BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 17:29

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e38][e32][e34][e39] tuleje górnych wahaczy- wymiana (FOTO)
PostNapisane: 10 grudnia 2009, 21:27 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 19
Moje BMW: e38
Kod silnika: m73
Siemka. jestem tu nowy i chcąc wejść w forum grubo i na temat zaprezentuje wam jak domowo-warszatowym sposobem wymienić tuleje wachacza górnego odpowiedzialne za trzepanie kierownicą w przedziale od 80 do 120 km/h w bmw zarówno e38, bo takowe mam jak i innych o podobnej budowie zawieszenia.. e32, e39, e34 itd

mi już nie trzepie kierownicą :D

potrzebne narzędzia:

grzechotka
klucze nasadowe 17,18,21
klucz 21mm płaski-oczkowy
klucz 22mm płaski-oczkowy
jeśli mamy ściągacze to takowe,
jeśli nie to wystarczą widełki i dobry duży młotek-konieczność wymiany gumek sworzni.
wiertarka
szlifierka kątowa
piłka do metalu.
śrubokręty
młotek
IMADŁO i jeśli ktoś ma to prasa, ale niekoniecznie potrzebna.



no to zaczynamy - DODAM IŻ BYŁO MOKRO>> nie leje mi się z nikąd olej, i amorki mam całe :) tylko tak wygląda :zalamany: a co do podnośnika.. no to cóż.. nie oszukujmy się praca jest dużo wygodniejsza niż w kanale.. wiec radzę tak.. no ale nie każdy może.. więc to już od was zależy jak to ogarniecie.

1. podnosimy autko i ściągamy felunek z kapciem.

Obrazek

2. odkęcamy śrubę mocującą tuleje wachacza. to ta z tyłu ,między stablizatorem, a drązkiem kierownicy. Klucz 21
dodam iż należy najpierw popuścić zakrętkę z 2 strony śruby, a potem przytrzymująć ją kluczem, odkręcić grzechotką srubę...
Obrazek
UwAGA!! śruba ma ok 15 cm.. nie wyjmiemy jej. należy tak ustawić drążek kierowniczy.. ruszając kołem aby wysynęła się jak najdalej. wachacz powinien się wtedy wysunąć sam.

3. odkręcamy śrubę sworznia wachacza( klucz 22 TYLKO PŁASKI PODEJDZIE!!) . Można także okdęcić końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy (klucz 18 lub 17) - łatwiej się wtedy wykręca nakrętkę sworznia ale do koń.dr. trzeba ściągacz mieć aby jej nie uszkodzić.. i trzeba uważać bo jak mocno zapieczona to można gwint uszkodzić ściągaczem nawet.. i trzeba będzie wymieniać na nową.
Obrazek
a tu bez drążka kierowniczego..
Obrazek
prawda ze wieksze pole manewru ??


4. po tej operacji.. zostaje nam wybić sworzeń... nie ma co się oszukiwać... jest zazwyczaj zapieczony na amen. nie pomagają tu zazawyczaj ani ściągacze ani widełki...
należy użyć młotka.. między 0,5, a 1 kg i uderzać mocno w zwrotnicę w miejscu, w którym jest wsadzony sworzeń, ale nie w sworzeń!!!


5. po wybiciu wachacza sprawdzić należy stan gum na sworzniu, jesli są całe to ok, jak nie to należy je wymienić.. bo szybko nam się wachacz na śmietnik będzie nadawał i szkoda naszej pracy!!
moja była pęknięta, więc ją wyrwałem..
Obrazek
i założyłem 2 całą
Obrazek

6. wkręcamy wachacz w imadło
Obrazek
i wiertarą wywiercamy gumową częśc tulei.
Obrazek

7. po usunięciu gumy przy oryginalnych tulejach.. powinniśmy zobaczyć taki widok
Obrazek

8, Nacinamy szlifierką kątową tuleję na kształt litery V aż do oczka wachacza z obu stron.
Obrazek
robimy to delikatnie, aby nie naciąć wachacza!!

9.brzeszczotem wycinamy linię wzdłuż liter V >----<
a następnie po przecięciu wybijamy wewnętrzną cześc tulei młotkiem i śrubokrętem
Obrazek

TAK TO WYGLĄDA PO WYJĘCIU.
Obrazek

GDY mamy nieoryginalny element PKT 9 pomijamy,,, bo mie ma tam najprawdopodobniej tego elementu.

10. nacinamy brzeszczotem metalową cześc tulei
Obrazek
tak aby nie naciąć wachacza, ale przeciąć ją całkowicie. bez tej operacji będzie nam ciężko wybić starą tuleję.
Obrazek
i tak jak uprzednio wybijamy ją stubokrętem i młotkiem
Obrazek

11. smarujemy oko wachacza smarem.. tawot może być..
Obrazek
pozycjonujemy nową tuleję..
Obrazek
nie sugerować się pozycją na zdjęciu.... tutaj jest obrócona o 180'
12. wkładamy wachacz z tuleją w prasę, lub imadło i... PRASUJEMY :D
Obrazek
należy uważać na to by szła prosto i nie kantowała..bo można uszkodzić tuleję..wacacz raczej nie pęknie, a tuleja się odkształcić może.. miałem taki przypadek kiedyś w e32
i teraz najgorsze...
gry dojdziemy do momentu, w którym oko wachacza i koniec tulei zejdą to trzeba pokombinować.. najlepeij podłożyć między oko wachacza a imadło, prasę inną metalową tuleję.. o średnicy nieznacznie większej od oka wachacza.. czyli jak mnie pamięc nie myli ok 68mm.

no i prasować dalej..
ale co gdy nie mamy ??
ja to robię tak:

Obrazek
oko lulei z jednej strony o imadło zapieram, a samą tuleję z 2..
trzeba bardzo na kantowanie uważać... pomimo że niby już ma prowadzenie to i tak się kantować lubi, a tuleja wtedy się odkształcić potrafi.. i po jabłkach..

POTEM SKŁADAMY.. CZYLI....

PKT 2 POSTU, NASTĘPNIE PKT 3 POSTU I NA KONIEC PKT 1..
tak tak.. wpierw wachacz od strony tulei w kołyskę.. a potem do zwrotnicy.. tak jest łatwiej

no i gotowe...
Obrazek

czas sie zabierać za 2 stronę.... :D

a jeśli już o czasie.. jak masz smykałkę to ci zajmie jedna strona ok 1h.
mi obie strony + robienie fotek i palenie fajek zajęło 2,5h

Pozdrawiam wszystkich famów BMW i mam nadzieję że jak na 1wszy post jesteście zadowoleni.

_________________
moje auto viewtopic.php?f=6&t=67008


Ostatnio edytowano 10 grudnia 2009, 21:47 przez dzikigrzyb, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] Wymiana tulei górnych wachaczy FOTO
PostNapisane: 10 grudnia 2009, 21:36 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 160
Lokalizacja: Cieszyn
Moje BMW: E36 sedan
Kod silnika: M40B18
czy to ta część może odpowiadać za trzepanie kierownicą w przedziale 100km/h+ w e36?

_________________
http://lockerz.ir.pl/ zdobywaj nagrody


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] Wymiana tulei górnych wachaczy FOTO
PostNapisane: 10 grudnia 2009, 21:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 19
Moje BMW: e38
Kod silnika: m73
nie wiem jak w e36.. ale skoro w e32, e34. e38 i e39 tak jest.. u mnie obijawiało się to trzepaniem w przedziale od 80 do 120 km.h to i w e36 zapewne tak jest. być może to dopiero początki i jeszcze tuleja na innych prędkościach daje radę

2. rzecz wyważenie kół
3. mogą być krzywe tarcze hamulcowe, ale to byś pardziej przy hamowaniu miał wibracje
4. jak masz nieoryginalne koła.. to potrzebujesz pierścieni centrujących.. be znich też koła jak jajowate się kręcą.

Pozdrawiam

_________________
moje auto viewtopic.php?f=6&t=67008


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] Wymiana tulei górnych wachaczy FOTO
PostNapisane: 11 grudnia 2009, 20:06 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 2786
Lokalizacja: BYDGOSZCZ
Moje BMW: AR 159
karwek, stan przed p[rzednim kołem i pchnij je od góry w stronę tyłu auta, jesli koło będzie się cofało masz tuleje do wymiany

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] Wymiana tulei górnych wachaczy FOTO
PostNapisane: 11 grudnia 2009, 20:24 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 7448
Lokalizacja: Toruń
Moje BMW: e39 530d
Kod silnika: M57D30
Garaż: www.tinyurl.com/podol-e39
dzikigrzyb napisał(a):
Pozdrawiam wszystkich famów BMW i mam nadzieję że jak na 1wszy post jesteście zadowoleni.
:super: świetny opis, na pewno niejednej osobie się przyda :ok:

_________________
Obrazek
Kupię deskę w skórze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] tuleje górnych wahaczy- wymiana (FOTO)
PostNapisane: 12 grudnia 2009, 21:18 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 14
Lokalizacja: Wielkopolska
dobra robota super opis


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] tuleje górnych wahaczy- wymiana (FOTO)
PostNapisane: 14 grudnia 2009, 20:08 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
SUPER :padam: :padam: :padam:

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] tuleje górnych wahaczy- wymiana (FOTO)
PostNapisane: 28 marca 2012, 13:59 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 14
Moje BMW: E36
Kod silnika: M43
Bardzo bym prosił o odświeżenie fotek jest to możliwe ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e38][e32][e34][e39] tuleje górnych wahaczy- wymiana (FOTO)
PostNapisane: 22 maja 2014, 14:22 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 38
Moje BMW: E39 530d
Kod silnika: M57
Odgrzewam.Co z tymi fotami?Da sie odswiezyc?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 21 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL