BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 10:11

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 875 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Niebezpieczne klapki zawirowań w kolektorze dolotowym
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 02:53 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Pozbycie się „ Klapek zawirowań” z kolektora dolotowego w E46 320d cr.

(GDY PISAŁEM POSTA BYŁEM PRZEKONANY ŻE SPEŁNIAJĄ WŁAŚNIE TAKĄ FUNKCJĘ-GASZĄ SILNIK
JEDNAK Z CZASEM.......... I ANALIZUJĄC PROBLEMATYKĘ, NA FORUM ZOSTAŁO WYPRACOWANE INNE STANOWISKO CZY TAK CZY INACZEJ WARTO ZAPOZNAĆ SIĘ Z MATERIAŁEM OD A DO Z )


BO NA PEWNO NIE SĄ TO KLAPKI GASZĄCE

Sporo naczytałem się o czarodziejskich płytkach w kolektorze naszych aut.
O tym jak się potrafią oderwać i wlecieć z pędem powietrza do cylindra i zniszczyć silnik ,a potem wiadomo tylko straty i chudnący portfel .
Nie dawało mi to spokoju więc któregoś dnia zdemontowałem kolektor w moim aucie aby się przekonać o stanie blaszek w moim kolektorze.
Przy samej zabawie zrobiłem parę fotek więc postanowiłem podzielić się doświadczeniem i nie tylko.......

W nowszych dieslach zaczęto od jakiegoś czasu stosować klapkę przysłaniającą dolot powietrza. Miała ona na celu w momencie gaszenia silnika odciąć dopływ powietrza do cylindrów, efektem takiego działania jest łagodniejsze wygaszanie pracy silnika.
W grupie VAG zastosowano w dolocie zaraz koło układu EGR jedną wielka klapę przypominającą budową „przepustnicę” znaną z silników benzynowych .Zainstalowana przed układem EGR więc wolna od spalin mieszających się z niewielkimi ilościami oleju wypchanego przez odmę, a przez to zawsze czysta działa sprawnie i prawie nigdy się nie psuje.

W naszych autach............. a na pewno w moim wymyślono klapki metalowe zainstalowane w tunelach dolotowych do cylindrów. Znacznie bardziej moim zdaniem skomplikowana konstrukcja stwarzająca w eksploatacji wiele problemów, ograniczająca swobodny wlot powietrza do cylindra , zacinająca się, psująca a przez to niebezpieczna dla silnika jak nie jeden użytkownik BMW się przekonał. Osiadający brud na wspomnianych płytkach jeszcze bardziej zmniejsza wlot powietrza do cylindra a auto staje się słabsze, Nam z czasem pozostaje wspomnienie o dynamice naszej furki.

Zanim zdecydowałem się zdemontować blaszki gaszące z kolektora zrobiłem test:
Skupiłem się na dźwiękach wydobywających się z komory silnikowej przy „działającym- jak się potem okazało nie do końca sprawnym układzie” i układzie wyłączonym nie gaszącym.

Powiem tak na pewno jest różnica, z działającym układem silnik jest gaszony łagodniej nie wpada w wibracje (jest ciszej) Natomiast gdy układ nie gasi odczuwalne jest delikatne wpadanie silnika w wibracje( dosłownie sekundy) proces gaszenia jest troszkę głośniejszy.
Różnice te moim zdaniem nie są warte ponoszonego ryzyka uszkodzenia silnika. Więc zdecydowałem pozbyć się płytek.
Ale to nie wszystko najciekawsze pojawiło się po złożeniu auta i teście drogowym!!!!!!!!!!!!!.

Zdawałem sobie sprawę również z tego że samo pozbycie się płytek poprawi osiągi auta.
Ale to co dostałem w zamian przeszło moje oczekiwania !!!!!!!!
Większość ŚWIADOMYCH użytkowników modelu 320d cr wie jak koszmarna jest turbodziura w tym aucie, turbina uzyskuje odczuwalną efektywność przy 2000-2200 obrotów.
Przy jeździe po mieście kiedy trzeba na dwójce wystrzelić z krzyżówki często bywa że musimy po dociśnięciu pedału przyśpieszenia czekać aż silnik uzyska te 2000 obrotów.
Ten czas wydaje się koszmarnie długi.

Możesz to zmienić .
Nie chcę tu nikogo wkręcać ,namawiać ,czy promować przebudowę kolektora dolotowego, moje auto zaczęło się kręcić od 1800. W przedziale niskich obrotów jest widoczna poprawa w dynamice ,auto jest mocniejsze i bardziej elastyczne.
Osobiście jestem bardzo zadowolony z tego zabiegu.


Poniżej zamieszczam małe fotostory z zabiegu .Zdjęcia nie są rewelacyjnej jakości z czystego lenistwa zostały zrobione telefonem , jednak mimo wszystko widoczne są opisywane elemęty.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek



Jeśli macie jakieś pytania ,zastrzeżenia ,wątpliwości ......... zapraszam do rozmowy.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Ostatnio edytowano 20 stycznia 2010, 20:19 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 06:46 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 38
Posty: 71
Lokalizacja: podlasie
Moje BMW: e30
Dobra robota, ale cyz nie boisz sie ze nakretki ze srubek odkreca sie i wpadna do kolektora_

_________________
[you] remember: "Fast and reliable isn't cheap. Fast and cheap isn't reliable. Reliable and cheap is rarely fast."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 09:35 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 424
Lokalizacja: Gliwice\Wilcza
Moje BMW: E36 320iA, E39 520iA
Kod silnika: M50B20, M52B20
Ciekawe jak to się będzie sprawować. Poprawa musi być znacząca chociaż myślę że podobny efekt byś osiągnął gdybyś zdemontował głowicę i dał ją do czyszczenia/polerowania kanałów itp. Te blaszki faktycznie nie wyglądają najlepiej i należy im sie od czasu do czasu przeglądzik mały ale ja bym osobiście je wyczyścił lub wymienił na nowe. Daj znać za jakiś miesiąc czy dwa jak ci się silnik sprawuje czy nie ma jakiś efektów ubocznych tego gaszenia silnika z wibracjami ? Nie znam się na dizlach ale jak fabryka coś montuje to w pewnym określonym celu i po przeprowadzeniu testów i badań na ten temat i napewno nie montują nic bez powodu. Oby Ci to kolego śmigało jak najlepiej :ok:

pozdrawiam
StraHu

_________________
pozdrawiam
StraHu



BMW uchyla nam skrawek nieba za życia :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 10:29 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
karolas123 napisał(a):
Dobra robota, ale cyz nie boisz sie ze nakretki ze srubek odkreca sie i wpadna do kolektora_


Śruba jest wkręcona od środka bardzo pasownie , siedzi bardzo mocno do tego nakrętka na zewnątrz. To nie ma prawa się odkręcić. Nie sądzisz chyba że zdecydował bym się na takie ryzyko i poskładał jakieś (druciarstwo) w moim aucie.

Do nierównego gaszenia przywykłem zresztą proces trwa 1sek. Potem tylko pozytywne odczucia. (OCZYWIŚCIE TO ODCZUCIE JEST SUBIEKTYWNE I SĄDZĘ ŻE MIJA SIĘ DOŚĆ MOCNO Z PRAWDĄ)
Jak widać z jednego zdjęcia oszacowałem ile zajmuje miejsca jedna blaszka. Cztery blaszki obok siebie zasłaniają powierzchnię wlotu zbliżoną do wlotu pod cylinder.
Nie trzeba mieć doktoratu z silników żeby wyobrazić sobie że dzięki pozbyciu się blaszek umożliwiliśmy wprowadzenie pod cylindry objętościowo tyle więcej powietrza ile potrzebuje jeden cylinder do pracy. Ułatwiłem swobodny wlot powietrza, zwiększyła się jego ilość w cylindrach.......... Moc przyszła sama.


Ostatnio edytowano 21 sierpnia 2009, 15:39 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 10:31 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
Krzysiek dla bezpieczeństwa mogłes zastosować na śrubach nakrętki samokontrujące lub dać kropelke loctite'a pod te co masz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 17:57 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 46
Posty: 59
Lokalizacja: Słupsk
Moje BMW: E46 320d 2002r.
Kod silnika: M47N 150KM
porada pierwsza klasa :ok:
będę musiał u siebie zrobić taki przeglą
powiedz kolego tylko jak te klapki do gaszenia są sterowane ? mechanicznie jakimś cięgłem od jakiegoś siłownika ? czy każda klapka ma jakiś elektro silniczek? nie widzę za bardzo na fotkach tego

_________________
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 19:33 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
WITAM
zdeniu napisał(a):
powiedz kolego tylko jak te klapki do gaszenia są sterowane ? mechanicznie jakimś cięgłem od jakiegoś siłownika ? czy każda klapka ma jakiś elektro silniczek?


Faktycznie masz rację mogłem zrobić zdjęcia samego układu mechanicznego.
Szkoda, teraz jest po jabłkach........

Natomiast postaram się dokładnie opisać jak to działa.

W momencie kiedy wyłączamy silnik, ECU podaje napięcie na elektrozawór, ten puszcza podciśnienie (generowane przez vacum ) które jest doprowadzone do bardzo podobnego siłownika jak ten który steruje turbiną. Do turbiny jest metalowy i większy, do przestawiania klapek zastosowano plastikowy mniejszy i mniej precyzyjny.
Zasada przestawiania pozycji blaszek jest identyczna jak w żaluzjach.
W żaluzji pociągamy za sznurek i ileś tam „ tych pasków” zmienia pozycję w jednym czasie.
W tym sterowaniu zamiast sznurka jest metalowy pręt zapięty plastikowymi zaczepami z ośkami przedmiotowych blaszek .Pręt zmienia pozycje bo działa na niego siłownik a sam siłownik dostaje podciśnienie (dlatego działa ) a podciśnienie jest podawane w odpowiednim momencie przez zawór a zawór dostaje impuls napięcia od kompa.

Oczywiście porucz zaślepienia dziurek w kolektorze , należy zaślepić przewód podciśnieniowy idący z magistrali vacum do opisywanego zaworka. (ja wkręciłem w rurkę śrubkę ) Cały układ żaluzji wraz z siłownikiem został zdemontowany. Pozostawiłem jedynie zawór na który komputer podaje napięcie, bez zaworka komputer wywala błąd. Zaworek musi pozostać!!!! jest elementem elektrycznym wykrywanym przez ECU.

Być może wydaje się to zawiłe i pogmatwane ale po zdemontowaniu kolektora jeśli ma się to przed oczami sprawa jest banalnie prosta.

Ci nie czując się na siłach zawsze mogą zostawić wszystko jak w oryginale odrywając tylko same blaszki od ich osiek . Blaszki są przynitowane do osiek delikatnymi nitami......(właśnie te nity często puszczają , uwalniają blaszkę która wpada do cylindra i mówi dzień dobry i zarazem dowiedzenia tłokowi.

Panowie mam naprawdę wielką chęć pojechać na hamownię zmiany potężne . To nie to auto ciągnie od dołu prawie jak VW TDI na PD. Teraz aż korci o remaping.

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sierpnia 2009, 21:47 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 46
Posty: 59
Lokalizacja: Słupsk
Moje BMW: E46 320d 2002r.
Kod silnika: M47N 150KM
serdeczne dzięki :padam: , zapewne zrobię niebawem podobnie, przy okazji będę musiał wymienić odme. Po robocie dam znać :ok:

_________________
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sierpnia 2009, 06:42 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
ROGER-NYSA, super relacja :padam:

jeśli będziesz miał chwilę pisz w tym temacie jak zachowuje się auto po pewnym czasie etc. :)

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 sierpnia 2009, 14:20 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 11
Lokalizacja: Wołomin
Moje BMW: E36
Kod silnika: M41
Czy jak rozbierasz kolektor potrzebne są nowe uszczelki by go złożyć, czy można użyć starych? Bez ryzyka rozszczelnienia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 sierpnia 2009, 17:36 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
MacAG napisał(a):
Czy jak rozbierasz kolektor potrzebne są nowe uszczelki by go złożyć, czy można użyć starych? Bez ryzyka rozszczelnienia.

Witam w moim przypadku uszczelki okazały się w bardzo dobrym stanie ,wyczyściłem je i miejsce styku z głowicą. Sadzę że nie ma potrzeby nawet smarować jakimś silikonem(termicznym naturalnie). Wypada kolektor dobrze dokręcić ja zrobiłem to na dwa razy(wiadomo z odstępem czasowym aby uszczelka dobrze siadła potem dociagnełem)

Na dzień dzisiejszy jestem po kolejnej trasie około 2000km. Na szczęście po niemieckich autostradach autko spisało się rewelacyjnie . Bez większych problemów osiągnąłem 230km/h na więcej zabrakło mi jaj (: zresztą żona sytuacje skwitowała tekstem :
ciebie chyba po.....o” Następnym razem sprawdzę ile pociśnie na max..
Spalanie według kompa 5,3l jeszcze nie liczyłem jak wychodzi z tankowania ale tak na szybko ponad 7l jak nic!!!! (moja prędkość wąchała się między 160 –190km/h)

Jako ciekawostkę dodam że miałem okazje jechać nowo otwarta autostradą po stronie polskiej( połączenie a4 z Zgorzelcem (Jędrzychowice na Drezno) REWELACJA!!
Szeroko równo i bardzo ładnie wiele ładnych parkingów i place zabaw dla dzieci .Czułem się jak na prawdziwym zachodnim zachodzie.

Jeszcze nie ma mapy Polski z naniesionym tym odcinkiem a nawigacje kierują na Bolesławiec . Nigdy więcej Bolesławca i jego rond.

Pozdrawiam Krzysiek

[mod.edit. nie przeklinamy!]


Ostatnio edytowano 20 sierpnia 2009, 06:42 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 września 2009, 07:08 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 49
Posty: 9
Lokalizacja: Bełchatów
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47TU
Super opis ! A jaki masz przebieg ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 września 2009, 21:06 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
arnzar napisał(a):
Super opis ! A jaki masz przebieg ?


Witam 267000 :kwasny:

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2009, 10:52 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 53
Lokalizacja: Wroc
Moje BMW: E61 535d+
Kod silnika: M57TU TOP
Witaj,

byłem w Stando we Wrocławiu, uchodzącym za najlepszy serwis w mieście. Zapytałem ich o te klapki, choć moje auto jest z 2005r i teoretycznie powinny być już poprawione. Oto odpowiedź jaką uzyskałem:

Są przypadki urwania klapek nawet po "poprawce" wprowadzonej w 2004, więc żaden użytkownik 320d E46 nie może czuć się bezpiecznie. Klapki mają na celu przede wszystkim poprawienie dynamiki w dolnym zakresie obrotów silnika (do 2000 obr.) i dają w tym zakresie wzrost mocy rzędu 3-5%.

Zatem efekt, który powinien wystąpić po ich demontażu, jest odwrotny do opisanego przez Ciebie, choć raczej nie powinien być odczuwalny. Nie mam powodów, żeby negować to co napisałeś, ale gość w Stando też wyglądał jakby wiedział co mówi. Byłeś może na hamowni (także przed modyfikacją, by było porównanie)?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2009, 15:10 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
Nie chcę negować wiedzy serwisanta !
Jednak myślę że nie miał racji.... klapki mają konkretne zastosowanie , taj jak napisałem wcześniej .
Przy wyłączaniu zapłonu komputer podaje napięcie na zawór który puszcza podciśnienie na siłownik ten przestawia łopatki i zamyka wlot powietrza do cylindrów. W tym czasie zanika również wtrysk paliwa. Silnik jest wygaszany.
Kiedyś wygaszano diesla tylko odcięciem paliwa, w nowoczesnych dieslach odcina się i paliwo i powietrze. Łagodne wygaszanie bez szarpnięć . (kosmetyka)

Po uruchomieniu silnika klapki są w pozycji "pionowej" ustawione tak aby swobodnie wlatywało powietrze. Moim zdaniem swobodnie to ono raczej nie wlatuje, i na pewno objętościowo wlatuje go mniej.

Uważam że nie ma takiej możliwości aby coś co ogranicza wlot powietrza do silnika dodawało mocy.

Doskonale znam swoje auto sporo się przemieszczam i potrafię wyczuć różnicę (sporą). Zapewniam że mocy nie ubyło!
Nie mamy w Nysie hamowni i niestety nie mogę tego przyrostu udokumentować wykresem (szkoda) Ale mocno nastawiam się na remaping wsadu więc będzie pomiar przed i po modzie.
Zobaczymy jaka moc była wyjściowa , na pewno wykres zamieszczę na forum.
Na dzień dzisiejszy autko sprawuje się wyśmienicie jestem bardzo zadowolony.
Jestem bardzo ciekaw co pokaże hamownia bo nie jest to jedyna modyfikacja jaką zrobiłem. Na dzień dzisiejszy mam wycięty całkowicie EGR który moim zdaniem również ogranicza swobodny wlot powietrza, nawet gdy jest zamknięty. Jako że jego zawór jest umiejscowiony centralnie w świetle wlotu powietrza do kolektora. Zmodyfikowałem przepływomierz (o tym zabiegu pisałem w jakimś topiku) Nie mam katalizatora.
Uważam że wymienione drobne mody mają wpływ na dynamikę i elastyczność auta. Bez wpływu jakiegokolwiek na żywotność silnika.
Na co dzień podłączam się kompem do aut grupy VAG robię diagnostykę i szukam usterek, widzę drobne zmiany w budowie silników BMW i VW.
Ostatnio coraz częściej podłączam się również do BMW.
Mam porównanie i odniesienie ,a odniesieniem jest zawsze moje auto :]

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Miałem ten problem na własnej skórze
PostNapisane: 18 września 2009, 20:09 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 80
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E46 Touring '03
Kod silnika: M57N
Dokładnie te blaszki są do lepszego dozowania powietrza w dolnym zakresie obrotów. Jednak ja kiedy kupiłem moją 330D przyjechałem nią z Monachium prawie 1000km i po dwóch godzinach jazdy lansowania się po mieście blaszka mi się urwała i 5500 zł kosztów miałem więc polecam je usuwać każdemu. Fakt jest też taki że silnik wyłącza się ciut głośniej ale za 5500zł nie przeszkadzało by mi to od początku. Mój kolega prowadził z Włoch 320D 2004rok i przed sprzedaniem jej miał podobny problem. Po zdemontowaniu auto zapi...ala tak jak przed (204KM na taki bolid są wystarczające). [shadow=red]Jak ktoś ma jakieś pytania to na priv.[/shadow] [shadow=darkblue]Mogę polecić też własny warsztat w którym będę mógł taką usługę wykonać w Katowicach ale to też na PRIV[/shadow]. Ruszamy z warsztatem za 2 tyg.
POZDRAWIAM wszystkich BMkarzy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2009, 20:43 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
Cytuj:
Dokładnie te blaszki są do lepszego dozowania powietrza w dolnym zakresie obrotów


Warsztat się szykuje to i wiedza pewnie jest..............

BEDI

Trochę teorii zapodaj w jaki sposób owe blaszki dozują w niskim zakresie obrotów powietrze i jaki ma to wpływ na osiągi.

Bo ni jak się to ma do fizyki

Jedyne co mogą zrobić to się otworzyć albo zamknąć.

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2009, 21:58 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 80
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E46 Touring '03
Kod silnika: M57N
Dozowanie to moze nie najlepsze okreslenie. Polega to na tym ze w niskim zakresie obrotow za duza iloes powietrza powoduje zmulenie poniewaz predkosc tloka jest na tyle mala ze kazde odchylenie prawidlowego stosunku paliwa do powietrza powoduje obnizenie mocy. Nie jest to wyczuwalne dla laika i raczej mozna to zobaczyc na specjalistycznej aparaturze ale uwierzcie mi na slowo ze tak jest. W wielu silnikach turbodoladowanych zalozenie filtra sportowego typu K&N np powoduje turbodziure przykladem moze byc VOLVO C70 227KM jesli uzyjemy nie dedykowanego filtra.
To tyle o teorii.

_________________
Gdyby napęd na przód był lepszy, chodzilibyśmy na rękach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2009, 23:24 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam

Nie zgadzam się!
Za stosunek paliwa do powietrza odpowiada przepływomierz i układ doładowania powietrzem (turbina,zawór podciśnienia i ECU zgodnie z programem)

Ilość paliwa jest dawkowana na podstawie pomiaru przepływki ,ponadto jest korygowana w odniesieniu do temperatury powietrza w kolektorze ,temperatury cieczy chłodzącej i temperatury samego paliwa, zgodnie z mapą. W tym samym momencie ECU ustala ciśnienie atmosferyczne , i ciśnienie w kolektorze i stara się je ustawić aby zachować proporcję dla wolnych obrotów.(najczęściej w granicach jednego bara)

W momencie kiedy obroty wzrastają a wzrastają dzięki podawanemu paliwu automatycznie wzrasta przepływ powietrza przez przepływkę. A jeśli wzrasta przepływ powietrza to komputer pozwala wtrysnąć więcej paliwa itd (silniczek się wkręca)
Powietrze nie bierze się znikąd jest tłoczone przez turbo....... a to jest kontrolowane przez kompa na podstawie pomiaru ciśnienia.Proporcje ustala ECU i zapewniam Cię że nie blaszkami w kolektorze.

Na elektrozawór turbiny podawane są impulsy 12v(tak zwane wypełnienie) podczas pracy (kontroli przez ECU ciśnienia zmienia się ich częstotliwość) precyzyjny "mieszek" przestawia albo łopatki albo bajpas turbiny kontrolując wydajność.

W sterowaniu łopatkami nie ma wypełnienia są dwa stany 1 i 0

Łopatki nie przestawiają się płynnie odcinając powietrze. Podczas pracy silnika są otwarte stan-1 przy wygaszaniu silnika pojawia się stan 2 i są poziomo odcinają powietrze.

Ciekawi mnie jeszcze w jakim " niskim przedziale obrotów" dochodzi do zakłócenia stosunku paliwa do powietrza. I jak dokładnie niby łopatki wpływają na zachowanie tego stosunku bo w każdym przedziale obrotów stoją otwarte pionowo jak dzwon! A powietrze tłoczone przez turbo je tylko owiewa.

Teoria to nie opowieści o VOLVO i filtrze powietrza.
Tylko omówienie procesu działania blaszek.

Zresztą nawet nie blaszek...... ale jeśli się stawia taką teorie to trzeba wiedzieć że cytuję :

Literatura branżowa

"W silnikach Diesla olej napędowy jest dostarczany pod wysokim ciśnieniem wytworzonym za pomocą rzędowej wielosekcyjnej pompy wtryskowej lub pompy rozdzielaczowej. Obecnie w celu zwiększenia mocy jednostkowej, zmniejszenia zużycia paliwa, obniżenia emisji hałasu i substancji toksycznych w silnikach ZS stosuje się komory spalania z wtryskiem bezpośrednim oraz nowe rozwiązania układów zasilania. Są one oparte na systemie Common Rail lub na pompowtryskiwaczach. Zaletą systemu Common Rail jest możliwość zastosowania tzw. wtrysku wielofazowego, który poprawia przebieg spalania i powoduje nie tylko zmniejszenie zużycia paliwa, ale również obniżenie hałasu i poziomu emisji tlenków azotu. Podobnie jak w układach wtryskowych silników o zapłonie iskrowym podstawowe parametry pracy nowoczesnego silnika Diesla ustalane są za pośrednictwem elektronicznej centrali sterującej przetwarzającej dane z czujników silnika.

Zastosowanie precyzyjnego sterowania pracą silników Diesla sprawiło, że jednostki te nie tylko dorównują swoimi parametrami konkurentom benzynowym, ale niejednokrotnie je przewyższają. Wbrew obiegowej opinii to nie ilość dostarczanego paliwa decyduje o mocy silnika, ale ilość powietrza; ponieważ silnik Diesla pracuje z dużo większym nadmiarem powietrza niż silnik benzynowy. Poprawę osiągów silników wysokoprężnych uzyskuje się przez ich doładowanie czyli zastosowania sprężarki lub zespołu turbosprężarkowego w celu sprężenia dostarczanego do cylindrów powietrza. Zwiększenie gęstości powietrza prowadzi do zwiększenia mocy efektywnej bez powiększania pojemności skokowej silnika"

Chętnie podejmę dyskusję........

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Ostatnio edytowano 15 stycznia 2010, 06:43 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2009, 10:58 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 80
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E46 Touring '03
Kod silnika: M57N
No stary czuje sie jakbym dostal liscia ale dobrze bo widze ze nie mam co dyskutowac z expertem i doceniam Twoja wiedze, powiem nawet ze wiem ze sie czegos nauczylem. To o czym pisalem to tylko teoria uslyszana i wysnuta bo w niektorych silnikach benzynowych na dolocie sa takie przepustnice ktore wlasnie steruja iloscia dostarczanego powietrza. Zastanowilo mnie tylko to ze skoro jedziemy z wieksza predkoscia i wrzucimy na luz to cisnienie poprzez pęd w kolektorze jest wieksze niz podczas postoju i ze wtedy zeby nie zadlawic silnika sa po to te male przepustnice. Ale pewnie masz racje bo po ich zdemontowaniu mam czesto sygnaly ze "chyba poduszka pod silnikiem Ci padla bo glosno sie gasi silnik" albo inne spostrzezenie obserwatorow.
Jesli juz tak rozmawiamy a widze ze w koncu pisze ktos kto wie co pisze to moze powiesz mi jak sprawdzic zawor EGR lub jak go wyczyscic bo duzo o tym czytam a u mnie nic takiego nigdy nie robilem i jakie sa objaby kiedy on wogole wymaga czysczenia lub nawet zaslepienia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 875 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 44  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL