Tak z ciekawości szukałem różnych informacji, porównań, testów itp. oraz zestawień olejów w technologi syntetycznej HC z full syntetykami PAO.
Wychodzi na to, ze Mobil 1 5W50 Peak Life jest to olej syntetyczny HC grupy III+. tak samo zresztą jak Motul 8100 x-cess 5W40 i 90% wszystkich olei syntetycznych/w technologi syntetycznej.
Jak widać PAO ma swoje zalety ale ma też wady a najlepsze oleje to 100% PAO+estry - zakładając, że ten ktoś się nie myli ale raczej mógł to pisać ktoś znający sie w tym temacie.
.." Na olejach bazie PAO (PoliAlfaOlefiny), przeważnie silnik bardziej "metalicznie" pracuje (nie spodziewaj się jakiejś kolosalnej różnicy, nie ma co przesadzać) - co nie znaczy że zle! Po prostu taki urok olejów wpełnisyntetycznych, najnowszym trendem sa oczywiście mieszanki PAO/Ester.
Sama baza nie ma aż tak wielkiego znaczenia jeśli chodzi o same odgłosy pracy, to raczej wszelkiego rodzaju uszlachetniacze i dodatki "anty..." powodują nasze subiektywne odczucia co do głośności pracy silnika.
Leniwiec napisał/a:
na bazie czego jest w takim razie LM
ani Valvoline ani Liqui Moly nie są olejami wpełnisyntetycznymi w dosłowym tego rozumieniu.
Powiedział bym, że Valvoline i LM to oleje grupy III+ (to oleje syntetyczne/syntetycznej technologii ale napewno nie full syntetyki - 100% syntetyki) -taka gra słów a jednak ma znaczenie dla kogoś kogo to interesuje...prawdę mówiąc to dla normalnego użytkownika niewiele takie dane wnoszą.
Co to znaczy syntetyk ?
Dawno temu oznaczało to bazę PAO.
Teraz już nie ma 100% olejów PAO. Bo nie jest to najnowsza technologia, są drogie a nie do końca relacja jakości do ceny jest dobra.
Stosuje się mieszaniny różnego rodzaju baz PAO, HC, HC-HI, estry.
Rezultat przy niższej cenie niż 100% PAO otrzymuje się finalnie lepszy produkt.
5W/40syntetyk (PAO) ...a inny 5W/40 wyk. w technologii syntetycznej czy pełen syntetyk jedno i drugie 5W ...no chyba że ktoś zmienia na zimę olej na 0W wtedy ew będzie słychać lekko różnicę (ja właśnie tydzień temu zalałem Synthoil Longtime Plus 0 W-30) na grudzień-luty jak znalazł bo muszę codziennie śmigać do pracy i katować auto odpalaniem nawet w najwększy mróz na wiosnę zmiana na 5W/40.
Auto fajnie odpala na tej "wodzie" chyba ciut szybciej się nagrzewa silnik i w trakcie jazdy silnik zdecydownie ciszej pracuje. Doocelowo jednak dłuższej jazdy na 0W/30 nie polecam a szczególnie w lecie.
Ostatnio jeździłem 1.9 tdi zalanym 0W/30 ELF EVOLUTION OIL CRV 0W30 - 506.01 i Elf FullTech 0W30 (zalanym 2+2 litry) ... Ful Tech ma temeraturę płynięcia -54 C i jest full syntetykiem (PAO) , CRV technologia syntetyczna (mimo 0W...) temeratura płynięcia - 39C (widać różnicę między full synetykiem a tech. synt.) - powiem, że silnik chodził strasznie ciuchutko jak się zagrzał a i w trasie prawie go nie było słychać ...gdybym nie wiedział , że jadę 1,9 tdi - dieslem, i nie wiedział jak taki silnik pracuje mógł bym uwierzyć, że jadę np benzyną 1,6
"Jeśli chodzi o grubość filmu olejowego to natualnie oleje PAO/ester cechuje niższa jego grubość (przy zachowaniu tej samej klasy lepkości i wymaganego HTHS) od olejów produkowanych w technologii HC co może również mieć znaczenie w zakresie przepływu oleju przez filtr oleju - zwłaszcza zimą i w czasie sukcesywnego zapychania filtra sadzą.
Oleje wykonane w technologii PAO/ester również cechuje na ogół lepsza płynność w ujemnych temperaturach co zimą i kiedy filtr oleju zacznie zapychać się sadzą - obniży czas obiegu oleju poprzez bypass w filtrze oleju - czyli bez filtrowania.
Olej w klasie lepkości niższej - zapewniający lepszą cyrkulację skuteczniej będzie chłodził silnik niż olej o zbyt wysokiej lepkości (poprzez gorszą cyrkulację i zbyt wysokie ciśnienie oleju - otwierające zawór przlewowy w pompie). Oczywiście jeśli będzie +40C to wtedy do auta powinien być zalany SAE 40 raczej niż SAE 30 - pełna zgoda i zgodnie z manualem a to dlatego, że system chłodzenia nie utrzyma oleju w temp np. <90C a wynosić ona będzie np. 10C+ więcej - olej wtedy będzie niższej lepkości i silnik będzie działał równie prawidłowo jak na 5W-30 w temp <30C.
Byłbym jednak ostrożny w zalewaniu olej o wyższej klasie lepkości dla tych 2-4 tygodni upałów a pozostałe 50 tygodni jeżdżąc niepotrzebnie na oleju zbyt wysokiej lepkości ponieważ statystycznie 70% zużycia silnika ma miejsce podczas jego startu (czyt. m.in. przez zawsze zbyt wysoką lepkośc oleju na starcie).
Ochrona silnika to nie tylko lepkość oleju ale również dodatki np. ZDDP a "eko" oleje to te z C2/C3 itp... zaś klasę lepkości (pompowalność, lepkość kinematyczną i HTHS) dobiera się do konstrukcji silnika + temp otoczenia wpływającej na wydajność systemu chłodzenia + do stylu/warunków jazdy / obciążenia - zgodnie z manualem
Problem jednak polega na tym, że zakładając PAO/ester jako kryterium podstawowe - wyelimunujemy większość ww. olejów z listy wyboru - taka przykra rzeczywistość..."
"Generalnie przewag PAO/ester jest kilka ale oczywiście zależy to od wykonania/jakości np.
- ww. stabilność - lepkości (de facto ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
- lepsza płynność / pompowalność w ujemnych temp
- wyższa wytrzymałość w wysokich temp oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala "gęstnienia" oleju po pewnym czasie)
- wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
- dla diesela PAO/ester są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania DPF"
Naturalną zaletą HC jest naturalna polaryzacja, która owocuje przyleganiem do metalu ale w olejach opartych o PAO dodaje się odrobinę estrów albo HC aby uzyskac odpowiedni efekt. Ponadto HC lepiej tłumią hałasy od PAO czy estrów.
Czasami HC bywają tańsze ale z tym bywa różnie jak wiemy.
Oleje na tanich i kiepskich dodatkach opartych na bazie PAO powodują że uszczelnienia twardnieją i traca swoją elastyczność stąd mit o wyciekach olejów syntetycznych Tylko dobre oleje PAO sa tak skomponowane ze posiadaja w swoim skladzie równiez dodatki neutralnie czy dobrze wplywajace na owe uszczelnienia.
Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.
Badania laboratoryjne dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%.
Mowiac olej w pełni syntetyczny mamy na mysli olej oparty o bazę poliestrową. PAO (Poliolefiny) to baza 1 generacji posiadajaca jednak wady!!!:
- niższa niż w przypadku olejów mineralnych odporność na utlenianie (starzenie się oleju). Cecha ta wynikająca ze struktury chemicznej cząsteczek jest poprawiana przez dodatek odpowiedniego, termostabilnego antyoksydantu,
- średnia wartość wskaźnika lepkości (~ 130) określająca “wielosezonowość” oleju bazowego i wpływająca na ilość wiskozatora koniecznego do formulacji wielosezonowych olejów silnikowych. Zostało doświadczalnie stwierdzone, że zwiększona ilość wiskozatora (syntetycznego polimeru długołańcuchowego) wpływa na zanieczyszczenie elementów silnika,
- niezwykle niska polarność syntetycznego oleju bazowego PAO powodująca bardzo słabą rozpuszczalność, zarówno
dodatków uszlachetniających, jak i zanieczyszczeń powstających w czasie pracy silnika. Ta właściwość wymusiła wynalezienie “półsyntetyków”, gdyż pierwotnie olej mineralny został wykorzystany jako rozpuszczalnik dodatków uszlachetniających
Dopiero wprowadzenie do stosowania bazowych olejów poliestrowych umożliwiło rozpuszczenie się pakietu dodatków w PAO, co rozpoczęło erę olejów silnikowych określanych jako “full synthetic”.
oleje w pełni syntetyczne millersa to oleje 100% PAO, co zostało uznane jako wadę, bo Motul ma estry... Tylko nikt nie zauważył, że oleje Motula competition double ester to HC+ PAO + Estry (zostało to udowodnione na podst. kart MSDS np. na forum subaru) a Millers to w seriii Motorsport to tylko PAO + estry (bez HC). Tak samo jest z olejami w pełni syntetycznymi bez estrów - czyli np. olejach do tdi - np. motul ma w dużej mierze oleje na bazie HC + PAO, które można zupełnie legalnie nazywać full synthetic, i Motul to robi (powtarzam, to nie jest żaden przekręt), ale są też oleje tylko PAO takie jak Millers. A co do półsyntetyka 5w40 VW 505.01 to baza HC + PAO: Valvoline i Millers, a do niedawna także Motul nazywały go olejem półsyntetycznym, jednak ze względu na wątpliwości klientów (5w40 półsyntetyk??) Motul nawiązał do praktyki marek takich jak Castrol czy Mobil i nazwał olej 505.01 100% synthetic (jest to olej HC + PAO, a więc znacznie lepiej niż np. oleje synthetic (nie full) które moga być np. tylko HC bez domieszki PAO). Tak więc czy Valvoline, czy Millers czy Motul 5w40 505.01 - są one w takiej samej częsci syntetyczne ---- powiedzmy
w/w infa wyszperane na necie - i z góry dziękuję Kolegom z a ich fachową wiedzę
Myślę że to da trochę jaśniejszy obraz na oleje syntetyczne (100% syntetyki ) i HC ...bo full syntetyki na bazie estrów to jednak inna bajka :bigok
Oleje, które wcześniej nie były uważane za "syntetyczne", takie jak te, które są produkowane przez ekstrakcję lub rafinację konwencjonalną "uwodornienie" lub za pomocą innych złożonych procesów chemicznych, które charakteryzują się bardziej stabilnymi wiązaniami molekularnymi i wyższym stopniem czystości i to w taki sposób, że nie jest to możliwe za pomocą normalnego "konwencjonalnego "procesu rafinacji są również traktowane jako" syntetyczne "przez ich producentów (Shell, ExxonMobil, BP) - one jednak nadal są wykonane z ropy naftowej surowe - stąd nazwy techologia syntetyczna/olej syntetyczny ...stąd "100% syntetyczny" odnosi się do bazy olejowej może być tak, że olej nie jest w 100% syntetyczny, choć Basa Olejowa jest w 100% syntetyczna.
Co pisze na ten temat Mobi???? (tłumaczenie swobodne) ---- Proszę
" Tak, to 100% syntetyczny olej. Oleje bazowe, wykorzystywane do mieszania Mobil 1 są "chemicznie zbudowane" zamiast po prostu rozbijać wiązania zawartej ropy naftowej jak w konwencjonalnych olejach mineralnych.
W pełni syntetyczne środki smarne są formułowane na wiele sposobów, przy użyciu wysokiej jakości syntetyczne oleje bazowe. Produkty te są wytwarzane poprzez reakcję chemiczną o nazwie "syntezy", ciężkie rafinacji lub innych złożonych procesów chemicznych, które charakteryzują się jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości, która jest niemożliwa do osiągnięcia przez zwykłego procesu rafinacji.
Źródło powyższych pytań i odpowiedzi jest PERFORMANCE NASCAR - Lato 2003 z artykułu zapoczątkowanego przez ExxonMobil i zatytułowany "Nadrabianie/lekcje z olejami syntetycznymi.
"100% syntetyczny olej silnikowy" "nie jest" więc 100% syntetycznym olej silnikowym, ale równie dobrze można powiedzieć, że jest to 100% syntetyczny olej silnikowy,
ponieważ baza jest w 100% syntetyczna i to, naprawdę mało znaczy, że olej silnikowy zawiera aż 20% ropy naftowej, ponieważ ropa naftowa nie jest olejem bazowym, ale nośnikiem dla zastosowania dodatków!
Teraz nie przejmujcie się, jeśli nie rozumiecie tego, tak jak większość ludzi.... :2kc
Po tym wszystkim, zastanówcie się .... ile byście byli w stanie więcej zapłacić za olej który jest - Synthetic Motor Oil & 100% syntetyczny a ile byście dali za ten sam olej gdybyście wiedzieli ,że nie było "100% syntetyczny" a tylko wykonany w technologii syntetycznej , czy to nie jest prawda? .... "
Idąc dalej
"....
5W40 Motul 8100 x-cess
( Motul baza olejowa wzmocniona - czytaj - HC ((Destylaty ciężkie Parafinowe, obrabiane Wodorem (ropa naftowa) Destylaty ciężkie Parafinowe z Odparafinowania Rozpuszczalnikowego (ropa Naftowa))
z małą domieszką PAO/estrów - a właściwie to tylko seria 0W/ .. posiada niewielkie ilości estrów) można przyjąć nazwę syntetyczny olej silnikowy ale napewno nie 100% syntetyk (full syntetyk)
http://www.buwar.pl/inc/motul/pdf/xcess5w40.pdfSTANDARDY: ACEA
A3/B3/B4,
ACEA A3/B3 - stabilny eksploatacyjnie i wysokiej jakości olej zalecany od użycia w silnikach benzynowych o wysokich osiągach, jak również w wysilonych vanach z jednostką Diesla, z wydłużonym okresem pomiędzy wymianami; HTHS 3,5 [mPa s].
A3/B4-04 - stabilny eksploatacyjnie i wysokiej jakości olej przeznaczony do użycia w silnikach benzynowych o wysokich osiągach, jak również w motorach Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu DI, TDI lub common rail, gdzie wymagana jest lepkość na ścinanie HTHS 3,5 [mPa s]. Mogą być stosowane w motorach Diesla wymagających klasy B3.
API SM/CF (w Polsce widnieje SL)
http://www.motul-oleje.pl/product/index-id-17.html ;
http://www.opieoils.co.uk...682%28GB%29.pdf ;
http://www.motul-canada.c...ss_5W40_TDS.pdf - (jesli ktoś posiada nowsze karty to zweryfikujemy dane bo widziałem już chyba ze 2/3 tego samego Motula 5W40/8100 X-cess)
http://www.motul-oil.co.u..._5W-40_(GB).pdf
APROBATY: VW502.00-505.00,
Klasa lepkości 5W40
Gęstość w 15oC 0,853
Lepkość w 100oC 14,2mm2/s
Lepkość w 40oC 86.2 mm2/s
Wskaźnik lepkości 170
Punkt zapłonu 230oC
Punkt płynięcia -33oC
TBN 10,3 mg KOH/g
HTHS 3.73 mPa.
Mobil 1 5W50
Baza olejowa należąca do grupy III+ o nazwie VISOM 6. (SHC Synthese Technology - czytaj inaczej HC+) można przyjąć nazwę syntetyczny olej silnikowy - nie jest full syntetykiem.
Mobil 1 Peak Life 5W-50 spełnia i przekracza specyfikacje:
STANDARDY:
ACEA A3/B3 - A3/B3-04 - stabilny eksploatacyjnie i wysokiej jakości olej zalecany od użycia w silnikach benzynowych o wysokich osiągach, jak również w wysilonych vanach z jednostką Diesla, z wydłużonym okresem pomiędzy wymianami; HTHS 3,5 [mPa s].
A3/B4 - A3/B4-04 - stabilny eksploatacyjnie i wysokiej jakości olej przeznaczony do użycia w silnikach benzynowych o wysokich osiągach, jak również w motorach Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu DI, TDI lub common rail, gdzie wymagana jest lepkość na ścinanie HTHS 3,5 [mPa s]. Mogą być stosowane w motorach Diesla wymagających klasy B3.
API SM/SL/SJ/CF - SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych.
VW 505
Typowa charakterystyka fizykochemiczna
Ciężar właściwy w 15°C, [kg/l] 0,86
cSt w temp. 100º C 17,4
cSt w temp. 40ºC 104,6
Wskaźnik lepkości 180 / 184
Temp. zapłonu, [°C] 228 / 231
Temperatura płynięcia -45C do -54 C
Całkowita Liczba Zasadowa (TBN) 11,8
Lepkość HT/HS, [mPa.s] 4,3 / 4,4
http://www.achtel.pl/stro...y%20Formula.pdfhttp://el-olej.pl/_var/files/mobil1_5w-50.pdfhttp://www.olpak.pl/karty/Mobil/Mobil_1_5W_50.pdfhttp://xom.ee/files/34_mobil1_5w-50.pdfMobil1PeakLife5W-50
http://www.technomag.ch/f...fe_5W-50_en.pdf(jeśli ktoś posiada nowsze karty to zweryfikujemy dane)
Wskaźnik lepkości oleju - określony na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C jak i temperatura płynięcia przemawiają za tym, żeby z tych dwóch wybrać Mobila 1 5W/50
"W wyniku ciągłego doskonalenia produktów ExxonMobil i dopasowywania oferty handlowej do zmieniającego się otoczenia technologicznego, produkt „Mobil 1 5W50 Rally Formula” zastąpiony zostanie następującym, nowym produktem „Mobil 1 Peak Life 5W-50”
Mobil 1 Peak Life 5W-50 będzie dostępny dopiero po wyczerpaniu zapasów Mobil 1 5W50 Rally Formula - warto pamiętać o tym przy zakupie. ..."