Cytuj:
znaki lancucha laczacego wal korbowy z walkiem wydechowym rozjezdzaja sie o 1,5 oczka na lancuchu
Rozumiem poprzez to, że oznaczyłeś łańcuch i koło zębate wałka wydechowego.
Jeżeli tak to:
Cytuj:
i wykonaniu kilku obrotow silnikiem (na sucho za pomoca klucza), znaki lancucha laczacego wal korbowy z walkiem wydechowym rozjezdzaja sie o 1,5 oczka na lancuchu
i mają prawo się rozjeżdżać, gdyż łańcuch rozrządu nie jest żadnym odnośnikiem co do zestawienia rozrządu. Czasem, jak to bywa w dieslach, łańcuch posiada dwa oznaczone oczka, celem zestrojenia dwóch kół zębatych rozrządu, ale tylko podczas zestrajania. Po wykonaniu kilku obrotów cechy łańcucha nie będą się już pokrywały z cechami na łańcuchu - chyba że po wielu określonych obrotach silnikiem.
Cytuj:
Dodam ze na rysunkach w Autodacie pokazano ze znaki na walku wydechowym (mowa tylko o kolku odbiorczym z walu korbowego) są pionowo, natomiast znaki pokazane na fotkach w ksiazkach bentleya lub sam naprawiam są prostopadle od poziomu glowicy
Nie ma to znaczenia. Zauważ, że dwie różne wersje przedstawiają znak na kole zębatym z róznicą o 90 stopni, czyli o tyle, o ile powinno dobrze zgrać się zestrojenie otworów w kole z otworami na wałku. Samo koło może być zamontowane w dwóch pozostałych pozycjach zachowując kąt 90 stopni oczywiście. Ale wtedy poprzez znak na kole nie będziesz dobrze widział, czy przypadkiem o jeden ząbek się nie rąbłeś co stworzy problem braku regulacji położenia koła w stosunku do wałka.
Cytuj:
mówił coś o przefazowaniu wałków po kilkusettysięcznym przebiegu i auto odżywa
Po kilkuset tysięcznym przebiegu, a nawet i mniej, łańcuch się zużywa poprzez rozciąganie, a to sprawia, że położenie wałków rozrządu w stosunku do górnego martwego punktu tłoka jest opóźnione.
To miał na myśli Twój przyjaciel
