BMW Sport

Największe forum dyskusyjne fanów marki BMW w Polsce

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Ogłoszenia
Teraz jest 18 września 2014, 20:44


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Różnice między spalaniem M50 a M50 z vanosem
PostNapisane: 16 lutego 2008, 20:09 
Offline
Forumowicz

Posty: 452
Lokalizacja: Częstochowa/Wrocław
Moje BMW: e46 Touring
Witam jak w temacie. Zbieram materiały potrzebne mi do wyboru auta. Z tąd moje pytanie jak w temacie. Silnik z vanos'em czyli ma zmienne fazy rozrządu to powinien mieć chyba jakąś różnice w spalaniu(tak mi się wydaje i gdzieś chyba o tym słyszałem) ale dlaczego i jaka jest ta różnica to nie wiem :kwasny: Mam nadzieje że mi pomożecie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lutego 2008, 03:03 
Offline
Moderator

Wiek: 7
Posty: 18663
Tak, to prawda.

Vanos to mechaniczno-hydrauliczne sterowanie wałkiem rozrządu nadzorowane przez DME. Potrafi on regulować przesunięcie wałka rozrządu względem wału korbowego. Jest uzależnione od prędkości wału korbowego, oraz stopnia jak naciśnięty jest gaz. Przy mniejszych obrotach, zawory dolotowe otwierają się później, co pozwala na bardziej płynny proces, a przy wyższych obrotach wcześniej, co dodaje momentu obrotowego, powoduje recyrkulacje spalin, co się przekłada na spalanie paliwka oraz emisję spalin.
Moc i maks. moment są takie same w silnikach z vanosem i bez, ale jednak silniki z vanosem mają korzystniejszy przebieg momentu obrotowego- tak działa pojedyńczy vanos w m50.


Podwójny vanos, który występuje w M52, zajmuje się też zaworkami wylotowymi i znacząco poprawia przebieg momentu, spalanie i emisję. Różni się też od pojedyńczego vanosa tym, że pojedyńczy ma 2 charakterystyczne punkty, kiedy zmienia się położenie rozrządu wzgl. korbowodu, a podwójny ma 40 punktów dla zaworów dolotowych i 25 dla wylotowych.
Podwójnego też jest zaletą to, że zmiany w rozrządzie powodują to, że recyrkulacja spalin przebiega w dogodnych dla siebie warunkach, czyli więcej spalin zostaje w komorze spalania i wówczas mieszanka ma mniejszą zawartość tlenu, spala się mniej intensywnie, mniejsza temperatura i mniej emisji azotu do atmosfery :) To przy mniejszym obciążeniu silnika, gdy zaś trzeba spod świateł ogniem ruszyć, wówczas wiadomo, tlenu dostanie więcej do płuc :)

Tak więc tak o, mniej więcej napisałem :]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lutego 2008, 11:14 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 14731
Moje BMW: jest
M50 były wersje z vanosem lub bez
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

Vanos daje obniżenie wartości obrotów dla max momentu z 4700 do 4200.
Wartości momentu są takie same i wynoszą 245-250Nm zależności od wersji (trzeba doczytać oco chodzi)

M52 były wersje z pojedyńczym vanosem lub z podwójnym (końcówka serii)
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Tutaj podwójny vanos w stosunku do pojedyńczego zmniejsza wartość obrotów dla max wartości momentu z 3950 do 3500 obr/min przy wartościach 275-280Nm (też była po drodze jakaś wersja z niższą)

Jeszcze dochodzi kwestia spalania - z vanos palą mniej, ale ile mniej - trzeba sprawdzić w danych technicznych.

Jak działa vanos:
http://en.wikipedia.org/wiki/VANOS

Ogólnie - VANOS pojedyńzy ma dwa tryby pracy zależne od obciążenia i obrotów - jednym słowem ma dwa punkty 'optymalne' co daje mu większą sprawność w stosunku do auta bez vanosa (jeden punkt optymalny w jednym miejscu na zestaiwieniu krzywych)

Podwójny VANOS działą w sposób ciągły, co oznacza że dla każdej wartości obrotów i obciążenia ustawiany jest nowy punkt optymalny.

Jednym słowem - pojedyńczy ma zaprogramowane dwa punkty między którymi sie przełącza (co powoduje że działa lepiej niż bez vanosa ale idealne dopasowanie występuje tylko w 2 punktach a nie w całej krzywej) a podwójny przełacza sie w 'czasie rzeczywistym' i o nie z góry ustalone ale o 'odpowiednie, optymalne' wartości, będąc zawzse maksymalnie dopasowanym.

Dokładnie tak jak napisał czarny.
Polecam sobie jeszcze przejrzeć linki - widać że było wiele wersji tych samych silników.

_________________
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lutego 2008, 16:19 
Offline
Forumowicz

Posty: 452
Lokalizacja: Częstochowa/Wrocław
Moje BMW: e46 Touring
Dzięki chłopaki za pomoc. Takich informacji własnie potrzebowałem. A może teraz trochę odbiegnę od tematu ale jak można poznać czy jest vanos sprawny? Podobno od 2500 obrotów vanos się zalancza i odczuwa się wzros mocy. A w dzwięku czy takiej pracy na wolnych obrotach odczuje się z nim jakieś problemy?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lutego 2008, 17:28 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 62
Posty: 4138
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
auto ze żle działającym Vanosem słabo ciągnie szczególnie w dolnej partii obrotów do 3000 . sam Vanos nie sprawia kłopotów uciążliwe mogą być trzy pierścienie na kole zębatym wałka ssącego i to one potrafią chrobotać przy pewnych obrotach trzeba je wymienić i wszystko jest OK ale przy wymianie należy umiejętnie ustawić Vanos bo będzie kiszka-pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL