ja zalałem 2 miesiace temu MOBIL M 15w40.Roznica jest taka,ze silniczek chodzi ciszej tak jakby powiedziec hmm jest mniej dzwoniacy. jest super,ja jestem bardzo zadowolony. A tak wogole to silnik M30 to przeciez prahistoryk i mineral jest dla niego najlepszy!
[ Dodano: Pią 14 Kwi, 2006 ]
Jezdziłem kiedys na lotosie 10w40 i nie zauwazylem roznicy miedzy innymi polsyntetykami.Na dzien dzisiejszy do M30 polecam tylko i wyłacznie 15w40. Ja w MAKRO za 6litrow MOBILA M zapłaciłem 102zł
POZDRAWIAM i polecam poczytac jeszcze to. Jak znajde wiecej to wkleje
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... t=olej+m30
[ Dodano: Pią 14 Kwi, 2006 ]
Chodzi mi o post kolegi DELA
[ Dodano: Pią 14 Kwi, 2006 ]
Pozwole sobie wkleic post Kolegi DELA z innego forum
a) moje auto bylo zle servisowane przez sam Salon BMW, ktory byl wlascicielem przez 6 lat, potem szwagier wlasciciela tego salonu odkupil go i ciagnal dalej ta bledna, Twoim zdaniem, procedure?
b) w latach od 1978 (rok wprowadzenia M30 w "szostce", faza konstruowania tego silnika siega lat 60-tych), kiedy to olej 10W40 byl praktycznie niedostepny, kazdy kto jezdzil na 15W40 robil kuku swojemu pupilowi? Surprised
c) ludzie np. z forum e30 w niemczech, jezdzacy 335i (swap), ktorzy maja naprawde doswiadczenie na temat tych silnikow (dlugoterminowa eksploatacja, remont kapitalny, tuning) nie maja racji?
Przyklad jednej wypowiedzi ze strony
http://e30.de/ (po prawej kliknij na 335i , potem po lewej w temacie Optimierung na M30 Tuningsanleitung, klikasz na ĂberprĂźfen... i patrzysz na drugi temat od konca Ăl
(niestety po germansku):
"Ăl
Die Grundkonstruktion des M30 geht bis in die sechsziger Jahre zurĂźck. Damals wurden die Toleranzen an den Lagerstellen auf damalige Ălviskositäten eingestellt. Das Ăl mit dem es der M30 Motor am weitesten bringt, ist daher ganz klar: 15 W40. Sehr gute Erfahrungen haben wir mit Ălen von Motul und Liqui Moly gemacht. "
Juz tlumacze:
"Olej
Poczatki konstrukcji M30 siegaja lat szescdziesiatych. Wowczas tolerancje na lozyskach byly ustawiane wedle owczesnych lepkosci oleju. Olej, ktory zaprowadzi silnik M30 najdalej, to calkowicie jasne: 15W40. Bardzo dobre doswiadczenia mielismy z olejami Motul i Liqui Moly"
Jesli chodzi o oleje, zawsze sa podzielone opinie, lecz jesli mowimy o M30, to czytalem nawet, ze stosujac zbyt wodniste oleje mozna predzej zaszkodzic niz pomoc. Powodem tego sa inne tolerancje ( luzy fabryczne) np. na walku rozrzadu, ktory na zbyt rzadkim oleju wpada przy pewnych obrotach w drgania powodujace jego szybsze zuzycie.
Troche sie rozpisalem, moglby ktos pomyslec, niezly M30-zboczek Wink ale naprawde interesuje sie czym jezdze na codzien i nie wzoruje sie tylko na ksiazkach obslugi, co nie znaczy, ze ich nie czytam...A doswiadczenia innych sa niekiedy bardzo pouczajace, musza tylko pochodzic z pewnych zrodel i madrych glowek:) czasami zbyt dobre checi polaczone z nieznajomoscia tematu to cierpienie naszych "furek"- mysle, ze wieksza krzywde robi ten, kto leje do tego silnika bardzo drogi olej np. 0W40 do tego silnika niz ten kto zaleje zwykly i tani 15W40 i zmienial go po prostu czesciej.
Pozdrawiam
P.S.
Niki 10W40 tez jest w porzadku do M30, choc nie jest napisane, ze only Smile
moj silniczek jezdzil tylko na 15-ce i nie widze sensu zmieniac, jest bdb. z silnikiem takze, 10W40 zalalbym moze na zime (jesli bylaby ostra Smile )