Aper napisał(a):
...Czytalem w Total BMW numer Grudzien 2005 ze w silnikach M50 korbowody byly odkuwane (forged steel) a w nowszych M52 / M54 byly prasowane proszkowo (powdered steel).
Bylo to napewno spowodowane checia zredukowania kosztów produkcji!...
Ponieważ studia skończyłem w czasach gdy odkuwane elementy były "na topie", musiałem zasięgnąć języka. Otóż elementy prasowane proszkowo (czy też poprawniej: ze stali sproszkowanej) są WYTRZYMALSZE od elementów kutych (większa jednorodność, całkowita eliminacja wad materiału). Niestety ich produkcja nie jest tańsza od kucia.
Tak więc argument o księgowych odpada. Zmiana podyktowana została po prostu upływem czasu i postępem technicznym.
To się uspokoiłem i dalej kręcę do odcięcia
A kwestia możliwości granicznych silnika to raczej efekt aluminiowego bloku. Na przykład, choć nie tylko, wytrzymałości gwintów. Choć w moim już wszystkie gwinty są wstawione.