Witam,
Temat zakupu używanego BMW w dobrym stanie nie jest łatwy, tym bardziej jeśli chodzi o modele, których na rynku jest stosunkowo mało. Czytałem sporo opinii na forach, staram się też pytać właścicieli, ale dobrych porad nigdy nie za wiele, dlatego mam nadzieję, że moderatorzy pozostawią ten temat. Jeśli jednak ktoś uzna, że informacji o 540 jest wystarczająco dużo i wystarczy poszukać to zrozumiem, że temat zostanie usunięty.
Dodam, że zainteresowany zakupem 540 nie jestem ja, lecz mój brat, jednak bardzo zależy mi, aby trafić dobry egzemplarz, gdyż to ja nakłoniłem go do marki BMW i zakupu właśnie E39 w tej wersji silnikowej. Zarówno ja, jak i mój brat jesteśmy całkowicie świadomi kosztów eksploatacji, które małe nie są, ale nie ma tutaj mowy o oszczędzaniu na stanie mechanicznym samochodu. Myślę, że koszty eksploatacji 540 są adekwatne do tego, co w zamian oferuje ten samochód.
Zależy mi na tym, aby uzyskać jak najwięcej opinii odnośnie tego samochodu i odpowiedzi na kilka nurtujących mnie pytań, a więc do rzeczy:
1. Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie?
Najprawdopodobniej już jutro wyruszymy w celu obejrzenia pierwszej sztuki, więc chciałbym wiedzieć w tej kwestii jak najwięcej
Oczywiście nasza wiedza jest trochę za mała, więc w przypadku zakupu na pewno będzie trzeba udać się do jakiegoś "kumatego" mechanika. Samochód, który jutro jedziemy obejrzeć jest z okolicy, więc tym łatwiej byłoby go "prześwietlić" w pobliskim serwisie BMW.
2. LPG
Przebiegi roczne mojego brata powodują, że instalacja gazowa jest niejako koniecznością, gdyż jazda na benzynie byłaby w tym przypadku raczej irracjonalna. Do tej pory obaj byliśmy przeciwnikami gazu, szczególnie w samochodach o dużych pojemnościach, jednak dzięki obserwacji tego i kilku innych for zrozumiałem trochę, że gaz nie jest już takim złem jak jeszcze kilka lat temu i można bezproblemowo poruszać się zagazowanym 540. Do tej pory instalacja gazowa w samochodzie kojarzyła mi się ze smrodem w środku, jakimiś falującymi obrotami, kichanie/strzelaniem itp. Ogólnie same stereotypy. Według niezbyt skomplikowanych wyliczeń koszt tankowania 540 z LPG będzie niższy aniżeli mojego 528i bez LPG. Według tego co wyczytałem, instalacja gazowa, która spełni oczekiwania to koszt 4500-5000 złotych. Czy spadek mocy na LPG jest odczuwalny (rozumiem, że nigdy nie będzie to to samo co benzyna), ale ewentualnie jak duże są te różnice w osiągach?
No i jeszcze jedno pytanie... Co w przypadku, jeśli samochód ma już zainstalowaną instalację LPG? Na co należy zwrócić uwagę, jak sprawdzić, czy jest to dobrej klasy instalacja itp.?
3. 540i vs 540iA
Wiadomo, że koniec lat 90. to era dość zamulających automatów, o czym niestety mogłem się przekonać w przypadku jednego z moich poprzednich samochodów. Jednak czy to prawda, że w przypadku 540 te różnice są jednak jakby mniej odczuwalne? Rozmawiałem ostatnio z jednym posiadaczem takiego auta w automacie i twierdzi, że widoczne różnice zaczynają się od 160km/h. Samochód nie ma być do wyścigów, ale do sprawnego poruszania, więc chyba ten automat nie jest wcale złą opcją? Znalezienie 540 w manualu do łatwych zadań nie należy, szczególnie że... brat najchętniej kupiłby Touringa.
4. 540 vs 535
Może warto sobie ułatwić poszukiwania i poszerzyć ich zakres o słabszą wersję V8 w E39, czyli 535i/535iA? Nie jestem do końca przekonany, bo z tego co słyszałem koszty eksploatacji są praktycznie takie same, a różnice w osiągach jednak dość znaczące...
5. Przebieg
Wiadomo, że zweryfikowanie realnego przebiegu używanego auta łatwe nie jest i trzeba raczej zwracać uwagę na jego stan techniczny niż przebieg, ale czy przy ewentualnych poszukiwaniach wykluczać auta z jakimś dużym przebiegiem, czy dla tego motoru nawet duże przebiegi są w zupełności bezpieczne? Myślę, że wszystko jest kwestią dobrego eksploatowania i zadbane auto z dużym przebiegiem jest lepszą opcją niż źle serwisowane z niższym i uważam, że to podejście jest dość rozsądne, no ale za pytanie się nie płaci
6. Wersja silnika 4.4
W zależności od lat produkcji występowały pewnie różne wersje silnika 4.4, bez vanosów, z pojedynczym, podwójnymi. Które sprawiają mniej problemów, a których należy się wystrzegać? A może wszystkie są dobre?
Na tę chwilę więcej pytań nie mam. Mam nadzieję, że pomożecie mi i otrzymam satysfakcjonujące odpowiedzi. Jak wspomniałem, jest to ważne, gdyż trochę czuję się odpowiedzialny i chciałbym, aby to auto okazało się dobrym wyborem, a jeśli będzie to sedan to... może je z czasem po prostu od brata odkupię
Pozdrawiam i z góry dziękuję!