzi bez problemu.

Obrazek

Następnie zdejmujemy z 3 rurek oringi i wymieniamy je na nowe. pryskamy je również jakimś smarem w sprayu albo w-d.
wsadzamy nową chłodnicę dociskamy rurki w środek, przyłapujemy śruby na blaszce do chłodniczki.
Tylko należy pamiętać żeby je równo załapać. Nie jest to łatwe gdyż nowe oringi prężą.
Jak się już to zrobi, skręcamy dosyć mocno.

I to wszystko.

Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.


Na koniec wszystko powinno wyglądać jak na początku.
A nawet i lepiej, bo jeśli się miało jakieś przeróbki tak jak u mnie to można sobie ładnie wiązkę poukładać.

_________________
[you] zobacz moje E36 coupe na syndykacie lub na 3er lub na sporcie
Obrazek


Ostatnio edytowano 8 czerwca 2010, 00:43 przez czesiio, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 6 czerwca 2010, 22:41 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 38
Posty: 992
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Kawał dobrej roboty :super:
Super opis i zdjecia :)

_________________
[○○[|||] [|||]○○]


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 7 czerwca 2010, 15:09 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1532
Lokalizacja: KONIN
Moje BMW: E39
Kod silnika: M54B25
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=129501
dobra robota...
a żeby wiatrak od nawiewu wyjąc to też trzeba cały kokpit rozebrać?

_________________
Bmw e36 318i m40 bylo
Bmw e36 318i m43 bylo
Bmw e39 530i m54 bylo
Bmw e46 320i m52 bylo
Bmw e36 325i m50 jest
Bmw e39 525i m54 jest


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 7 czerwca 2010, 15:55 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 739
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36
Kod silnika: M54B30
Witam

Trochę się napracowałeś, a wg książki Bentleya wystarczy wyjąć środkową konsolę, komputerek, osłonę nad nogami kierowcy, schowek oraz poluzować mocowania dolne rur pod deską i tyle rozbierania deski, reszta to już przy samej puszce nagrzewnicy. Gdzieś już o tym pisałem.

Ta metoda mniej ingeruje w samochód i Twój temat tak naprawdę może zaszkodzić.

Bez urazy, chciałeś dobrze.

Dlaczego odkręcałeś półkę na moduły za schowkiem? Jak wyjmowałem deskę i całą puszkę nagrzewnicy do montażu klimy, to nie musiałem tego robić.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 8 czerwca 2010, 00:43 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1868
Lokalizacja: Otwock
Moje BMW: Wierne
Kod silnika: M52B28
Tak jak napisałem na internecie nie było żadnego opisu. A czytałem nawet takie rzeczy że deska jest mocowana i przykręcana od komory silnika. Wyjmowałem wszystko co uważałem za stosowne. Wyjęcie środkowej konsoli według mnie nie wystarczy. Jest tam zbyt mało miejsca.
Jak dla mnie nie wyjęcie deski do takiej roboty gdzie nie jest to jakieś bardzo skomplikowane może bardziej zaszkodzić.
Z braku miejsca można więcej krzywdy zrobić niż pożytku.
Co do półki na moduły to rzeczywiście nie trzeba jej odkręcać. Robiłem to sam, pierwszy raz więc nie wiedziałem co dokładnie muszę zrobić, a wydawało mi się że półka jest przykręcona do deski.

A tak w ogóle to mój opis jest tylko pomocą przy wymianie chłodniczki nagrzewnicy, a nie instrukcją demontażu!!!

_________________
[you] zobacz moje E36 coupe na syndykacie lub na 3er lub na sporcie
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 23 czerwca 2010, 08:25 
Offline
Forumowicz

Posty: 277
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e39 523i
Straaaszny bałagan z elektryką. Widzę tam milion różnych niefabrycznych przewodów ;) Ale opis jasny i przejrzysty. Oringi na rurkach dobrze jest posmarować neutralnym smarem silikonowym, wtedy ładnie wskoczą na miejsce w nagrzewnicy. No i przy okazji mamy piękny dostęp do parownika klimy - można go ładnie zdezynfekować.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 3 lipca 2010, 00:14 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1868
Lokalizacja: Otwock
Moje BMW: Wierne
Kod silnika: M52B28
dużo przewodów nieoryginalnych ponieważ dokładałem alarm z centralnym z pilota, robiłem sobie grzane stołki, oraz przerabiałem obc na full wersje.

_________________
[you] zobacz moje E36 coupe na syndykacie lub na 3er lub na sporcie
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 14 lutego 2011, 18:30 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Moje BMW: E 36
Kod silnika: M52 B20
dołączę sie do wątku , mam taki problem ,ze cieknie mi po skrzyni automatycznej po stronie kierowcy płyn chłodniczy i tak patrze na te zdjęcia i zastanawiam się czy to nie czasami z tej rurki która widnieje na ostatnim zdjęciu , ona wchodzi tam do nagrzewnicy ? jak myślicie jak by ciekło tam to leciało by mi po skrzyni automatycznej od strony kierowcy , w głowicy od strony szyby jest króciec z wężem ale to nie tam cieknie bo sprawdzałem ,i trochę mi paruje szyba jak wyłączę samochód i nawiew taką dziwną parą , która nie z chodzi tak szybko jak wodna. jak ktoś miał taki przypadek to prosze o jakieś inf bo mie juz trafia z tym wyciekiem


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 1 marca 2011, 18:41 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Moje BMW: E 36
Kod silnika: M52 B20
nikt mi nie odpisał ale już zrobiłem :) a było to tak wymontowałem nagrzewnicę bez zdejmowania całego pulpitu tylko zdjęcia środkowego panelu , chłodniczka była rozszczelniona - plastik na dole odszedł od rurek :(
ciekło po skrzyni dlatego ze spływało do rynienki w środku i tą magiczną gumową rurką na zewnątrz leciało , ona służy do odprowadzania wody od klimy jak się skrapla . poskładałem i gra gitara trochę jest mocowania z wyjęciem nagrzewnicy i z włożeniem trzeba trochę odgiąć jeden plastik ale da się ją wsadzić :)
więc jeśli komuś cieknie płyn chłodniczy po skrzyni to na pewno ma taką awarie :)
pozdrawiam wszystkich fanów bmw


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 3 sierpnia 2015, 18:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 99
Moje BMW: E36
Kod silnika: M42B18
Odświeży ktoś foty?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 28 września 2019, 21:48 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 20
Moje BMW: E36
Kod silnika: M50B20NV
Dał by ktoś radę odświeżyć zdjęcia ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] wymiana chłodnicy nagrzewnicy z klimą
PostNapisane: 11 czerwca 2020, 20:57 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 205
Lokalizacja: Machu Picchu
Moje BMW: E36 328
Kod silnika: M52B28
A ja zadam pytanie z innej beczki. Czy ta siwa taśma, którą widać na zdjęciu w dolnej części to jest zastosowanie oryginalne czy ktoś już kiedyś tutaj był, przyoszczędził i odstawił lipę? Pod nią jest jakby jakiś bitex czy uszczelniacz, ciężko określić, jednakże jest to jakaś czarna masa, lepka, taśma bez problemu odchodzi od niej. W pozostałych 3 stronach tj. z boku i i góry jest uszczelka gumowa poparciała i pianka/gąbka.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL