zacytuje naszego kolege ROGERA " Obroty mogą falować gdy zimno i silnik zimny, po porannym rozruchu zazwyczaj do momentu zanim wskaźnik temperatury nie zejdzie z niebieskiego pola.
Dzieje się tak gdy przepływowy podgrzewacz wody włącza się i wyłącza akumulator jest słaby a alternator bardzo obciążony.
Elektryczny podgrzewacz jest zainstalowany w małym obiegu cieczy chłodzącej.
Podgrzewacz to bardzo ważny element w silniku diesla o wysokiej sprawności energetycznej , działa jak czajnik bezprzewodowy ,grzejąc ciecz w małym obiegu.
Działa w układzie "naczyń powiązanych" jego praca i czas działania jest zależny od temperatury na zewnątrz oraz temperatury cieczy chłodzącej w szczególności. Komputer uruchamia go gdy "widzi że na zewnątrz jest zimno i ciecz chłodząca jest zimna.
W zimie gdy mamy uszkodzony termostat i ten puszcza z małego obiegu do dużego ciecz , podgrzewacz robi syzyfową pracę !!!!
Cały czas pracuje aby dogrzać ciecz która jest chłodzona bo termostat puszcza odrazy na chłodnicę. W takich okolicznościach podgrzewacz szybko ulega awarii. Jego działanie i szybkość uzyskania temperatury cieczy ma wpływ z kolei na sterownik świec. Ten zaś podaje napięcie na świece nawet po uruchomieniu silnika aż do momentu gdy ciecz przekroczy 30st. c. Jeśli mam uszkodzony termostat i do tego podgrzewacz szubko wykończymy świece żarowe lub ich sterownik. "
A kopcenie na biało to jest para.... co innego gdyby na niebiesko lub czarno dymił
