BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 czerwca 2025, 00:25

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 24 października 2011, 19:29 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 129
Lokalizacja: 3miasto
Moje BMW: e46
JeD napisał(a):
W związku z tym, że już drugi rok borykam się ze zbyt wolnym zagrzewaniem się auta i nie pomagają tu wymiana termostatu oraz diagnostyka podgrzewacza elektrycznego chciałem zadać takie nietypowe pytanie: czy przy zmianie programu - mapy (chip Vtech) zmieniana jest również praca EGR czyli recyrkulacji spalin co mogło by wpłynąć na wolniejsze zagrzewanie się auta.
Po zakupie auta (2 lata temu), nawet w siarczyste mrozy pion miałem po ok 4-5km. Rok temu zrobiłem chipa i pojawił się problem ze zbyt wolnym nagrzewaniem się auta. Wymieniłem termostat główny bo tylko taki posiadam, ale auto czasami nawet po 10km nie osiąga pionu (70C). Gdy się nagrzeje to trzyma ładnie 88-90C. W lato tak mocno tego nie odczuwałem, niestety teraz znowu przychodzą chłodniejsze dni i problem powraca.

PS. Problem jest dosyć nietypowy, dlatego stworzyłem osobny temat.


Nie jestem specjalistą ale ja również mam 318d i jestem po Vtechu i nie zauważyłem żadnych zmian odnośnie nagrzewanie się auta.
Przyczyna myślę że jest gdzie indziej.

_________________
e46 318d Touring

Moje e46 viewtopic.php?p=622393


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 24 października 2011, 20:24 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1560
Lokalizacja: Oberschlesier
Moje BMW: e91,e39
Sproboj ponownie odpowietrzyc uklad chlodzenia.

_________________
jacekmury1


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 25 października 2011, 01:19 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
Sprawdzałeś prace EGR? Być może wcale się nie otwiera i jest cały czas w pozycji zamkniętej, wtedy silnik może się zagrzewać dłużej niż normalnie. ;)

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 25 października 2011, 07:24 
Offline
Forumowicz

Posty: 174
Moje BMW: E46 320D
Kod silnika: M47TU
A czytałeś co autor napisał? ma tylko termostat główny


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 25 października 2011, 13:55 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Dla mnie sprawa oczywista,termostat jest cały czas otwarty-duży obieg.
Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 25 października 2011, 15:41 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 991
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E46
Kod silnika: M57N++
Garaż: E36 TURBO
E46 330D ++ FL
E91 320D
kylo86 napisał(a):
A czytałeś co autor napisał? ma tylko termostat główny


Chodzi mi o zawór EGR a nie o termostat , w 318D nie ma EGR-u ? :szok:

_________________
WROCŁAW ..................... MOJA GALERIA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 25 października 2011, 18:27 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 129
Lokalizacja: 3miasto
Moje BMW: e46
piotrek200411 napisał(a):
kylo86 napisał(a):
A czytałeś co autor napisał? ma tylko termostat główny


Chodzi mi o zawór EGR a nie o termostat , w 318D nie ma EGR-u ? :szok:


Oczywiście że ma :)

_________________
e46 318d Touring

Moje e46 viewtopic.php?p=622393


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 10 grudnia 2011, 15:10 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
No więc tak:
- Płynu już nie ubywa, winny był taki plastik z opaską. Niestety problem dalej pozostał.

Roger-Nysa napisał(a):
Dla mnie sprawa oczywista,termostat jest cały czas otwarty-duży obieg.
Pozdrawiam Krzysiek


Dla mnie nie. Dlaczego rura dużego obiegu zimna? Dlaczego auto osiąga 88-90 C i ładnie trzyma ? Jeżeli podasz sensowne argumenty to jestem w stanie wydać te 150 zł na nowy (w zasadzie mój też jest nowy - ma dopiero rok). I chciałbym aby był to termostat, niestety to by było zbyt piękne.

piotrek200411 napisał(a):
Sprawdzałeś prace EGR? Być może wcale się nie otwiera i jest cały czas w pozycji zamkniętej, wtedy silnik może się zagrzewać dłużej niż normalnie.


To jest ciekawy trop. Błędów w INPIE nie ma. Czyściłem EGR ale nie sprawdzałem czy tłoczek chodzi. W sumie recyrkulacja spalin ma wpływ na szybsze zagrzewanie. Dzięki sprawdze :ok:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 10 grudnia 2011, 19:26 
Offline
Forumowicz

Wiek: 50
Posty: 214
Lokalizacja: sulejów
Moje BMW: E-46
Kod silnika: M 47
Kolego ja mam 320 D i wymieniłem obydwa termostaty mały i duży na oryginalne i mam to samo ,ten typ chyba tak ma i dałem spokój.Szkoda kasy.Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 10 grudnia 2011, 20:53 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
wiesz jakbym kupił auto i miał to uwalone to bym pewnie nie zwrócił na to uwagi, ale skoro kupiłem w listopadzie 2 lata temu i przejeździłem cała srogą zime w cieple to jednak troche za tym tęsknie. Przy sprawnie działającym układzie w zależności od temp pion masz po 4-5 km. Nie wspomne już o tym że silnik też dostaje po dupie gdy do temp roboczej dochodzi 2 razy dłużej.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 11 grudnia 2011, 21:28 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
Dzisiaj sprawdziłem prace EGR. Wygląda na to że pracuje tak jak powinno.



A więc szukamy dalej. Jakieś pomysły ?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 12 grudnia 2011, 11:10 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 239
Lokalizacja: KoÂłobrzeg
moim zdaniem winny jest brak poprawnie działającego dogrzewacza elektrycznego !
program nie ma tu nic do tego , a wręcz powinien się szybciej nagrzać ponieważ dawka jest zwiększona ...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 12 grudnia 2011, 15:52 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
Wg mnie to jaką temp ustawie nie ma większego wpływu na działanie podgrzewacza. Ważne by się załączył. Z tego co wiem to chyba musi być >16 C na klimatroniku. Ja mam klimę manualną, miałem panel klimatronika ale chciałem być pewien że to nie jego wina i wsadziłem z powrotem pokrętła. Gdy mam zimny silnik temp daje na czerwony (wcześniej ponad 20C) i nawiew lekki 1 (wcześniej 3 kreski na klimatroniku). Podgrzewacz elektryczny załącza się w zależności od temp zewnętrznej. Czyli tego co podaje czujnik temp w przepływce. Zresztą zacytuje użytkownika Roger-Nysa:

Cytuj:
Zgodnie z WDS BMW

DDE 5.0 Elektryczny podgrzewacz pomocniczy

Elektryczny podgrzewacz pomocniczy cieczy chłodzącej zastosowano celem zrekompensowania małej wydajności cieplnej z powodu dużej sprawności energetycznej silnika.
W zależności od wyposażenia pojazdu, decyzję załączenia podgrzewania podejmuje układu klimatyzacji (IHKA) lub kontroler podgrzewania w jednostce sterującej silnikiem DDE.

Elementy grzejne zostają uruchomione, jeżeli istnieją wystarczające rezerwy mocy elektrycznej. Aby sprawdzić dostępne rezerwy mocy, alternator wysyła impuls sygnału współczynnika obciążenia i informuje DDE o stanie obciążenia i ewentualnym zapasie mocy. Zespół sterujący DDE steruje grzałki impulsami, zmienia częstotliwość jak i długość impulsu. W ten sposób kontroluje moc grzałek w zakresie wydajności na poziomie od 5 do 95% mocy cieplnej.
Podnosi również obroty biegu jałowego o około 50 obr /min gdy grzałki pomocnicze są sterowane odpowiednio wysokim impulsem. Dlatego obroty mogą falować !!

Warunki kiedy grzałka nie zostanie załączona :

gdy nie ma zapłonu
gdy napięcie akumulatora jest mniejsze niż 12,0V
gdy prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż 750obr/min
gdy silnik pracuje krócej niż 10 sekund.
gdy jest właściwa temperatura płynu chłodzącego w odniesieniu do temperatury powietrza na zewnątrz.


Jeśli temperatura powietrza zasysanego (czujnik w przepływomierzu) wynosi :
-10 stopni to grzałki są sterowane przez DEE dopóki ciecz chłodząca nie uzyska 86° C
-5 stopni to grzałki są sterowane przez DEE dopóki ciecz chłodząca nie uzyska 80° C
+ 10 stopni to grzałki są sterowane przez DEE dopóki ciecz chłodząca nie uzyska 50° C
+ 20 stopni to grzałki są sterowane przez DEE dopóki ciecz chłodząca nie uzyska 17° C
Jest to fragment krzywej charakterystyki załączania grzałek.

Grzałki również nie są włączane gdy w pamięci ECU jest zapisany któryś z błędów.

* 3EE0, 3EE1, czujnik temperatury płynu chłodzącego (usterka)
* 3F70, 3F71, czujnik temperatury powietrza zasysanego
* 40A1 sygnał ładowania alternatora (brak wyżej wspomnianego impulsu do DEE lub bardzo wysoki stan obciążenia alternatora)

Nie są również włączone naturalnie gdy sterownik grzałek rozpoznaje w nich usterkę i zapisuje w pamięci ECU błąd :

* 43F0, zwarcie do +
* 43F1, zwarcie do -
* 43F2 przerwa
* 43F3, niepoprawna temperatura grzałek
* 4AB2, nadmiar temperatury w podgrzewaczu ,(nagrzewnicy ) nie jestem pewien.



Dodam że błędu podgrzewacza nie mam. Na zimnym obroty charakterystycznie lekko falują, co by oznaczało że się załącza chyba że nie działa z maksymalną mocą.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Chip a nagrzewanie się auta 318d + FILM
PostNapisane: 28 stycznia 2012, 22:37 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
Podbijam bo problem dalej nie rozwiązany. Dzisiaj -7 C na dworzu. Po odpaleniu auta przejechałem 2 km i wskazówka była w połowie niebieskiego pola :( Zamiast skręcić do miasta poleciałem w trase 10 km. Zagrzał się do 90C i trzymał. Wróciłem do garażu zdjąłem osłonę, sprawdziłem lewy wąż zimny - termostat zamknięty. Pozostaje elektryczny podgrzewacz cieczy i teraz pojawiają się pytania i fakty.

W poniedziałek byłem u znajomego który naprawia głównie BMW i jest elektronikiem. Wyjeliśmy podgrzewacz na wierzch i otworzyliśmy. Pech że padł mu multimetr i mieliśmy tylko miernik. Pomierzyliśmy opór, na wszystkich grzałkach 0,9 oma. Podłączyliśmy kabel zasilający, wszystkie 3 grzałki iskrzyły. Kolega powiedział że podgrzewacz jest sprawny, chyba że ECU go nie wysterowywuje.
http://eksploratorzy.neostrada.pl/podgrzewacz.jpg

Moim zdaniem jednak coś jest z tym podgrzewaczem nie tak.
Fakty:
- po włączeniu zimnego auta podgrzewacz jest przez 10 min zimny. Po jakimś czasie staje się letni, moim zdaniem dlatego że nagrzewa się od płynu.
- auto w miejscu od pewnej temperatury praktycznie w ogole się nie nagrzewa jeżeli temp na zewnątrz jest taka jak dziś (-7C)

No dobra, skoro zakładamy że uwalony jest podgrzewacz to teraz pytanie.
-Dlaczego nie ma błędu w komputerze?
-Dlaczego to urządzenie pobiera prąd 120A?
-Czy podgrzewacz powinien parzyć po kilku minutach od włączenia auta ?


Odpowiedź na pytanie nr 1 chyba znalazłem w poście Roger-Nysa
Cytuj:
Ponadto ustaliłem że błąd zapisany! to ewidentna wskazówka że z podgrzewaczem dzieje się coś nie tak . Ale bywa że komp nie informuje o niesprawności podgrzewacza.
Pomimo przyjmowanych poleceń z DDE lub modułu klimy i cyfrowej (rozmowy z nimi) nie realizuje "polecenia" Mówiąc krótko .. podgrzewacz dostaje polecenie grzej np 75% odpowiada: -OK GRZEJĘ ! wszystko OK! a tak naprawdę nie jest OK .
Grzałki są zimne pomimo ich sprawności i sprawności stopnia końcowego ..niezależnie od wersji. Dlaczego tak się dzieję jeszcze nie ustaliłem.
Czy tak czy inaczej , jedyną pewną informacją że podgrzewacz działa poprawnie jest sprawdzenie napięcia na grzałkach po zainicjowaniu jego pracy. Jedli końcówki mocy kluczują zasilanie na grzałki a my to widzimy na mierniku lub podpiętej żaróweczce albo diodzie wtedy możemy być pewni.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 8 lutego 2012, 01:28 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 33
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E91 LCI - 184KM
Kod silnika: N47
U mnie jak nie podpiałem weżyka podciśnienia EGR ( czyli egr w ogole nie pracował) to nie mógł mi sie w ogole zagrzać, a jak sie zagrzał to jak odjałem mu gazu momentalnie wskazówka padała. Niesądze aby zmniejszenie egr progaramem mialo duzy wpływ ale to zawsze kilka chwil dlużej nagrzewania sie. Kiedys kolega pisał jak odpowietrzać bo robił kilka to kilka razy i za (chyba 3 ) odpowietrzył prawidłowo i bóle ustały :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 8 lutego 2012, 01:56 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3682
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E39 @ e46 @ e36
Kod silnika: m52b20 @ m43b16
W takie mrozy, zasłaniaj grila-efekt niby niewielki, ale na dużym obiegu to pomaga...

_________________
Moja R6
viewtopic.php?f=60&t=120270

Moja e39
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=93561

Moja 19letnia e36 (niestety aktualnie już była)
viewtopic.php?f=6&t=104802&p=1262357#p1262357


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 8 lutego 2012, 17:09 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
Wina leży w podgrzewaczu o którym można napisać książkę... Może napisze, w nastepnym tygodniu wszystko się wyjaśni.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 8 lutego 2012, 19:21 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 677
Lokalizacja: Czestochowa
Moje BMW: E46 Touring
Kod silnika: Silnik M57N
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=105058
gdzie ten podgrzewacz sie znajduje?jak on dziala i ile kosztuje?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 8 lutego 2012, 19:39 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1093
Lokalizacja: Koszalin / Oslo
Moje BMW: e90 m3
Kod silnika: S65
Garaż: było e92 M3 https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=171247
Gdzie się znajduje ? To zależy, u niektórych szczególnie w M47 podgrzewacze elektryczne i webasta były montowane w lewym górnym rogu pod maską. U mnie podgrzewacz znajduje się z prawej strony po środku nie daleko lampy. Podgrzewacz w dieslu ma za zadanie zrekompensować małą wydajność cieplną silnika. Jak wiadomo diesel wytwarza mniej ciepła niż benzyna przez co wolniej się nagrzewa. A działa tak, że załącza grzałki i grzeje do momentu aż silnik nie uzyska odpowiedniej temperatury. Sterowany jest przez ECU i panel klimy. Ile kosztuje ? OE NOWY 1250 zł. Niedługo opublikuje jakieś wypracowanie na temat podgrzewacza, żeby inni nie musieli przechodzic tej samej męki co ja.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 318d Wolne nagrzewanie się - podgrzewacz ?
PostNapisane: 9 lutego 2012, 13:34 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 677
Lokalizacja: Czestochowa
Moje BMW: E46 Touring
Kod silnika: Silnik M57N
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=105058
oki czekamy u mnie chyba ok dzis przy -10 mialem 85st po 20km


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL