BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 20 czerwca 2025, 23:07

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 23 kwietnia 2014, 21:20 
Offline
Forumowicz

Posty: 156
Witam,

w styczniu sprowadziłem z Niemiec BMW E46 330i 2000r.
Po 20 dniach w zbiorniku wyrównawczym zrobiło się sucho (pusto) na kokpicie zapaliła się kontrolka.
Musiałem dolać ponad litr płynu chłodzącego.

Trasę jaką musiałem pokonać z Niemiec do Polski to jakieś 1380 km.
Średnio jechałem 150-170 km/h. Czy to normalne, że płynu ubyło tak dużo?

Po dolaniu płynu wszystko wróciło do normy. Po około trzech miesiącach ponownie ubyło mi płynu.
Więc się umówiłem z mechanikiem na wymianę go. Mechanik wykrył, że był uszkodzony korek odpowietrznika.
Korek został wymieniony, płyn zalany i układ "odpowietrzony". Na drugi dzień około godziny 22 wskazówka temperatury silnika podskoczyła.
Zjechałem samochodem na pobocze. Zaglądam pod maskę, a tam wyciek płynu - eksplodował gumowy wąż wychodzący ze zbiornika wyrównawczego.

Na drugi dzień zadzwoniłem do mechanika z informacją, że mam ten sam problem. Spytałem się czy sprawdzali termostat i cały układ.
Dostałem odpowiedź, że tylko zlecałem wymianę płynu i to zrobili. Po chwili Pan mechanik mówi, że musi to być uszczelka pod głowicą.

Nie kopci, w zbiorniku wyrównawczym nie widać oleju, paliwa, a w oleju płynu. Bagnet też czysty. Chociaż pod korkiem oleju jest maź alla kawa, ale pokonuje małe trasy - 4km do pracy.

Wczoraj po otwarciu zbiornika wyrównawczego poczułem delikatnie woń paliwa, ale tak delikatnie, że prawie niewyczuwalne. I tu moje podejrzenia, że uszczelka jest do wymiany.

Tak wygląda korek oleju:

Obrazek

///////////////////////////////////////////////////

Dzisiaj 2014-04-23 przystąpiłem do wymiany termostatu i uszkodzonego gumowego przewodu wychodzącego ze zbiorniczka wyrównawczego.
Po wymianie zabrałem się za uzupełnienie płynu i odpowietrzenie.

1. Wlałem 5 litrów płynu.
2. Włączyłem zapłon, ogrzewanie na maksa (bez włączonej kilimy), nawiew trochę
3. Korek wlewu płynu i odpowietrznik odkręcone
4. Pojawiły się bąbelki przy odpowietrzniku
5. Przewody zacząłem ugniatać aby wyszło jak najwięcej powietrza
6. Zakręciłem korek wlewu i delikatnie nakręciłem korek odpowietrznika
7. Włączyłem silnik i poczekałem z 15 minut, niestety ciągle zimne powietrze z nawiewu
8. Pogazowałem z 20 minut i z nawiewu powoli poleciało ciepłe powietrze
9. Na rozgrzanym silniku delikatnie poluzowałem odpowietrznik i na chwilę korek wlewu - uciekało powietrze
10. Wskazówka w pionie, poczekałem kolejne kilkanaście minut
11. Włączyłem gaz (lpg) i dalej grzałem
12. Chłodnica się zagrzała i ciepłe powietrze w końcu normalnie poleciało w samochodzie
13. Jeszcze chwile miałem włączony silnik i nagle rozszczelniła mi się chłodnica na plastiku w samym rogu:
Obrazek

Przewody stałe się twarde. Rozszczelnienie na chłodnicy delikatne, tak jakby zrobić dziurkę igłą, ale mimo to trochę tryskało.

I teraz pytania.

1. Czy wentylator znajdujący się przed chłodnicą powinien się załączyć, czy tylko wentylator wisko?
2. Jest to już trzecie rozszczelnienie. Najpierw okazał się być uszkodzony odpowietrznik. Za drugim razem wywaliło przewód gumowy wychodzący ze zbiorniczka wyrównawczego. A dzisiaj chłodnica.
Czy to będzie uszczelka pod głowicą? Czy może cały układ po wcześniejszych akcjach został nadwyrężony i mogło się tak stać?
3. A może źle odpowietrzyłem?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 23 kwietnia 2014, 21:42 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
Jak normalnie zapalasz (rano zimny silnik)to w jakim czasie uzyskujesz pion na wskaźniku temp.?
Powinno to być ok 5 km jadąc bardzo wolno,a ciepłe powietrze już powinno być po 2km
Powinno się odpowietrzać do 2 włączenia wentylatora,w praktyce należy odpowietrzać przed dłuższy (np po przejechaniu kilku km.)
Na początek sprawdź termostat jak i korek od chłodnicy jak się nie mylę to powinien puszczać przy 3bar.
Co do ubytku płynu nie widać nigdzie wycieku .? bo nie powinno go w ogóle ubywać.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 23 kwietnia 2014, 21:48 
Offline
Forumowicz

Wiek: 43
Posty: 351
Moje BMW: E46 328Ci
Kod silnika: M52TUB28
jak wywala wąż od zbiorniczka, to jest źle odpowietrzony układ, też miałem raz taki przypadek, powietrze musiało wypchać w najsłabszym miejscu. Odpowietrz dobrze i nie śpiesz się z tym


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 23 kwietnia 2014, 22:39 
Offline
Forumowicz

Posty: 156
Przed chwilą byłem odkręcić korek wlewu płynu, po odkręceniu trochę poleciało.
Zdjęcie po odkręceniu :

Obrazek

Przewody miękkie. Zakręciłem korek i odpaliłem silnik.

Z nawiewu cały czas leciało zimne powietrze.
Wskazówka w pionie. Odkręciłem jeszcze raz korek wlewu płynu chłodzącego i zacząłem wąchać.
Taki trochę podejrzany zapach, ale powiedzmy, że oki. Zakręciłem i po jakiejś chwili wskazówka temperatury trochę uciekła w prawo-wzrosła temperatura.



Nightfox napisał(a):
Jak normalnie zapalasz (rano zimny silnik)to w jakim czasie uzyskujesz pion na wskaźniku temp.?
Powinno to być ok 5 km jadąc bardzo wolno,a ciepłe powietrze już powinno być po 2km
Powinno się odpowietrzać do 2 włączenia wentylatora,w praktyce należy odpowietrzać przed dłuższy (np po przejechaniu kilku km.)
Na początek sprawdź termostat jak i korek od chłodnicy jak się nie mylę to powinien puszczać przy 3bar.
Co do ubytku płynu nie widać nigdzie wycieku .? bo nie powinno go w ogóle ubywać.


Pion uzyskiwałem zazwyczaj po przejechaniu ~5 km.
Może wymienię też korek, ale co z chłodnicą, też będę musiał wymienić lub skleić - tylko jakim klejem?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 23 kwietnia 2014, 23:29 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
jaypablo napisał(a):
Z nawiewu cały czas leciało zimne powietrze.

Jak miałeś wskaźnik w pionie .?
jaypablo napisał(a):
ale co z chłodnicą, też będę musiał wymienić lub skleić - tylko jakim klejem?
możesz lutownicą np. zalepić ale jak strzelona to za jakiś czas znowu zacznie ciec i tak w kółko więc wymiana. Jak jest od nowości to nie ma się co dziwić ( u mnie wszystko ok a będę wymieniał,bo w końcu ma 14lat )
a Pewny układ chłodzenia to podstawa (pompa,termostat chłodnica,węże,płyn )

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 06:51 
Offline
Forumowicz

Posty: 156
Nightfox napisał(a):
jaypablo napisał(a):
Z nawiewu cały czas leciało zimne powietrze.

Jak miałeś wskaźnik w pionie .?
jaypablo napisał(a):
ale co z chłodnicą, też będę musiał wymienić lub skleić - tylko jakim klejem?
możesz lutownicą np. zalepić ale jak strzelona to za jakiś czas znowu zacznie ciec i tak w kółko więc wymiana. Jak jest od nowości to nie ma się co dziwić ( u mnie wszystko ok a będę wymieniał,bo w końcu ma 14lat )
a Pewny układ chłodzenia to podstawa (pompa,termostat chłodnica,węże,płyn )


Wskazówka była w pionie. Potem delikatnie podskoczyła i wyłączyłem silnik.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 17:56 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
Jeśli miałeś w pionie i było zimnę pow . to sprawdź termostat, pompę też możesz sprawdzić.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 18:02 
Offline
Forumowicz

Posty: 156
Nightfox napisał(a):
Jeśli miałeś w pionie i było zimnę pow . to sprawdź termostat, pompę też możesz sprawdzić.


Uszczelka pod głowicą.

Niestety okazało się, że jest to uszczelka pod głowicą.
Dzisiaj podjechał do mnie mechanik z testem na zawartość CO2 w układzie chłodzenia.

Płyn szybko zmienił kolor, a bąblów w środku co niemiara.

Co przy wymianie uszczelki się jeszcze profilaktycznie wymienia, ulepsza?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 19:40 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Jak będziesz miał ściągniętą głowice to warto zmienić uszczelniacze zaworowe.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 19:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
Możesz odmę sprawdzić,uszczelki vanos.
głowica to będzie raczej sprawdzana,mikropęknięcia,zawory uszczelniacze. więc samo wyjdzie.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 20:10 
Offline
Forumowicz

Posty: 156
A części oryginalne z ASO, czy ewentualnie możecie coś innego polecić?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Rozszczelnienie chłodnicy podczas odpowietrzania
PostNapisane: 24 kwietnia 2014, 20:26 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
Ja bym brał ori.uszczelka głowicy to jakieś 273 zł do tego śruby głowicy 120zł komplet.uszczelka pokrywy zaw 134zł
więc nie jakieś astronomiczne kwoty.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL