BMW Sport

Największe forum dyskusyjne fanów marki BMW w Polsce

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Ogłoszenia
Teraz jest 31 października 2014, 07:44


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 marca 2011, 16:41 
Offline
Forumowicz

Posty: 157
Lokalizacja: Sieradz / Cambridgeshire
Moje BMW: 320d Touring
Kod silnika: M47N204D4
Witam!
Po oględzinach auta kilka dni temu stwierdziłem, iż obie tylne sprężyny są pęknięte i to niemal w tym samym miejscu. Niezwłocznie zamówiłem nowe, dzisiaj rano dotarły, więc od razu wziąłem się za wymianę.

W tym miejscu chciałbym zaapelować o zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas tej czy innych napraw. Co prawda przy wymianie sprężyn nie musimy leżeć pod samochodem, jednak warto auto dobrze zabezpieczyć!

Czas wykonania:
30 minut na jedno koło. Naprawę wykonywałem sam, i nieocenioną pomocą w tym przypadku okazał się oryginalny lewarek BMW. :-)

Narzędzia:
W zasadzie potrzebujemy klucza 18mm do odkręcenia śruby trzymającej amortyzator, płaskiego śrubokręta do podważenia gum na końcach sprężyn, szczotkę drucianą do oczyszczenia śrub, jakiś środek penetrujący ja używam WD40, dwa lewarki.

Kupiłem sprężyny Lesjofors, są w miarę przystępne cenowo i cieszą się dobrą opinią jako zamienniki OEM'owych.
Obrazek

Samochód stawiamy na równej, utwardzonej nawierzchni, luzujemy śruby koła, podnosimy autko, ściągamy koło. Teraz jak na zdjęciu poniżej, używając oryginalnego lewarka BMW unosimy wahacz jakieś 2cm i zostawiamy podparty.
Obrazek

Czyścimy szczotką drucianą śrubę trzymającą amortyzator, psikamy WD40 i po chwili odkręcamy śrubę.
Obrazek

Śruba odkręcona, opuszczamy lewarek i wyjmujemy go spod tarczy.
Obrazek

Teraz lewarek ustawiamy w miejscu jak na pokazanym zdjęciu i rozpychamy wahacz w dół, umożliwi nam to bezproblemowe wyciągnięcie sprężyny. Jeżeli mamy do pomocy drugą osobę do pomocy, to obejdziemy się bez lewarka, wystarczy kawałek belki drewnianej aby jedna osoba mogła rozepchnąć wahacz.
Obrazek

Wyciągamy starą sprężynę, zdejmujemy z niej gumowe podkładki, czyścimy szczotką siodła sprężyn na wahaczu i górne, czyścimy gumowe podkładki z piachu. Teraz podkładki wkładamy w nową sprężynę, wkładamy ją z powrotem na miejsce. Podkładka ze stożkiem idzie na wahacz podkładka z otworem na górę. Upewniamy się, że sprężyny dobrze siedzą w siodłach, możemy je delikatnie przekręcić.
Obrazek

Obrazek

Kiedy mamy pewność, że sprężyna została dobrze osadzona, luzujemy lewarek i przekładamy go z powrotem pod wahacz, unosimy wahacz do poziomu gdy bez problemu możemy przykręcić amortyzator. Dokręcamy amortyzator, opuszczamy lewarek i wyciągamy.
Obrazek

Na koniec czyścimy szczotką rdzawy osad z tarczy, nakładamy odrobinę smaru miedziowego odpornego na wysoką temperaturę, teoretycznie zapobiega to zapiekaniu się felgi, zakładamy koło, dokręcamy. Opuszczamy autko, dociągamy śruby koła. Praca wykonana!
Obrazek

Obrazek

W ten sposób oszczędziliśmy parę złotych na robociźnie. ;) Nie wiem ile w Polsce taka usługa kosztuje, ale w UK powiedziano mi 100 funtów za samą wymianę, czyli około 450zł. hehe
Na koniec jeszcze fotka dwóch zdemontowanych sprężyn. Na niektórych zdjęciach widać przewody hamulcowe, są kompletnie zardzewiałe. Tą naprawę zamierzam wykonać w ciągu najbliższych dni, postaram się również zamieścić opis. Części już mam z ASO, co ciekawe stare przewody są stalowe, a nowe zamawiane w ASO są już miedziane ze specjalną powłoką ochronną. :-)
Powodzenia!

Obrazek

_________________
Audio w budowie :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 marca 2011, 16:51 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 626
Moje BMW: E46
Kod silnika: N42B18
u mnie pękła jedna w tym samym miejscu (ledwo widać że pęknięta)
usługa wymiany dwóch sprężyn z tyłu w zwykłym warsztacie mechaniki kosztuje 80zł (pomorskie) :)
zrobić coś samemu bezcenne ;) :ok:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 marca 2011, 21:41 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 542
Moje BMW: 530d
Koszt wymiany tylnych sprężyn w Pl. waha się w granicach 100-150 zł, oczywiście po za serwisem autoryzowanym ;)

Dobry opis i fotki :ok:

_________________
viewtopic.php?f=6&t=82660&hilit=davido&start=280

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 marca 2011, 23:17 
Offline
Forumowicz

Posty: 157
Lokalizacja: Sieradz / Cambridgeshire
Moje BMW: 320d Touring
Kod silnika: M47N204D4
Nawet nie przypuszczałem, że różnica w cenie usługi pomiędzy Polską a UK jest tak duża! Warto poświęcić godzinkę i mieć kilka dodatkowych groszy w kieszeni, tym bardziej, że paliwko cały czas idzie w górę. :]

_________________
Audio w budowie :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 9 marca 2011, 00:16 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 27
Posty: 734
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Moje BMW: E65 & Megane III
Kod silnika: 735i
flyboy napisał(a):
Nawet nie przypuszczałem, że różnica w cenie usługi pomiędzy Polską a UK jest tak duża! Warto poświęcić godzinkę i mieć kilka dodatkowych groszy w kieszeni, tym bardziej, że paliwko cały czas idzie w górę. :]


chyba zapomniałeś, że w UK najdroższa jest robocizna, wszystko inne nawet jedzenie jest tańsze niż w polsce :P (poza wódą i fajkami)

_________________
nie regulaminowy podpis


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 9 marca 2011, 00:42 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2563
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 320D++
Kod silnika: Custom M47N :)
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=125205
i ubezpieczeniem i lekarzem i fryzjerem itd :)

Mam pytanko...

W jaki sposób ściągnąłeś tą sprężynę, nie wyjmując amortyzatora?

_________________
E46 320D 150KM @ 242KM/480Nm - powered by Tc-Performance.eu

RX-8 RB25DET Neo @ GT3582DBB in progress....


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 9 marca 2011, 03:08 
Offline
Forumowicz

Posty: 157
Lokalizacja: Sieradz / Cambridgeshire
Moje BMW: 320d Touring
Kod silnika: M47N204D4
Sprężyna jest luźno wstawiona pomiędzy wahacz poprzeczny a nadwozie, amortyzator nie jest bezpośrednio połączony ze sprężyną. Odkręcenia dolnej śruby trzymającej amortyzator spowoduje opadnięcie wahacza i wtedy sprężyna wychodzi bez problemów. Ze względu na fakt iż podczas tej naprawy samochód był podniesiony tylko na jednej stronie, druga opierała się o podłoże, stalilizator napierał na wahacz i unosił go do góry, dlatego musiałem wspomóc się drugim podnośnikiem. Gdybyśmy unieśli oba tylne koła, to drugi lewarek nie jest potrzebny, po odkręceniu amortyzatora, wahacz opada na tyle, że można wyciągnąć sprężynę. Naprawa jest banalnie prosta, nawet dla laika takiego jak ja. :cwaniak:

Jeszcze offtopując, ciekawy jest fakt, że polskie artykuły spożywcze dostępne w UK, są w wiekszości przypadków tańsze niż w Polsce. :hyhy:

_________________
Audio w budowie :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 9 marca 2011, 10:11 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2563
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 320D++
Kod silnika: Custom M47N :)
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=125205
Dzięki za wyjaśnienie... :ok:

_________________
E46 320D 150KM @ 242KM/480Nm - powered by Tc-Performance.eu

RX-8 RB25DET Neo @ GT3582DBB in progress....


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 11 marca 2011, 00:17 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 908
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E91
Kod silnika: M47TU2D20, 1500AB
good job :ok:

_________________
jestem wielkim fanem car detailingu :P
"Gdy mężczyzna utrzymuje kilka samochodów, to jest to dla niego uczuciowy odpowiednik haremu."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 11 marca 2011, 11:47 
Offline
Forumowicz

Posty: 192
Lokalizacja: ZS
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47N
Zrób zdjęcie jak wygląda gablota z nowymi sprężynami. Były jakieś objawy pękniętych sprężyn ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 11 marca 2011, 16:07 
Offline
Forumowicz

Posty: 157
Lokalizacja: Sieradz / Cambridgeshire
Moje BMW: 320d Touring
Kod silnika: M47N204D4
Cóż, wysokość auta nie zmieniła się, przynajmniej takowej różnicy nie dostrzegam. Co do objawów związanych z pękniętymi sprężynami, nie zaobserwowałem większych problemów w prowadzeniu auta czy negatywnym zachowaniu na drodze. Jedynym zauważalnym objawem było nierówne "puszczanie" hamulca ręcznego. Po wymianie sprężyn ten problem zniknął. Nowe sprężyny są sztywniejsze, średnica drutu z którego zostały nawinięte jest na całej długości taka sama, w OEMowych końcówki sprężyn są zwężane.

_________________
Audio w budowie :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 12 kwietnia 2011, 19:15 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 42
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: 330d
Dzięki za instruktarz przydał sie dziś. Sprężyny zmienione na eibach. Nie potrzebowalem nawet pomocy drugiego lewarka.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 12 kwietnia 2011, 21:05 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3197
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E46 Touring
Kod silnika: Klekot M47
flyboy napisał(a):
Na niektórych zdjęciach widać przewody hamulcowe, są kompletnie zardzewiałe. Tą naprawę zamierzam wykonać w ciągu najbliższych dni, postaram się również zamieścić opis. Części już mam z ASO, co ciekawe stare przewody są stalowe, a nowe zamawiane w ASO są już miedziane ze specjalną powłoką ochronną.

Ja się poddałem w tamtym roku i zleciłem naprawę zaprzyjaźnionemu warsztatowi jak zobaczyłem, że zbiornik trzeba opuszczać i rozkręcać sanki :(

_________________
Moje BMW e46 Touring 99" - Fafik_____________________________________________Grosz do grosza... :)
///podpis niezgodny z regulaminem
Hobby: Sutenerstwo, kontrabanda, tkwienie po uszy w "układzie", notoryczna współpraca z WSI ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 12 kwietnia 2011, 21:16 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Wiek: 25
Posty: 30
Moje BMW: [e36] 325 tds
Kod silnika: M51
Witam! W touringu E36 jest identycznie :D:D a tak btw to spoko fotki ladne wyrazne szok ....
Pozdrawiam

_________________
I tu nasuwa się pytanie: Kto pochowa ostatniego?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 13 kwietnia 2011, 16:08 
Offline
Forumowicz

Posty: 157
Lokalizacja: Sieradz / Cambridgeshire
Moje BMW: 320d Touring
Kod silnika: M47N204D4
Uporałem się z przewodami już jakiś czas temu. Nie powiem, straciłem cały dzień ale przynajmniej odrobinę satysfakcji miałem. ;-) Później żałowałem, że nie zrobiłem tego trochę inaczej. Po zdjęciu przewodów okazało się, że są one skorodowane tylko na końcówkach jakieś 10-20cm, wystarczyło uciąć je, zarobić końcówki, dać złączkę i gitara. Dalej przewody były jak nowe, niestety człowiek uczy się na własnych błędach.
Na koniec fotka płynów hamulcowych, jeden i drugi to ten sam płyn ATE SL6, z tym, że ten ciemniejszy został zlany z systemu ma 2,5 roku. :-)

Obrazek

_________________
Audio w budowie :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 kwietnia 2012, 19:20 
Offline
Forumowicz

Wiek: 32
Posty: 160
Moje BMW: e46
czyli orginalne sprezyny sa zwezane? bo we wtorek czeka mnie wymiana amorow a wiem ze mam peknieta sprezyne wiec pewno jak odkrece amorki to sie rozpanie. zanim zdejme kola to musze zdobyc na szrocie sprezyne i nie wiem jaka. zwezana czy na calej dlugosci taka sama?

_________________
moja "baśka" viewtopic.php?f=6&t=82026


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 7 kwietnia 2012, 22:35 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 1707
Lokalizacja: Małopolska
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57N
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=136958
Koledzy jeszcze taka drobna uwaga do tego zabiegu :)
WAZNE jak już rozpychacie wahacz w dół to trzeba uważać by nie przesadzić bo można uszkodzić sobie drążek stabilizatora tylny :kwasny:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 9 maja 2012, 20:45 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Wiek: 37
Posty: 25
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47N
Dzisiaj wymieniałem sprężyny, bo zauważyłem że jedna strona była troszkę niżej,jak się okazało druga też była pęknięta tyle ze na górze, wymiana samemu i z jednym lewarkiem 1:15min obie strony, ale warto zwrócić uwagę na łączniki stabilizatora, u mnie jeden jest pęknięty więc jutro znowu auto do góry :cisza:
Tak sobie myślę, że to może być wina uszkodzenia sprężyny co powoduje nadmierny nacisk na łącznik i skutkuje jego pękaniem. Łącznik to nr 6
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=45
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 8 lipca 2012, 10:47 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz
Avatar użytkownika

Wiek: 26
Posty: 70
Moje BMW: E46 cabrio
Kod silnika: M54 B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=81110
Dobry poradnik. Ale jeśli ktoś wymienia w Cabrio jest łatwiejszy sposób. Zamiast odkręcać amortyzator z dołu gdzie często jest zapieczony gwint wystarczy unieść pokrywę gdzie chowamy dach i tam nad kołem za dwoma zaślepkami są 2 śruby 13 które trzymają amor od góry. Odkręcamy i cały nam opada. Wg mnie łatwiej i szybciej ;)

_________________
BMW - radość z jazdy ...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Wymiana tylnych sprężyn Touring 2002
PostNapisane: 14 marca 2013, 22:00 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Moje BMW: E46 320D
Super to jest przedstawione :ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL