Spodobał mi się ten artykuł w jednym z pism popularnonaukowych. A jako, że za oknem deszcz i zimno to z nudów "streszczę" go trochę i może kogoś też zainteresuje.
1. STELVIO PASS Miejsce: Włochy Rok otwarcia: 1820
Droga z największa liczbą atrakcji. Mianem tym niekiedy określana wijąca się jak wąż droga w Alpach na północy Włoch. Trasa, ze względu na ukształtowanie terenu, musiała być kilkakrotnie utwardzana za pomocą stalowych zbrojeń. Droga ta jest prawdziwym wyzwaniem dla kierowcy. By przejechać całą trasę, trzeba pokonać w sumie 48 zakrętów. Budowa trwała 5 lat.
2. HALSEMA HIGHWAY Miejsce: Filipiny Rok otwarcia: 1920
Określenie tej drogi autostradą nie wydaje się być adekwatne do jej stanu. Jest tylko w minimalnym stanie utwardzona i nie ma żadnej bariery ochronnej. W porze deszczowej staje się kompletnie nieprzejezdna. Asfaltowe odcinki są na filipińskiej trasie krótkie i nieliczne. Przynajmniej raz w miesiącu dochodzi na niej do wypadku autobusu. 3. TROLLSTIGEN Miejsce: Norwegia Rok otwarcia: 1936
Droga przez Trollstigen, otwarta po 8 latach budowy, w 1936r. przez króla Haakona VII, jest doprawdy interesująca. Nie tylko ze względu na ostre zakręty i ogromne wzniesienia, ale przede wszystkim z powodu zapierającego dech w piersiach widoku i kilku wodospadów – największy ma 320 m. Dopiero niedawno drogę tę wyposażono w potężne, betonowe i kamienne bariery. Nachylenie trasy wynosi 9%. Trzeba poradzić sobie na niej z 11 ostrymi zakrętami. W miesiącach zimowych droga jest zamykana.
4. LYSEBOTN Miejsce: Norwegia Rok otwarcia: 1937
Także w południowo-zachodniej Norwegii można znaleźć pełną atrakcji drogę. Jej okolice są uważane za jedno z najpiękniejszych miejsc Europy. Trasa rozpoczyna się od wąskiego odcinka po stronie fiordu Lysefjord. Potem przejeżdża się przez kilometrowy tunel z 3 piekielnie ostrymi zakrętami. To jednak nie wszystko. Po wyjeździe z tunelu kierowca musi co chwilę obracać głowę, gdyż pokonuje 27 serpentyn. Całość dopełniają wąskie, ale o odpowiednim nachyleniu zakręty.
5. EL ESPINAZO DEL DIABLO Miejsce: Meksyk Rok otwarcia: 1952
Już sama nazwa „Kręgosłup Diabła”, mówi dużo o ukształtowaniu trasy. Ta przełęcz górska łączy miasta Durango i Mazaltan Sinaloa. Podróż trwa 5 godzin, a kierowcy nie mają chyba zbyt przyjemnych odczuć z nią związanych. Z jednej strony drogi znajduje się pionowa ściana, z drugiej zaś – głęboka przepaść. Prace budowlane trwały aż 15 lat. Kilka osób poniosło śmierć, gdy 2 samochody ciężarowe wiozące żwir wpadły w przepaść. Ponieważ szerokość jezdni w niektórych miejscach wynosi 4 m, duże problemy mają tu kierowcy ciężarówek i autobusów. Nawet jeśli po drodze kierowca nie robi przystanków, w trasie musi spędzić 5 godzin.
6. COL DE TURINI Miejsce: Francja Rok otwarcia: 1962
Odcinek jest z pewnością bardzo dobrze znany fanom sportów motoryzacyjnych. Samochody przejeżdżają tędy w jednym z najbardziej znanych wyścigów świata – rajdzie Monte Carlo. Droga pnie się do wysokości 1607m. Pod względem technologii budowy, trasę tę uważa się za jeden z najtrudniejszych projektów budowlanych. Większość ostrych zakrętów zbudowano na potężnych, kamiennych nasypach, które w wielu wypadkach przekraczają wysokość 10m. Odcinek specjalny ma długość 32 km. Na szaleńczej trasie są w sumie 34 ostre zakręty.
7. LEH-MANALI Miejsce: Indie Rok otwarcia: 1964
Droga Leh-Manali leży na średniej wysokości 3,5 km n.p.m. W najwyższych partiach osiąga 5 km. Powszechnym zjawiskiem są tu osunięcia ziemi, dlatego też podłoże jedno należało wzmocnić stalą i betonem. Mimo to, drogą mogą przejechać tylko samochody z napędem na 4 koła. Trasę zbudowano na potrzeby indyjskiego wojska. Największe zagrożenie dla kierowców stanowią tu kamienne i śnieżne lawiny. Droga jest otwarta tylko między czerwcem i wrześniem, gdy nie leży na niej pokrywa śnieżna. W niektórych miejscach nie można jechać z prędkością powyżej 15 km/h. Trasa liczy 475 km, na przejechanie których należy przeznaczyć 2 dni.
8. GRAVELLY HILL INTERCHANGE Miejsce: Wielka Brytania, Birmingham Rok otwarcia: 1972
A teraz coś poplątanego. Miejsce posiada całkiem trafne określenie „skrzyżowani spaghetti”. Obszar, na którym znajduje się węzeł odpowiada wielkości 24 boisk piłkarskich. Drogi znajdują się tu na 5 różnych poziomach i podpiera je 559 betonowych słupów sięgających wysokości 25m. Budowa skrzyżowania trwała 4 lata.
9. TUNEL GUOLIANG Miejsce: Chiny Rok otwarcia: 1977
Tunel o którym mowa wydrążyło 13 dzielnych mieszkańców wioski Guoliang w południowych Chinach. Ich pięcioletnia praca nie obyła się jednak bez ofiar. Trasa przez tunel o wysokości 5 i szerokości m liczy 1200m. O tym, że przejazd nie jest łatwy, świadczy nieoficjalna nazwa „droga, która nie wybacza błędów”. Niektóre jej odcinki mogą faktycznie wywołać dreszcze. Wyposażenie jakim ci ludzie dysponowali nie było imponujące. Najczęściej używali młotka, tylko w niektórych częściach tunelu korzystali z materiałów wybuchowych. Tunel nie jest do końca zamknięty, po jednej stronie znajduje się 30 „okiem”. Umieszczono je nie dla ozdoby – właśnie w tych miejscach wyrzucano z budowy gruz.
Mam nadzieję, że się komuś spodobało
Pozdrawiam.
Źródło: "Magazyn o nauce, technice, ludziach i odkryciach - 21. wiek"
_________________
Ostatnio edytowano 18 listopada 2010, 14:33 przez KaroleK, łącznie edytowano 2 razy
Tytuł: Re: 9 najbardziej szalonych dróg świata - artykuł
Napisane: 18 listopada 2010, 00:36
Rewelacja te drogi, aż by się chciało pojeździć Ciekawa, aczkolwiek chyba nie tak spektakularna jest Transfogaraska w Rumunii, jakiś odcinek Top Gear nawet tam kręcili
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 43 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników