BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 kwietnia 2024, 09:08

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Zdjęcia zamieszczone przez Was powinny być zgodne z poniższymi zaleceniami.
Poniżej jest program do zmiany rozdzielczości zdjęć.


1) Nie wrzucamy zdjęć większych niż 1280x1024. Jeżeli mamy zdjęcie większe zmniejszamy je lub robimy miniaturkę i wrzucamy ją odpowiednio podlinkowaną do zdjęcia dużego.
2) Nie wrzucamy zdjęć WT, godzących w pojęcie estetyki, zdjęć propagujących przemoc, pornografię, łamanie przepisów ruchu drogowego, złego obchodzenia się z samochodem lub innych mogących kogoś urazić (jeżeli czujecie że kogoś urazi, prawdopodobnie tak będzie).
3) Na temat zamieszczanych tutaj zdjęć każdy z nas wyraża swoje zdanie, dyskutujemy. Nie ubliżamy sobie, nie używamy łaciny, każdy ma prawo do własnej oceny z którą możemy się nie zgadzać.
4) Łamanie zaleceń będzie karane ostrzeżeniami.
5) Tytuł tematu piszemy w postaci "Użytkownik -->> ModelAuta, krótki opis"


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 774 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 13:30 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 40
Lokalizacja: Pietrowice Wielkie
Moje BMW: 330i Tour
Kod silnika: M54B30
Też śmigam na Volvo 5W30 i nie narzekam! Ile dałeś i z jakiej firmy masz filtr paliwa?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 13:33 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 32
Posty: 2977
Lokalizacja: RMI
Moje BMW: e90 330d +
Kod silnika: m57t2
wojtasWLK napisał(a):
Taki zestaw jak moj :) ile czasu zamierzasz plukac?




U siebie płukałem ok 60min , silnik pracował na wolnych obrotach , czasami lekkie przegazówki do ok 2-2,5tys obr.

Z tego co Leo pisał w swoim temacie o reanimacji m54b30 te 60min to minimum. Wcześniej czytałem , że dopiero po ok 50-60min zaczynają się rozpuszczać osady w silniku więc warto popłukać ciut dłużej niz podaje producent.


GAbRIEL117 napisał(a):
Ile dałeś i z jakiej firmy masz filtr paliwa?



Knechta kosztuje niecałe 200zł.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 13:42 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 29700
Lokalizacja: Katowice
Garaż: ///M4 20iA+ LCI
było:
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
GAbRIEL117, jak widać na foto, mann, kupiłem tutaj - http://www.aso-bmw.pl/search/view/?numer=13327512019 - ta cena minus zniżka ;)

!kuchar napisał(a):
DaaN napisał(a):
a tymczasem właśnie przyszła paczka od Michała z SP

Lubie takie zdjęcia obowiązkowe :rotfl:


przynajmniej widać co i kiedy było robione ;)

forest, artur441, :ok:

damianRC, to ciekawe, poczytam, dzięki :piwo:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 13:52 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 40
Lokalizacja: Pietrowice Wielkie
Moje BMW: 330i Tour
Kod silnika: M54B30
DaaN napisał(a):
ta cena minus zniżka


To napisz mi jeszcze kolego, ile jest tej zniżki? Może być na PW! :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 14:42 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 34
Posty: 3082
Lokalizacja: Kętrzyn
Moje BMW: 540i
Garaż: Volvo S40 II 2.0d
!kuchar napisał(a):
kupiec_fkl napisał(a):
Rzeczywiście wystarczyłby 5W40 lub najlepiej 0W40, ale jak ktoś lubi czasem pokręcić bączki i postawić auto bokiem to 5W50 to idealny olej

tak w związku z Twoim postem tutaj link do porządnego artykułu. Podesłał mi Piotrek ze zmienolej. Długi jest ale warto poczytać:
http://www.zmienolej.pl/kompendium-wied ... do-silnika


No nie od dziś wiadomo, że pierwsza liczba przed W oznacza lepkość w niskich temperaturach. Druga liczba po W oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Im mniejsza pierwsza liczba przed W tym lepiej olej będzie smarował silnik w niskich temperaturach, a im wyższa druga liczba tym dłużej możemy upalać :D Całego artykułu niestety nie czytałem więc ciekawi mnie puenta ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 14:48 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1860
Moje BMW: brak
Kod silnika: Turbo
kupiec_fkl napisał(a):
!kuchar napisał(a):
kupiec_fkl napisał(a):
Rzeczywiście wystarczyłby 5W40 lub najlepiej 0W40, ale jak ktoś lubi czasem pokręcić bączki i postawić auto bokiem to 5W50 to idealny olej

tak w związku z Twoim postem tutaj link do porządnego artykułu. Podesłał mi Piotrek ze zmienolej. Długi jest ale warto poczytać:
http://www.zmienolej.pl/kompendium-wied ... do-silnika


No nie od dziś wiadomo, że pierwsza liczba przed W oznacza lepkość w niskich temperaturach. Druga liczba po W oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Im mniejsza pierwsza liczba przed W tym lepiej olej będzie smarował silnik w niskich temperaturach, a im wyższa druga liczba tym dłużej możemy upalać :D Całego artykułu niestety nie czytałem więc ciekawi mnie puenta ;)


To przeczytaj :) Nie zawsze wieksza liczba po "W" oznacza lepiej dla danego silnika.

_________________
Moje BMW E46 330i
viewtopic.php?f=6&t=120047


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 14:57 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 387
Moje BMW: e34 M5:)
Kod silnika: M50B25
Sorry,ale tak troszke zbocze z tematu silnika....Daan....nie pasuje do Ciebie te autko-powinienes tak dbac o jakiegos klasyka...wtedy zagladalbym tu z wielkim zainteresowaniem...e46....jakos mie podchodzi...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 15:06 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
powiem tak, jako ze katuje silniki dobrze ze lejesz olej z holandii, a nie z polski czy innego kraju, ale rownie dobrze moglbys wlac najlepszy olej wg katalogu TOTALA, bo francuzy sa w tej branzy mocni na ten moment, tam to wszystko sie teraz kreci, cala chemia nie tylko samochodowa tam powstaje. masa czesci niemieckich tanszym kosztem... ja katuje silniki benzynowe na tych olejach i wg mnie sa idealne na tyle rozwiniete (w niektorych przypadkach wyzej niz niemieckie) ze mozna je wlac do m54b30 kilka razy wlalem olej BMW oryginalny z Monachium i sie zawiodlem, a cena za ten sam produkt jest znacznie nizsza ze wzgledow na mniejsze koszta produkcji we francji. w tym przypadku przeplacasz. naprawde olej z holandii nie bedzie w tym pzypadku lepszy. dobry olej poczujesz po odmuleniu silnika i czystosci w nim. natomiast filtr MAN jak najbardziej OK, dobrze robisz...tu muszę pochwalić. BMW stosowalo fabrycznie MAN-a, spokojnie mozesz stosowac filtre BOSCH, mają teraz wysoki poziom jakosci dystrybucja francja czy germany nie ma znaczenia. filtry weglowe polecam mahle austriackie lub weglowy corteco (dobre wykonanie) przewaznie dystrybucja francja :) świece z USA które obiecałem dla Ciebie produkcji GERMANY są w drodze do mnie i na dniach bedą. wyśle je w tym tygodniu. coraz wiecej czesci powstaje w innych krajach Europy niz sa sprzedawane. tyle ode mnie. W Polsce sa fabryki czesci do BMW oryginalnych

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Ostatnio edytowano 26 listopada 2013, 15:31 przez pawelos666, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 15:23 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 34
Posty: 3082
Lokalizacja: Kętrzyn
Moje BMW: 540i
Garaż: Volvo S40 II 2.0d
!kuchar napisał(a):
kupiec_fkl napisał(a):
!kuchar napisał(a):
kupiec_fkl napisał(a):
Rzeczywiście wystarczyłby 5W40 lub najlepiej 0W40, ale jak ktoś lubi czasem pokręcić bączki i postawić auto bokiem to 5W50 to idealny olej

tak w związku z Twoim postem tutaj link do porządnego artykułu. Podesłał mi Piotrek ze zmienolej. Długi jest ale warto poczytać:
http://www.zmienolej.pl/kompendium-wied ... do-silnika


No nie od dziś wiadomo, że pierwsza liczba przed W oznacza lepkość w niskich temperaturach. Druga liczba po W oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Im mniejsza pierwsza liczba przed W tym lepiej olej będzie smarował silnik w niskich temperaturach, a im wyższa druga liczba tym dłużej możemy upalać :D Całego artykułu niestety nie czytałem więc ciekawi mnie puenta ;)


To przeczytaj :) Nie zawsze wieksza liczba po "W" oznacza lepiej dla danego silnika.


Doczytałem tylko, że dla jakiejś Corolli przez producenta proponowany jest jakiś kosmiczny olej 0W20. Do M54B30 z tego co kojarzę proponowany jest 0W40 więc 5W50 będzie tylko trochę gorszy w niskich temperaturach, ale za to trochę lepszy przy katowaniu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 15:28 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
silnik tej toyoty moze byc scisly dlatego wymaga 0w20 w przypadku m54 wystarczy 5w40, silniki te biora olej 0w bym nie lal do normalnej jazdy na caly rok :)

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 15:45 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 34
Posty: 3082
Lokalizacja: Kętrzyn
Moje BMW: 540i
Garaż: Volvo S40 II 2.0d
pawelos666 napisał(a):
silnik tej toyoty moze byc scisly dlatego wymaga 0w20 w przypadku m54 wystarczy 5w40, silniki te biora olej 0w bym nie lal do normalnej jazdy na caly rok :)


Dlaczego 0W40 byś nie lał do jazdy na cały rok ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 15:47 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 29700
Lokalizacja: Katowice
Garaż: ///M4 20iA+ LCI
było:
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
krupek napisał(a):
Sorry,ale tak troszke zbocze z tematu silnika....Daan....nie pasuje do Ciebie te autko-powinienes tak dbac o jakiegos klasyka...wtedy zagladalbym tu z wielkim zainteresowaniem...e46....jakos mie podchodzi...


:D

krupek, wiem o czym mówisz, cały czas przeglądam ogłoszenia i nic nie ma... jest e46 i teraz nim się zajmuję ale jak widzisz, 35storn tematu a nic nie zrobione :rotfl: tak jak pisałem, to nie docelowe auto i chodź pomysłów mam sporo, także na to e46 to nie wiem czy będę je tu realizował ;)

GAbRIEL117, pw poszło

pawelos666, kupiec_fkl, :ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 26 listopada 2013, 16:30 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
zastosuj olej z reklamy ktora mam w linku w podpisie, ten bedzie wlasciwy :wstyd:

kupiec_fkl bo nic mi on nie da w takim silniku i nie spelni on w nim swojego zadania do jakiego zostal przeznaczony, jeszcze kiedy silnik jest nowszy to tak... :oczami: dla tych silnikow 0w40 nie, m54 pali olej, no chyba ze ktos male dystanse robi, czeste odpalanie krotkie odcinki to tak :ok: ja bym patrzyl bardziej na klase jakosci oleju i dodatki :)

mialem edge 5w30 2000km zrobilem na nim plukalem silnik przebieg byl 165kkm (caly czas wczesniej lany castrol)
zmiana na totala 5w40 energy z aprobata LL-01 BMW
wrazenia? takie ze silnik ciszej pracuje, nawet teraz jak jest 2oC jesli sie juz rozgrzeje, niz latem na castrolu 5w30
ja mysle ze sporo maja do powiedzenia dodatki w oleju syntetycznym, te wszystkie nagary rozpuszcza, zmywa radze bardziej sie przygladac na API oleju (im wyzsze SM, SN tym lepiej), nie dyskwalifikowal firm i nie porownywac calkiem innych produktow roznych firm.

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> olej -> 34
PostNapisane: 30 listopada 2013, 16:49 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 29700
Lokalizacja: Katowice
Garaż: ///M4 20iA+ LCI
było:
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
dziś zabrałem się za wymianę oleju i wszystkich filtrów w 330i ;)

przebieg:

Obrazek

pacjent na kanale:

Obrazek

żeby zlać trzeba zalać :D

Obrazek

się sączy:

Obrazek

w międzyczasie wymieniony filtr kabinowy:

Obrazek

nowy filtr oleju:

Obrazek

nowy filtr powietrza:

Obrazek

przyszła pora na filtr paliwa, tutaj jeszcze stary bosch'a:

Obrazek

tu już nowy:

Obrazek

no i gwóźdź a raczej śruba programu :D

Obrazek

dobrze że ASO było jeszcze czynne, wpadła nowa śruba z podkładką i mogłem zalewać:

Obrazek

M54B30 chodzi ciutkę ciszej ale nie ma jakiejś kolosalnej różnicy pomiędzy wcześniejszym Castolem a tym Valvo, ale lepiej wkręca się na obroty i przyjemniej się jeździ, zobaczymy jak będzie podczas eksploatacji ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 16:55 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 34
Posty: 3082
Lokalizacja: Kętrzyn
Moje BMW: 540i
Garaż: Volvo S40 II 2.0d
To śruba spustowa oleju ? Jak ją załatwiłeś i jak udało Ci się ja potem wykręcić ?

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 16:57 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
wesoło z tą śrubą :/
dobrze, że miałeś gdzie kupić

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 17:01 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 29700
Lokalizacja: Katowice
Garaż: ///M4 20iA+ LCI
było:
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
kupiec_fkl napisał(a):
To śruba spustowa oleju ?


tak

kupiec_fkl napisał(a):
Jak ją załatwiłeś


ledwo dokręciłem i poszła... jest bardzo słaba, nie to co w e34

kupiec_fkl napisał(a):
jak udało Ci się ja potem wykręcić ?


ona jest w środku pusta i na szczęście miałem "wkrętaki", wkręciłem i wykręciłem tą gwintowaną część :)

rorafalki napisał(a):
wesoło z tą śrubą :/
dobrze, że miałeś gdzie kupić


no miałem czarne myśli ale 15minut i była już nowa śruba w misce :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 17:34 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 39
Posty: 2464
Lokalizacja: Sokółka
Moje BMW: e36 coupe
Kod silnika: M50B30
Garaż: e36 325i alpinweiss http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=154980 e38 740i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=145154 moje byłe e36 w Dakarze http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=114724 e39 http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103364 moje byłe e36 GT http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=34223
ładny serwis :D ze śrubą to mocne :szok: ale strachu napędziła :P

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 18:39 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 23
Posty: 2668
Lokalizacja: PIASECZNO
Moje BMW: E36 2fab 4you
Kod silnika: M57 ruleZ
Garaż: E36 http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=144075
DaaN napisał(a):
wpadła nowa śruba z podkładką

starą urwałeś, a ta gdzie ci wpadła :przestraszony:
ps. olej na + moim zdaniem, chociaż jestem motulowcem....(po ostatnich mondrosciach sam nie wiem co wleje...)

_________________
Obrazek
E36 330 TURBO
tuned TC-PERFORMANCE swap AIE serwis Andrew Performance mod RST
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 75&start=0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: DaaN -->> E46 330i -> serwis -> 35
PostNapisane: 30 listopada 2013, 19:05 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
łaaaaaa ale urwał :cenzura: uszczelka miedziana jakby byla nowa to by nie urwało sie :wstyd: dlatego trąbią w real oem, dorzucaja gratis do zakupow w BMW centrum;) powolajcie sie na mnie :wstyd: na pewno dorzuca za free :hyhy: trzeba sie upomniec :hyhy:

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 774 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 146 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL