Co innego blokada 100%, pół biedy jak ktoś tak powie,na zaspawany dyfer a co innego szpera 100%. szpera z blokadą 100% to nie ma tych samych "procentów" co szpera określana "25%".
A potem znajduje się posty, że zwiększa się blokowanie szpery i uzyskuje powiedzmy 60% szpere i to jest więcej
szpery 25% montowane przez BMW, to wartość ta 25% jest obliczana z:
S=( |Ml-Mr|)/(Ml+Mr), gdzie Mr=Moment obrotowy na prawym kole, Ml=Moment obrotowy na kole lewym.
S można też wyliczyć w inny sposób, za pomocą wartości TBR=max(Mr,Ml)/min(Mr,Ml), wówczas S=(TBR-1)/(TBR+1), gdzie TBR jest stosunkiem momentu obrotowego większego, do mniejszego.
Przyznam się szczerze, że nie wiem na czym polega działanie szpery adaptacyjnej w M3 E46, ale mój zwykły most w 318i w normalnych warunkach, napędza obydwa koła z takim samym momentem. Dlaczego? Bo obydwa koła są zablokowane, obydwa tak samo napędzają. Różnica momentów na półosiach jest 0. W skrajnym położeniu, pozwala, by tylko jedno koło się napędzało. Szpera 25% dzięki zwiększonemu tarciu, pozwala, żeby tylko o 25% różniły się momenty obrotowe na kołach przy szaleństwach.
Adaptacyjna szpera- nie wiem na czym ona polega, jak to jest rozwiązane, jakie koła tam są itd. ale skoro zależnie od warunków zwiększa tarcie, to oznacza to, że raz tak blokuje, raz tak, a raz w ogóle się zachowuje jak zwykły most- 100%- więc wcale nie jest to błąd.
To ma jakiś sens.
Jedni twierdzą, że szpera 25%, to taka, że 25% idzie na jedno, 75% na drugie koło. Potem są tacy, że twierdzą, ze 100% szperę mają zaspawaną. Wg. takiej logiki, to raz 25% oznacza, że minimum na jedno koło idzie 25%, to przy szperze 100% idzie na koło minimum... 100%? A na drugie też 100%? No to razem mamy 200%!! Wówczas jeśli 25% oznacza faktycznie te 25% momentu, no to zaspawany most to jest 50% szpera, a nie 100%.
Nie chciałem używać żadnych wzorów matematycznych, ale z Wami się nie da, gdzie tam posiadacz 318i może coś wiedzieć na ten temat