BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 7 lipca 2025, 00:35

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Serwis kolektora, odmy, EGRa i wszystko przy okazji
PostNapisane: 21 września 2010, 14:48 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Moje BMW: e46
Witajcie,

Od jakiegoś czasu przeglądam nasze forum intensywnie, choć moją beatę mam już 3 lata, to dopiero teraz zacząłem sam się interesować problematyką mechaniki. do tej pory dawałem auto do warsztatów, ale jeden po drugim miałem coraz większe wrażenie, że robią mnie w wała, jak np. ostatnia wymiana oleju, po której olej był czarniuteńki nadal, a bagnet pokazywał stan min mimo, że dałem gościowi 8L 0w30 LL04.... Już mi słów brakuje jacy złodzieje, koło mnie żyją, ale cóż to. Postanowiłem się sam trochę zająć sprawą.... Wszystkie te pytania, gdzieś tam się pojawiają w forum, ale nie razem i potem niezły młyn z tego mi wychodzi....

Mam wersję e46 330xd z roku 2004 z silnikiem M57N (automatyczna skrzynia). Autko ma przebieg 150 tyś km. Chce zrobić kilka czynności za jednym zamachem, jeśli możesz napisz jakiś krótki komentarz, jakie części, co można jeszcze przy okazji zrobić itp:

1. Odma - chyba nie wymieniana w ogóle - kupiłem już w ASO nową, z plastikowym filtrem, będę wymieniał. Czy węże od Odmy też warto wymienić? Ewentualnie jakieś specjalnie trzeba kupić, czy zwykły przewód z motoryzacyjnego? Jaka średnica jeśli się orientujecie?

2. Olej, filtr oleju, filtr powietrza i filtr paliwa - jak już wspomniałem, myślę, że mechanik oszukał mnie przy ostatniej wymiany (od której przejechałem 5 tys km). Mój błąd, że tyle się działo, że nie spr poziomu oleju od razu tylko po jakiś 500km. Mimo tych 500km nowy olej nie powinien być czarny, a bagnet jak smoła. Do tego stan minimum, a nie sądzę, żebym aż tyle gdzieś uciekło. Kupiłem już olej 0w30 LL04 taki jak zawsze i teraz pytanie o filtry. Mann, Knecht czy Filtron? Wiem, że mann idzie jako oryginał do BMW. Macie jakieś obserwację w co warto inwestować a w co nie?

3. Kolektor ssący - naczytałem się o klapkach, więc jak najszybciej chce się i pozbyć, bo na pewno nikt tam nie zaglądał od 150 tyś km :/. Czy patent z wkrętami w zaślepkach się dalej dobrze sprawdza? Jakiego kleju użyć do wkrętów? Wkręty jakieś specjalnie, czy zwykłe z Castoramy 6x10mm? Czy w mojej wersji sinika różnica będzie tylko w ilości dolotów, zamiast 4 to 6? Czy w mojej wersji jest to też bezpieczny dla silnika zabieg? Czy czyściliście kolektor i EGR? Jakaś pianka, płyn i woda pod ciśnieniem? Ile to musi schnąć po ostatnim płukaniu? Można jakoś podsuszać :) ? Co z przewodami jak ściągnę kolektor (gumowymi) wymieniać, znacie średnice, żebym sobie mógł kupić wcześniej trochę węża? Czy komplet uszczelek pod kolektor to 12 szt (6 prostokątów (15zł w ASO) i 6 okrągłych (10zł w ASO) )?

4. Jak już mam to na górze wszystko, czy warto coś jeszcze spr/wyczyścić?


W późniejszym terminie planuje też wymianę oleju w skrzyni. Mam manula narazie i analizuje, ale w automacie to nie takie łatwe. Spróbuje w każdym bądź razie.

Ostanie pytanie - macie może jakiś ciekawy opis do INPY jak używać itp. Znam angielski dobrze, ale jak ostatnio wlazłem przez OBDII do navigation setting (a mam taki w aucie 14:6) to na drugi dzień ściągałem na szybko CD do flashowania MK4 bo wszystko znikła, a w INPIE wybrałem tylko show settings :) Suma sumarów dobrze wyszedłem na tym, bo teraz mam wszystko po polskiemu i fotoradary w bonusie, ale boje się zaś INPY dotykac. Chciałbym przede wszystkim potwierdzić przebieg auta. ? Nie wiecie jak mogę to w tym spr. Może znacie jakiś inny, ciekawy soft?

DZIEKI z góry za odpowiedzi!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Serwis kolektora, odmy, EGRa i wszystko przy okazji
PostNapisane: 21 września 2010, 18:09 
oleju wchodzi niecałe 7l więc powinieneś dostać z powrotem resztę. Jeśli chodzi o minimum to jeszcze jest czujnik oleju i jak by było za mało to by się zaświeciła lampka, ale dolać z pól litra pewnie nie zaszkodzi.
W dieslu akurat chyba tak jest, że po zmianie olej od razu jest czarny. Filtry na Mann lub Knecht, Filtron na forum jest raczej odradzany, a cenowo sprawdzałem, że podobnie wychodziło wszystko.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] Serwis kolektora, odmy, EGRa i wszystko przy okazji
PostNapisane: 22 września 2010, 09:56 
Offline
Forumowicz

Posty: 192
Lokalizacja: ZS
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47N
Po zakupie swojej 320d zrobiłem w zasadzie wszystko oprócz klapek w kolektorze. W 320d jest o tyle dobrze, że pasuje kolektor od 118d/318d, ale słyszałem, że klapki nie było w 330d w automacie, więc może też znajdziesz kolektor bez klapek, jeśli nie to najlepszym rozwiązaniem będzie zakup zaślepek:

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... 89&start=0

Więcej o klapkach:

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... 9&t=124167

Co do czyszczenie egr. Aceton techniczny ( 9pln 1l w Castoramie ) , polecam kupić 2l. Jakieś naczynko , w którym zanurzysz egr na jakąś godzinę. Potem w rękę szmata, jakieś narzędzie do zeskrobania grubszych nagarów i do dzieła.

Więcej o czyszczeniu egr i elektrozaworów:
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t=18764

Jeśli chodzi o olej to jest w Szczecinie gość ,który specjalizuje się tylko w zmianie oleju i jak do niego jadę to zawsze wlewa mniej niż zaleca producent i jest ok. Sama wymiana nie trwa długo, więc nigdy nie zostawiam mu auta bez opieki. Z tym, że resztę oleju zawsze dostaję z powrotem. Poza tym wydaje mi się, że olej w dieslu zawsze będzie czarny. Nawet zaraz po wymianie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Serwis kolektora, odmy, EGRa i wszystko przy okazji
PostNapisane: 30 września 2010, 18:21 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Moje BMW: e46
Kilka dni w garażu, bo jakoś wszystko przeszkadzało w robocie przy aucie. Suma sumarów, poradziłem sobie z wyciągnięciem kolektora, choć osdłona z tyłu dała mi trochę do myślenia :)

Wszystko z klapkami było ok. Jak się okazało w moim modelu M57N 330xd są już klapki po wzbogaceniu czyli rdzeń miał 45mm. Wyciągnąłem wszystkie, wyczyściłem w benzynie ekstrakcyjnej i zdecydowałem założyć z powrotem, bo nity trzymały jak głuchy drzwi. Ryzyk fizyk, ale tak mi wyszło, że lepiej jednak żeby tam były.

Kolektor to niezła jazda, bez pasty BHP do rąk nie podchodzić!! W końcu dałem się na sposób i pod ciepłą wodą z kompresorem puściło wszystko, potem suszenie i po 24h był gotowy do założenia. Wszystko po podłączałem, odme wymieniłem, oleju dolałem, filtr powietrza też dałem nowy, bo jakiś zapluty olejem był, nie wiem czy odma z góry na niego lała czy jak, ale dałem nowy.

Cały problem dalej w:

EGR - był zafajdany i nie pracował, nie dałem rady go ruszyć w rękach, wyczyściłem w benzynie ekstrakcyjnej, rozruszałem w palcach i do małej rurki wtłoczyłem WD40, nie wiem czy był to dobry pomysł, bo teraz po skręceniu wszystkiego w aucie pali mi się kontrolka silnika (na żółto), podłączyłem pod kompa i w INPIE mam błąd EGR'a, jakby nie pracował:

E R R O R M E M O R Y
---------------------------------------
Date: 30.09.2010 17:46:32
ECU: D50M57A1
JobStatus: OKAY
Variant: D50M57A1
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 error in error memory !
-------------------------------------------------------------
4501 4501 (0401) exhaust recirculation regulation
Error counter: 1
Logistic counter: 40
Mileage 146640 km
mean engine speed 717.14 rpm
coolant temperature 74.22 deg C
max rail pressure of the recent 10ms 291.45 bar
injection volume setpoint without volume offset 4.33 mg/cyc
intaken air mass per cylinder 472.62 mg/Hub
value of boost pressure 955.07 hPa
linearised APP1 0.00 %
Tastverhältnis zür Endstufenansteuerung 79.56 %
Tastverhältnis zür Endstufenansteuerung 84.29 %
atmosphaere pressure 945.23 hPa
Negative Regelabweichung/Luftmasse zu hoch
Test conditions fulfilled
Error present now, but not yet stored (debouncing phase)
Error would cause a warning lamp to light up
Fehler in Entprellphase
Fehler in Entprellphase
Fehler in Entprellphase
Error code: 45 01 C2 02 00 00 01 28 39 48 1A 7C 25 0B 4B 61
00 65 6B 60
=============================================================


Po skasowaniu błąd powraca, czasem od razu czasem przejadę 20 km i dopiero po ponownym uruchomieniu silnika znowu się zapala. W INPIE kasuje błąd i za 5 sekund znowu się wywala mimo, że kontrolka się nie zapala.

Mam pytania:
1. Czy uszkodziłem zawór przy czyszczeniu? Zrobiłem mały test: odkręciłem na nowo osłonę silnika i rurę idącą do EGR'a tak, że widziałem zawór i jego środek. Założyłem długi wężyk na małą rurkę do EGRa (czerwony obszar na zdjęciu) i mogłem z łatwością wdmuchiwać powietrze i wyciągać je tak samo, jakby była gdzieś dziurka w obiegu. Czy system przez tą małą rurkę wtłacza powietrze czy je wyciąga, aby uchylić zawór i wlot spalin tym samym?

2. Czemu zanim rozebrałem EGR'a (nie pracował) kontrolka się nie paliła?

3. Kupować zawór w ASO od razu czy jest jeszcze coś co mogę zrobić?

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Serwis kolektora, odmy, EGRa i wszystko przy okazji
PostNapisane: 11 października 2010, 19:25 
Offline
Forumowicz

Posty: 192
Lokalizacja: ZS
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47N
Ad.: 1 Najprawdopodobniej uwalony zawór podciśnienia. Na wolnych obrotach powinno w tym wężyku występować podciśnienie.

Jak wstrzyknąłeś WD-40 a w tej rurce jest podciśnienie to odrdzewiacz został zaciągnięty tą rurką w strone elektrozaworu.

W tym zaworze raczej nie ma się co popsuć, więc ja bym zaczął od elektrozawora sterującego EGR'em.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 47 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL