BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 7 czerwca 2025, 21:44

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Kwestia "odświeżania" oprogramowania sterown
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 16:45 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
Ponieważ po moich ostatnich postach otrzymuję zapytania od forumowiczów dotyczące jak dotąd "zaniedbywanej" tematyki oprogramowania sterowników silników poniżej wkleiłem moją odpowiedź na jedno z nich.Sądzę ,że to o czym piszę zainteresuje forumowiczów i będzie bodżcem do dyskusji.

pytanie:

Kolego czy to prawda że po kilkunastu latach dobrze jest odświeżyć program w kompie auta bo podobno traci on pierwotne ustawienia i auto gorzej się sprawuje

odpowiedż:

W Twoim zapytaniu poruszyłeś przynajmniej dwie różne sprawy.
Oprogramowanie sterownika silnika to w istocie wiele różnych programów, które ze sobą współpracują i jako całość sterują pracą silnika oraz współpracującego z nim niezbędnego osprzętu.
Między innymi w sterowniku zapisywane są wszystkie wartości regulacyjne oraz dane z kalibracji/ między innymi wtryskiwacze, ciśnienie paliwa na listwie wtryskiwaczy, wolne obroty na biegu jałowym i pod obciążeniem, kompresor klimatyzacji, różne zawory itd../ W zależności od stopnia zaawansowania technicznego silnika takich procedur regulacyjno-kalibracyjnych może być bardzo wiele. W miarę zużywania się podzespołów ich pierwotne parametry "rozjeżdżają" się, stąd konieczność wykonania ponownych regulacji. Te wszystkie procedury wykonuje się oczywiście nie poprzez kręcenie śrubkami a programowo za pomocą komputera.
W tym aspekcie sprawy istotnie -odświeżenie zawartości sterownika daje pożądane rezultaty, ale pod jednym warunkiem: silnik i jego osprzęt nie może się mieścić poza granicami zużycia wyznaczonymi przez producenta. Po prostu wszystko musi być sprawne.

Drugi poruszony problem to "odświeżenie" samego oprogramowania sterującego silnikiem.
Mało kto wie, ze BMW w dbałości o stały postęp techniczny wprowadza mnóstwo ulepszeń, które z powodzeniem wprowadza w trakcie produkcji danego modelu samochodu. Jak się Pan domyśla dotyczy to również oprogramowania sterującego silnikiem. Wspomnę tylko, że np. w trakcie produkcji E39 M5 oprogramowanie w sterowniku silnika modyfikowano /jak się nie mylę/ 12 razy... T samo dotyczy i innych modeli. Należy przyjąć, że nowsze oprogramowanie jest lepsze a nie gorsze, ponieważ nikt z forumowiczów chyba nie myśli, że w BMW robią coś tylko dlatego, żeby mieć pracę...Z doświadczeń własnych wiem, że pomiędzy wersja pierwotną a finalną jest porażająca różnica choćby w kulturze pracy silnika.

Sterowniki silników ,które były tuningowane elektronicznie mają podobno czasami problemy z powstającymi z nieznanych przyczyn "przekłamaniami" w oprogramowaniu, ale ja się jeszcze z takim przypadkiem nie spotkałem...Problem znam tylko ze słyszenia z wiarygodnych dla mnie źródeł.

_________________
Marek


Ostatnio edytowano 3 kwietnia 2009, 21:59 przez replay20, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 17:26 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 72
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
czy według kolegi resetowanie kompa poprzez odłączenie klem i zwarcie ich może przyniść porządane skutki np. skasowanie błędów
szczególnie chodzi mi o zwieranie klem
czy może to doprowadzić do jakiś uszkodzeń?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Kwestia "odświeżania" oprogramowania sterown
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 17:32 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
replay20 napisał(a):

W Twoim zapytaniu poruszyłeś przynajmniej dwie różne sprawy.
Oprogramowanie sterownika silnika to w istocie wiele różnych programów, które ze sobą współpracują i jako całość sterują pracą silnika oraz współpracującego z nim niezbędnego osprzętu.
Między innymi w sterowniku zapisywane są wszystkie wartości regulacyjne oraz dane z kalibracji/ między innymi wtryskiwacze, ciśnienie paliwa na listwie wtryskiwaczy, wolne obroty na biegu jałowym i pod obciążeniem, kompresor klimatyzacji, różne zawory itd../ W zależności od stopnia zaawansowania technicznego silnika takich procedur regulacyjno-kalibracyjnych może być bardzo wiele. W miarę zużywania się podzespołów ich pierwotne parametry "rozjeżdżają" się, stąd konieczność wykonania ponownych regulacji. Te wszystkie procedury wykonuje się oczywiście nie poprzez kręcenie śrubkami a programowo za pomocą komputera.
W tym aspekcie sprawy istotnie -odświeżenie zawartości sterownika daje pożądane rezultaty, ale pod jednym warunkiem: silnik i jego osprzęt nie może się mieścić poza granicami zużycia wyznaczonymi przez producenta. Po prostu wszystko musi być sprawne.


Czegoś tu nie rozumiem, jak oprogramowanie które jest zapisane w komputerze może się "rozjeżdżać" jak to nazwałeś ? W komputerach PC takie zjawisko nie występuje więc dlaczego miałoby ono się pojawiać tutaj ? A druga kwestia to jak sprawdzić czy nasze oprogramowanie jest dobre i nie ulega już zniekształceniu ? O zdrowy wzór by było w takim przypadku ciężko.

replay20 napisał(a):
Z doświadczeń własnych wiem, że pomiędzy wersja pierwotną a finalna jest porażająca różnica w kulturze pracy silnika, przyspieszaniu itp..


A dlaczego nie odzwierciedlają tego wyniki na hamowni np ? Np E39 ma ciągle tą samą moc nie zależnie od rocznika.

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 18:00 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
ryszard55 napisał(a):
czy według kolegi resetowanie kompa poprzez odłączenie klem i zwarcie ich może przyniść porządane skutki np. skasowanie błędów
szczególnie chodzi mi o zwieranie klem
czy może to doprowadzić do jakiś uszkodzeń?


Błędy zapisane w sterownikach są informacją dla serwisu/diagnosty/ co dzieje się z autem.Jeśli samochód ma uszkodzenie to usunięcie błędu w jakikolwiek sposób będzie skutkowało tym,że natychmiast zapisze się on ponownie. Błędy zapisane w sterownikach nie są winowajcami awarii auta. Błędy są skutkiem uszkodzeń a nie przyczyną.

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Kwestia "odświeżania" oprogramowania sterown
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 18:18 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
Ad 1Używając kolokwializmu „rozjeżdżać” miałem na myśli powstawanie z różnych przyczyn niewielkich zmian w zaimplementowanym oprogramowaniu w stosunku do jego wersji pierwotnej. Jak napisałem poprzednio zjawisko znane jest mi tylko ze słyszenia z kilku niezależnych wiarygodnych dla mnie źródeł..

Ad2 Co innego jest wykres mocy względem obrotów zdjęty na hamowni a co innego ogólnie pojęta kultura pracy silnika. Wystarczy porównać subiektywnie dwa silniki o tej samej mocy.(na przykład diesel i benzyna). Pomimo, że mają tę samą moc jako mocniejszy będzie wskazany diesel za sprawą korzystniejszego przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów. Po zmianie oprogramowania pomimo pozostaniu tej samej mocy modyfikacji ulega przebieg momentu obrotowego i to właśnie powoduje takie a nie inne odczucia kierowcy..

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Kwestia "odświeżania" oprogramowania sterown
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 19:12 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
replay20 napisał(a):
Ad 1Używając kolokwializmu „rozjeżdżać” miałem na myśli powstawanie z różnych przyczyn niewielkich zmian w zaimplementowanym oprogramowaniu w stosunku do jego wersji pierwotnej. Jak napisałem poprzednio zjawisko znane jest mi tylko ze słyszenia z kilku niezależnych wiarygodnych dla mnie źródeł..


Nie wydaje mi się aby program mógł się sam zmienić bez żadnej ingerencji.

replay20 napisał(a):
Ad2 Co innego jest wykres mocy względem obrotów zdjęty na hamowni a co innego ogólnie pojęta kultura pracy silnika.


Przed chwilą pisałeś o wzroście mocy no chociażby zmianie charakterystyki a nie zauważyłem ani jednego takiego przypadku w historii BMW. Więc gdzie te porażające wzrosty mocy ?

replay20 napisał(a):
Wystarczy porównać subiektywnie dwa silniki o tej samej mocy.(na przykład diesel i benzyna). Pomimo, że mają tę samą moc jako mocniejszy będzie wskazany diesel za sprawą korzystniejszego przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów. Po zmianie oprogramowania pomimo pozostaniu tej samej mocy modyfikacji ulega przebieg momentu obrotowego i to właśnie powoduje takie a nie inne odczucia kierowcy..


No to jest oczywiste, ale ja się pytałem w jakim przypadku po wgraniu nowego oprogramowania do kompa zmieni się jego charakterystyka i wzrośnie moc ???

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Kwestia "odświeżania" oprogramowania sterown
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 20:07 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
Bobby_Valentino napisał(a):
replay20 napisał(a):
Ad 1Używając kolokwializmu „rozjeżdżać” miałem na myśli powstawanie z różnych przyczyn niewielkich zmian w zaimplementowanym oprogramowaniu w stosunku do jego wersji pierwotnej. Jak napisałem poprzednio zjawisko znane jest mi tylko ze słyszenia z kilku niezależnych wiarygodnych dla mnie źródeł..


Nie wydaje mi się aby program mógł się sam zmienić bez żadnej ingerencji.

replay20 napisał(a):
Ad2 Co innego jest wykres mocy względem obrotów zdjęty na hamowni a co innego ogólnie pojęta kultura pracy silnika.


Przed chwilą pisałeś o wzroście mocy no chociażby zmianie charakterystyki a nie zauważyłem ani jednego takiego przypadku w historii BMW. Więc gdzie te porażające wzrosty mocy ?


replay20 napisał(a):
Wystarczy porównać subiektywnie dwa silniki o tej samej mocy.(na przykład diesel i benzyna). Pomimo, że mają tę samą moc jako mocniejszy będzie wskazany diesel za sprawą korzystniejszego przebiegu momentu obrotowego w funkcji obrotów. Po zmianie oprogramowania pomimo pozostaniu tej samej mocy modyfikacji ulega przebieg momentu obrotowego i to właśnie powoduje takie a nie inne odczucia kierowcy..


No to jest oczywiste, ale ja się pytałem w jakim przypadku po wgraniu nowego oprogramowania do kompa zmieni się jego charakterystyka i wzrośnie moc ???



W historii BMW i innych producentów aut jest cała masa takich przypadków. Wystarczy prześledzić to tylko na przykładzie jakiegoś diesla np 520d .Identyczne silniki występują w różnych wersjach mocy bez żadnych zmian konstrukcyjnych samego silnika. Zmiana polega tylko na innym oprogramowaniu sterownika sinika.To taki fabryczny tuning...za który klienci płacą grubą kasę. Firmy tuningowe swoje rasowanie opierają przede wszystkim na modyfikacji oprogramowania sterowników silników właśnie.

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 20:14 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
Nieprawda, silniki różnią się conajmniej osprzętem.

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 20:34 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
TomekB napisał(a):
Nieprawda, silniki różnią się conajmniej osprzętem.


Nasza dyskusja powoli sprowadza się do kłótni dwojga dzieci w piaskownicy. (prawda/nieprawda/ Jeśli argumentem ma być jedynie siła głosu to ja ciebie nie przekonam i poddaję się Każdy polak jak powszechnie wiadomo "wie najlepiej" i na tej oczywistej oczywistości proponuję poprzestać. . Jeśli jesteś aż tak bardzo przekonany do swojej tezy to proponuję eksperyment z E39 530d. Zmierzymy moc silnika na hamowni przed modyfikacją oprogramowania i po modyfikacji Jeśli nie będzie przyrostu o co najmniej 50KM tom ja ci wypłacę 10 K zł, a jeżeli jednak będzie to ty wypłacisz mi O.K?

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 21:00 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
A może weźmiemy takie 530d 184km i takie 193km i jak numery choćby wtrysków będą takie same to ja Ci te 10K oddam a jak nie to ty mi? Bo że podkręcić można jeden i drugi to dla mnie żadna tajemnica ale pisanie że fabryczne silniki o różnych mocach różnią się _tylko_ programem to kłamstwo.

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 kwietnia 2009, 21:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
Sprawdzając po numerach części dwa takie same silniki prędko doszlibyśmy do wniosku ,że są to dwa zupełnie różne silniki. Jeśli o tym, czy jest to to samo czy co innego miałby decydować sam numer części to w przypadku BMW jest w błędzie. Nie twierdzę,że tak jest w przypadku wspomnianych wtryskiwaczy,ale ta sama cześć przeważnie ma kilkanaście różnych numerów i wcale nie świadczy to o tym,że jest to co innego.. Część w innym okresie produkowana ma zazwyczaj inny numer... Proponuję, żeby już dać z tym spokój i pozwolić się wypowiedzieć innym jeśli będą mieli ochotę. To na pewno będzie z większym pożytkiem dla tego forum.

Pozdrawiam
Marek

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 kwietnia 2009, 11:10 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
replay20 napisał(a):
TomekB napisał(a):
Nasza dyskusja powoli sprowadza się do kłótni dwojga dzieci w piaskownicy. (prawda/nieprawda/ Jeśli argumentem ma być jedynie siła głosu to ja ciebie nie przekonam i poddaję się Każdy polak jak powszechnie wiadomo "wie najlepiej" i na tej oczywistej oczywistości proponuję poprzestać. . Jeśli jesteś aż tak bardzo przekonany do swojej tezy to proponuję eksperyment z E39 530d. Zmierzymy moc silnika na hamowni przed modyfikacją oprogramowania i po modyfikacji Jeśli nie będzie przyrostu o co najmniej 50KM tom ja ci wypłacę 10 K zł, a jeżeli jednak będzie to ty wypłacisz mi O.K?


Jak na razie nie jesteś w stanie podać ani jednego konkretnego przykładu kolego więc co z twoimi argumentami ? To że po wgraniu zmodyfikowanego programu do diesla moc może wzrosnąć i to mocno wiedzą już dzieci w liceum, ale chyba mi nie powiesz że wgrasz program no starego 530d program z nowego i moc wzrośnie o 50 koni ?

replay20 napisał(a):
Sprawdzając po numerach części dwa takie same silniki prędko doszlibyśmy do wniosku ,że są to dwa zupełnie różne silniki. Jeśli o tym, czy jest to to samo czy co innego miałby decydować sam numer części to w przypadku BMW jest w błędzie. Nie twierdzę,że tak jest w przypadku wspomnianych wtryskiwaczy,ale ta sama cześć przeważnie ma kilkanaście różnych numerów i wcale nie świadczy to o tym,że jest to co innego.. Część w innym okresie produkowana ma zazwyczaj inny numer... Proponuję, żeby już dać z tym spokój i pozwolić się wypowiedzieć innym jeśli będą mieli ochotę. To na pewno będzie z większym pożytkiem dla tego forum.

Pozdrawiam
Marek


Ta sama część ma kilkanaście różnych numerów ? Bzdury piszesz straszne. Wiesz co to jest w ogóle ETK ?

Przestań pisać i unikać odpowiedzi ! Podaj konkretny przykład silnika BMW w którym po wgraniu seryjnego oprogramowania moc i kultura porażąjąco wzrośnie !

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 kwietnia 2009, 11:55 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Lokalizacja: Skierniewice
Jest granica, której nigdy nie przekraczam, która nie pozwala mi na kontynuowanie jałowej i bezsensownej wymiany zdań jaka ma miejsce w tej chwili.
Po ostatnim twoim poście jej poziom zszedł do granic przeze mnie nie akceptowalnych.
Odpowiedz zatem sobie tylko na jedno pytanie: w jakim celu na przestrzeni czasu BMW "naprodukowało" tyle różnych wersji oprogramowania obsługujących te same silniki?.Mniemam,że stać cię na logiczne myślenie,więc sądzę,że dojdziesz do prawidłowych wniosków sam ,no chyba,że uważasz,że tym celem jest utrzymanie miejsc procy dla zatrudnionych tam informatyków. W kwestiach pozostałych poczekajmy na opinie tych,którzy wiedzą co to jest ETK i tego używają na co dzień...

Wiedza w tej tematyce nie jest niestety wprost proporcjonalna do ilości postów naprodukowanych na tym ani na żadnym innym forum...

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 kwietnia 2009, 12:09 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
Nie widzę sensu dalszej dyskusji.

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 14 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 127 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL