W BMW:
ASR - Kontrola przyspieszania bez mielenia kolem/kolami
ABS - (z ang. Anti-Lock Braking System) to układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Pobiera inf. z lacznie 4 czujnikow w poblizu kazdego z kol.
EML - System pobierajacy inf. z czujnikow: polozenia Pedalu Gazu!, Predkosci pojazdu, Jaki wrzucono Bieg, Czy wł. Klimatyzacje.
Przedewszystkim podczas normalnej pracy bez sygnalow z systemu ASC, otrzymujac je tylko z pedalu gazu wymusza poprzez niego prace na przepustnicy oraz module Motronic (czyli zaplon i wtryski).
Gdy otrzyma rozkaz z systemu ASC-Wymusza!!! wysterowanie Przepustnicy natomiast Motronic`a wysterowuje wtedy ASC!
Motronic - Modul sterownia Wtryskami i Zaplonem.
MSR - (Motor-Schleppmoment-Regelung) Sterowanie momentem oporu silnika, ma zapobiegać poślizgowi kół napędowych na śliskiej nawierzchni, na przykład, jeśli kierowca szybko zdejmie nogę z pedału gazu. Jednostka sterująca (EML oraz Motronic) otrzymujac inf. z MSR przez krótki czas reguluje prędkość obrotową silnika i zapewnia stabilność pojazdu.
ESP - (Electronic Stability Program) Elektroniczny Program Stabilizacji toru jazdy.
DME - (Digital Motor Electronics)System zarzadzania Wtryskami, Zaplonem a takze...w silniku.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ASR+ABS]=ASC
[ABS+AsR]+[CBC+EBV]=ASC+T=ESP
[ABS+AsR]+[CBC+EBV]+Odchylenia auta,przyspieszenie wzdluzne,boczne=DSC
[ABS+AsR]+[CBC+EBV]+Odchylenia auta,przyspieszenie wzdluzne,boczne+Wył.kontroli Silnika=DTC
ASR - Kontrola przyspieszania bez mielenia kolem/kolami
ABS - (z ang. Anti-Lock Braking System) to układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Pobiera inf. z lacznie 4 czujnikow w poblizu kazdego z kol.
EBV-(Elektronische Bremskraftver-teilung) – korektor siły hamowania, system rejestruje obciążenie osi pojazdu i elektronicznie dozuje moc hamowania na poszczególne koła.
CBC-(Cornering Brake Control) – system kontroluje siłę hamowania poszczególnych kół w zakręcie. Ma zapobiec uślizgnięciu się tyłu auta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASC-(Automatic Stability Control)-Automatyczna kontrola stabilności
Korzysta z danych systemu ABS i jest to uszczuplone ESP. Nie-zapobiega! przed wpadnięciem w niekontrolowany poślizg nadsterowny(ucieka ty) lub podsterowny(ucieka przod) ale polepsza właściwości trakcyjne podczas pokonywania ostro zakrętów (dohamowuje odpowiednie kola), zapobiega również zerwaniu trakcji (buksowaniu tylnych kol) podczas ruszania. Otrzymuje dane z modułu MSR.
Przejmujac takze przy tych manewrach kontrole nad:
Systemem EML (wysterowania Przepustnicy)
Systemem Mototronic (pracy Wtryskow i Zaplonu).
Dzieki czemu kontroluje MOC silnika i jego zachowanie za kierowce.
ASC+T - Automatic Stability Control plus Traction -Skrót odnoszący się do systemu kontroli trakcji i stabilności auta, stosowany w samochodach marki BMW. System odpowiada za przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych podczas ruszania i przyspieszania na śliskiej nawierzchni.
Na nierównych lub śliskich nawierzchniach system automatycznej kontroli stabilności (ASC) zapewnia bezpieczne przyspieszenie z każdego zakrętu i maksymalną trakcję.
Bonus:
Automatyczna kontrola stabilności (ASC) jest elementem systemu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) . Zapobiega utracie przyczepności kół napędowych podczas ruszania, przyspieszaniu z zakrętów iw innych krytycznych momentach. Gdy jedno koło ma dobrą przyczepność, a drugie jest na śliskiej nawierzchni drogi, koło o mniejszej przyczepności jest hamowane, dopóki nie będzie w stanie uzyskać przyczepności na nawierzchni drogi.
Jeśli oba koła tracą przyczepność, system sterowania silnikiem również interweniuje i zmniejsza moc, co znacznie zmniejsza ryzyko poślizgu tylnej części pojazdu. Cały proces odbywa się w milisekundach.
Dzięki temu ASC szybko przywraca stabilność pojazdu i przywraca przyczepność. Kierowcy, którzy chcą osiągnąć pewien stopień poślizgu kół, na przykład dążąc do uzyskania pewnego „znoszenia”, mogą w razie potrzeby wyłączyć ASC.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DSC-(Dynamic Stability Control)-Dynamiczna kontrola stabilności
Zwiększa bezpieczeństwo, ułatwiając sterowanie pojazdem nawet w niekorzystnych warunkach jazdy lub na trudnych nawierzchniach.
Dynamiczna kontrola stabilności (DSC) to zalążek systemów kontroli podwozia w pojazdach BMW. Zapewnia najwyższy możliwy poziom stabilności podczas jazdy i maksymalizuje przyczepność wszystkich kół podczas ruszania lub przyspieszania. Jest w stanie wykryć pierwsze oznaki nadsterowności lub podsterowności i pomaga utrzymać pojazd bezpiecznie na drodze, nawet jeśli opony mają różne poziomy przyczepności.
Wyrafinowane czujniki stale sprawdzają, jak pojazd jedzie. Informacje obejmują szereg czujników monitorujących obrót kół, kąt skrętu, siły boczne, nacisk i odchylenie (stopień obrotu wokół osi pionowej). Model symulacyjny przechowywany w jednostce sterującej DSC w celu zapewnienia stabilności („model jedno- lub dwutorowy”) i może być porównany z informacjami pochodzącymi z kierownicy i akceleratora: jeśli istnieje zbyt duża różnica między modelem a sposobem, w jaki pojazd obecnie podróżuje, DSC działa w celu zwiększenia stabilności lub trakcji.
Systemy zarządzania silnikiem i hamulcami są specjalnie ukierunkowane; xDrive jest również częścią pojazdów z napędem na wszystkie koła. Zmniejszenie lub zwiększenie momentu obrotowego silnika lub hamowanie poszczególnych kół może poprawić stabilność i przyczepność. Aktywny układ kierowniczyZintegrowany system regulacji odchylenia może nawet znacznie zmniejszyć wysiłek przy
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DTC-(Dynamic Traction Control)- Dynamiczna kontrola trakcji
Pozwala na dynamikę jazdy w sportowym stylu, nawet gdy DSC kontroluje stabilność i gdy przyczepność kół jest wyższa.
Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) jest podfunkcją systemu Dynamic Stability Control (DSC) , który można włączać i wyłączać. DTC ma dwa główne zastosowania: regulację trakcji i umożliwienie jazdy w stylu sportowym, zapewniając jednocześnie aktywną kontrolę stabilności.
Jeśli przednie koła utkną w śniegu i nie będą się obracać prawidłowo, doprowadzi to do poślizgu na tylnych kołach (gdy obracają się szybciej niż przednie koła, na ogół oznacza to przekroczenie osiągów), a DSC zmienia moc silnika: moc potrzebna do ruchu do przodu jest zmniejszona. Przełączenie na DTC ma pozytywny wpływ na tę sytuację, ponieważ trakcja poprawia się bez utraty mocy.
Gdy DTC jest włączony, pomaga kierowcy złagodzić sytuację na tyle, aby środki DSC stały się skuteczne. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
XDrive-System napędu na cztery koła BMW (4x4),
xDrive, zapewnia BMW najlepszą możliwą trakcję przez cały czas, zwiększając zwinność i zapewniając bezpieczeństwo na torze, nawet na szybkich zakrętach.
xDrive to stały system napędu na wszystkie koła BMW: w normalnych warunkach rozdziela moc między przednią i tylną oś w stosunku 40:60 i zmienia tę wartość zmiennie, gdy zmienia się nawierzchnia drogi lub ogólne warunki jazdy.
Działając praktycznie natychmiastowo i w sposób tak subtelny, że praktycznie nie zauważony przez pasażerów pojazdu, xDrive może skierować do 100% sił napędowych na jedną oś. Umożliwiając kierowcy bezproblemowe uruchomienie nawet na śliskich nawierzchniach lub stromych wzgórzach, xDrive kieruje całą moc na osie z największą trakcją. Podczas parkowania system reaguje na potrzebę wysokiej manewrowości przy niskiej prędkości, całkowicie otwierając sprzęgło, aby układ napędowy działał optymalnie.
Przy pierwszym znaku podsterowności moc napędowa przedniej osi jest mniejsza. W przypadku wykrycia nadsterowności xDrive kieruje więcej mocy na oś przednią. Dzięki tej dynamicznej redystrybucji mocy stabilność pojazdu powraca do normy, nawet zanim kierowca zauważy coś złego.
Jazda na krętej drodze lub szybkie pokonywanie zakrętów w dynamicznym stylu jest szczególnie przyjemna dzięki xDrive: czujesz się tak, jakby Twoje BMW było prowadzone po łuku. xDrive zapewnia, że ??żadna siła napędowa nie jest marnowana na utratę przyczepności: każdy kilowat mocy jest skutecznie przenoszony na drodze.
xDrive jest regulowany przez Dynamic Stability Control (DSC) i wykorzystuje informacje z czujników tego ostatniego do monitorowania warunków drogowych. Ponadto, siła hamowania dzięki uprzejmości DSC jest używana, gdy występuje różnica trakcji między dwiema stronami pojazdu, a wirowanie koła jest prawdopodobne.
Jesli ktos chce cos dodac lub poprawic, prosze o PW.