BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 kwietnia 2024, 16:52

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E30] Czy to jest szpera?
PostNapisane: 29 stycznia 2009, 22:58 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: Radom
Witam. Mam do kupienia szpere do BMW e30

Sprzedający twierdzi że szpera którą posiada ma 60%.
•Czy jest to możliwe zeby fabryczna szpera miała aż 60%?
następna sprawa. Rzekomo most pochodzi z wersji silnikowej 325i (fabrycznie ponad 200KM w e30 raczej nie było takich silników ?? )
Na głowie mostu wybity jest numer: 4061004180 201204 sz5
Czy te numery nie powinny poprzedzać dodatkowe oznaczenia np. S25 lub S40 ostatecznie S60 ??
Na poniższym zdjęciu umieściłem fotke wnętrza mostu
•Czy główka mostu w wersji ze szperą może mieć całkowicie zabudowane satelity??

Cena jaką sprzedawca oferuje to 500zł, w droższym przypadku cenowym z powodu moich wątpliwości dałbym sobie spokój.

Czekam na Waszą pomoc. Pozdrawiam Obrazek

_________________
KupiĂŞ: Szpere do E34 lub E30 tel: 0602-428-960


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 stycznia 2009, 23:12 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1363
Lokalizacja: Grójec
Moje BMW: 3x e36
Kod silnika: m43b18 m43b19 m52b25
Co do tego że jest tam szpera to jestem pewny ale fabryczne 60% ;) i 200kM zapytaj sprzedającego czy w tej bajce były smoki ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 00:20 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: Radom
Marek WGR napisał(a):
Co do tego że jest tam szpera to jestem pewny ale fabryczne 60% ;) i 200kM zapytaj sprzedającego czy w tej bajce były smoki ?


Z tego co widze to jesteś zorientowany.Wiesz może dlaczego na głowie przed wybitymi numerami nie ma oznaczenia S60 . to mnie dziwi , zwykle na 25%-towych szperach jest oznaczenie S25. a w tym przypadku nie ma takich oznaczeń literowych oprucz sz5.

(co to są smoki)

_________________
KupiĂŞ: Szpere do E34 lub E30 tel: 0602-428-960


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 01:28 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 38
Posty: 849
Lokalizacja: Łódź/Poznań
Moje BMW: e32
Kod silnika: m30b35
najmocniejsze e30 mialo 170koni (nie liczac m3)
fabrycznie mozna bylo zamowic tylko 25% szpere.
tyle wiem :P

_________________
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=319097#319097 moja e30 :)
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=587194#587194 moja E32 :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 02:33 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
BMW robiło tylko szpery 25%, a od jakiegoś czasu robią adaptacyjne do 100%. Najbardziej prawdopodobne że to jest fabryczna szpera, ale zacieśniona do 60% co wcale nie jest trudne.

Karlos87 napisał(a):
(co to są smoki)


Legendarne stworzenia ziejące ogniem.

Nie mogłem się powstrzymać :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 09:27 
Offline
Forumowicz

Posty: 142
Lokalizacja: Lubelskie
Moje BMW: było 524td jest530d
Kod silnika: M57
hhehe dobre :super:

_________________
Bayerische Motoren Werke :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 09:38 
kostek_ja napisał(a):
BMW robiło tylko szpery 25%, a od jakiegoś czasu robią adaptacyjne do 100%.


Nie prawda.

kostek_ja, Ty masz w swojej M3 szperę i nie wiesz nawet co oznaczają te cyferki? Szpera 100% to jest otwarty most. Szpera 25% oznacza, że o 25% może się różnić moment obrotowy na półosiach (37,5% i 62,5%), więc jeśli różnią się o 100%, to na jedno idzie 0, na drugie 100% momentu- poza tym, W E34 były dostępne szpery 40% ( czyli przynajmniej 70% na jedno, 30% na drugie koło).

Tak więc, szpera z 1. posta nie ma AŻ 60%, tylko- "tylko 60%" :) więc szkoda czasu.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 09:51 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Szpera 25% - max 25% siły napędowej idzie na koło, które ma przyczepność.
Szpera 100% - całość siły napędowej może iść na koło, które ma przyczepność.
Dobrze rozumuję?

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 10:35 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: Radom
Szpere 100% uzyskuje sie najprościej przez zaspawanie satelit. Ja tak zrobiłem na poprzednim moście. W tym przypadku oba koła obracają się z tą samą prędkością. Auto bardzo łatwo wpada w poślizg, dobra zabawa ale na codzień jest to denerwujące. Raczej odradzam. Wole fabryczną szpere bez kombinacji.

Z wcześniejszych postów wynika ze tym sposobem który wyżej opisałem uzyskuje się szpere 0%??

_________________
KupiĂŞ: Szpere do E34 lub E30 tel: 0602-428-960


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 10:47 
maaaad napisał(a):
Szpera 25% - max 25% siły napędowej idzie na koło, które ma przyczepność.
Szpera 100% - całość siły napędowej może iść na koło, które ma przyczepność.
Dobrze rozumuję?


Nie. Napisałem wyżej jak jest.

Karlos87 napisał(a):
Szpere 100% uzyskuje sie najprościej przez zaspawanie satelit.


To miałeś szperę 0%. 0% różnicy między półosiami w momencie.

Skoro BMW liczbę % określa dopuszczalną różnicę w momentach na półosiach, to trzymajmy się tego, albo dopisujmy o co cho w nazewnictwie 100%. Np. szpera 100%- jaki ma sens te 100%? Gdzie niby te %?

Potem się czyta takie głupoty i bzdury, że szpera 40% bardziej łapie, niż 25% :wstyd:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 10:53 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
Karlos87 napisał(a):
a w tym przypadku nie ma takich oznaczeń literowych oprucz sz5.


Prosty sposób narysuj sobie na kartce S25 i obok SZ5 widzisz podobieństwa :niepewny: ?

Jeżeli ona naprawdę ma 60% to za 500 zł to byłyby deal twojego życia ale raczej w to nie wierz.

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 11:35 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Fryderyk napisał(a):
Karlos87 napisał/a:
Szpere 100% uzyskuje sie najprościej przez zaspawanie satelit.



To miałeś szperę 0%. 0% różnicy między półosiami w momencie.




Jednak trochę się będę upierał przy swoim:
Cytuj:
Aby zapobiec wyżej wymienionym przypadkom stosuje się szperę, czyli mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Blokada mechanizmu różnicowego pozwala na wcześniejsze ustalenie wartości procentowej napędu rozdzielanego pomiędzy koła. Krótko mówiąc szpera 40% oznacza, że 40% napędu idzie na koło o dobrej przyczepności a 60% na koło będące w poślizgu. Pozwala to na stałe przenoszenie, choć częściowej siły napędzającej na jedno z kół. W tym przypadku, bez względu na to czy koło, na które przekazywana jest większa siła zaczęło się ślizgać, nasz samochód stale będzie przyspieszać.

Więcej tu:
http://tuning.pl/_tuning_Szpera__blokad ... _555_.html
Skoro mowa o BLOKADZIE 100%, tzn. że KOŁA SĄ ZBLOKOWANE W PEŁNI. W 100%. Czyli obracają się z taką samą prędkością, działa na nie taka sama siła.
BTW, zespawanie mostu to 100% blokady, ale po 50% siły napędowej na koło. I 0% różnicy między siłą dostarczaną na obie osie :D Bądź tu mądry...

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 11:59 
Tuning.pl ale autorytet :padam: :rotfl:

Jaki jest sens wtedy porównywanie szpery BMW 25%, 40%, do takich 100%? Co oznaczają owe liczby? Wielkie nic.

Bzdura to, co ktoś napisał, że 40% to idzie na jedno koło, 60% na drugie. To jest właśnie takie rozumowanie pana Heńka.

http://e34wiki.hofgesang.de/wiki/Sperrdifferential

Cytuj:
Unterschiedliche Sperrwirkung der Differentialsperren

Wie wir wissen gibt es Differentiale mit unterschiedlichen Sperrwirkungen, die einen haben ein 25% Sperrdifferential, die anderen ein 40% Sperrdifferential, was bedeutet das Ăźberhaupt?
[bearbeiten]
Prämissen fßr die Definition

Am Differential des E34 gibt es 3 Wellen, eine Eingangswelle vom Getriebe aus und 2 Ausgangswellen zu den Rädern. Das Eingangsdrehmoment beträgt 100%. Drehmoment ist hier die Kraft die auf die Räder bzw. auf die Eingangswelle ßbertragen wird (nicht zu verwechseln mit der Drehzahl).
[bearbeiten]
Diff mit 40% Sperrwirkung

Nehmen wir nun an, wir haben ein Differential mit einer Sperrwirkung von 40%, dann wird das Drehmoment der Eingangswelle zu 70% auf das eine Rad und zu 30% auf das andere Rad ßbertragen, die Differenz der beiden Drehmomente beträgt 40% (unsere Sperrwirkung).
[bearbeiten]
Diff mit 25% Sperrwirkung

Bei einem 25%-igen Differential beträgt die Differenz der beiden Drehmomente 25%, somit bekommt das eine Rad 62,5% an Drehmoment und das andere 37,5% an Drehmoment zugefßhrt, die Differenz ist wieder unsere Sperrwirkung von 25%.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 12:39 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Wiki34, autorytet równie wielki :rotfl:
Ja rozumuję na logikę, zgodnie z pojęciem "BLOKADA 100%". Jest to dla mnie blokada całkowita, czyli każde koło napędzane tak samo.
Ale jestem otwarty na dalsze sugestie :D

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 13:09 
Co innego blokada, a co innego parametr szpery, o którym mowa i którym BMW określa swoje szpery. Nie można posługiwać się jednym i drugim na raz, bo nie wiadomo o co w końcu chodzi.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 13:27 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
Fryderyk napisał(a):
Co innego blokada, a co innego parametr szpery, o którym mowa i którym BMW określa swoje szpery. Nie można posługiwać się jednym i drugim na raz, bo nie wiadomo o co w końcu chodzi.


No właśnie ja już nic nie kumam :zdziwko: Ale chętnie przyjmę 3.91 do E28 :hyhy:

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 15:44 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Obrazek
Obrazek
Fryderyk, czy wszędzie jest błąd i tylko ty mówisz jak jest naprawdę? Czy uważasz że każde e46 ma szperę, a M3 skoro ma 100% to nie ma ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 16:37 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 1903
Lokalizacja: Tuchola
Moje BMW: E30 344i
Kod silnika: m62b44
Garaż: E36 Coupe 325i
E30 Coupe 344i
wszystko zalezy od tego jakie oznaczenie przyjelo bmw

czy jest to procentowa różnica miedzy momentami przekazywanymi na koła, czy jest to procentowa wartość momentu ktora idzie na kolo bardziej obciążone. Zawsze bylem pewien ze jest to ta druga opcja


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 18:26 
:wstyd:

:mur:

Co innego blokada 100%, pół biedy jak ktoś tak powie,na zaspawany dyfer a co innego szpera 100%. szpera z blokadą 100% to nie ma tych samych "procentów" co szpera określana "25%".

A potem znajduje się posty, że zwiększa się blokowanie szpery i uzyskuje powiedzmy 60% szpere i to jest więcej :zakrecony:

szpery 25% montowane przez BMW, to wartość ta 25% jest obliczana z:

S=( |Ml-Mr|)/(Ml+Mr), gdzie Mr=Moment obrotowy na prawym kole, Ml=Moment obrotowy na kole lewym.

S można też wyliczyć w inny sposób, za pomocą wartości TBR=max(Mr,Ml)/min(Mr,Ml), wówczas S=(TBR-1)/(TBR+1), gdzie TBR jest stosunkiem momentu obrotowego większego, do mniejszego.

Przyznam się szczerze, że nie wiem na czym polega działanie szpery adaptacyjnej w M3 E46, ale mój zwykły most w 318i w normalnych warunkach, napędza obydwa koła z takim samym momentem. Dlaczego? Bo obydwa koła są zablokowane, obydwa tak samo napędzają. Różnica momentów na półosiach jest 0. W skrajnym położeniu, pozwala, by tylko jedno koło się napędzało. Szpera 25% dzięki zwiększonemu tarciu, pozwala, żeby tylko o 25% różniły się momenty obrotowe na kołach przy szaleństwach.

Adaptacyjna szpera- nie wiem na czym ona polega, jak to jest rozwiązane, jakie koła tam są itd. ale skoro zależnie od warunków zwiększa tarcie, to oznacza to, że raz tak blokuje, raz tak, a raz w ogóle się zachowuje jak zwykły most- 100%- więc wcale nie jest to błąd.

To ma jakiś sens.

Jedni twierdzą, że szpera 25%, to taka, że 25% idzie na jedno, 75% na drugie koło. Potem są tacy, że twierdzą, ze 100% szperę mają zaspawaną. Wg. takiej logiki, to raz 25% oznacza, że minimum na jedno koło idzie 25%, to przy szperze 100% idzie na koło minimum... 100%? A na drugie też 100%? No to razem mamy 200%!! Wówczas jeśli 25% oznacza faktycznie te 25% momentu, no to zaspawany most to jest 50% szpera, a nie 100%.

Nie chciałem używać żadnych wzorów matematycznych, ale z Wami się nie da, gdzie tam posiadacz 318i może coś wiedzieć na ten temat :mur:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 stycznia 2009, 18:48 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Fryderyk, ok to w takim razie wytłumacz mi dlaczego zacieśnione szpery mają więcej procent? Dlaczego im bardziej wyczynowy i bardziej zaawansowany technicznie samochód ma więcej procent? Dlaczego każdy kierowca bardziej wyczynowy rozumie to tak że 100% to spawany most i ogólnie im więcej procent tym więcej momentu trafia na koło o mniejszej przyczepności?

Sory ale jesteś pierwszą osobą która twierdzi odwrotnie, wbrew gazetom i wszystkim innym źródłom. Ja nie mam pojęcia jak to się wylicza i mimo że twój sposób ma sens to nie pasuje do ogólno przyjętych oznaczeń, a do tego nie sprawdza się przy otwartym dyfrze, bo sory ale nie dzieli się przez 0. Więc zamiast wmawiać wszystkim że jest tak jak ty mówisz, a wszyscy się mylą to poszukaj jak to się faktycznie liczy.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL