BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 kwietnia 2024, 03:50

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Jak kupować BMW!!! - poradnik
PostNapisane: 14 maja 2006, 10:31 
W tym temacie wpisujcie rady i uwagi dotyczace sposobów sprawdzania stanu technicznego kupowanego auta oraz na co należy zwrócic uwagę podczas zakupu

CZĘSĆ I

1) Najpierw musimy zwrócić szczególną uwagę na kopuły przednie pojazdu i podłużnice. Jakiekolwiek prace blacharskie w tym obszarze powodują, że w przypadku nabycie pojazdu będziemy mieli kłopoty. Dlaczego?

Wszystkie pojazdy BMW w latach 1976 - 1993, a nowsze maja nie lepiej, miały delikatne podłużnice, najbardziej w obszarze łączenia z nadwoziem.

Jak autko było bite, a następnie wyprostowane na płycie, to będzie miało tendencje do gwałtownego i niekontrolowanego odkształcenia pod wpływem nawet minimalnego puknięcia w to samo miejsce. Nawet wpadniecie kołem w dziurę w takim aucie to podłużnica wygnie się troszkę i zbieżność trafia szlag i kąty, i nie da się tego poustawiać inaczej jak z powrotem na płytę. Takie auto może być szalenie niebezpieczne. Uwaga: bardziej "odskakują" podłużnice w 5-tkach jak w 3. Bo są po prostu grubsze. Nie wiem dlaczego tak jest ale jest. I trzeba uważać. Wniosek: Bardzo dokładnie oglądać podłużnice i łączenie podłużnic z karoserią. ślady rdzy na podłużnicy lub jakiekolwiek ślady prac blacharskich z podłużnicami i z auta należy zrezygnować.

2) Przy sprawdzaniu auta kolejnym ważnym elementem jest silnik. Ponieważ w autach tych z reguły lecą panewki, wiec dobrym pomysłem jest "wygaszanie" silnika na 3. Choć jak jakiś cwaniak doleje STP to wtedy trzeba zmienić olej. Koniecznie. Przed zakupem. Podjechać na stacje i zapłacić. Sprawdzić czy jest piana w oleju, czy pompuje do chłodnicy, czy jest piana w chłodnicy, czy nie cieknie olej po bloku z tylu silnika (spod głowicy) itp. Zwykle uszczelniacze wału korbowego są do wymiany. Mały problem. Akurat najmniej istotny.

3) Sprawdzanie stopnia zużycia silnika jest też możliwe bez obecności różnych "ekspertów" na słuch. Najważniejszą rzeczą jest jak chodzi motor. Zwłaszcza 6-tki. Mają chodzić równo. Bez przypierdów i "potknięć". W BMW olbrzymim problemem były tzw. prowadnice zaworowe. Te draństwa powodują, że auta nie ma przyspieszenia powyżej 3.5 tys. obrotów na minutę. Wiec wsiąść do środka depnąć na gaz i słuchać co się dzieje, dobry silnik wkręci się bez bólu i zgrzytów w 5 tysięcy. Większość zacznie rzęzić już przy 3.5. Jak się np. przejechać takim rzęchem na dwójce to wyraźnie straci moc przy ok. 4-4.5 tys. obrotów. Wtedy sprawa prosta. Głowica do remontu. To dotyczy wszystkich BMW (oprócz diesli).

4) Sprawdzanie stuku tłoków i gry sworzni. Też fajny test. Bierze się autko na stojąco, luz, i gazuje. (Uwaga: Nie nogą, tylko delikatnie paluszkami po przepustnicy.) Ale nie tak jak każdy idiota potrafi od 0 do miliona tylko delikatnie wkręcić na jakieś 1500-2000 max. Potem puścić przepustnicę, niech mu spadnie do wolnych i gwałtownie "pyknąć" w przepust. Tak, żeby silnik najpierw przy przechodzeniu przez wolne cofnął sobie zapłon za zero, a potem nagle przyspieszył. Nie dać mu przyspieszyć bardzo, puścić i znowu go puknąć. itp. Można tez ustawić mu obroty na jakieś 1500 i ruszać ręką przepustnicą, też się da. Uwaga: Nie dodawać dużo gazu. Nie dać mu się wkręcić. Tylko do 1500-2000. Usłyszymy wtedy fajnie granie sworzni i tłoków. Czasem całkiem nieźle się zatłucze. Panewy w takim teście grają jak pianino. Test jest ważny, zwłaszcza dla tych dużych potworów, 2.8 i więcej, małe silniki maja inna konstrukcje, też dobrze sprawdzić, lecz ten test pozwala ustrzec się "nówki" lub "prawie nówki" w której kompresja po zmierzeniu wyjdzie 7-8 atm. a silnik chodzi jak rakieta. Takie rzęchy chodzą zwykle kilka miesięcy i kosz. Wniosek: To test dla dobrze zakonserwowanych silników, z dużymi luzami na tłokach.

5) No dobra, to były najważniejsze testy. Teraz trzeba patrzeć na następne mniejsze problemy. - Woda w schowku. Jak jest to mamy problem z blacharka podszybia na bank.
- zgnite tylne kopuły w bagażniku. Ważne, łatwe w naprawie, lecz kosztuje.
- przełączniki świateł awaryjnych. Drogie i prawie zawsze się psują.
- zgnicie progów sprawdzić najlepiej pod plastikami na progach od góry. Jak tam jest trochę rdzy, to znaczy że auto niedługo może się złamać.
- cimmerbloki w tylnej belce. Zaciągnąć ręczny i jedynka gaz, wsteczny gaz. Jak się rusza i hałasuje, to wtedy albo bloki albo zgnite. Tak czy siak parę baniek w plecy. Luz na kierownicy nie jest jakiś super ważny. Grunt aby się gałki nie tłukły. W przypadku piątek dobrze sprawdzić, czy się z przodu drążki nie ruszają. Ruszyć troszeczkę i hampel na hamulec. Jak będą stuki i zgrzyty to drążki do wymiany. 3 banki sztuka. Problem. A w trójkach przekładnie kierownicze prawie na 100% do wymiany. To akurat norma. Nie ma co sprawdzać, można się założyć że będzie walnięta.



CZĘSĆ II

Jak już kupować BMW - najprostsza i najlepsza metoda sprawdzenia czy auto jest OK jest metoda na palce. Jak w tej piątce, "prawie nówce" "bezwypadkowej", wchodzą za prawe przednie koło 3 paluchy a z lewej tylko 2, to mamy mały problem, takie autko będzie tańczyć na lodzie jak baletnica, jeśli różnica jest na 2 paluchy to może tańczyć już na deszczu, przy trzech palcach obróci nas już na zakręcie, przy suchej nawierzchni i zbytnim nacisku na gaz.

Jak już koniecznie chcecie się pakować w kłopoty, to pierwsze co trzeba zrobić to regulacja kątów i zbieżności. To ciężkie autka i maja tendencje do koszenia amortyzatorów. To dopiero wychodzi na teście. Bo auto może być śliczne i proste, ale drążki krzywe i amor wygięty i kaplica. Dachowanie gwarantowane powyżej 120 na godzinę.

Felerem 5-tek są instalacje elektryczne. W zasadzie to tez feler trojek, ale w piątkach najwięcej tajemniczych sił działa i ingerencji "wyższych".

Przykłady?

A czegóż tam nie ma! A to komputer pokazuje -40 stopni, choć nie powinien, albo zamek w drzwiach nie otwiera i nie zamyka drzwi. Potem nagle zamyka. I nie wiadomo dlaczego... To samo w klapie bagażnika. Jak się ma pecha, to obie strony drzwi na się wyłącza i mamy problemik.

światła nagle znikają i pojawiają się bez powodu, albo świecą się a komputer mówi, że nie ma świateł.

Albo na przykład dojdziemy do wniosku, ze trzeba wymienić kable WN. I po tej operacji nie mamy iskry. I na przykład po godzinie grzebania już jesteśmy zdecydowani zawieść autko do serwisu na lawecie, a tu nagle hops i pali! To samo oczywiście dotyczy wymiany świec. Przecież czasem wymieniamy świece, nie?

Co więcej, zapali nam się światełko od silnika, i już się gotujemy na wydatek na jakiś czujnik, np. Lambde, po czym zaraz nazajutrz światełko się nie świeci i szafa gra.

Dach lubi się ni stąd ni zowąd zaciąć. Najlepiej nie dotykać przed sprzedażą. Klient najwyżej nie zauważy, a jak mamy szczęście, to może nie będzie wszystkiego ruszał....

Te auta potrafią być strasznie wkurw.... Nie przesadzam. Naprawi człowiek migacze, a przestanie działać moduł od ABS-u. Wymieni się moduł, padnie co innego.

Tych niedogodności, niestety nie da się uniknąć. Dopiero jak się takie auto ma, to wszystko wychodzi.

To są ogólnie rzecz biorąc strasznie fajne samochody. Jak się ma kasę na naprawy. Jeżeli kupujecie starego rzęcha, to trzeba koniecznie zrobić jedną rzecz. Wymienić płyn w układzie hamulcowym. To bardzo ważne. Dzięki temu unikniemy w przyszłości wielu niespodzianek. Ale uwaga. Jak się tak zrobi, to można się błyskawicznie wpakować w kolejne kłopoty.

Pamiętajmy o dwóch sprawach.
- Moduł ABS. To dla niego wymieniamy płyn. Tam jest masa malutkich i delikatnych zaworków. One w zasadzie cały czas coś robią. Brudny płyn to proszenie się o kłopoty. Padnie nam moduł ABS w zimie i jesteśmy ugotowani. BMW robi bardzo silne hamulce. Zaciski są zwykle dwutłoczkowe. Jak się na takie hamulce depnie na śniegu, to bez ABS-u wylatujemy z drogi.

- Pompa hamulca. Dla niej też warto pomyśleć. Stare i zużyte pompy maja jedna paskudną cechę. Stare uszczelki. One bowiem powodują, ze hamulce potrafią nawalić bez przyczyny na samym środku trasy. Co się zwykle w takich pompach dzieje? Ano jeździł samochód 10 lat i nikt w nim płynu nie wymieniał albo wymienił raz. Stary płyn + stare uszczelki = pompa pracująca na słowo honoru. Wlewamy NOWY płyn i pompę szlag trafia. Hamulca brak. I co robić? Ano pomodlić się, żeby stało się to w warsztacie a nie na trasie. Wystarczyłby bowiem malutki wyciek gdzieś tam 500 kilometrów poza miastem i jak dolejemy nowego płynu, na starą pompę, to mamy holowanie na koszt rodziny, bo trzeba się zapożyczyć. Tak już jest. Nie ma na to rady. Stare to jest. Wiec wymieniajmy płyn hamulcowy tak jak fabryka kazała oraz po kupnie auta jak mamy podejrzenia, co do wieku płynu. Trzeba wtedy pojechać do serwisu, wydać kupe kasy, najlepiej sobie wykalkulować na to odpowiednia kwotę profilaktycznie, pamiętając, ze odpowietrzanie układu z ABS-em jest mówiąc delikatnie trudne. Najlepiej w ogóle od razu wymienić pompę hamulcową. Jeśli planujecie takim autem jeździć dłużej jak 2 lata. I nie myślicie o sprzedaży nazajutrz. To wasze i waszych bliskich bezpieczeństwo.

Lać do tego dobry olej. Jak macie jakieś lepsze BMW z hydrauliką zaworową, to dbajcie o nie, bo jak wlejecie do tego selektol, albo co, to zniszczycie prowadnice lifterów i zaczną się wam tłuc zawory. Do Beemy dobrze lać dobry olej, one to lubią, nie wolno wlewać STP. Jak sobie takiego syfa wlejecie, to wam potem padnie kompresja. Są specjalne dodatki uszlachetniające oleje, i warto to sobie dolać, ale pamiętać należy, że nie wszystko się nadaje.

NIE ZAWOZIĆ starych rzęchów do regulacji zaworów do jakiś podejrzanych "fachowców". Koniec kropka. Jak macie tłukące się zawory to trudno. Regulacja "za ciasna" nic wam nie pomoże, a tylko przyspieszy zużycie silnika. (wypali wam po prostu zawory)

BMW ma dziwne zawory. Wytrzymują długo. Jak jest to nowe i ma mały przebieg to bardzo trudno takie zawory wypalić. Ale stare zawory wypalają się momentalnie. Wiec uważajcie na "regulacje". Jak się tłucze, to się nic nie dzieje. Normalka.

Jak macie stare BMW na silniku 6 cylindrowym z zapłonem L-jetronic, lub podobnym, z aparatem zapłonowym, to bardzo dobrym pomysłem jest skontrolować czy ten aparat jest tym, który był w samochodzie oryginalnie z fabryki.

Strata mocy, przez nie ten co trzeba aparat jest straszna. Czytałem kiedyś o tym artykuł w gazecie specjalistycznej. Aparat zapłonowy wygląda "na oko" tak samo, a z auta o mocy np. 186 koni zrobi nam się muł porównywalny z fiatem.

Jak macie stare i zużyte BMW, to naprawdę świetnym pomysłem jest wydać pare baniek na NOWY aparat zapłonowy. Dane do tego posiadają JEDYNIE dealerzy, a nawet i oni czasem nie wiedza. Lecz mogą się dowiedzieć. Można spokojnie założyć, ze przez aparat zapłonowy macie z 20% za wysokie spalanie i stratę mocy. Auta mające 200 przebiegu i co najmniej 15 lat maja je uszkodzone na 100%. Wszystkie do wymiany. Aparat jest dobierany do silnika. Po numerach silnika i roczniku auta.

Uważać na cewki wysokiego napięcia w 850 i 750. NIE DOTYKAĆ!!! Są okropne. Nie dość że potrafią człowieka skopać i sponiewierać, to jeszcze są przyczyną wielu zmartwień na trasie. Dobrym pomysłem jest podnieść klapę na deszczu mając rozgrzany silnik i popatrzeć co tam się dzieje, wilgotność i woda deszczowa to jest świetny test na to. Jak silnikiem zacznie rzucać, to do wymiany kable i te cewki. Jak nie wiemy które, to gazetą zasłonić jedną stronę. Potem sprawdzić drugą.


Pozdrawiam może komuś się przyda porady znalezione w Internecie :mrgreen:


Ostatnio edytowano 20 marca 2009, 21:24 przez DAREX, łącznie edytowano 3 razy

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 marca 2009, 14:13 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 10112
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M4 M6
Zebrałem w jeden temat wskazówki dotyczące zakupu BMW, tak więc worady kolegi y7xxxxxxx również tu umieszczam

Oto lista:

Karoseria
łatwość zamykania drzwi i klap
jednakowa szerokość szczelin
wgniecenia
rysy
rdza
nadkola
krawędzie drzwi
podłoga
słupki
zawiasy
maska
klapa bagażnika
dach
miejsca łączenia uszczelek i szyb
wlew paliwa
podszybie, osłonięte miejsca komory silnika i inne zakamarki

stan lakieru
jednakowy na wszystkich elementach
kolor
szorstkość/gładkość
grubość
drobne odpryski i zarysowania
(mają być, brak oznacza malowanie)
zacieki

blacha w bagażniku
ślady zagięć, malowania, szpachli itp.
kurz w lakierze

stan śrub mocujących elementy zdejmowane
uszczelki
stan, pęknięcia, starzenie gumy
ślady lakieru
pod uszczelkami jedynie fabryczny lakier

szyby
jednakowe oznakowania i data
pęknięcia, rysy i odpryski

hak holowniczy - ślady zużycia oznaczają duże obciążenia silnika
reflektory
równo osadzone
ten sam producent, partia

zgrubienia na zderzakach - klejenie

Komora silnika
myty/nie myty
wycieki i poziom
olej
płyn hamulcowy
płyn chłodzący
płyn spryskiwaczy

olej
opiłki metalu, krople wody na bagnecie
osad na korku - żółty - uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy
lub samochód używany na krótkich dystansach (przedostawanie się wody
do oleju)

data produkcji akumulatora
bezpieczniki
ślady spawania
niefabryczny środek antykorozyjny
niefabryczne uszczelnienia
ugięcie paska klinowego pod naciskiem (10mm)
ślady oleju w zb. wyrównawczym chłodnicy
kolor cieczy w chłodnicy (brunatny, rdzawy dyskwalifikuje)

Podwozie
amortyzatory - nacisnąć i puścić - nie ma się bujać
luz na kierownicy max 10 stopni
hamulce
wzrokowo stan tarcz
wszelkie wycieki zwłaszcza ze skrzyni biegów
stan wydechu
przeguby i elementy gumowe
stan, starzenie gumy, pęknięcia
zaolejenie

rdza na podłużnicy
elementy zawieszenia - bez nadmiernej rdzy i uszkodzeń mechanicznych
końcówka wydechu - czarny, tłusty osad - spala olej

Opony
grubość bieżnika (więcej niż 2-3mm)
równomierne zużycie
stan krawędzi zewnętrznych (ostra jazda w zakrętach)

Wnętrze
pod dywanikami
ślady spawania
zgięcia
lakier
rdza

przyjrzeć się wskazówce prędkościomierza i innym
zużycie siedzeń
regulacja położenia foteli
licznik
wszystkie liczby prawidłowo wyświetlane
kontrolki
gasną jednocześnie - tak/nie (nie mogą)
Air Bag i ABS
Check engine

odcień zaślepki poduszki
pasy, stan i napinacze
szyby elektryczne
szyby manualne
ustawianie lusterek
szyberdach
klimatyzacja
światła
postojowe
mijania
przód
tył
drogowe
przeciwmgielne
przód
tył
kierunkowskazy
awaryjne
cofania
stopu
podświetlenie tablicy

światła wnętrza
sygnał dźwiękowy
przyciski kierownicy
wycieraczki
dywaniki
nakładki pedałów
stan okładziny kierownicy
wytarcie gałki zmiany biegów
gniazdo zapalniczki
popielniczka
gaśnica
trójkąt

Dokumenty
książka serwisowa
grafologicznie podpisy
odcienie długopisów i pieczątek - powinny być różne

porównanie numerów nadwozia, silnika
identyfikacja numerów nadwozia - czytelne, bez śladów ingerencji
karta pojazdu, brief (przecięty oznacza wyrejestrowanie)
w przypadku kupna z komisu:
umowa wstawienia w komis
faktura
karta pojazdu
dowód rejestracyjny
tablice

rachunki, dokumentacje napraw od ubezpieczyciela
Europejski Rejestr Pojazdów - kradzione
Departament CORS i informatyzacji - zastaw

Silnik
uruchomienie bezproblemowe, nasłuch stuków, praca rozrusznika
na początku oględzin silnik zimny/rozgrzany (ma być zimny)
wyłączenie i włączenie rozgrzanego silnika
reakcja na dodawanie i odejmowanie gazu (sprawdzenie m.in. wtrysków)
wyjęcie bagnetu przy włączonym silniku - nie ma chlapać olejem i nie ma być dymu
kolor spalin
biały - bierze wodę - uszczelka pod głowicą, głowica, pęknięty blok
niebieski - bierze olej - uszczelka pod głowicą, głowica, pęknięty blok,
uszczelniacze, pierścienie
czarny - zbyt bogata mieszanka, regulacja wtrysków
również zapach spalin i pęcherzyki gazu w zb wyrównawczym chodnicy lub
chłodnicy świadczą o powyższym (nie odkręcać korka chłodnicy przy włączonym,
rozgrzanym) oraz krople wody na bagnecie

obroty na biegu jałowym (1100-1200 zimny, 700-800 rozgrzany)
bez przypierdów i zwalniania
posłuchać zaworów przy ~1200 obrotach

przyspieszanie ze skręconymi kołami na postoju
obrót kierownicą w lewo i prawo bez zgrzytów i stuków
ruszanie z drugiego biegu
wsteczny
zaciągnąć ręczny, wrzucić jedynkę i powoli puszczać sprzęgło - silnik nie zgaśnie tzn.,
że sprzęgło jest zużyte
ujęcie gazu i basowy pomruk - ukł wydechowy, przepalony tłumik
hamulec ręczny - ruszanie przy zaciągniętym - trzyma/nie trzyma

W trakcie jazdy
ściąga na prostej
ściąga przy hamowaniu
ściąga przy jeździe bez gazu
hamowanie awaryjne
stuki
mocne przyspieszanie - metaliczne stuki - luzy w ukł. korbowo tłokowym
wszystkie biegi wchodzą bezproblemowo, zwłaszcza 1
drżenie gałki zmiany biegów - łożysko skrzyni
działanie sprzęgła
twardość hamulca
łapie coraz wyżej - zapowietrzenie
obniża się do podłogi - uszkodzona pompa

wskaźnik temperatury - mniej więcej w połowie
jazda z V powyżej 100km/h - ujawniają się usterki zawieszenia i hamulców
przy prędkości 45-60 km/h włączyć bieg bezpośredni (4,5,6), silnik będzie się dusił
ale samochód powinien powoli przyspieszać, metaliczne stuki - spalanie stukowe albo inny
problem
kontrolka ciśnienia oleju - świeci się w trakcie uruchamiania, nie może w trakcie
jazdy
kontrolka akumulatora - uszkodzony alternator
temperatura chłodziwa - mniej więcej w połowie skali

PRZEGLĄD W WARSZTACIE
kontrola geometrii
Słabe punkty (BMW E46)
Luzy w mocowaniu tylnego zawieszenia do karoserii.
Przepala żarówki (inst elektryczna)
Przekładnia kierownicza
Pompa wody
Pękające sprężyny tylnego zawieszenia

grubości lakieru
stopień sprężania
świece (jeśli są ) w kolorze jasnoszarym, brązowym

Po zakupie zabrać
dowód rejestracyjny
polisa OC/AC
książka serwisowa
instrukcja obsługi
karta pojazdu
wszystkie komplety kluczyków
umowa kupna/sprzedaży


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Poradnik - Kupno nowego samochodu(co nalezy wiedziec itp)
PostNapisane: 27 marca 2009, 18:17 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Lokalizacja: SÂłupsk
http://rapidshare.com/files/214219453/K ... ochodu.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL