RobertTOEZ napisał(a):
pawelos666-z czujnikami temperatury płynu, otoczenia to raczej odwrotnie tzn. opór maleje ze wzrostem temp..
tak pomylilem sie o 2 w nocy
Czujnik temperatury powietrza chłodziwa to termistor akurat w tym przypadku ntc a nie ptc. sa jeszcze uzywane ptc i ctr. niska temperatura powoduje duży opór, podczas gdy wysoka temperatura powoduje mały opór. zespół sterowania wyznacza temperaturę kontrolując napięcie na czujniku. i teraz tak dla czujnika temp powietrza napięcie zasilania: 5V wtedy opór: 5 500 - 7 500 omów / 20 °C, dla czujnika chlodziwa opór: 2 000 - 3 000 omów / 20 °C sa 2 chlodziwa polaczone z pinami sterownika c24-c25 oraz c22-c23 (są dwa), czujnik temp powietrza to piny c22-c23
jesli chodzi o czujniki halla 2 z nich maja jednakowy ksztalt fali zasilane sa najczesciej napieciem 12
czujnik na wale ma co obrot kola 1 dluzsza fale tez zasilane sa napieciem 12V
Ten typ czujnika wykorzystuje specjalny typ półprzewodnika do przekształcania zmieniającego się pola magnetycznego na zmieniające się napięcie. Silniejsze pole magnetyczne wytwarza większe napięcie. Kiedy pole magnetyczne przyłożone zostanie prostopadle do przepływu elektronów, to powoduje to przechodzenie elektronów przez materiał i są one zbierane na elektrodzie ujemnej. Ponieważ elektroda ujemna ma nadmiar elektronów, druga strona ma niedobór i staje się elektrodą dodatnią. Ruch przepływu elektronów z powodu zmieniającego się natężenia pola magnetycznego znany jest jako efekt Halla.
Natomiast przeplywomierz masowy w tym konkretnie aucie wykorzystuje tzw gorącą folię utrzymywaną w stałej temperaturze do pomiaru masy powietrza wpływającej do układu wlotowego silnika. W starszych autach realizowane to było za pomocą dwóch elementów i różnicy temp oraz oporności. Na tej podstawie badany był przepływ. Przeplywka zasilana jest takze napieciem 12V na wyjsciu ma napiecie od 0 do 5V
to by było tyle z teorii