BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 6 maja 2025, 18:52

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Paliwo Lotnicze
PostNapisane: 5 maja 2010, 16:27 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Niektórzy po prostu cały czas wierzą, że zalewanie PB98 do poloneza/malucha/M20 itp zwiększa moc, bo oktanów jest wincy.
Szybkość spalania mieszanki w cylindrze jest podyktowana:
1) kształtem wewnętrznym cylindra
2) kształtem mgiełki paliwowej (lejący wtrysk pojedyńczy gluta paliwa, będzie się spalał długo, a równomierna mgiełka wypełniająca w 100% przestrzeń spali się w mgnieniu oka - ten drugi przypadek nie do osiągnięcia na pojedyńczym wtryskiwaczu).
3) miejscem umieszczenia wtryskiwacza - wtryski bezpośrednie wkręcone pionowo generują szybciej palącą się mieszankę.
4) ilość zaworów na cylinder - nawet we wtryskach bezpośrednich ich większa ilość gwarantuje lepsze przewietrzanie silnika czyli szybsze spalanie mieszanki.
n) zbyt szybkie spalanie mieszanki, sprawia, że silnik jest słabszy na niższych obrotach, bo mieszanka spala się zbyt szybko i energia jest marnotrawiona, przez np bezwładność tłoka.
Liczbę oktanową dobiera się do silnika w ten sposób, aby nie była przenigdy niższa jak sugeruje producent (w przeciwnym razie dojdzie do spalanie stukowego i stopi się silnik w tempie natychmiastowym), nie warto też kupować paliwa na zapas, bo za duża liczba oktanowa kosztuje, a paliwo takie pali się słabiej, wyraźnie słabiej(!!!). Zauważyć nie problem jest, że silniki z dużą kompresją mają zalecane paliwo 98okt, z kompresją w granicach 9,5-10,5 95okt, a z mniejszą mogą jeździć na 93 lub nawet 91.
Czy silniki odrzutowe mają kompresję? Tzn czy zmienia się w nich ciśnienie regularnie podczas pracy?? NIE - dlatego paliwo lotnicze, o ile jakieś tam oktany zawiera, są mocno niewystarczające do napędzania silnika z jakąkolwiek kompresją. To jest argument, a nie to, że nie ma smarowania. Na LPG jest coś takiego jak anty-smarowanie, a ludzie jeżdżą i sobie chwalą.
Pozdrawiam :)

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Paliwo Lotnicze
PostNapisane: 11 maja 2010, 10:28 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 228
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E46 318i
Kod silnika: N42B20
Po pierwsze jakie paliwo lotnicze, Avgas czy JET A-1?

Bo jak Avgas (paliwo do silników tłokowych) to w wielkim uproszczeniu
jakby nalać sobie albo starożytnej etyliny ołowiowej albo paliwa dla
samochodów wyczynowych. Różne odmiany, różne właściwości.
Są takie odmiany Avgas, które mają niską liczbę oktanową i służą do
napędu silników o niskim stopniu sprężania i niskich mocach, także
takich które mogą spalać paliwo samochodowe. Takie paliwo ponadto nie jest
paliwem bezołowiowym.
Są też paliwa Avgas używane do napędu lotniczych silników o wyższych
mocach, doładowanych. Mam na myśli np. Avgas 100/130.

Generalnie, na niebieskiej (Avgas jest niebieski) przeciętny silnik
samochodowy powinien odpalić i pracować. Słyszałem, że teoretycznie
dopuszczalne było użycie Avgas 80 do napędu starszej generacji silników
samochodowych, tych bardziej odprężonych. Czy po nalaniu Avgas 100/130 do
współczesnego samochodu doszłoby do uszkodzenia silnika przez zawartość związków
ołowiu w tych paliwach to juz nie wiem. W każdym razie nie żadne kręcenie
do 14k RPM tylko ewentualnie uruchomienie i może praca silnika bez większej
demolki przy dobraniu odpowiedniego paliwa.

Teraz Jet A-1, inaczej kerozyna czyli paliwo do silników turboodrzutowych.
To coś w stylu diesla, może nieco mniej chamskie. Na samej kerozynie raczej
diesel nie powinien pracować natomiast znam przypadki mieszania odstoju z
737 z olejem napędowym i eksploatowaniu tak starszej furgonetki. Kolega
wyżej pisze, że pracuje przy samolotach to na pewno wyjaśni co to odstój :)

Generalnie do buń tego nie lejcie, bo będzie płacz, walnie odma i
przepływka. ;)

_________________
Oceń moją bunię viewtopic.php?f=6&t=75658 .
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 48 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL