BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 czerwca 2025, 10:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 18:31 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
Witam, od jakiegoś czasu lub jakoś wcześniej nie zwróciłem na to uwagi, pojawiły mi się bardzo delikatne drgania kierownicy przy ok 90km/h, dopiero jak puszcze kierownice to widać jak delikatnie drga na boki. Jak trzymam w ręce kiere to nawet nie bardzo to czuć na dłoni. Kola są raczej ok wyważone porządnie kilka razy, zbieżność/geometria, tez robiłem i wszystko teoretycznie ok, sprawdzałem dwa razy u gościa który ma raczej dobra opinie i dobry sprzęt. Próbowałem tez podmienić opony bo nie dawno kupiłem używki i myślałem ze to może one - bo fakt faktem ze na tych które podmieniłem teraz poszło mniej ciężarków i myślałem ze to będzie to ale nadal jest to delikatne bicie. Co ciekawe pojawia się to tylko przy ok 90 później uspokaja się powyżej 100. Próbowałem tez dać na przód najładniejsze felgi i tez to samo. Wiec raczej to nie będzie wina opon i felg, no i teraz pytanie co może być jeszcze przyczyna ? na oko raczej nie widać żadnych luzów... magla się czepić ? Auto z 2000 roku 3.0D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 19:11 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 55
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Dobrze sprawdź końcówki wahaczy i drążków kierowniczych.
Może to być też efektem minimalnego bicia którejś z tarcz hamulcowych lub zużycia łożyska koła.

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 19:16 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
tarcze całkiem nowe, ale tez sprawdzałem je i ok


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 20:23 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 55
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
W moim miałem podobnie. Nie będę tu opisywał całej chistorii. Przyczyną był prawy dolny wahacz-jego końcówka(ten od strony pobocza).
Drgania minimalne pozostały, bo do wymiany jest też lewy.
Prawy, wybity sprawdziłem podnosząc tylko samochód żeby przekręcić kołem. "Potargałem" kołem na klęczkach i był wyczuwalny luz. Podobnie przy szarpaniu z kanału mogłem zlokalizować miejsce w którym jest luz.
Przed wymianą było odczuwalne delikatne drżenie kątowe kierownicy. Nasilało się ono przy hamowaniu.
Po wymianie pozostało podobnie jak u Ciebie. Gdy trzymam kierownicę to nie czuć, a gdy zluzuje uchwyt rąk to delikatnie drży- nie zwróciłem uwagi przy jakich prędkościach.
Lewy mam też do wymiany, bo na nim też jest wyczuwalny minimalny luz, tylko w tym przypadku musiał mi pomóc brat żeby mi kołem potargać :rotfl:, a ja macałem z kanału.
Wcześniej, w dwóch zakładach koła mi sprawdzali. W jednym gość powiedział, że parę(2) przednich alufelg trzeba podprostować. Zmieniałem lepsze na przód i na odwrót-bez zmian.
Lepiej wszystko dokładnie sam posprawdzaj (w miarę możliwości oczywiście).
Taka była moja skrócona historyjka(w międzyczasie wymieniłem wszystkie tarcze i parę(2) opon używek na przód-nic to nie dało)- przyczyna w Twoim(tzn. wahacz) niekoniecznie musi być taka sama.

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 20:49 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
no właśnie bylem na dwóch stacjach diagnostycznych, i raczej żadnych luzów nie było nigdzie - przynajmniej tak pobieżnie jak to sprawdzają zazwyczaj, ten koleś u którego robiłem geometrie, tak ogólnie patrzył i nic nie mówił, raczej skopiliśmy sie na kolach najpierw i do tej pory właśnie pozamieniałem felgi i opony wyważyliśmy jeszcze raz kola no i ta geometria i w poniedziałek mam jechać jeszcze coś pomyśleć...z magla tez nic nie cieknie- no ale nie koniecznie musi tak być.
Tak ogólnie to na pewno coś stuka jak np jadę powoli po drobnych wybojach, ale to tak jest od jad mam to auto czyli jakiś rok i nie wiem czy właśnie to drganie tez było czy nie zwróciłem na to uwagi porostu...nie jestem w stanie sobie przypomnieć :/ popatrzę na te końcówki wahaczy i końcówki drążków - może coś z tego tak stuka i może przy okazji okaże się ze to to...Oby się nie okazało ze na maglu pojawiły się jakieś luzy, których tak za bardzo nie wyczaisz ale które wychodzą już podczas jazdy. Ale dlaczego tylko w tym zakresie prędkości 90-100 ? Na zdrowy rozum wydaje się ze im szybciej tym powinno być gorzej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 września 2012, 21:44 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 55
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Przy złej geometrii ściągało by samochód na lewo czy prawo, ścinało by opony z zewnątrz lub wewnątrz w szybkim tempie. Szczególnie przy przyśpieszaniu, hamowaniu jeździłbyś jak po kilku głębszych :zakrecony: .
Opony by piszczały np. na małym rondzie już przy małych, stałych prędkościach.
Jeżeli przejeździłeś już jedną zimę i nie tropiłeś węży w zaspach po rowach to myślę, że geometria jest :ok: .
Stacja diagnostyczna z "trzepaczką" albo kanał i podnośnik, silny "trzepacz" i macacz-obserwator(tylko żeby sobie krzywdy nie zrobić!).

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 30 września 2012, 10:23 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
no wiec tak... bylem u mechanika. Podniósł auto i cale popołudnie szukał luzów, nic nie znalazł. Stwierdził ze nie ma się do czego przyczepić- Gość raczej ma dobra opinie wiec zakładam ze dobrze to zrobił. Problem oczywiście pozostał, powiedział ze jedynie gdzie może być przyczyna to kola i jedno faktycznie nie jest idealne co prawda maszyna go wyważa i wygląda nie najgorzej ale po zdjęciu opony i założeniu na masywne samej felgi widać ze troszkę chodzi i to może być to zwłaszcza na felgach 18'', w następnym tygodniu jadę z kolega podmienić kolka na jego które są na pewno ok i sprawdzę, jeśli u mnie będzie tez ok to czeka mnie prostowanie felgi.
Mechanik zaproponował tez to co wyczytałem gdzieś na necie, czyli dać kola trochę bardziej zbieżne (oczywiście w granicach tolerancji opony) i o ile poprawiło to trochę jazdę na naszych drogach i kolach 18 to tez nie wyeliminowało problemu drgania kierownicy. Niestety 2 problem, który myślałem przy okazji usunąć, czyli odgłos drgania na nawierzchni typu kostka brukowa przy powolnej jeździe. Raczej nie wydaje mi się żeby miało to związek z 1 problemem ale denerwują mnie takie odgłosy, i niestety tez nie udało się tego namierzyć... koleś powiedział ze nie ma zielonego pojęcia co to może być, powiedział ze sprawdził wszystko co się dało na podnośniku bez rozbierania zawieszenia + sprawdził tez maglownice i stwierdzi tak jak pisałem wyżej "nie ma się do czego przyczepić"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 30 września 2012, 10:32 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3682
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E39 @ e46 @ e36
Kod silnika: m52b20 @ m43b16
Jeżeli to nie problem to przełóż kola z tylu na przód, i sprawdź czy efekt bicia nie zmienił się...
Felgi mogą być wyważone, ale to nie zmienia faktu ze mogą wiec jakieś inne felery-wystarczy ze będzie minimalnie a nawet niezauważalnie krzywa-co nie widać gołym okiem czy tez na wyważarce, ale czułe zawieszenie w e39 od razu da o tym znać ;)

A najlepiej gdybyś założył od kogoś sprawdzone koła z oponami...

_________________
Moja R6
viewtopic.php?f=60&t=120270

Moja e39
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=93561

Moja 19letnia e36 (niestety aktualnie już była)
viewtopic.php?f=6&t=104802&p=1262357#p1262357


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 1 października 2012, 09:55 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
no tak właśnie chce zrobić, czyli podmienić od kolegi. Moje z tylu tez idealne nie są wiec wole już nie ryzykować i nie bawić się na darmo jak już sprawdzać to na pewniakach...no właśnie wiem ze e39 dość czuła jest na kola zwłaszcza przy feldze 18 i oponie 40/245. Pod koniec tygodnia będę miał kolka to obczaję.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 21 października 2012, 12:13 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
Witam, minęło trochę czasu a mi udało się rozwiązać sprawę z drganiem kierownicy oraz tajemniczymi stukami z zawieszenia, które opisywałem powyżej i postanowiłem się tym z wami podzielić :). Wiec tak, co do stukania to jak pisałem miałem je od samego początku odkąd mam to auto, początkowo myślałem ze to wina amorów, ale po nie tak dawnej ich wymianie na nowe (firmy kraft) stuki były dalej. Mniej więcej w tym czasie zauważyłem tez to drganie kierownicy (chodź wydaje mi się ze wcześniej tez było tyle ze jakoś może nie zwracałem na to aż takiej uwagi jak po wymianie amortyzatorów kiedy testowałem czy jest ok wszystko), zacząłem wnikać w te drgania, mając nadzieje ze przy okazji uda mi się wyeliminować problem stukania, początkowo szukałem problemu w oponach/felgach zwłaszcza ze śmigam na 18/245/40, ale po dokładnych oględzinach, podmiankach opon sprawdzaniu felg, kilkukrotnym wywarzaniu, sprawdzaniu geometrii/zbieżności (w rożnych stacjach pomiarowych, gdzie nikt niczego złego nie widział :)), problem pozostał...
Kolejny etap to sprawdzanie zawieszenia, czyli wszystkie końcówki, drążki, tuleje itd. co da się sprawdzić na aucie, ale tez nie było do czego się przyczepić. Miedzy czasie paru mechaników zwracało mi uwagę na to ze amortyzatory które wymieniłem parę tygodni wcześniej dziwnie się zachowują tzn. po nacisku auta bujały się a na podniesionym aucie dało się łatwo poruszać kolem góra/dol i dodatkowo amortyzator jak by nie pracował płynnie w pewnych zakresach (miał takie przycinki jakby), mi podczas jazdy tez coś się nie podobało ale z racji tego ze amortyzatory były nowe a mechanik który mi je zmieniał nie wspominał żeby coś z nimi było nie tak lub z poduszkami to początkowo nikt jakoś tak bardzo im się nie przyglądał. Kiedy na stacji wychodziły słabe wyniki amortyzatorów mówiono mi ze na zamiennikach zawsze tak będzie i to normalne itd. itp. Po wyeliminowaniu wszystkiego po za amorkami i poduszkami, przyszedł czas na nie. Faktycznie dziwne to trochę było ze tak łatwo dało się nacisnąć na auto i to bujanie... po kolejnym podniesieniu auta postanowiłem sam poszarpać porządnie za kola góra/dol i zaczęły z góry dobiegać delikatne odgłosy (był tez jakiś luz) podobne do tych które słyszałem podczas jazdy np. po kamienistym podłożu z tym ze oczywiście bez masy auta, kiedy używałem tylko swojej siły były mniej słyszalne ale to musiało być to !. Wiec zdecydowałem się na wymianę praktycznie nowych amorów KRAFT na KAYABY oraz starych poduszek na nowe SACHS, oczywiście cale z łożyskami.
Po wyciągnięciu pierwszego już było widać ze coś jest nie tak w rekach dało się go dość łatwo poruszać, a po wsadzeniu końcówki amora w imadło i poruszając nim w zakresie jego pracy już mieliśmy pewność ze to SZAJS MAKSYMALNY !!!!!-potwierdziło się to co obserwowaliśmy na aucie kiedy szarpałem kolem góra/dol, podobnie było z oryginalna jeszcze poduszka która prosiła się już o pilna wymianę (luzy gorą/dol). To samo było po drugiej stronie amor+poducha=śmietnik.
Wsadziliśmy nowe części, zrobiliśmy zbieżność oraz geometrie, gdzie wcześniej trochę ciężko było ja ustawić tak teraz udało się ostawić na fabryczna ! podczas jazd testowych od razu było widać ogromna różnice, ostały stuki oraz drganie kierownicy :) Jedynie co trochę mi nie pasuje przynajmniej na razie, to to ze nie wiem dlaczego ale auto stoi wyżej z przodu, na kraftach oraz poprzednich oryginalnych amorach ładnie siedziało, oczywiście na progresywnych springach chyba -30mm firmy Eibach, które tez dałem do nowych Kayab. W ogóle porównując amor kayaba i kraft, kraft był krótszy nie wiem dlaczego oba amory były pod silnik 3.0D a mimo to była miedzy nimi różnica w długości sztycy o ok 2cm. Poczałkowo myślałem ze i tak będzie tak samo siedzieć bo wszyscy mówili zawsze ze wysokość auta w zwykłym amortyzatorze daje sprężyna ale puki co jest na pewno wyżej nie wiem, może jeszcze coś siądzie ale chyba już nie będzie tak jak było - tu trochę szkoda...wymiana była wczoraj wiec jeszcze mam nadzieje ze może z ten 1cm siądzie jeśli nie to po prostu chyba to oleje i będę się cieszył jazda bez stuków i drgań kiery :D


Ostatnio edytowano 21 października 2012, 14:13 przez manieksw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 21 października 2012, 12:23 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 557
Lokalizacja: Opolskie
Moje BMW: E39 530d M-pakiet
Kod silnika: m57 193ps+
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=116850
BYŁO:
FIAT 126p - sprzedany
Mercedes W124 2.5 D - jest w moim posiadaniu
Mercedes W210 2.2 CDI - w posiadaniu ojca
manieksw napisał(a):
W ogóle porównując amor kayaba i kraft, kraft był krótszy nie wiem dlaczego oba amory były pod silnik 3.0D a mimo to była miedzy nimi różnica w długości sztycy o ok 2cm.


Jeśli były krótsze to miałeś od m-pakietu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 21 października 2012, 12:37 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
mam normalne zawieszenie, krafty tez niby normalny byly...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 21 października 2012, 16:46 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 557
Lokalizacja: Opolskie
Moje BMW: E39 530d M-pakiet
Kod silnika: m57 193ps+
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=116850
BYŁO:
FIAT 126p - sprzedany
Mercedes W124 2.5 D - jest w moim posiadaniu
Mercedes W210 2.2 CDI - w posiadaniu ojca
manieksw napisał(a):
niby normalny byly...


j.w.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 21 października 2012, 23:05 
Offline
Forumowicz

Posty: 325
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b20/28
Prawie wszystkie zamieniki tak maja ze tłoczyska sa dluzsze i wtedy auto stoi wyzej .Ostatnio zakładałem u klijeta amorki firmy SR line i były tej samej długości co orginał


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Dziwne problemy z zawieszeniem
PostNapisane: 22 października 2012, 06:51 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 90
Lokalizacja: STALOWA WOLA
dlaczego tak ??? no wlasnie jak wsadzilem krafty to auto siedzialo jak trzeba, po mimo ze nie mam mpakietu wiec sprzedawca nie sprzedal mi raczej kraftow pod mpakiet bo mowilem ze nie mam zadnych sport i mpakietow a kayaba jest znow dluzsza, sa wogole np krafty czy kayaby dluzsze i krotsze ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 47 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL