Wszystkie E46 są wyposażone w ABS i ASC przycisk z napisem
„ASC” DSC znane z E38 i E39 pojawiło się w E46 jako wyposażenie dodatkowe.
Wtedy mamy przycisk
„DSC”. O tym na końcu.
W opcji zintegrowanej pojawiły się funkcje:
Kontroli hamowania na zakrętach czyli-(
CBC) kontrola hamowania na zakrętach stabilizuje pojazd podczas hamowania przy jeździe w zakręcie.
Elektroniczny rozdział siły hamowania czyli- (
EBV) kontroler EBV funkcja spowolnienia przednich i tylnych kół .Układ porównuje obciążenie przy hamowaniu każdego z kół .W ten sposób siła hamowania mże być optymalnie dostosowana do odpowiednich warunkach obciążenia.
ASC wiemy jak działa –ogranicza moment obrotowy i powoduje że koła nie „ mielą” załącza się kiedy sterownik zauważy różnice prędkości kół tylnych.
Więc wnioski : ABS i ASC w większości przypadków są zespolone wtedy mamy „
ASC” i posiadamy wyżej wymienione funkcję czyli
CBC i
EBV dlatego pojawiło się określenie
„ASC+T” i wiemy teraz co oznacza
„ T” to CBC i EBV
Ale jeśli są zintegrowane sterowniki ABS i ASC to są też zapewne nie zintegrowane.
Te nie zintegrowane jak łatwo się domyśleć dawały tylko ABS i tylko ASC. I również był przycisk
"ASC"Ktoś zada pytanie więc jak to poznać co mamy ?
Tutaj musimy przejść do czarodziejskich lampek w naszym „liczniku” i poznać co kiedy się zapala i co oznacza.
Trzy lampki znajdują się w zestawie wskaźników służą do monitorowania różnych funkcji:
- Lampka ABS (ABS pomarańczowy napis)
- Lampka ASC (pomarańczowy trójkącik)
- Lampka ABL (ogólne lampka ostrzegawcza hamulca) czerwony wykrzyknik
ale może świecić na pomarańczowoI zaczynamy:
Lampka ABS jest włączana na 2sek. Po włączeniu zapłonu jeśli układ ABS od strony elektronicznej jest sprawny –gaśnie .Nie gaśnie gdy jest awaria.
Nie zapala się i nie mruga gdy system jest sprawny nawet gdy hamujemy czujemy ABS lampka nie daje znaku życia
Zapali się również gdy moduł ABS nie będzie miał komunikacji z ASC.
Ale wtedy zapali się również lampka ASC.
Lampka ASC jest włączana na 2sek. Po włączeniu zapłonu jeśli układ ASC od strony elektronicznej jest sprawny –gaśnie .Nie gaśnie gdy jest awaria.
Lampka mruga z częstotliwością 3Hz kiedy układ jest w stanie pracy (czyli kiedy jest ograniczany np. moment obrotowy)
Lampka się świeci kiedy układ ASC zostanie wyłączony na wskutek naciśnięcia przycisku „ASC” wtedy nie działa ograniczanie momentu obrotowego. I kluczowa dla większości kolegów lampka:
Lampka ABL (ogólne lampka ostrzegawcza hamulca) monitoruje trzy różne funkcje i zapala się gdy!!!
Hamulec ręczny jest zaciągnięty (na czerwono)
Poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest zbyt niski
Gdy system CBC i EBV są wyłączone. A można je wyłączyć przytrzymując dłużej przycisk „ASC” (zapala się na pomarańczowo)Czerwony wykrzyknik nie zapali się wszystkim tym którzy nie posiadają potocznie nazywanego „T” czyli CBC i EBV pomimo dłuższego przytrzymania przycisku
"ASC"Dodam że wszystkie zawory systemu ABS i ASC są aktywowane i gotowe do działania po przekroczeniu 20km/h.
Dodatkowo system ASC+T w pojazdach z automatyczna skrzynią ma powiązanie z sterownikiem skrzyni i potrafi w razie potrzeby zmienić w górę lub w dół bieg.
System ten w zależności od potrzeby potrafi sam :
ograniczyć moment obrotowy silnika
ale jeśli to będzie mało przyhamować odpowiednie koło na osi tylnej.
Podobno w opcji bez „T” przy zmianie sterownika ABS na zintegrowany z ASR po odpowiedniej aktualizacji softu uzyskujemy „T”
Mam nadzieję że wyczerpałem temat na max.
Jeśli ma ktoś coś do dodania naturalnie będę rad.
DSC to trochę inna bajka- jeśli nie masz na przycisku napisane „DSC” nie masz tego systemu o nim innym razem.... Dodam że DSC to połączenie ABS +ASC+ CBC + EBV +dodatkowych możliwości kontroli odchylenia auta,przyśpieszenia wzdłużnego , bocznego i innych .Co umożliwia działania bardziej złożone niż opisane powyżej.
Pozdrawiam Krzysiek
Jednym kliknieciem wyłączamy kontrole trakcji, natomiast przytrzymując wyłaczamy kontrole trakcji oraz stabilizacje pojazdu.