BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 3 maja 2025, 15:17

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 18 kwietnia 2013, 14:58 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Witam wraz ze znajomym rozmyslamy o jego problemie.

Opona Michelin Energy ktorej juz nie robia. W bagazniku mial nieuzywany zapas, nówka jeszcze z kolorowymi paskami. Dokupił do tego również "nową" sciagnieta z zapasu, ale okazało sie ze ma inny indeks predkosci. Tych opon jest bardzo mało w ładnym stanie. Indeks w jego egzemplarzu był V - do 240 a w nowokupionej jest H - do 210. Auto to nie bmw, nie pojedzie wiecej jak 160 a kolega i tak jezdzi 120-140 najszybciej po autostradzie, po normalnych drogach do 100 - spokojny kierowca. Czy jest jakis problem zeby te dwie opony zalozyc na jedna os? NIby bieznik jest taki sam, opony wizualnie sie niczym nie roznia. Kolega chcialby tak sie przebujac obecny sezon letni bo nie ma kasy na nowy komplet opon.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 18 kwietnia 2013, 15:24 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16994
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Nie ma problemu.

j86 napisał(a):
spokojny kierowca.


Po prostu normalny. Niestety normalne jest może 20%.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 18 kwietnia 2013, 19:01 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 1322
Lokalizacja: śląskie
Moje BMW: L2PH2
Kod silnika: F4R
Garaż: Volvo 340 DL
Jest niewielka różnica w twardości ścianek z tego co wiem, ale jak ktoś jeździ normalnie pewnie tego ni odczuje.

_________________
Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz to nazywamy to podsterowność. Jeśli go słyszysz i poczujesz to była nadsterowność.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 18 kwietnia 2013, 19:46 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 39
Posty: 1721
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47N
Też myślę, że nie powinno być problemu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 01:37 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
"szybszą" niech da na prawo (pobocza, ronda, poza tym na pokuli północnej większość zakrętów jest w lewo ).

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 10:17 
Witam.

Nie prawda, że nie ma problemu.

Oczywiście, bułki rano kupi, do pracy dojedzie, po pracy zajedzie do kumpla ok, wszystko git.

Jednak trzeba pamiętać co te indeksy mówią - opona z indeksem 240 będzie miała gorszą przyczepność przy prędkości 90km/h, niż ta z 210. A więc, zacznie padać, z naprzeciwka 2 tiry będą się ścigały/wyprzedzały/cokolwiek i gościu będzie uciekał na pobocze - to do dupy.

Więc jeśli chodzi o bezpieczeństwo - NIE. Jak wiadomo, na osi należy bezwzględnie unikać, że lewa lub prawa opona jest bardziej przyczepna. Powinny być jednakowe, a jednakowe, znaczy jednakowe.

Przebujać sezon - pewnie się przebuja, skoro niektórzy bujają się całe lata na slickach w zimę, ale niech ma świadomość, żeby unikać takich sytuacji.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 10:32 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
Fryderyk napisał(a):
Jednak trzeba pamiętać co te indeksy mówią - opona z indeksem 240 będzie miała gorszą przyczepność przy prędkości 90km/h, niż ta z 210.

trochę nie rozumiem, wiadomo skład mieszanki itd ale indeks mówi o prędkości max a nie czy w winklu możemy jechać 90 czy 95, na pewno w jakiejś części jest tak jak piszesz ale nikt z nas nie jeździ w LeMans.
Fryderyk napisał(a):
gościu będzie uciekał na pobocze i do dupy.

na poboczu to opona z F1 i tak Ci nie pomoże. nie wiesz czy pobocze masz utwardzone, sypkie czy za chwilę będzie jakaś wyrwa, jak Cię nie rzuci to masz szczęście.

dla mnie ważniejsza sprawa to np ciśnienie w oponach. jeździsz miesiąc, nagle zauważasz że masz mało powietrza, kompresor a tam na zegarze -1 bar, uu trochę zeszło, druga opona na osi -0.3 bara. różnica do pominięcia czy znacząco wpływająca na jazdę i bezpieczeństwo?

ogólnie szacunek za to, że kolega o tym myśli bo 90% ludzi opony rozróżnia na zasadzie - jest bieżnik - opona ok. a jak wiosną szukają opon na lato to zmieniając rozmiar opon nikt nie myśli o średnicy koła, przekłamaniu licznika itd.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 11:28 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2197
Moje BMW: e60 f25
Kod silnika: m54b30 n52b30
Fryderyk napisał(a):
opona z indeksem 240 będzie miała gorszą przyczepność przy prędkości 90km/h, niż ta z 210.

Mógłbyś to przy okazji rozwinąć? Im większy indeks prędkości tym przyczepność słabsza?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 11:39 
Offline
Compact z wyboru
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 3741
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36 316i
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... lit=malina
wandii napisał(a):
Mógłbyś to przy okazji rozwinąć? Im większy indeks prędkości tym przyczepność słabsza?

ja słyszałem i czytałem, że im niższy indeks prędkości tym gorsza przyczepność, mniejsza twardość opony, szybsze jej zużycie, mniejsze wzmocnienie, nieco inna konstrukcja

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 19 kwietnia 2013, 21:31 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
rafal_13 napisał(a):
mniejsza twardość opony
rafal_13 napisał(a):
mniejsze wzmocnienie
Co daje niższą masę, a różne masy wirujące na tej samej osi mogą prowadzić do ściągania. No, ale po bułki dojedzie raczej nie ma co dramatyzować.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 20 kwietnia 2013, 10:13 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
dzieki za odpowiedzi. Opony juz zalozone, wulkanizator tez nie widzial problemu. Przy 100km/h nic nie sciaga, auto jedzie prosto, przy gwaltownym hamowaniu z takiej predkosci to samo, fakt ze sprawdzane na suchej nawierzchni, zobaczymy co bedzie na mokrej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 20 kwietnia 2013, 12:19 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 98
Moje BMW: e34
Kod silnika: m50b25
wulkanizatorzy w niczym nie widzą problemu: indeks prędkości, nośności, różnice 1,5mm na oponach, odpowiednie rozmiary i ich zamienniki- to wszystko jest nieistotne, oni wiedzą lepiej :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 20 kwietnia 2013, 23:04 
MichaL napisał(a):
wulkanizatorzy w niczym nie widzą problemu:


hehe proste, wulkanizator jak skończy zawodówkę to jest dobrze :super: sorry jeśli ktoś pracuje w takim zawodzie, ale z moich doświadczeń tak w miażdżącej większości :D raczej nie można polegać na nich, jeśli chodzi o opony. Zakładają, bo mają zakładać, a co się dzieje z autem później, to wiedzą jedynie z jakichśtam opowiastek między jednym petem, a drugim w trakcie zmiany opon u jakiegoś gadatliwego bajkopisarza w CLS lub F10 i tyle. Nie chce mi się cytować, ale słyszałem od nich takie wymysły, że nogi mi się uginały :znudzony:

Rzadko używam brzydkich słów, ale rozgoryczony pieprzeniem wulkanizatorów - oni gówno wiedzą o oponach, samochodach, przyczepności i jeździe czymkolwiek innym, niż dyliżansem po pracy do domu. Mają zmieniać opony, wyważać, wkręcać śruby i na tym ich kompetencja się kończy. Nie znam żadnego inżyniera wyścigowego w F1, czy tez innego gościa od strategii opon w wyścigu jakimkolwiek, który poprzez wulkanizatorską praktykę się dowiedział czegoś mądrego, od jasnej ciasnej.*

trollu napisał(a):
trochę nie rozumiem, wiadomo skład mieszanki itd ale indeks mówi o prędkości max a nie czy w winklu możemy jechać 90 czy 95, na pewno w jakiejś części jest tak jak piszesz ale nikt z nas nie jeździ w LeMans.


Ło matko i córko. Skądś ta prędkość max. wynika. Le mans nie, czasy nie, ale jak mówię, sytuacja typu wyprzedzanie na 3. i się okazuje, że jest jakiś tam disadvantage, o który pytał autor tematu.

rafal_13 napisał(a):
wandii napisał(a):
Mógłbyś to przy okazji rozwinąć? Im większy indeks prędkości tym przyczepność słabsza?

ja słyszałem i czytałem, że im niższy indeks prędkości tym gorsza przyczepność, mniejsza twardość opony, szybsze jej zużycie, mniejsze wzmocnienie, nieco inna konstrukcja



No to co mam Ci powiedzieć. Jako inżynier wyścigowy bmw-sport mówię Ci, że jest tak, jak ja mówię. Jak mówię, to mówię, a jak mówię, to wiem. Co do wzmocnienia i zużycia nie chcę się jednoznacznie wypowiadać, ale wiem, że z niższym indeksem na niższych prędkościach taka sama opona, tj. przykładowo ten sam producent i bieżnik, opona o niższym indeksie o nieco innej prędkości - będzie lepiej się sprawowała na niższych prędkościach - nie będę pisał uzasadnienia i wklejał jakichśtam wykresów... i tak mało kto to zajarzy, a ja za to pieniędzy nie biorę, żeby tutaj jakieś tam zawiłe dyskusje akademickie prowadzić, więc olać to. Większy indeks prędkości i lepsza przyczepność? Jak tam kto uważa, wulkanizatorzy FTW.












* - jeśli pracujesz przy zmianie opon, a mimo to wiesz o co cho z oponami i "trakcją" etc. to wiem, że nauczyłeś się tego nie "na zakładzie" - ale i tak chwała Ci za to!


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 10 września 2013, 12:27 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 363
Lokalizacja: ZWA/ZS
Moje BMW: E39 530dA Touring
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=123227
Witam,

Pozwolę sobie odkopać ten wątek, z tym że mam nieco inny problem. Założone były 4 opony Continental CSC 3 typ contiseal (tzw. runflaty), jedna z nich uległa uszkodzeniu na pow. bocznej - nie do naprawienia, a nawet gdyby to strach w oczach tak jeździć. Kupiłem więc używaną oponę z tego samego roku (nawet jest niewielka różnica w tyg. produkcji), o b.zbliżonej gł. bieżnika (7,1mm uszkodzona miała 7,3mm) i tym samym indeksie prędkości, ale...okazało się że kupiłem zwykłą, nie runflat. Tak wyszło, długo by tłumaczyć. Niemniej mam dylemat czy mogę mimo to założyć taką oponę? A może po prostu dokupić jeszcze jedną taką zwykłą i założyć na wybraną oś, a sprawnego runflata dać na zapas? Jak to widzicie? Dodam że rzecz miała miejsce jakieś 2 tyg. temu, uszkodziłem oponę z przodu z prawej strony i od tamtej pory jeżdżę na zapasie (tylko miasto) - zapas to pełnowymiarowe alu (styling 80 z założonym letnim Continentalem w stanie "cyc" o tych samych wymiarach co pozostałe). Nie zauważyłem żadnych zjawisk typu żeby ściągało itp.

_________________
Obrazek

Jeśli masz w swojej E38/E39 opcję składania lusterek która nie działa, a WD40 nie pomaga, to zapewne padł silniczek. Dysponuję zamiennikiem (wątek: viewtopic.php?f=1&t=41753), zapraszam na priv :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 10 września 2013, 12:35 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15874
MichaL napisał(a):
wulkanizatorzy w niczym nie widzą problemu: indeks prędkości, nośności, różnice 1,5mm na oponach, odpowiednie rozmiary i ich zamienniki- to wszystko jest nieistotne, oni wiedzą lepiej :)


Zgadza sie, nie ma dla nich znaczenia tez data produkcji opon, bo przeciez guma sie nie starzeje. :rotfl:


Marazzz napisał(a):
A może po prostu dokupić jeszcze jedną taką zwykłą i założyć na wybraną oś, a sprawnego runflata dać na zapas?


Takie rozwiazanie lub drugie do wyboru: dokupić runflata, a zwykłą na zapas.

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Różny indeks prędkości na jednej osi
PostNapisane: 10 września 2013, 13:45 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 363
Lokalizacja: ZWA/ZS
Moje BMW: E39 530dA Touring
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=123227
renoraines napisał(a):
Takie rozwiazanie lub drugie do wyboru: dokupić runflata, a zwykłą na zapas.

Prędzej to jednak tak jak napisałem, bo nie znalazłem nigdzie luźno 1 szt. contiseal'a. Jednakowoż i tak wiem że do końca sezonu polatam na takim "dobieranym" zestawie. Ale to i tak tylko miasto, a trasa to ew. 1 wypad weekendowy do rodziny dystans 160km w jedną stronę, prędkośći to max. 130km/h. Raczej bez wpływu na trakcję, poza tym to przerzucę ją na tylną oś.

_________________
Obrazek

Jeśli masz w swojej E38/E39 opcję składania lusterek która nie działa, a WD40 nie pomaga, to zapewne padł silniczek. Dysponuję zamiennikiem (wątek: viewtopic.php?f=1&t=41753), zapraszam na priv :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL