Panowie
Szybkie podsumowanie ...
1. 320d 150 ps seria nie da rady 330d 184 ps seria . Tym bardziej nie da rady wersji 330d 204ps. (to jest raczej oczywiste)
2. Podkręcone 320d 150 ps do około 400Nm i 200ps ,oblatuje 330d 184 ps z seryjnym wsadem nie zależnie od tego czy 330 jest w automacie czy w manualu.
3. 320d po podkręceniu na 400Nm i 200ps nie daje rady wersji 330d 204 ps z seryjnym wsadem .Nawet gdy 330d ma automat.
4 . 320d po podkręceniu na 400Nm i 200ps nie ma szans z 330d 184ps po programie.
5. 330d 184ps w manualu nie da rady 330d 204 ps nie zależnie czy ta będzie w manualu czy w automacie.
6 .330d 184 ps po programie oblatuje seryjne 330d 204 ps bez znaczenia czy automat czy manual.
7. 330d 204ps to mega jednostka , logowałem podczas diagnostyki dziesiątki tych aut, za każdym razem jestem pod wielkim wrażeniem elastyczności ,dynamiki i dźwięku.
320d 150 ps po programie "jest kozak"
330d 184 ps po programie "jest super kozak"
330d 204 ps bez programu "jest super kozak" po programie " jest super mega fan" I dla mnie zrobione w tym aucie dobrze 250 ps i około 500Nm to nie jest zabawa dla przeciętnego Kowalskiego.
To auto porostu staje się niemal królem szosy. Przy zrobionym na nisko i twardo zwieszeniu i tych 500Nm, jazda daje uczucie jakby siedziało się w sportowym samochodzie czkającym na pożeranie trasy i wszystkiego co na niej jest.
Wrażenia bezcenne.!!!!!Pamiętać musimy ,wnikając nie tylko w moc i wydajność silnika aby zwrócić uwagę na technologię i myśl techniczną wykorzystaną przy produkcji silnika.
330d 184ps to Cr pierwszej generacji dde4
320d 150ps to ta sama technologia wykonania i myśl techniczna co 330d 204ps. To silniki CR 2 generacji .
Moc 330d 204ps nie bierze się z jego właściwości, czy super technologi czy mega myśli technicznej.
Pojemność cylindra, jego budowa jest ta sama co w 320d 150ps. Mocy i niutona jest więcej bo są dwa tłoki więcej.
Pojemność tłoka w obu przypadkach to około 500 cm3 330d 204ps 6 tłoków a z tłoka 34 konie.
320d 150ps 4 tłoki z tłoka 37 koni.
W 320d ,koni z tłoka jest więcej ale w programie przypada na tłok (pisząc obrazowo ) nieznacznie więcej paliwa i powietrza.
Reasumując ... po porównaniu dwóch jednostek 330d 204ps i 230d 150ps.
Oba silniki to ta sama myśl techniczna , sposób zasilania w paliwo i w powietrze to ta sama technologia.Oba silniki mają wiele wspólnych części , tłoki wtryskiwacze ,pierścienie .czujniki ,regulatory itd .itp.
Większa moc i moment w 330d bierze się z dodatkowych dwóch tłoków.
Można powiedzieć bez zastanowienia że 320d m47n to bratni mniejszy silnik 330d 204ps . Niemal identyczny tylko bez dwóch tłoków.
Wiadomo że jeśli mówimy o zasilaniu w paliwo i w powietrze 6 cylindrów a nie 4 to w grę wchodzi bardziej wydajne turbo i bardziej wydajna pompa Cr.
Bardziej wydajne, bo trzeba te dwa tłoki wykarmić.
330d będzie palić więcej od 320d o tyle o ile więcej " zjedzą "dwa dodatkowe tłoki . Wziąć trzeba pod uwagę że tak jak wspomniałem w 330d na tłok programowo przypada trochę mniej jedzenia.
Idąc dalej 330d 204 ps jest w odniesieniu do sprawności energetycznej " słupka " seryjnie minimalnie mniej wysilone dokładnie o 3 konie od 320d .
Gdy w programie ustawi się parametry pacy silnika dawka paliwa i powietrza zbliżone do parametrów w 320d 150ps .Moc 330d 204 ps teoretycznie zbliży się do 222 koni . Wziąć pod uwagę musimy fakt że pomimo 2 tłoków więcej wytwarzających energię pojawia się więcej oporów wewnętrznych .
Można by tu na temat tych silników amatorsko dalej snuć teorie.... Jedno jest pewne, po podkręceniu 330d 204ps na około 270 koni na tłok w tym silniku działa bardzo podobna siła jak w 320d 150ps podkręconym na 200ps.
Morał z tego taki 320d dde5 jest tak samo dobry jak 330d dde5 Jest słabszy bo ma niej o dwa robole do pracy ,mniej pali bo nie musi dodatkowych dwóch roboli karmić.
Pisałem wiele razy że nie wiem z czego wynika bardzo negatywna opinia 2 litrowych dde5 i taka bardzo dobra 3 litrowych dde5.
Jednego jestem pewny 2 litrowe dde3 136 ps ,swoją awaryjnością zrobiły bardzo złą opinię e46 320d .
150 konny Cr przez laika jest postrzegany tak samo źle jak 136 konny silnik zasilany VP44 . Obie jednostki wrzucane są do jednego wora.
Faktem jest że te dwa silniki to zupełnie inne jednostki ,a przepaść technologiczna pomiędzy nimi jest olbrzymia.
Powracając do myśli przewodniej wątku ... pomimo tego że nie byli w nim mowy o 320d Uważam że 320d jest tak samo dobry jak 330d
Natomiast bezapelacyjnie najbardziej trwałym i najmniej wysilonym silnikiem będzie motor z 330d 184ps m57 .
Dziwi mnie opinia że m57 pali więcej niż m57n . Sądzę że nie jest to prawdą i jestem w stanie to udowodnić.
