BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 14 czerwca 2025, 18:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 15:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1381
Lokalizacja: Jaworzno
Jeszcze pytanie dodam to źle że mam wszystkie zimowe opony 225/45/17 ???? a felgi przód 7,5 i tył 8,5" ? przejeździłem tak zimę góry nie góry jakoś problemów żadnych nie miałem ...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 15:54 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 39
Posty: 589
Lokalizacja: Południe
Moje BMW: przeróżnie
ale o co Wam tak w ogole chodzi?
TEORETYCZNIE opony powinny byc dobrane do szerokosci felg oraz samochody z mieszanym ogumieniem/felgami powinny miec zalozone felgi wg. zastosowania, ALE:

dla mniejszej podsterownosci czesto (po mimo tego ze w autach FWD przedni rozstaw i tak jest szerszy) zaklada sie dystane i/lub szersze felgi/opony na przodzie, zostawiajac na wyle węższe.

Dla lepszej przyczepnosci i przenoszenia mocy w samochodach z napedem na tylna os W RAZIE POTRZEBY stosuje sie szersze felgi/opony na tyle...

I to by bylo na tyle teorii, ale z racji tego ze zyjemy w POLSCE tutaj wszystko jest inaczej.
Dla mnie takim samym samym zlym pomyslem jak zakladanie szerszej felgi na przod, jest zakladanie za waskiej, za szerokiej opony na felge jesli ma to sluzyc czemu kolwiek innemu niz wygladowi. Ale chyba nie powie nikt ze z normalnymi przednimi oponami i tylnymi naciagnietymi wyglada estetycznie?

Jesli chodzi o wrzucenie na przod szerszych felg to nie ma prawa sie nic stac. Czesto jest tak, ze z racji innego ET felgi mimo roznej szerokosci "wystaja" tak samo.

Mi zdarzylo sie kilka razy jechac na szerszych felgach (co za tym idzie i oponach) z przodu i nie bylo jakis wielkich problemow. Z racji tego ze auto w miare mocne i ze szpera (RWD 300PS) oczywiscie brakowalo trakcji ale to normalne. Dodatkowo bez przygladania sie nikt nie widzial tej roznicy.

Nie badzcie juz tacy swieci, ciekaw jestem ilu z Was jezdzi na lysych oponach, z peknieta przednia szyba, nieprawidlowym rozmiarem opon w stosunku do felg lub na wiekszych felgach na ktorejs z osi w zimie...
Warto nadmienic ze tak nie powinno sie robic, ale nie piszcie od razu scenariusza!
Oczywiscie nie powinno sie tego

_________________
Garaż pełen wynalazków...


Ostatnio edytowano 15 września 2009, 16:03 przez Kune, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 15:55 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
Marks2004,

wcale nie jest źle ... próbuje to tutaj uzmysłowić niektorym uzytkownikom ...

wszystko gra :)

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 15:58 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
Kune,

w końcu ktoś coś normalnego napisał ...

uwierz mi że na 8,5 calach czy na 9,5 calach opona 245 ... wyglada praktycznie identycznie nie dajmy sie zwariować że będzie jakaś kolosalna roznica w wygladzie ... jest nie zauważalna :)

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 21:28 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1381
Lokalizacja: Jaworzno
No ja własnie nie widze żadnej różnicy czy 225 jest na tej 7.5 czy 8,5 i dlatego tęż było to moje pytanie czy moge sobie odwrotnie przejeździć zimę bo przody mam jak nówki , a opony i tak wszystkie 4 takie same i tak samo przylegały by do jezdni jedynie felgi sie różnią szerokością ... ale mówicie że samobójstwo ? to po prostu je przełożę te z 7 na te 8mki ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 21:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 83
Lokalizacja: Jarocin
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52
Szerokość felgi X 2,5 cm i taka powinna być opona ale jesli zakłada się szersze/węższe to powstają inne napięcia na oponie... Po to opona jest dobierana do szerokości żeby nie zmniejszała się średnica na siłe albo żeby powiezchnia stykająca z nawiezchnią była płaska...
Jesli masz szeroką fele to trzeba mieć szeroki laczek bo jak nie to ja bedziesz w koleinie to bedzie pięknie przylegała do rowu a jak pojedziesz na płaskiej drodze to pojedziesz na środku opony a nie całą jej szerokością.
P=Dobrym przykładem jest niemiecki styl zakładania szerokich felg i o 2 cale węższych opon co powoduje skos z boku opony i na siłe mniejszenie średnicy opony... Żywotnośc opony razy 1/2 i wszytko gra bo załe druty wewnątrz pękają.
Jak masz takie fele to zakłądaj takie opony a jak masz równe opony to kup fel pod nie...

_________________
Moje E46 328i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t ... bfc6f137f0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 22:32 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
Marks2004 napisał(a):
ale mówicie że samobójstwo ?


żadne samobójstwo chlopie :)


Cytuj:
Jak masz takie fele to zakłądaj takie opony a jak masz równe opony to kup fel pod nie...


nastepny inteligent w temacie :mur:

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 września 2009, 23:11 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Kune napisał(a):
Jesli chodzi o wrzucenie na przod szerszych felg to nie ma prawa sie nic stac. Czesto jest tak, ze z racji innego ET felgi mimo roznej szerokosci "wystaja" tak samo.


Dobra, bo widze, ze nikt rzeczowo nie potrafi sie wypowiedziec. Pomijajac komiczny wyglad, szersze felgi/opony z przodu spowoduja znacznie wieksza nadsterownosc samochodu... na zime, to bardzo zly pomysl. Takie cos mozna zrobic gdy ktos jest niedoswiadczony jezeli chodzi o samochody RWD i chce sobie pocwiczyc na jakims zamknietym placu opanowywanie nadsterownosci.

Kazdy samochod tylnonapedowy (a szczegolnie mocniejsze wersje silnikowe) powinien miec komplet zlozony z wezszych kol na przedniej osi i szerszych na tylnej, tak aby zneutralizowac nadsterownosc przesuwajac charakter prowadzenia w strone podsterownosci. Tzw. kwadratowy komplet, czyli opony tej samej szerokosci na 4 kolach to dobre rozwiazanie do slabszych wersji (dlatego wlasnie taki komplet spotkacie w podstawowych wersjach silnikowych/wyposazenia BMW czy Mercedesa) lub dla kogos kto panuje nad samochodem i doskonale wie jaki charakter prowadzenia chcialby osiagnac (ale wtedy jezdzi sie raczej na bardzo szerokich oponach ;) )

Kune to o czym piszesz jezeli chodzi o auta FWD tez nie ma sensu, znam doslownie jeden samochod w calej historii motoryzacji gdzie zastosowano szersze kola na przedniej osi...i byl to straszny wynalazek Pontiaca. Do aut FWD stosuje sie wlasnie kwadratowe komplety opon, chyba, ze chodzi o drag, gdzie montuje sie na tylnej osi waziutkie kolka tylko po to, aby ograniczyc opory toczenia i wyrwac te kilka setnych sekundy (samochod i tak nie skreca, wiec prowadzenie nie jest wazne).

@Marks: Moja rada, przeloz opony pomiedzy felgami. Nie ma znaczenia, ze opony sa tej samej szerokosci, felgi nie sa, co powoduje, ze opona inaczej sie uklada i ma troche inny kontakt z nawierzchnia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 września 2009, 19:43 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1381
Lokalizacja: Jaworzno
Vermilion , na taką odpowiedź czekałem ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 września 2009, 22:42 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 83
Lokalizacja: Jarocin
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52
Pięknie opisane ale zaraz Borsuk napewno napisze ze g... wiesz... ALe zgadzam się.

_________________
Moje E46 328i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t ... bfc6f137f0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 10:36 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
jeff84 napisał(a):
Pięknie opisane ale zaraz Borsuk napewno napisze ze g... wiesz... ALe zgadzam się.


w końcu ktoś napisał odpowiednimi słowami to co mówiłem ... :)

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 11:17 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 392
Lokalizacja: uk / okolice leeds
Borsuk napisał(a):
jeff84 napisał(a):
Pięknie opisane ale zaraz Borsuk napewno napisze ze g... wiesz... ALe zgadzam się.


w końcu ktoś napisał odpowiednimi słowami to co mówiłem ... :)
powinnes odwiedzic lekarza bo masz zachwiana samoocene :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 11:18 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 392
Lokalizacja: uk / okolice leeds
Borsuk napisał(a):
jeff84 napisał(a):
Pięknie opisane ale zaraz Borsuk napewno napisze ze g... wiesz... ALe zgadzam się.


w końcu ktoś napisał odpowiednimi słowami to co mówiłem ... :)
powinnes odwiedzic lekarza bo masz zachwiana samoocene :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 12:13 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 83
Lokalizacja: Jarocin
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52
gosc4x4 napisał(a):
powinnes odwiedzic lekarza bo masz zachwiana samoocene :hyhy:

:super:
Wczesniej pisze że to nie ma róznicy a teraz inaczej... Kolo jesteś boski :)

_________________
Moje E46 328i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t ... bfc6f137f0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 16:05 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
Cytuj:
powinnes odwiedzic lekarza bo masz zachwiana samoocene :hyhy:


znowu mądrościa świecisz w tym temacie jak narazie wychodzą Ci tanie docinki ... otwóz słownik i poczytaj co oznaczaja słowa których używasz :)

jeff84 napisał(a):
Wczesniej pisze że to nie ma róznicy a teraz inaczej... Kolo jesteś boski :)



weź sobie kogoś mądrzejszego od siebie usiądzcie we dwójke i przeczytajcie temat jeszcze raz i niech ta druga osoba wytłumaczy Ci o co w tym temacie chodzi :)

a kolo mow sobie do znajomych/rodziny :)

zresztą pokazałem kilka przykładów wyżej a Ty dalej swoje :)

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 17:15 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 39
Posty: 589
Lokalizacja: Południe
Moje BMW: przeróżnie
Vermilion napisał(a):
Kune napisał(a):

Kune to o czym piszesz jezeli chodzi o auta FWD tez nie ma sensu, znam doslownie jeden samochod w calej historii motoryzacji gdzie zastosowano szersze kola na przedniej osi...i byl to straszny wynalazek Pontiaca. Do aut FWD stosuje sie wlasnie kwadratowe komplety opon, chyba, ze chodzi o drag, gdzie montuje sie na tylnej osi waziutkie kolka tylko po to, aby ograniczyc opory toczenia i wyrwac te kilka setnych sekundy (samochod i tak nie skreca, wiec prowadzenie nie jest wazne).


To zobacz co robia chlopaki ktorzy lataja po zakretach i regulacja na zawieszeniu nie pomaga w usunieci podsterownosci.

To co ja pisze opiera sie na praktyce, a to co Ty to CHYBA teoria.

Pisze jak jest, a nie jak mi sie wydaje.

no offence ale nie widze potrzeby tego tlumaczyc jeszcze raz.

Oczywiscie ze nie nalezy dawac szerszych felg na przod, ale czy kiedys tak zrobiles?
Przyczepnosc to znacznie wiecej niz szerokosc opon. Ale to chyba wiesz.

_________________
Garaż pełen wynalazków...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 20:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Kune napisał(a):
To zobacz co robia chlopaki ktorzy lataja po zakretach i regulacja na zawieszeniu nie pomaga w usunieci podsterownosci.


Regulacja zawieszenia? Co przez to rozumiesz?

Rozwin mi prosze "chlopaki ktorzy lataja po zakretach"...bo jestem ciekaw co przez to rozumiesz, a jezeli jest trudno to chetnie zobacze przyklad samochodu FWD, ktory jest seryjnie (lub nawet bardziej z jakiejs klasy rajdowej/serii wyscigowej, a nawet najbardziej z S1600 czy WTCC) wyposazony w szersze opony z przodu.

Kune napisał(a):
To co ja pisze opiera sie na praktyce, a to co Ty to CHYBA teoria.

Pisze jak jest, a nie jak mi sie wydaje.


W praktyce, to do auta FWD (do AWD zreszta tez) kupuje sie twardszy stabilizator tylny aby wyeliminowac podsterownosc, a nie drutuje z zamiana opon.

Kune napisał(a):
no offence ale nie widze potrzeby tego tlumaczyc jeszcze raz.

Oczywiscie ze nie nalezy dawac szerszych felg na przod, ale czy kiedys tak zrobiles?
Przyczepnosc to znacznie wiecej niz szerokosc opon. Ale to chyba wiesz.


Jasne, dlatego napisalem, ze to fajny trening, tak samo jazda na trolejach... ale nie wyjechalbym takim samochodem na ulice, szczegolnie w zime.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 20:31 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 39
Posty: 589
Lokalizacja: Południe
Moje BMW: przeróżnie
Vermilion napisał(a):
Kune napisał(a):
To zobacz co robia chlopaki ktorzy lataja po zakretach i regulacja na zawieszeniu nie pomaga w usunieci podsterownosci.


Regulacja zawieszenia? Co przez to rozumiesz?

Rozwin mi prosze "chlopaki ktorzy lataja po zakretach"...bo jestem ciekaw co przez to rozumiesz, a jezeli jest trudno to chetnie zobacze przyklad samochodu FWD, ktory jest seryjnie (lub nawet bardziej z jakiejs klasy rajdowej/serii wyscigowej, a nawet najbardziej z S1600 czy WTCC) wyposazony w szersze opony z przodu.

Kune napisał(a):
To co ja pisze opiera sie na praktyce, a to co Ty to CHYBA teoria.

Pisze jak jest, a nie jak mi sie wydaje.


W praktyce, to do auta FWD (do AWD zreszta tez) kupuje sie twardszy stabilizator tylny aby wyeliminowac podsterownosc, a nie drutuje z zamiana opon.


Pisze o jezdzeniu w kolo trzepaka, a nie profi rajdach. Nie zawsze budżet pozwala na PSS9 i R888 oraz nie do wszystkiego jest to mozliwe.
Pierwszy temat z brzegu (nie wiem czy mozna linkowac na inne fora - prosze nie bic ;))
http://www.racingforum.pl/Wyjedza-przodem-t61503.html
Jak dobrze wejdziesz w temat zauwazysz ze bylo kilka aut w sporcie ktore mialy taki myk, nawet wspomniany tam S2 MTM.

Jesli twierdzisz ze to dziwny zabieg, to dlaczego wiele aut FWD ma przednie kola bardziej wysuniete?

Przypatrz sie na miescie.

_________________
Garaż pełen wynalazków...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 20:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Kune napisał(a):
Pisze o jezdzeniu w kolo trzepaka, a nie profi rajdach. Nie zawsze budżet pozwala na PSS9 i R888 oraz nie do wszystkiego jest to mozliwe.
Pierwszy temat z brzegu (nie wiem czy mozna linkowac na inne fora - prosze nie bic ;))
http://www.racingforum.pl/Wyjedza-przodem-t61503.html
Jak dobrze wejdziesz w temat zauwazysz ze bylo kilka aut w sporcie ktore mialy taki myk, nawet wspomniany tam S2 MTM.


Bajki i druty z racingforum mnie nie interesuja, niech sobie chlopaki jezdza i sie ciesza, ze maja "Polski Time Attack"... niestety z prawdziwym Time Attack to ma to tyle wspolnego, ze tu i tu jest tor, sa zakrety i jakies samochody, ktore po nich jada.

Chetnie zobacze tez specyfikacje tego S2 MTM, szczegolnie, ze to uzytej tam generacji napedu Quattro nie mozna zakladac opon o roznej srednicy...bo poprostu zabijesz ten naped.

Kune napisał(a):
Jesli twierdzisz ze to dziwny zabieg, to dlaczego wiele aut FWD ma przednie kola bardziej wysuniete?

Przypatrz sie na miescie.


popularniejsz kompakt FWD

2009 Audi A3

Cytuj:
Track front 1534 mm 60.4 in
rear 1507 mm 59.3 in


http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=200508

ale co tam, przejdzmy do hothatchy, gdzie przeciez prowadzenie jest najwazniejsze

2009 Ford Focus RS

Cytuj:
Track front 1586 mm 62.4 in
rear 1587 mm 62.5 in


http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=192786

2007 Honda Civic Type-R

Cytuj:
Track front 1506 mm 59.3 in
rear 1530 mm 60.2 in


http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=153021

2009 Renault Clio Renault Sport Cup

Cytuj:
Track front 1520 mm 59.8 in
rear 1520 mm 59.8 in


http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=197736

jak widzisz kazdy ma bardzo wysuniete przednie kola w stosunku do tylnych...powiem Ci, ze masz naprawde swietne oko jezeli oceniasz roznice rozstawu kol po wygladzie nadkoli :rotfl: Zgodnie z Twoja teoria E46 tez tak ma? Bo przeciez z przodu nadkole jest duzo wezsze niz z tylu, przez co kola jest bardziej przysiunete do krawedzi blotnika.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 września 2009, 21:15 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 39
Posty: 589
Lokalizacja: Południe
Moje BMW: przeróżnie
to co napisales podsumuje krotko:
Racingforum jest ciulate bo jest tam zawarta inna wiedza niz Twoja. Chcialbym zobaczyc chociaz jedno porownanie Twojego czasu do ich. Wtedy mozemy dyskutowac na temat co TY wiesz, a co oni wiedza.

A jesli chodzi o rozstaw kół, to jesli ty tak wszystkiego szukasz jak tego to nie widze sensu dalszej dyskusji.

Popatrz po normalnych autach, bo nigdzie przyjetym kryterium nie byl HH.
Ja szybko znalazlem roznice wynaszace nawet 45mm!! Tego tez nie zauwazysz? To Ci gratuluje, widocznie masz malo wspolnego z samochodami.

Chyba ze tylko HH maja sie prowadzic, a pozostale jada po szynach?

PS. To jak Ci biedni, szarzy ludzie jezdza tymi swoimi smutnymi autami! Przeciez w zimie kazdy w rowie powinien byc po 3 spinach na autostradzie, a tylko kozaki w HH maja prawo jechac dobrze.
PPS. Mam Clio 2 RS i tu tez tylna os ma mniej szerokosci (to grosze bo 4mm) - ale jest. W fazie 3 jest 22mm roznicy. Chyba ze to nie jest HH?

_________________
Garaż pełen wynalazków...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 52 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL