BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 1 listopada 2024, 01:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 234 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 25 lipca 2007, 22:38 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Oto krótka historia pewnego silnika... niesamowitego silnika...

Czyli... GOLDFISCH... V16... :!:

Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku,
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...

I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...

Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną.

Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym.

Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne.

V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę.

A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:

- pojemność: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopień sprężani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...

Powyższy tekst jest autorstwa Pana Rafała (cosmo). Ja dokonałem drobnych poprawek.

A oto oryginalna wersja:

CODENAAM 'GOLDFISCH'
BMW V16 motor

'Medio 1987 discussieert men in zeer kleine kring binnen de BMW Motorentwicklung over de mogelijkheden om een nog grotere motor dan de twaalfcilinder te bouwen.
Op 8 juli 1987 begint men met de constructie van deze speciale motor onder de codenaam 'Goldfisch'. Er werd besloten tot een zestiencilinder V-motor, die zou moeten ontstaan uit een verlenging van de twaalfcilinder motor.
Eind 1987 is de eerste motor gereed. In januari en februari 1988 wordt hij op de testbank afgesteld. Daarna volgt de inbouw in een exemplaar van de toenmalige 7-serie. In mei 1988 kunnen de eerste rijproeven worden gedaan. Op 7 juli 1988, dus precies een jaar na de start van het project, wordt de motor in de 7-serie intern gepresenteerd. Seriebouw wordt niet overwogen.
De motor leverde een koppel van 63,7 mkg (637 Nm) en een vermogen van 408 pk. Deze motorontwikkeling diende uitsluitend voor het tonen van de constructiemogelijkheden, die de nieuwe motorenreeks met zijn kleine cilinderinhouden biedt. De zestiencilinder motor vormt daarvan de bovengrens, een eveneens als concept ontstane driecilinder motor de ondergrens.'


Obrazek

Obrazek


Przyznajcie, niesamowity potwór, co? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:30 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
a jak z gazem do niego? :hyhy: :rotfl:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:32 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Ja myślę, że I gen. wystarczy. ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:34 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
:zdziwko: :zdziwko: :zdziwko: :zdziwko: :przestraszony: :przestraszony: :przestraszony:


16tka silnik, 16tki fele, 16tka na tylnym siedzeniu.. ładny komplet.



P.S. nie podali....spalania :cwaniak:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:36 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Przy takim silniku można głośno brechtnąć w twarz użytkownikowi V12. ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:55 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
a gdzie sie Stones podzial? :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lipca 2007, 23:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3617
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Moje BMW: e46
Kod silnika: s54
Kornelio napisał(a):
a gdzie sie Stones podzial?


szuka na ebayu V16 na sprzedaż żeby swapa zrobić do Mietka :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 00:14 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
nie wiem czy wiecie ale "Mietek" tez pracowal nad takim silnikiem...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 09:41 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
Piękny silnik w pieknej budzie :D

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 09:57 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
A oto osiągi tego monstrum:

Według symulacji komputerowej przy pomocy programy CarTest:

BMW E31, 865i

Wariant 1 - skrzynia automatyczna, 4-biegowy ZF:

Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h - 2,1 s.
0-60 km/h - 3,2 s.
0-80 km/h - 4,3 s.
0-100 km/h -5,7 s.
0-120 km/h - 8,1 s.
0-140 km/h - 10,1 s.
0-160 km/h - 12,7 s.
0-180 km/h - 16,5 s.
0-400 m - 14,0 s. (165,5 km/h)
0-1000 m - 25,1 s. (220,0 km/h)

Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) - 2,5 s.
80-120 km/h (kick-down) - 3,7 s.
80-140 km/h (kick-down) - 6,9 s.
Prędkość maksymalna 298,3 km/h (4. bieg, 5080 obr/min)

Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 20,1 l/100 km
autostrada - 14,6 l/100 km
średnio - 17,7 l/100 km

Wariant 2 - skrzynia manualna (6-biegowy Getrag):

Przyspieszenie (start z poziomu 1300 obr/min zakończony "strzałem" sprzęgła):
0-40 km/h - 1,6 s.
0-60 km/h - 2,3 s.
0-80 km/h - 4,1 s.
0-100 km/h - 5,4 s.
0-120 km/h - 7,7 s.
0-140 km/h - 9,7 s.
0-160 km/h - 12,0 s.
0-180 km/h - 15,6 s.
0-400 m - 13,6 s. (166,9 km/h)
0-1000 m - 24,5 s. (221,3 km/h)

Elastyczność:
60-100 km/h (2. bieg) - 2,4 s.
60-100 km/h (3. bieg) - 3,7 s.
60-100 km/h (4. bieg) - 5,5 s.
60-100 km/h (5. bieg) - 7,6 s.
60-100 km/h (6. bieg) - 10,3 s.
60-140 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 6,7 s.
80-120 km/h (3. bieg) - 3,6 s.
80-120 km/h (4. bieg) - 5,3 s.
80-120 km/h (5. bieg) - 7,1 s.
80-120 km/h (6. bieg) - 9,6 s.
80-160 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 7,9 s.

Prędkość maksymalna - 301,0 km/h (6. bieg, 5080 obr/min).

Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 26,9 l/100 km
autostrada - 15,3 l/100 km
średnio - 21,7 l/100 km

***

Test porównawczy
BMW 750iL <-> BMW 765iL

Układ cylindrów: V12 <-> V16
Stopień sprężania: 8,8:1
Pojemność: 4988 ccm <-> 6651 ccm
Moc: 300 KM przy 5200 obr/min <-> 408 KM przy 5200 obr/min
Moment: 450 N-m przy 4100 obr/min <-> 637 N-m przy 3900 obr/min
Maksymalna prędkość obrotowa: 6000 obr/min
Skrzynia automatyczna, 4-biegowa ZF 4HP24 (przełożenia 2,48 / 1,48 / 1,00 / 0,73).
Przekładnia główna o przelożeniu 3,15 <-> 2,81
Masa testowa 1910 kg <-> 1980 kg
Opony 225/60-15
Współczynnik oporów powietrza 0,32. Rozstaw osi 2945 mm, szerokość 1845 mm, wysokość 1400 mm, prześwit 120 mm.

Wyniki testu:
Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h – 2,5 / 2,0 s.
0-60 km/h – 3,8 / 3,1 s.
0-80 km/h – 5,2 / 4,2 s.
0-100 km/h – 7,8 / 6,2 s.
0-120 km/h – 10,2 / 8,0 s.
0-140 km/h – 13,9 / 10,2 s.
0-160 km/h – 17,9 / 13,6 s.
0-180 km/h – 22,9 / 17,0 s.
0-400 m – 15,6 s. (148,5 km/h) / 14,1 s. (163,3 km/h)
0-1000 m – 27,9 s. (194,0 km/h) / 25,4 s. (211,8 km/h)
Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) – 4,0 / 3,1 s.
60-140 km/h (kick-down) – 10,0 / 7,1 s.
80-120 km/h (kick-down) – 4,9 / 3,8 s.
80-160 km/h (kick-down) – 12,7 / 9,5 s.
Prędkość maksymalna 247,3 km/h (4. bieg, 5170 obr/min) <-> 273,7 km/h (4. bieg, 5090 obr/min)

Zużycie paliwa (wg normy US):
miasto – 18,2 / 21,6 l/100 km
autostrada – 13,7 / 16,1 l/100 km
średnio – 16,2 / 19,1 l/100 km


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:24 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
Byłaby latająca "locha" :D

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:25 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Ciekawi mnie bardzo, jak pracował ten potwór?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:35 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 8665
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Moje BMW: 535i
Kod silnika: N55
valdorane napisał(a):
Przy takim silniku można głośno brechtnąć w twarz użytkownikowi V12. ;)



niekoniecznie, bo ma gorsze te "wirtualne" osiagi niz Cl600 z 5 biegowa skrzynia. MB do w140 opracowal rowniez v16, ale ostatecznie zrezygnowal z wporwadzenia go do sprzedazy. Chyba i BMW i MB doszli do wniosku ze z v12 mozna wycisnac co sie tylko chce..




swoja droga czy nie jest interesuajce ze MB wprowadzajac pierwsze w140 v12 z 4 biegowa skrzynia wyciagneli z niego wlasnie 408 koni? A wiec tyle ile BMW z tego v16? Czyzby chcieli pokazac BMW ze osiagna ich "szczyt" w seryjnym silniku? I dzieki temu beda mieli gwarancje przewagi mocy nad BMW? Mysle ze to doskonaly przyklad rywalizacji miedzy BMW i MB (ta moc 408 PS).

_________________
Darmowe rozkodowanie VIN (Polski opis):
napisz VIN na ==>> stones1@wp.pl
Problem z PW, proszę pisać na mail


Ostatnio edytowano 26 lipca 2007, 10:41 przez stones1, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:40 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
stones1 napisał(a):
niekoniecznie, bo ma gorsze te "wirtualne" osiagi niz Cl600 z 5 biegowa skrzynia.

nie patrz na osiągi tylko do 100, a popatrz na elastycznosć... :D nieznasz danych Cl600, więc nie weimy co by było gdyby było. :)

pozdrawiam

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:41 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 8665
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Moje BMW: 535i
Kod silnika: N55
Jeztom napisał(a):
stones1 napisał(a):
niekoniecznie, bo ma gorsze te "wirtualne" osiagi niz Cl600 z 5 biegowa skrzynia.

nie patrz na osiągi tylko do 100, a popatrz na elastycznosć... :D nieznasz danych Cl600, więc nie weimy co by było gdyby było. :)

pozdrawiam



5 biegowy CL ma 11,5 do 160km/h.... wiec :rotfl:

_________________
Darmowe rozkodowanie VIN (Polski opis):
napisz VIN na ==>> stones1@wp.pl
Problem z PW, proszę pisać na mail


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:43 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
stones1 napisał(a):
swoja droga czy nie jest interesuajce ze MB wprowadzajac pierwsze w140 v12 z 4 biegowa skrzynia wyciagneli z niego wlasnie 408 koni?


nie, nie jest ciekawe.

Bo z 5,4 BMW wycisnęło wczesniej prawie 400KM. pzdr

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:45 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
stones1 napisał(a):
5 biegowy CL ma 11,5 do 160km/h.... wiec :rotfl:


Elastyczność to nie przyspieszenie do 160km/h , pozatym porównujesz inne "bajki" . pzdr


PS: A myślałem że CL jest tylko dużo bardziej komfortowy hahahahhaa

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Ostatnio edytowano 26 lipca 2007, 12:50 przez Jeztom, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:55 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
A zacznijcie sie tylko kłócić, to ja Wam pokażę. :krzeslem: :krzeslem: :krzeslem:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 10:57 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 44
Posty: 990
Lokalizacja: Żory
Moje BMW: E46 330i, było kilka
Kod silnika: M54B30
valdorane napisał(a):
A zacznijcie sie tylko kłócić, to ja Wam pokażę. :krzeslem: :krzeslem: :krzeslem:

ja jestem spokojny, tylko stones znów coś odnosi do swojego merca, podczas gdy jest w temacie BMW.

Fajnego ma mercedesa, ale nas bardziej grzeją smigiełka nie gwiazdy, a przynajmniej wiekszość.

Natomiast tobie Valdorane temat się udał bardzo.

pozdrawiam

_________________
Pełna oferta oryginałów i zamienników dla BMW|MINI|MOTORRAD

http://www.ASO-BMW.pl[/b]
https://www.facebook.com/ASOBMW/

Sprzedam:
BMW X3 Sport Pakiet


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lipca 2007, 11:13 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Kolejna ciekawostka!

ROLLS-ROYCE 100EX EKSPERYMENT NA STULECIE

W marcu 2004 roku Rolls-Royce, na stulecie firmy wypuścił eksperymentalny samochód: R&R 100EX. Kabriolet z czterema miejscami siedzącymi i silnikiem V16!

Obrazek

Jest to ulepszona wersja 6 litrowego silnika BMW V12. Zwanego Goldfish, czyli 16 cylindrowe monstrum o pojemności 8998 cm³ i mocy 600KM (!) i momencie obrotowym wynoszącym 920 Nm (!).


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 234 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL