BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 6 czerwca 2025, 22:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 10:36 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 513
Lokalizacja: kraina dziurawych dróg
Moje BMW: w213
Kod silnika: m57
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=113249
Witam, spotkalem sie przypadkiem z moim dawnym profesorem(tytul naukowy a nie nauczyciel liceum) fizyki, zeszlo na temat samochodow itp.
Zapytal mnie czy mam opony kierunkowe i jak sa zalozone. Powiedzialem ze zgodnie ze strzalkami, odparl mi ze na osi napedowej owszem, natomast na drugiej powinny byc zalozone odwrotnie(nie obylo sie bez wykladu, omowienia rozkladu sil hamowania, oslabienia hamulcow itp)
Czy ktos spotkal sie z taka opinia/praktyka? a moze ktos sprobuje?

_________________
viewtopic.php?f=6&t=113249


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 11:35 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2704
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
w momencie hamowania z lekkim lub dużym uślizgiem na wodzie/śniegu/błocie ma to sens bo opona w swoją nazwijmy umownie "jodełkę" nabiera syfu. natomiast opona zasadniczo ma robić wszystko alby do poślizgu nie doprowadzić czyli wypychać spod siebie tę wodę/śnieg/błoto tak aby jechać po twardym. no i jednak 99% hamowań i skręcań odbywa się bez poślizgu.

wg mnie: w pewnych warunkach tak - byłoby lepiej. natomiast w większości nie.

podobie niektóre tęgie głowy lansują aby montować (np przy zakupie 2 nowych opon) lepsze opony z tyłu (nawet w przednionapędówkach) bo w ten sposób zmniejsza się ryzyko obrócenia auta oraz w razie wypadku uderzamy przodem czyli najbezpieczniej. prawda? no prawda ale ja wolę móc skręcić i zahamować. jeździłem fordem scorpio z łysymi tylnymi i dobrymi przednimi gumami zimą i nie chciałbym odwrotnie ;)

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 11:36 
Offline
Forumowicz

Wiek: 46
Posty: 160
Moje BMW: e46
Kod silnika: M57D30
Garaż: E46 330D
Saxo 1.5 D - w tym nic się nie psuje
Pierwsze słyszę. Nigdy nie przyszło mi do głowy, aby zakładać oponę, która będzie mi się na aucie obracał wbrew kierunkowi nakazywanemu przez strzałkę na oponie.

Jak kiedyś kupiłem komplet Michelinów to dostałem taką książeczkę (ale jakieś 10 lat temu), w której było opisane jak rotować opony, co sezon i tam nie było mowy aby obracać opony niezgodnie ze strzałkami. Właśnie chodziło o to, żeby się kręciły zawsze zgodnie z tym jak przewidział producent.

Poza tym na chłopski rozum odprowadzenie wody itp. jest tak skonstruowane, ze współgra z kierunkiem toczenia się opony. Co się stanie jak to odwrócimy, nie wiem.
Poszukam coś w googlach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 14:38 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 1322
Lokalizacja: śląskie
Moje BMW: L2PH2
Kod silnika: F4R
Garaż: Volvo 340 DL
Jak tak kiedyś dumałem, to w przypadku opon kierunkowych wydaje mi się, że są zrobione w ten sposób, że lepiej trzymają przyczepność podczas hamowania, a nie przyśpieszania na złej/mokrej/pokrytej śniegiem nawierzchni.
Co do wspomnianego zakładania lepszych opon na tył jestem na nie. W tą zimę testowałem to rozwiązanie i jasno z nich wynika - lepiej się zatrzymać, niż przywalić przodem. Jak miałem gorsze opony na przodzie, to non stop wyjeżdżał mi na zewnątrz zakrętu. Po przełożeniu opon wszystko jest w należytym porządku.

_________________
Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz to nazywamy to podsterowność. Jeśli go słyszysz i poczujesz to była nadsterowność.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 21:51 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Rider_85 napisał(a):
Jak miałem gorsze opony na przodzie, to non stop wyjeżdżał mi na zewnątrz zakrętu.

Ale uslizg przodu latwiej wyczuc i latwiej skontrowac. Tylem sie juz tak latwo nie steruje, szczegolnie w FWD. Ja jestem zwolennikiem zamieniania co roku przodu z tylem. Tyle ze piszac o "gorszej parze" dommyslam sie ze chodzi o opony, ktore juz dawno powinny byc zutylizowane.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 22:08 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2704
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
to były rozważania na zasadzie "kupujesz tylko dwie opony - założysz na tył czy na przód?" i bez względu czy RWD, FWD czy AWD założyłbym na przód.

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [exx]opony kierunkowe
PostNapisane: 26 stycznia 2012, 22:50 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 1322
Lokalizacja: śląskie
Moje BMW: L2PH2
Kod silnika: F4R
Garaż: Volvo 340 DL
ded napisał(a):
Rider_85 napisał(a):
Jak miałem gorsze opony na przodzie, to non stop wyjeżdżał mi na zewnątrz zakrętu.

Ale uslizg przodu latwiej wyczuc i latwiej skontrowac. Tylem sie juz tak latwo nie steruje, szczegolnie w FWD. Ja jestem zwolennikiem zamieniania co roku przodu z tylem. Tyle ze piszac o "gorszej parze" dommyslam sie ze chodzi o opony, ktore juz dawno powinny byc zutylizowane.


Mam 8 lat doświadczenia za kółkiem RWD i 2 lata za kółkiem FWD i wolę w 99% uślizg tylnej osi. Poślizg przedniej może o tyle łatwiej opanować, że jak puścisz gaz, to po prostu czekasz aż koła wrócą na zadany tor - chyba, że w tym czasie już wjechałeś do rowu lub samochodu jadącego z przeciwka ;).
Przy poślizgu tylnej osi już trzeba machać kierownicą, co może sprawić problem.
Każdy ma własne preferencje, BMW jest dobrze wyważone, samochód którym wcześniej jeździłem też był dobrze wyważony przez co różnica 2mm na osi nie robiły na nich wrażenia.
Wiadomo, że jak ktoś ma 2 nowe opony i 2 z bieżnikiem 3mm, to nie powinien w zimie wyjeżdżać na drogę.

Jeśli chodzi o opony kierunkowe, to nie wiem czy ja mam tylko takie wrażenie, ale na mokrym śniegu mają większą tendencję do wypadania z zakrętów?

_________________
Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz to nazywamy to podsterowność. Jeśli go słyszysz i poczujesz to była nadsterowność.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 48 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL